2013.01.30
Átvette 100. Eurofighter Typhoon repülőgépét a Brit Királyi Légierő. Ezt a példányt a mindössze négy hónapja újra megalakított 1. repülőszázad kapta meg. A skóciai Leuchars repülőterén állomásozó egység pilótái és gépei már részt vesznek az ország légterének védelmében adott készültségi szolgálat ellátásban.
Január 17-e óta még mindig a zátonyon csücsül az amerikai AVENGER-osztályú USS GUARDIAN (MCM 5) aknamentesítő. A mindössze 1312 tonnás, 68 méter hosszú, 12 méter széles, 4,6 méteres merülésű, 14 csomós (25,76 km/h) sebességre képes, 23 éves szolgálatot már maga mögött tudó hajó zátonyról történő elvonatása képtelenség, ugyanis a hajótesten már több helyen is vízbetörés történt, így merülése nagyobb lett.
A Japán Jokoszuka kikötőjében állomásozó egység a fülöp-szigeteki Subic-öbölből futott ki Indonézia felé, amikor is a Sulu-tengeren lévő Tubbataha-zátony Nemzeti Park egyik korallzátonya megakadályozta a továbbhaladásban a 13 csomós sebességgel hajózó GUARDIAN-t. Mint kiderült hibás digitális térképészeti adatok alapján történő navigáció vezetett a megfenekléshez. A 79 főnyi legénység sérülések nélkül vészelte át az ütközést. A 4 Isotta-Fraschini dízelmotor egyenkénti 600 lóereje nem volt képes elmozdítani a hajót a zátonyról. A fa és üvegszál erősítésű műanyagból készült hajótest esetén ez jobb is, hiszen ennek elsősorban a minimális mágneses jellemzők az erényei, nem pedig a vagy szilárdság. Ebből kifolyólag az elvonatási próbálkozásokkal is hamar felhagytak. Zátonnyal történő ütközés esetén természetesen az acélból készült hajótest lenne a kedvezőbb megoldás a nagyobb szilárdság és kisebb sérülékenység miatt.
Következő próbálkozás az volt, hogy csak a szükséges létszámot hagyták a hajón és megpróbálták a merülését csökkenti a felszerelési tárgyak és berendezések eltávolításával. Ezzel egyidejűleg a nagyobb környezetszennyezést okozó anyagok eltávolítása is elkezdődött, (több mint 56000 liter gázolaj és 2540 liternyi kenőolaj, valamint festékek és oldószerek) azonban mindezen erőfeszítések a dagály segítsége ellenére sem tették lehetővé a GUARDIAN kiszabadítását. Ellenben repedések jelentek meg a felépítményen és víz alá került a kisegítő gépterem és a gépház is. A hajótest állapotának további romlásának megelőzésére kevlárból készült merevítőket helyeznek el az aknamentesítőn és ha az időjárás kedvezően alakul akkor úszódaruk segítségével megkezdik a GUARDIAN részleges szétbontását a zátonyon. Ez a számítások szerint akár egy hónapig is eltarthat.
Végrehajtotta első repülését a képernyős kijelzőkkel felszerelt Alenia Aermacchi SF-260TP. A pilóták alapfokú kiképzésére használatos SF-260 modernizált változata két 15 x 20 centiméteres kijelzővel lett ellátva, ezeken a különféle ellenőrzési listák mellett megjeleníthetők a főbb repülési műszerek, de a digitalizált térkép is. Az SF260TP további újdonsága a megnövelt teljesítményű légkondicionáló rendszer, valamint a jobb szárny belépőéle mögött, a szárny alsó részén elhelyezett infravörös kamera.
Ennek képe szintén megjeleníthető a műszerfal kijelzőin, így rossz időjárási viszonyok, vagy éjszaka is lehetőség nyílik a repülési feladatok végrehajtására. A repülés utáni kiértékelést a letölthető digitalizált repülési adatok segítik. A gyártó szerint az SF-260TP tesztszakasza már a végéhez közeledik és már több országból is érdeklődtek a gép iránt. Elődjéből az SF-260-ból még jelenlege is 254 darabot használ a világ 19 országa.
NETARZENÁL GALÉRIA