2021. aug 18.

Repülni fog 2022 márciusában a Tejas Mk1A variánsa

írta: Netarzenál
Repülni fog 2022 márciusában a Tejas Mk1A variánsa

Legalábbis a fejlesztést/gyártást végző Hindustan Aeronautics Limited (HAL) vezetőjének elmondása szerint.

Az Mk1-es verzióhoz képest új digitális térkép, valamint a digitális repülésvezérlő rendszerek kritikus tervezési felülvizsgálatai befejeződtek, így minden készen áll a sorozatgyártás elkezdésére. Indiában 2021 januárjában jóváhagyásra került egy 6,56 milliárd dolláros keret, amelyből hazai fejlesztésű és gyártású vadászbombázókat szerezhetnek be. A típus pedig nem más, mint a hányatott sorsú Hindustan Aeronautics Limited Tejas Mk1A. A The Indian Express pár évvel ezelőtti információi szerint akkor még igencsak magas volt az ára a Tejas Mark1A vadászbombázóknak. Egy 2017-es keltezésű dokumentum szerint - mely a védelmi bizottság elé került felterjesztésre egy megrendelés reményében - a 83 darabos mennyiségben legyártásra kerülő alváltozat darabáraként 67 millió dollár szerepelt, míg a jóval potensebb és kiforrottabbnak tekinthető konkurensek közül a Lockheed Martin 55 millió dollárt kért egy F-16-ért, valamint a svéd Saab 66 millió dollárt állapított meg egy Gripen áraként.

(Wikipedia)

Éppen ezért felülvizsgálták a gyártó árképzését, hogy megállapításra kerüljön a darabárak közötti eltérés oka. Továbbra is 83 darab Tejas Mark1A vadászbombázó beszerzése szerepel a tervekben, ami itt már 2016 novembere óta jelen van, a 73 együléses és a 10 kétüléses változat képében. A joggal kifogásolt darabárat azóta úgy tűnik sikerült lecsökkenteni. Exportra, például Malajzia részére 42 millió dollár szerepelt a hírekben 12 gépre és további ugyanennyire opcióként. A gépek összetevőinek az első időben még csak 50%-a lesz hazai gyártású, ezt a későbbiekben szeretnék feltornászni 60-65%-ra. A Tejas Mk1A, meghajtásáról az Mk1-ben is használt General Electric F404F2-GE-IN20 hajtómű gondoskodik, orrába egy AESA antennájú rádiólokátort terveztek beépíteni.

(Wikipedia)

A General Electric F404F2-GE-IN20 hajtóművek esetében még 2021 augusztusának vége előtt szeretnének szerződést aláírni 99 darab beszerzéséről 716 millió dollár ellenében. A Tejas Mk1A fegyverterhelése, manőverező képessége növekedik, mivel üres tömegét legalább 1000 kilogrammal csökkentették. Ennek jelentős részét az egyszerűbb, kevésbé robusztus futómű megalkotásával érték el. A hírek szerint a 2017 második felére már a légi próbákat is sikeresen maga mögött tudó hazai fejlesztésű AESA antennás fedélzeti rádiólokátor a Dassault Rafale RBE2 radarján alapul. A DRDO alá tartozó Electronics and Radar Establishment (ELRDE) által megalkotott Uttam nevet viselő berendezés nem teljesen hazai, a hűtését végző elemek közül több is Ausztráliából került beszerzésre. Az első Mk1A típusú repülőgépet 2024 márciusáig adják át a légierőnek, a többi pedig 2029-re csatlakozik a haderőnemhez.

Szólj hozzá

HAL Tejas Mk1A Tejas Mark1A DRDO Electronics and Radar Establishment ELRDE Uttam India Hindustan Aeronautics Limited