2012. jún 11.

2012.06.11

írta: Netarzenál
2012.06.11

Egy új, a JDAM bombák hatótávolságát jelentősen megnövelő szárnykészleten dolgozik a Boeing és az eddig még meg nem nevezett partnere. A műholdas irányítókészlettel ellátott bombák jelenleg maximum 27 km-es távolságra oldhatók le a célponttól, azonban a most még fejlesztés alatt álló szárnykészlettel ez a távolság 83 km-re növekedhet a számítások szerint. Első lépésként a 225 és a 907 kg-os bombák számára készülnek majd el a hatótávolságot jelentősen megnövelő eszközök. Jelenleg a 225 kg-os bombára szánt 23 kg-os szárnykészlet szélcsatornás vizsgálata zajlik és még ebben az évben sort fognak keríteni a nagyobb tömegű bombához készülő variáns szélcsatornában végzett tesztjeire is. Egy hasonló program már fut, a JDAM-ER azonban rövidebb 64 km-es hatótávolságot ígér.

Május 22-én a pilóta nélküli K-Max robothelikopter és a repülés történetében is első alkalommal fordult elő, hogy egy lebegésben lévő személyzet nélküli helikopterre kapcsolták rá a szállítmányát. (Kapcsolódó hírek: 1., 2.)

Kanada 500 TAPV (Tactical Armoured Patrol Vehicle) páncélozott járművet rendelt meg az amerikai Textron Inc. helyi leányvállalatától, a Textron Systems Canada Inc.-től.  A TAPV az M1117-es páncélozott szállító harcjármű erősebb páncélzattal ellátott változata. Az 588 millió dolláros üzlet opcióként további 100 TAPV megrendelésének lehetőségét is tartalmazza. A 2014 júliusától 2016 márciusáig átadásra kerülő járművek a Textron Marine & Land Systems és a Rheinmetall Canada által kerülnek legyártásra.

Az Amerikai Tengerészgyalogság a Nagy-Britanniától megvásárolt 72 BAE Systems GR.9/GR.9A Harrier felhasználásával szeretné saját AV-8B flottáját 2030-ig szolgálatba tartani. A legtöbb esetben donorként hasznosításra kerülő brit gépek felhasználása mellett azonban a jövőben tervezik az amerikai gépek elektronikai korszerűsítését is, hogy azok megfeleljenek a modern hadviselés követelményeinek.

Még mindig nem sikerült megnyugtatóan kideríteni mitől is lép fel hypoxia az F-22A Raptor pilótáknál. Eddig már több millió dolláros plusz kiadást fordítottak a rejtéses esetek megelőzésére és okainak kiderítésére. Most egy újabb kiváltó okot tételeznek fel és vizsgálnak meg. A pilóták a repülőgépekkel végzett intenzív manőverek során a túlterhelések elviselésére speciális anti-G ruhát viselnek. Az első ruhák csak az alsó végtagokat szorították össze, a pilóta elájulásának megakadályozása céljából, míg kb. egy évtizede megjelentek a felső testrészt is szorító G-mellények, a nagyobb túlterhelések könnyebb elviselésére.

Most a túlterhelés mértékében automatikusan felfúvódó csőrendszerrel készül G-mellény került a vizsgálódások középpontjába. Jelen pillanatban a nagy túlterheléssel járó repülési feladatok között a Raptorok pilótáit 24 órás szünet közbeiktatásával próbálják védeni a hypoxia tünetei ellen.  Szintén a G-mellényekkel hozzák összefüggésbe a repülős szlengben csak "Raptor Köhögés"-nek hívott jelenséget, mely szintén az ezen a típuson repülők között fordul elő a leggyakrabban.

A típus egyébként a napokban újra említésre került a hírekben, ugyanis a Tyndall légibázison átképzésen lévő egyik F-16-os pilóta az F-22-essel végzett második repülése során egy touch and go manőver végrehajtása közben a Raptor futópályához ért. A hírek szerint a vadászgép karcolásokkal megúszta a történteket. A május 31-i esetet még vizsgálják, azonban a típus lopakodó képességének helyreállítása elképzelhető, hogy csak egy millió dollárnál is drágábban lesz kivitelezhető. A gép 43. század állományába tartozik, mely 29 korai gyártású géppel rendelkezik.

Finnországban az F-18-as Hornetek 2009 szeptemberében megkötött, 14 millió eurós MLU2-es modernizációs programjának részeként, a gépek fegyverzet felfüggesztő pilonjainak oldalára felszerelésre kerülnek a Saab BOL infracsapda- és zavarótöltet-szórók. Az első átalakított géppel már el is végezték az első próbarepülést.

Izraelben a katonai vezetőknek továbbra is szándékában áll a Lockheed Martin F-35 Lightning II-esének rendszeresítése. Az első 20 példányt 2010 októberében rendelték meg, ezeket 2017-ben kapják majd meg.  Várhatólag az újabb 20 gépes rendelési állományról szóló kormányzati jóváhagyás még ebben a hónapban meg fog születni. Ezeknek a gépeknek az átadását 2020-ra várják a közel-keleti ország vezetői. Persze a típus fejlesztésének csúszását is figyelembe veszik, így készek rá, hogy ebben az esetben újabb F-15-ös vagy F-16-os gépeket rendeljenek meg.

NETARZENÁL GALÉRIA

Tengeri próbaút felé halad az INS VIKRAMADITYA: 1., 2., 3.

Vetreán Tájfun.

Nigériai Agusta A-109LUH.

Német McDonnell Douglas F-4F Phantom II.

Dassault Super Mystère B2.

Szólj hozzá

Martin II F-35 JDAM-ER TAPV M1117 BAE Systems GR.9A Harrier AV-8B F-22A Raptor F-18 Hornet MLU2 Lockheed Lightning