2012. ápr 10.

2012.04.10

írta: Netarzenál
2012.04.10

Bár az elmúlt napokban nem éppen jó hírek érkeztek a brit Voyager tanker/szállító repülőgépek háza tájáról, azért az élet nem állt meg idős Lockheed TriStar és Vickers VC10 légi utántöltők utódjánál. Április 8-án ugyanis az elsőnek átadásra került Voyager kiképzőrepülésre szállt fel a RAF Brize Norton-i bázisáról. A gép 2011. decemberi megérkezésével kezdetét vehette a földi és légi személyzet képzése és ezen utóbbiak számára már elérkezett az oktatórepülések ideje is.  A típusból az Airbus Military 2014 májusáig kilencet fog átadni, míg a megrendelt 14 gép 2016-ban került leszállításra.

2018-ra az Amerikai Szárazföldi Erők állományában 440 F változatú CH-47 Chinook nehézhelikopter lesz megtalálható a jelenlegi tervek szerint. A hadsereg eddig 169 F variánsra adott le megrendelést az idén 50 éves típus legújabb technológiákkal felszerelt változatából. Fél évszázad elmúltával több olyan, eredetileg A változatként gyártott, immáron D változatra modernizált Chinook is szolgálatban van még, melyek az első gyártási szériában kerültek átadásra 1962-ben.

Oroszországban teszteket folytatnak a TOS-1 és TOS-1A rakéta-sorozatvetők számára kifejlesztett új rakétával. Elődjeihez hasonlóan az új rakétának is termobarikus a harci része, ez azonban új összetételtű vegyületből áll, tömege 90 kg.  A meghajtást biztosító rakétamotor szintén új, az első hírek szerint jelentős hatótávolság növekedésre nem törekedtek a tervezők az új rakétáknál.

Amerikai tudósok már dolgoznak az új generációs nukleáris meghajtású pilóta nélküli légi járműveken. A Sandia National Laboratories és a Northrop Grumman emberei szerint nukleáris meghajtás alkalmazásával a gépek akár hónapokig is a levegőben lehetnének a megfigyelési feladatokat végrehajtva.

Repülési tilalom alatt vannak a pilóta nélküli Northrop Grumman MQ-8B Fire Scout helikopterek példányai, ugyanis az elmúlt hetekben két gép is veszteséglistára került. Március 30-án  Nyugat-Afrika partjainál a USS SIMPSON (FFG 56) OLVIER HAZARD PERRY-osztályú fregattról felszállt Fire Scout hibásodott meg annyira, hogy nem volt képes visszatérni a hajóra. Az irányítást végzők így a fregatt közelében, már csak minimális üzemanyaggal a tartályaiban vízre szállást hajtottak végre a helikopterrel. Ez után az MQ-8B-t sikerült kiemelni a vízből, bár bizonyos károsodásokat szenvedett.

Április 6-án az Afganisztánba telepített három MQ-8B Fire Scout közül zuhant le az egyik példány. Az ISAF sajtóközleménye szerint a veszteség az ország északi részén következett be, azonban azt, hogy ezt meghibásodás, vagy a tálibok fegyverei okozták-e nem kommentálták. A pilóta nélküli helikopterből egy példány Líbiában is veszteséglistára került.

55,3 millió dollárt kapott a Boeing, a Rockwell B-1B Lancer szuperszonikus nehézbombázók navigációs rendszereinek frissítésére.  A bombázók 2013 januárjától kapják majd meg az eddigieknél messze pontosabb helymeghatározást lehetővé tevő lézergiroszkópos inerciális navigációs rendszerüket. A programmal a Boeing 2015 közepére fog végezni.

A B-1-es ha már szóba került nem árt megemlíteni egy április 4-én végrehajtott gyakorlatot is. Ekkor az Ellsworth légibázisról felszállt Lancer bombázók nagy távolságú bombázási gyakorlatot teljesítettek. A 10 órás bevetés során a szimulált ellenséges légtérben F-22A Raptor és F-16 Fighting Falcon repülőgépek nyújtottak védelmet a bombázóknak az agresszor F-16-osok ellen. A gyakorlaton részt vevő Raptorok az alaszkai 3. ezred gépe voltak, fedélzetükön a 3.1-es szoftvercsomaggal.

Április 4-én egy másik említésre érdemes esemény is történt. Ezen a napon ugyanis a Francia Haditengerészet HORIZON-osztályú FORBIN fregattja  (D 620) egy szuperszonikus hajó elleni rakétát szimuláló GQM-136A Coyote légi célt semmisített meg a PAAMS légvédelmi rendszer egyik Aster-30-as rakétájával.

A két hónappal ezelőtt, a Fülöp-szigetekhez tartozó Jolo-szigeten végrehajtott bombázás egyre inkább azt valószínűsíti, hogy a Fülöp-szigeteki Légierő legalább egyik OV-10 Bronco repülőgépét képessé tették a GPS vezérlésű bombák bevetésére. Az iszlám terroristák táborát egy amerikai UAV derítette fel és figyelte meg, majd a hajnal előtti támadást egy OV-10-es hajtotta végre, a hivatalos állítás szerint hagyományos 227 kg-os bombával. Azonban többen is valószínűsítik, hogy a 32 beszerzésre került Bronco közül még mindig repülőképes 10 gép valamelyikét amerikai segítséggel képessé tették a JDAM bombák bevetésére.

NETARZENÁL GALÉRIA

Munkában a HMAS CHOULES.

British Aerospace Sea Harrier FA.2.

Szuhoj Szu-24MR.

English Electric Lightning F6.

Westland WAH-64D Longbow Apache AH1.

 

Szólj hozzá

fire coyote scout lancer tristar voyager chinook vickers ch 47f bronco mq 8b b 1b vc10 tos 1a horizon osztályú forbin gqm 136a paams aster 30 ov 10