2012.08.13
Oroszországban már elkezdték az első haditengerészeti célra készülő Kamov Ka-52K harci helikopter prototípusának gyártását. A szárazföldi Aligátoroktól több részletében is különböző változat a Franciaországtól beszerzésre kerülő MISTRAL-osztályú partraszállást támogató helikopterhordozók fedélzetén lesz majd megtalálható. A jobb korrózióvédelem mellett összehajtható rotorlapátokat és felhajtható szárnycsonkokat is kap a K változat.
Belső módosításokra is sor kerül, így a helikopter orrába a MiG-35-ös orrában is megtalálható Fazotron Zsuk-A AESA antennájú radar kerül majd beépítésre. Ez a berendezés egy szemben közeledő három négyzetméteres hatásos visszaverő felületű repülő eszközt 130 km-ről derít fel és egyidejűleg 30 légi cél követésére képes. A Ka-52K fegyverzetében több új eszköz is megjelenik, ilyen például a K-31 (AS-17 Krypton) hangsebesség feletti és a K-35 (AS-20 Kayak) szubszonikus hajók elleni robotrepülőgép. A jelenlegi elképzelés szerint a négy partraszállást támogató helikopterhordozó fedélzetén egységenként nyolc-nyolc Ka-52K lesz majd megtalálható.
Tajvanon elképzelhető hogy csökkentésre, de akár törlésre is kerülhet a 66 F-16C/D beszerzésének terve. A költségvetési megszorítások miatt lehetséges, hogy csak egy csökkentett, mindössze 24 darabos megrendelés elfogadásával fogják ostromolni Washingtont, míg a borúlátóbbak szerint az egész program megvalósíthatatlan a hadsereg anyagi helyzete miatt. A helyi média értesüléseit nem erősítette meg a Védelmi Minisztérium.
Jelenleg egyik tengeralattjárója sem bevethető a dél-afrikai haditengerészetnek. A Németországból származó Type 209/1400-asok közül a SAS QUEEN MODJADJI a múlt hónapban egy baleset folytán vált hadrafoghatatlanná. A dízel-elektromos tengeralattjáró Port Elizabeth közelében egy gyakorlás során került közeli kapcsolatba a tengerfenékkel. Az orr-rész külső burkolatának sérülését okozó koccanás után a QUEEN MODJADJI gond nélkül a felszínre emelkedett és Durban kikötőjébe hajózott, ahol búvárok vizsgálták meg a külső részek sérülésének nagyságát.
A haditengerészet vezetése szerint egy pár napos átvizsgálást követően újra kihajózhat és a nagyobb javítást igénylő munkákat csak később végzik majd el rajta. A hajóosztály másik tagja a SAS CHARLOTTE MAXEKE jelenleg az időszakos átvizsgáláson tartózkodik, míg a harmadik tengeralattjáró a SAS MANTHATISI szintén javításon található már egy ideje. Tulajdonképpen a MANTHATISI már újra szolgálatba kellett volna, hogy álljon az időszakos átvizsgálást követően, csakhogy a kikötőben sorozatos balszerencse éri a tengeralattjárót. Kikötői manőverek során a rakparthoz érve rongálódott már meg a kormánylapátja, de egy rossz helyre dugott elektromos csatlakozó miatt az akkumulátorai is cserére szorulnak.
1972. augusztus 11-én hajtotta végre első felszállását a Northrop F-5E Tiger II. Az első példányt, a 71-1417 számút 1972. június 23-án mutatták be és ez a gép volt a típus történetében az első, mely levegőbe emelkedett 40 éve, pilótafülkéjében Hank Chouteauval. Ez a példány még jelenleg is repül, 1989-től a Brazil Légerőnél, immáron 4856-os lajstrommal ellátva és 2005 szeptembere óta az országban található F-5-ösök közül elsőként az Embraer jóvoltából F-5EM szintre modernizálva.
Vasárnap hajnalban összeütközött a USS PORTER (DDG 78) ARLEIGH BURKE-osztályú romboló és a panamai zászló alatt hajózó 300000 tonnás vízkiszorítású M/V OTOWASAN japán tanker a Hormuzi-szorosban. Személyi sérülés nem történt a balesetben, azonban a romboló jobb oldalán a vízvonal felett jelentős méretű lék keletkezett. A PORTER önerőből futott be Jebel Ali (Egyesült Arab Emirátusok) kikötőjébe, üzemanyag-szivárgásról egyik hajó esetében sem érkezett jelentés. A PORTER már képessé vált a ballisztikus rakéták megsemmisítésére és a tervek szerint a spanyolországi Rotában állomásozva fogja a jövőben biztosítani Európa rakéták elleni védelmét. Videó és képek: 1., 2. a sérült rombolóról.
NETARZENÁL GALÉRIA