2017. júl 01.

2017.07.01

írta: Netarzenál
2017.07.01

Európa dél-keleti régiójának két országából is érkeztek a héten hírek, melyek vadászgépek beszerzését vetítik elő. Persze egyik sem nagy újdonság, ugyanis Horvátországról, illetve Bulgáriáról van szó. Zágráb esetében négy beszerzési forrást terveznek megvizsgálni az ősz kezdetéig. Az Egyesült Államok, illetve Izrael esetében használt F-16-ok felől érdeklődnek, míg Svédország esetében a Saab JAS-39 Gripen megvásárlása merülhet fel. A negyedik állam Dél-Korea, innen pedig a KAI FA-50 beszerzési lehetősége valósulhatna meg.

A némileg előrébb járó Bulgária esetében már a beszerzésről folynak tárgyalások a svéd féllel. A Gripenek megvásárlási ára, a logisztikai támogatás valamint a svéd vállalatok által a bolgár iparba visszaforgatott pénzösszeg mind egyforma súllyal esik latba a megbeszélések során Szófia részéről. A múlt héten az is kiderült, hogy a Saab készen áll a különböző finanszírozási lehetőségek megvitatására, beleértve a hosszú távú kifizetéseket. Ez akár több évvel későbbi időpontot is lehetővé tenne, csökkentve ezáltal a nemzeti költségvetésre nehezedő terhet.

Németországban a parlament jóváhagyta az összes német Boxer gyalogsági harcjármű A2-es szintre történő átalakítását. A munkálatok során módosításra fog kerülni a tűzoltó-rendszer, a vezető számára egy előre néző kamera kerül beépítésre. A kommunikációt egy műholdas rádió adó-vevő teszi még teljesebbé, valamint a páncélvédelem is erősítésre kerül. Az első 131 Boxer A2-es szintre történő átalakítását még 2015 decemberében rendelte meg Berlin egy 516,4 millió dolláros szerződésben.

Belgiumban viszont a francia Griffon-Jaguar programnak szavaztak bizalmat. A több 1000 millió eurós beszerzés keretén belül 60 darab Jaguar (EBRC) felderítő jármű, valamint 417 darab Griffon (VBMR) páncélozott szállító harcjármű kerül rendszeresítésre. Amennyiben nem történik fennakadás, akkor a Piranha és Dingo járművek leváltása 2025 és 2030 között végre fog hajtódni. Párizs természetesen nagyobb mennyiségben rendel a járművekből, így a hazai ipar legalább 1668 darab Griffon és 248 Jaguar legyártására számíthat.

Norvégia június 29-én megkapta a hetedik Lockheed Martin F-35A Lightning II-es harci repülőgépét is. Akárcsak hat másik társa, ez a példány is az Egyesült Államokban fog maradni egy jó ideig. A Luke légibázison nagy erőkkel folyik a légi és földi személyzet képzése az új típusra, ezen okból kifolyólag a lehető legtöbb repülőgépre szükség van. Azonban ez év novemberétől már az Ørland légibázisra fognak megérkezni az átadott F-35-ök. Az AM-8, az AM-9 és az AM-10-es jelzésű gépek lesznek ezek. Oslo terveiben 52 Lightning II-es beszerzése szerepel, jelenleg 40 vadászbombázó megrendelése tűnik biztosnak. A típus a skandináv országban a korlátozott hadrafoghatóságot 2019-ben éri el, míg a teljes bevethetőséget 2025-ben.

Oroszországban a Védelmi Minisztérium jóváhagyta a következő generációs romboló-osztály tervét. A Projekt 23560 hajóosztály terveit 2010 óta csiszolgatták, így egy nukleáris meghajtású, több mint 10000 tonnás vízkiszorítású hajót kaptak. A 200 méter hosszú és 20 méter széles hadihajó egészen pontosan 17500 tonnányi vizet fog kiszorítani teljes terhelésnél. A 32 csomós sebesség elérésre képes egységek 90 napig lesznek képesek ellátmány felvétele nélkül hajózni, fegyverzetüket Kalibr-NK (SS-N-27 Sizzler), valamint a P-800 Oniks (SS-N-26 Strobile) robotrepülőgépek, Sz-500 légvédelmi rendszerek fogják alkotni, így légi, felszíni és szárazföldi célpontok ellen egyaránt használhatók lesznek. Természetesen a tengeralattjárók ellen alkalmazható fegyverzet sem fog róluk hiányozni, amiket két helikopter tesz majd teljessé.

Az elmúlt hónapokban számos fénykép jelent meg az interneten izraeli modernizált Merkava Mk II-es és Mk III-as harckocsikról. Ezek látható volt a Elbit Systems által gyártott ALWACS védelmi rendszer. Ennek érzékelőit a torony két oldalán, valamint a tetején egy árbocon helyezték el, ezek alapján a legkönnyebb megkülönböztetni a modernizált harckocsikat az átalakításra még nem kerültektől. Az árbocon az E-LAWS lézeres besugárzás-jelző szenzorjai helyezkednek el. Ezek segítségével könnyedén megállapíthatóvá válik a harckocsit érő lézersugár kibocsátási helye. Szintén ez a rendszer aktiválja a lézersugár ellen leghatásosabb füstöt eredményező füstgránátokat is, bár ezek nem tálhatók a Merkavákon, talán a meglévő vetőcsövekbe kerültek elhelyezésre.

A torony oldalán található a VIRCM modul, amely négy kisebb infravörös zavaróból áll, amelyek különböző szögben vannak beállítva, és több mint 90 fokot fednek le. A magassági lefedettség valószínűleg csak körülbelül 45 fokra korlátozódik. Ezek a félautomatikus irányítással rendelkező irányított páncéltörő rakéták vezérlőrendszerét vezetik félre, mivel a rakéták hátulján lévő, az iránytartást és helyesbítést segítő infravörös fényforrások hullámhossz-tartományának megfelelő fényt bocsátnak ki. Ezért a rakéták irányítórendszere a célba vett páncélos felé jó irányba, az irányzóvonal közelében repülő rakétát érzékel, az önvédelmi rendszer által előállított erősebb infravörös sugárnak köszönhetően, ezért az irányítást végző jelek elmaradtak, így a rakéta nem teljesen a célpont felé halad, így találatot sem ér el.

Indiai tulajdonába kerülhet az utolsóként legyártott Boeing C-17 Globemaster III-as szállító repülőgép. Bár a Kongresszus még nem hagyta jóvá, de nagy valószínűséggel 366,2 millió dollár ellenében Új-Delhi szert tett a 11. példányára is a típusból. A C-17-es 1991-től 2015-ig volt gyártásban a Boeing Long Beach-i gyáregységében, ahol 275 darabot készítettek el, ezekből 222 került az USAF állományába. A többi külföldre került, a legutolsó darab megvásárlásáért az indiaiakon kívül Katar és Ausztrália is „versenyben” volt. Így a legyártott darabszámon nyolc-nyolc géppel Ausztrália, Katar, Egyesült Arab Emírségek, Nagy-Britannia, öttel Kanada, hárommal a NATO, míg kettővel Kuvait osztozik, a fent említetteken kívül.

Tajvanon hadrendbe állították a Boeing AH-64E Apache harci helikoptereket. A 30 megvásárolt és 2013 novemberétől 2014 októberéig szállított fogószárnyasból egy igen rövid idő belül, még 2014 áprilisában lezuhant, így a hadsereg 601. Légi Lovassági Dandárjának két százada csak 29 példányt tudhat magáénak a világ egyik legfejlettebb harci helikopteréből. A két század közül jelenleg csak az egyik, a második rendelkezik hadrafogható minősítéssel.

Tajpej számára egy igen jelentős fegyvercsomag eladását hagyta jóvá az Egyesült Államok Külügyminisztériuma, így az üzlet megkötése már csak a Kongresszus jóváhagyásán múlik. Az 1,4 milliárd dolláros beszerzésben 56 AGM-154C JSOW (185,5 millió dollár) bunkerek megsemmisítésére tervezett siklóbomba és 50 AGM-88B (147,5 millió dollár) rádiólokátorok ellen alkalmazható rakéta, SM-2 Block IIIA (125 millió dollár) légvédelmi rakéta, 46 MK 48 Mod 6AT (250 millió dollár) nehéz és MK 54-es (175 millió dollár) könnyű torpedók is megtalálhatók.

Jövőbemutató volt az a kísérlet, melyet a Raytheon Company, az amerikai hadsereg Apache programot irányító irodája és az Egyesült Államok Különleges Műveletek Parancsnoksága együttműködve hajtott végre. Az új-mexikói White Sands rakétalőtéren egy szilárdtest alapú lézerfegyvert próbáltak ki, egy Boeing AH-64E Apache bal szárnycsonkja alá függesztve. A konténerbe szerelt lézert különféle repülési irányok, magasságok és sebességek széles választékában tették próbára. Ezek során bebizonyosodott, hogy a helikopter keltette rezgések, valamint a rotor által okozott por ellenére használható a lézer helikopterekről is.  A 1,4 kilométeres ferde távolságból a lézerrel több célpontot is eltaláltak.  Így a jövőben várhatóan a különféle lézerfegyverek igen gyorsan elterjedhetnek a forgószárnyasok fedélzetén is.

Mindössze egy napra került repülési tilalom alá az amerikai tengerészgyalogság Lockheed Martin F-35B Lightning II-es vadászbombázóival felszerelt egyik repülőszázad. A rövid távon fel-és függőlegesen leszállni képes gépeket az üzemeltetést Támogató ALIS (Automated Logistics Information System) program 2.0.2-es verziójában található egyik frissítés kényszerítette a földre június 22-én. A Yuma-i légibázison állomásozó, 14 F-35B-vel felszerelt VMFA-211-es század gépei a hiba kijavítását követően 23-án már újra repülhettek.

Szintén kisebb probléma ütötte fel a fejét a USS GERALD R. FORD (CVN 78) fedélzetére szerelt EMALS elektromágneses katapulttal kapcsolatosan. Az EMALS, az indítások során már okozott kisebb fejfájást, ugyanis az F-35C vadászbombázók pilótái fejére a nem megfelelő gyorsulás miatt erős rezgések, ütések adódtak át az indítás alatt. Legutóbb a póttartályokkal felszerelt F/A-18 Super Hornet gépek személyzetei tettek panaszt. Az ilyen konfigurációban indított gépeknél szintén nem kívánt rezgések léptek fel. A nem kívánatos jelenség megszüntetésére elég lesz az EMALS szoftverének néhány paraméterén változtatni a fejlesztők szerint.

Kolumbia légiereje két kétüléses IAI Kfir repülőgépet szerez be Izraelből. A ki-és átképzésre szolgáló változatból jelenleg már csak egy TC-2-es található meg az ország légierejének állományában. A modernizált típusból eddig öt került veszteséglistára, ezekből négy volt a kétüléses variáns. Most az izraeli légierő által már leállított és tartós tárolásba helyezett példányok közül vásárolnak meg kettőt a kolumbiaiak.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Rockwell B-1B Lancer.

Boeing EA-18G Growler.

Agusta Westland Merlin HM.1.

Fairchild A-10A Thunderbolt II.

Dassault Rafale B.

LTV A-7E Corsair II.

Air Tractor AT-802.

Szólj hozzá

Saab Lockheed Martin Elbit Systems F-35B Boeing F-35A Lightning II Boxer JAS-39 Gripen IAI Sz-500 KAI FA-50 Jaguar EBRC Griffon VBMR Piranha Dingo Projekt 23560 Kalibr-NK SS-N-27 Sizzler P-800 Oniks SS-N-26 Strobile Merkava ALWACS E-LAWS VIRCM C-17 Globemaster III AH-64E Apache AGM-154C JSOW AGM-88B SM-2 Block IIIA MK 48 Mod 6AT MK 54 ALIS EMALS Kfir TC-2