2013. feb 08.

2013.02.08

írta: Netarzenál
2013.02.08

Nagy-Britanniában a Védelmi Minisztérium felülvizsgálta azon 2010 szeptemberében hozott döntését, melynek értelmében a Bombardier Global Express repülőgépeken alapuló Sentinel R.1 radarrepülőgépeket szolgálati idejük vége előtt nyugdíjazzák. A 2015-ös kivonás helyett, így a 2008-tól szolgálatban álló gépekre és személyzeteikre még további évek várnak. Azt, hogy a kivonást pontosan mikor fogják végrehajtani, most még nem tudni, azonban a katonai vezetők és a politikusok is egyaránt fontosnak tartják az öt gép fedélzetére telepített radar szolgáltatta adatokat. Jelenleg két gép végez harci zónák felett folyamatos repüléseket, az egyik Afganisztánban, míg a másik Maliban.

A jelenleg is szolgálatban álló BMP-2, BMP-3 és BTR-80 lövészpáncélosoknál lényegesen nagyobb méretű gyalogsági harcjármű létrehozásában gondolkodnak Oroszországban. A tengerészgyalogság igényei szerint létrehozandó páncélos természetesen úszóképes, nagyjából 30 tonnás tömegű, képes 15 lövész szállítására, kompatibilis a francia eredetű MISTRAL-osztályú partraszállást támogató helikopterhordozókkal. Az ABV támadások elleni védelem nyújtása mellett képesnek kell lennie a katonák szállításán felül egyéb fegyverek (kézi légvédelmi rakéták, aknavetők, nehézgéppuskák) szállítására is, továbbá a reaktív páncélzaton felül Aréna típusú aktív páncélzattal is ellátnák. A szállított lövészek páncélosok és légi fenyegetések elleni harcának támogatására 30 mm-es gépágyúval, 7,62 mm-es géppuskával és irányított páncéltörő rakétákkal lenne felfegyverezve. A tervek szerint a következő év tavaszán már kiválasztásra is kerülne a benyújtott tervezetek közül a győztes.

Múlt hét óta Argentínában már folynak a továbbfejlesztett FMA IA-63 Pampa II sugárhajtású kiképző/könnyű támadó repülőgéppel a külső függesztményes próbák. Ezek során a törzs alatti pilonon egy 30 mm-es gépágyút, illetve a 7,62 mm-es géppuskát tartalmazó konténer repülés közbeni viselkedését és a gép irányíthatóságát ellenőrizték légi körülmények között.

Várhatólag a Kínából származó JF-17 Thunder vadászbombázók fogják átvenni Pakisztánban a földi csapásmérési képességeikben alaposan korszerűsített Mirage III és V ROSE (Retrofit Of Strike Element) gépek feladatait, nagyjából öt év múlva. Elemzők szerint ugyanis nagyjából ennyi ideig lehet még szolgálatban tartani az öreg francia tervezésű gépeket, egyrészt a cserealkatrészek beszerezhetősége, másrészt a sárkányokban még hátralévő üzemidő miatt.  Ez miatt várhatólag a Mirage-ok egyik fontos feladata, vagyis a nukleáris robbanófejet hordozó robotrepülőgépekkel történő csapásmérés is a JF-17-esek feladata lehet a jövőben. Éppen ezért fegyverzetükben pár éven belül integrálásra kerülhet majd a 350 km-es hatótávolságú Hatf-8 Ra'ad és a 750 km-es hatótávolságú Hatf-7 Babur robotrepülőgép légi indítású változata, mely a Mirage-ok eszköztárában is megtalálható.

A repülőgépekről bevethető Hatf-8 Ra'ad csapásmérő robotrepülőgép csökkentett észlelhetőségű, elsődleges célpontjai parancsnoki központok, raktárak, rakétaindítók. Az 1100 kg-os indulótömegű, 4,85 méter hosszú Hatf-8 harci része szerelhető hagyományos vagy nukleáris robbanófejjel is. Navigációs rendszerében megtalálható a GPS és az infravörös képalkotó rendszer is, éppen ezért a körkörös szórása 3 méter körül van. Egyes hírek szerint a Ra'ad és a Babur megalkotásához legalább két, 1998-ban afganisztáni célpontok ellen indított, ám Pakisztáni területen a becsapódás után is viszonylag épségben maradt RGM/UGM-109 Tomahawk robotrepülőgép maradványait használták fel.

Hét ausztrál F/A-18A Hornet mellett egy-egy E-7A Wedgetail radargép, KC-30A szállító/tanker és C-130J Super Hercules is részt vesz az Egyesült Államokkal és Japánnal közösen megrendezett Cope North Guam 2013 hadgyakorlaton. Ausztrália a gépek mellett 230 főnyi személyi állományt vezényelt a csendes-óceáni sziget támaszpontjára. A február 15-ig tartó gyakorlaton mutatkozik be első ízben a KC-30A, mely eddig csak hazai támaszpontokról hajtotta végre feladatait.

Készül második próbarepülésére az üzemanyagként hidrogént felhasználó Boeing Phantom Eye pilóta nélküli légi jármű. Az első repülését 2012 júniusában végrehajtó szerkezet akkor mindössze félórányi szárnyalás után szállt le, azonban futótörést szenvedett. Azóta jelentősen áttervezték mind a gép futóműveit mind az orr-részét. A négynapnyi levegőbeli tartózkodásra képes Phantom Eye mindezek felül az autonóm repülésirányítási és leszállást irányító rendszereiben is megújult, ugyanis most a nagyobb magasságokban történő huzamosabb ideig tartó repülési teszteket szeretnék lefolytatni probléma nélküli landolással zárva.

NETARZENÁL GALÉRIA

Challenger 2-es.

Gyártósoron a második holland F-35A 2012 decemberében: 1., 2.

Líbiai Mil MI-2-es.

Cseh MiG-21MF.

FMA IA-63 Pampa II.

Shaanxi Y-8/KJ200.

Szólj hozzá