2016. már 19.

2016.03.19

írta: Netarzenál
2016.03.19

Romániában úgy tűnik hosszú évek után sort fognak keríteni a két Type 22 Batch 2 fregatt korszerűsítésére. A 2003-ban megvásárolt ex-brit egységet modernizálása már 2008 óta késedelmet szenved, nem meglepő módon anyagi források szűkössége miatt. Most 208 millió dollárt sikerül majd a BROADSWORD-osztály két tagjára költeni, aminek következtében hajók elleni rakéták-robotrepülőgépek mellett légvédelmi rakéták is felszerelésre kerülhetnek a REGINA MARIA (F222 ex-LONDON) és a REGELE FERDINAD (F221 ex-COVENTRY) fedélzetére.

Olaszországban már folynak a haditengerészet legújabb tengeralattjárójával az tengeri próbajáratok. A Type U212A tervei alapján épített ROMEO ROMEI nevet viselő egység tavaly júliusban került vízre és várhatólag még az idén szolgálatban állhat.

Március 31-én kivonásra kerül a Brit Királyi Haditengerészet állományából az utolsó Sea King Mk.4 Commando helikopter is. A típus búcsúrepülésére 21-én kerítenek sort.

Idén két Projekt 636.3 tengeralattjáróval lehet gazdagabb az orosz haditengerészet is. A jól ismert KILO-osztályú egységek továbbfejlesztésével létrejött felszín alatti ragadozók közül eddig már négy került átadásra (NOVOROSSZIJSZK, ROSZTON-ON-DON, KRASZNODAR, BIROBIDZSANI), ebben a hónapban a NOVGOROD került vízre, míg testvérhajója májusban. Ezek is, akárcsak a másik négy egység a Fekete-tengeri flotta állományába fognak tartozni. 2015 decemberében a szíriai felkelők elleni támadásban a ROSZTON-ON-DON is részt vett, víz alól indított szárazföldi célpontok ellen bevethető Kalibr csapásmérő robotrepülőgépeinek alkalmazásával.

A szíriai orosz beavatkozással kapcsolatosan meg kell említeni, hogy a héten hazatért merevszárnyú erők nagyobb része helyett, a közel-keleti államba további forgószárnyas technika került áttelepítésre. A távozó orosz gépeket mutató filmfelvételeken megjelentek az országban korábban eddig nem látott Kamov Ka-52-es és a Mil Mi-28N harci helikopterek példányai is. Ezek messze jobban megfelelhetnek a közeli légi támogatásra, mint Szuhoj Szu-24M és a Szu-34-es vadászbombázók.

Algéria átvette a második kínai építésű C28A-osztályú korvettjét is. Az EL FATIH (921) március 10-én került a megrendelő tulajdonában. A C28A korvettek mintegy 120 méter hosszúak, 14,4 méter szélesek, és 3,87 méteres merüléssel bírnak, vízkiszorításuk 2900 tonna. A csökkentett radarkeresztmetszetű felépítménnyel rendelkező C28A korvettek fegyverzetét egy NORINCO 76 mm-es hajóágyú, nyolc C-802-es hajók elleni robotrepülőgép, egy FM90N légvédelmirakéta-indító (nyolc rakétával), valamint két Type 730-as hétcsövű 30 mm-es légvédelmi gépágyú alkotja. A tatrészen egy helikopter leszállására alkalmas terület lett kialakítva, amihez egy hangár is tartozik. Meghajtásukról négy MTU 12V 1163 TB93 dízelmotor gondoskodik. A Hudong-Zhonghua hajóépítő vállalatnál épített hajókból tavaly novemberben került átadásra az ADHAFER (920) nevet viselő egység.

Júniusban kezdődik majd meg az orrkúp mögé, jobb oldalra épített merev légi üzemanyag felvevő csonkkal felszerelt HAL Tejas vadászbombázóval a légi próba. Az előszéria részét képező LSP-8-as repülőgéppel a tervek szerint a következő év márciusáig folynak majd a tesztek. A brit székhelyű Cobham által gyártott merev légi üzemanyag felvevő csonk felszerelése a strukturális megerősítések mellett a szoftverek és természetesen az üzemanyagrendszer módosítását is maguk után vonták. A kötelező földi teszteket követően júniusban kerülhet majd sor az első felszállásra is.

Befejeződtek a HAL könnyű harci helikopterével, az LCH-val végzett nem irányított rakétákkal végzett próbalövészetek. A TD-3-as jelzésű példánnyal több FZ 70 milliméteres rakétát indított el. A további fegyverzeti tesztek során az orr-rész alsó részén elhelyezett toronyba épített 20 milliméteres Giat Nexter gépágyú, illetve a MBDA Mistral-2 levegő-levegő rakéták kerülnek kipróbálásra.

Az Egyesült Államokban már a második Sikorsky CH-53K King Stallion helikopter is csatlakozott a légi tesztekben részt vevő első példányhoz. A 2018-ban záródó légi próbákban négy példány vesz részt. A 2015. október 27-én első felszállását végrehajtó eddigi egyetlen gép, már több mint 35 órát töltött a levegőben és már 222 kilométer per órás sebességgel is repült. Az amerikai tengerészgyalogság várhatólag 200 példányban fogja beszerezni az új nehézhelikoptert. Ez nyolc aktív, egy tartalékos és egy kiképzőegység felállítására lesz elegendő. De a nemrég tulajdonossá vált Lockheed Martin szerint jelentős külföldi megrendelés is várható a típusra. Jelenleg Németország, Izrael és Japán lehet az új variáns első külföldi megrendelője. A Sikorsky CH-53K King Stallion helikopterből jelenleg 10 példány található a gyártósoron, különféle gyártási stádiumban.

A Pearson Engineering elkészült a Stryker gyalogsági harcjármű hídvető változatával. 11,58 méter hosszú és 4 méter széles, egy darabból álló, 3 tonnás tömegű hídszelvényt, az M1132 műszaki jármű elejére szerelt hidraulikus munkahengerek segítségével helyezik le a jármű elé. A cég igény szerint további méretben is hajlandó hídszelvényeket kifejleszteni, ha arra igény mutatkozik.

Elsőként a USS PORTER (DDG-78) ARLEIGH BURKE-osztályú romoló kapta meg a SeaRAM légvédelmi rendszert a hátsó Raytheon Mk.15 Phalanx közelkörzeti légvédelmi rendszer helyett. Az első lépésben négy romboló fedélzetéről tűnik el a hátsó hatcsövű 20 milliméteres gépágyú és adja át a helyét a rakétáknak.

A háborús bevetések miatt jelentős hiány mutatkozik a Sikorsky HH-60G Pave Hawk helikopterekből. A veszteséglistára került példányok mellett a megmaradókból is vészesen fogy a repült idő, így az amerikai hadsereg 21 UH-60L-modellként gyártott Black hawk átalakítását határozta el. A speciális harci kutató-mentő feladatok ellátására összesen 372 millió dollár elköltésének árán fog képessé válni ez a változat.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Boeing F-15E Strike Eagle.

Szu-22M4 Fitter-K.

Mitsubishi F-2A.

Lockheed Martin F-22A Raptor.

Panavia Tornado GR.4.

Sikorsky HH-60G Pave Hawk.

Hindustan LCA Tejas.

Lockheed Martin F-16C Fighting Falcon.

British Aerospace Hawk 65A.

Bell-Boeing CV-22B Osprey.

Supermarine Scimitar F.1.

MiG-29UB.

CASA/IPTN CN-235M-300.

Dassault Rafale C.

Kawasaki C-1.

Boeing B-52H Stratofortress.

Hawker Siddeley Harrier T.4.

Mil Mi-28N.

Szólj hozzá

Kamov Ka-52 HAL Tejas Type 22 Batch 2 BROADSWORD-osztály REGINA MARIA (F222 ex-LONDON) REGELE FERDINAD (F221 ex-COVENTRY) Type U212A ROMEO ROMEI Sea King Mk.4 Commando Projekt 636.3 KILO-osztály NOVOROSSZIJSZK ROSZTON-ON-DON KRASZNODAR BIROBIDZSANI NOVGOROD Mil Mi-28N C28A-osztályú korvett EL FATIH (921) HAL LCH TD-3 Sikorsky CH-53K King Stallion Pearson Engineering Stryker USS PORTER (DDG-78) ARLEIGH BURKE-osztály SeaRAM Sikorsky HH-60G Pave Hawk