2012. okt 23.

2012.10.23

írta: Netarzenál
2012.10.23

Az Embraer átadta az első EMB-314 (A-29) Super Tucano könnyű támadó repülőgépet a mauritániai légierő részére október 19-én. Az afrikai ország még ebben az évben döntötte el, hogy a brazil gépekből vásárol meg három példányt. A kiképzőfeladatokra is alkalmas gépekre Mauritániában elsősorban, mint határőrizetet segítő repülőgépre tekintenek, ezért a törzs alsó részén egy elektrooptikai/infravörös torony került elhelyezésre.

Elképzelhető, hogy az elkövetkező évben újabb jelentős, 24 darabos megrendelés fog befutni a gyártóhoz a Super Tucano-ra a kontinensről. Egészen pontosan Líbiával folynak egyeztetések kéttucatnyi A-29-es eladásáról, gépenként 10 millió dolláros áron.

Miután a földi és a légi személyzet átképzése befejeződött, a Lockheed Martin F-16ADF-ek májusban történt távozása után újra aktív szolgálatban álló vadászgépek hajtóművéből származó zaj veri fel a szicíliai Trapani/Birig támaszpont csendjét. A bázison állomásozó 37. Ezred alárendeltségbe tartozó 18. Század ugyanis szolgálatba állt, immáron Eurofighter Typhoon repülőgépekkel felszerelve. A század legalább nyolc Eurofighter-rel már rendelkezik, ezekből négyet más századok állományából utaltak át számukra.

Egy minden eddiginél kisebb, könnyebb és olcsóbb haditengerészeti 40 mm-es gépágyú tesztjeit fogja megkezdeni a BAE Systems a következő héten. A Bofors Mk4-es gépágyút a svéd haditengerészet HMS JAGAREN 35 méteres őrhajóján teszik majd próbára a Balti-tenger vizén.  Az Mk4-es létrehozásnál az volt a cél, hogy az elődnek tekinthető Mk3-ashoz viszonyítva legalább 40 százalékkal csökkentsék a tömegét, a helyigényét és a költségeit.

A helyigényt nézve ez sikerült, míg a másik két paraméter tekintetében jelentős, 10 százalékos túlteljesítést sikerült elérni.  Ugyanis az Mk3-as 4 tonnás tömegéhez képest az Mk4-es csak 2,3 tonnát nyom. Az új ötvözetek mellett a hidraulikus rendszerek elektromosra cserélésével vált lehetővé a jelentős súlycsökkenés, így az Mk4-es gépágyú már jóval kisebb, minimum 25 méteres hajókra is felszerelhető, míg az Mk3-ast csak a 40 méternél hosszabb  hajók alkalmazhatták. Természetesen a megszerzett tapasztalatok további hasznosításra fognak kerülni, az új cél az 57 mm-es haditengerészeti gépágyú hasonlóan csökkentett méretű, tömegű változatának megvalósítása.

Két hete került megemlítésre a Netarzenálon a Honeywell által kifejlesztett Spectra Shield nevű páncélzat és most újra szóba kerül. Ugyanis a Spectra Shield páncélzatot a US. Army is megrendelte a Boeing CH-47 Chinook és a Sikorsky UH-60-es Black Hawk helikopterei fedélzetére. Jelenleg mintegy 200 Chinook újrapáncélozása van tervbe véve négy éves időintervallum alatt.

Hivatalosan is elindította új harci kutató-mentő helikopterekre kiírt CRH (Combat Rescue Helicopter) tenderét az amerikai légierő. A HH-60G Pave Hawk-ok leváltására 112 forgószárnyast szereznének be 2016 és 2020 között. A győztes kilétéről szóló döntést 2013 szeptemberének végéig meg fogják hozni. A főbb szempontok, a legjobb ár-érték arány, a hajtóművek teljesítménye, a harci hatósugár, a terhelhetőség, valamint az utastér mérete.

És ha már amerikai és helikopterek, akkor azt is meg kell említeni, hogy a Boeing az amerikai hadsereggel egyetértésben átkeresztelte az AH-64D Apache Longbow Block III-ként ismert változatot. Immáron az AH-64E jelzést viselő harci helikopterek augusztusban megkezdett gyártása óta megbizonyosodott, hogy jelentős előrelépést jelentenek a korábbi Block II-es verziókhoz képest.

Az orosz védelmi minisztérium úgy döntött, hogy modernizálja a légierő MiG-25RB Foxbat felderítőgépeit. Az elfogóvadász variáns kivonása után már csak a felderítők találhatók meg a légierő kötelékében várhatólag 2020-ig. A navigációt lézergyűrűs tehetetlenségi rendszer mellett a GLONASSZ műholdas rendszer is segít majd, míg a felderítésben a digitális fotó-és videó kamerák mellett az új oldalra néző rádiólokátor is bekapcsolódik, a szintén korszerűbbre cserélt elektronikai hírszerzésre használt rendszerek mellett. A legtöbb beépítésre kerülő rendszer már létezik, csak kis részük kerül a modernizációs programhoz kifejlesztéshez. A távlati tervekben szerepel a Foxbat-ok leváltása, ugyanis a meglévő 20-25 példány üzemeltetésének egyik legnagyobb hátráltatója a Tumanszkij R-15B gázturbinás sugárhajtóművek hiánya, mivel ezek gyártása az 1980-as években befejeződött.

Portugáliában a Védelmi Minisztérium törölte a 2005-ben 265 millió euró értékben 260 Pandur II  8x8-as páncélozott szállító harcjármű beszerzésére feladott rendeléséből még hátralévő mennyiséget. Így a GDELS – Steyr páros 94 járművel kevesebbet fog átadni az ország haderejének. A most törölt Pandurokból 20 a haditengerészethez került volna, míg a többi a hadsereg állományába. Portugália eddig 233 millió eurót utalt át a gyártóknak a páncélosokért.

NETARZENÁL GALÉRIA

HMS VANGUARD.

McDonnell Douglas F-4F Phantom II.

Sepecat Jaguar T2: 1., 2.

Naplementés F-14-esek: 1., 2.

Három McDonnell Douglas A-4AR Fightinghawk.

Westland WG-13 Lynx AH9A.

Szólj hozzá

Super A-29 Tucano Eurofighter Typhoon Shield Spectra EMB-314 Bofors Mk4 CRH AH-64E MiG-25RB Foxbat Pandur