2012. sze 28.

2012.09.28

írta: Netarzenál
2012.09.28

Hamarosan megérkeznek Tajvanra a korszerűsítésen átesett Patriot PAC-2-es légvédelmi komplexumok. Ezek még 2008-ban kerültek átszállításra az USA-ba, ahol a továbbfejlesztésüket végezték. A munkát 2009-ben be kellett volna fejezni és a PAC-2-esek még abban az évben visszatérhettek volna a szigetországba. Azonban nem részletezett okok miatt a légvédelmi komplexumok csak most, három év késéssel kerülnek vissza Tajvanra. Sokan azt gyanítják, hogy kínai nyomára lett a visszaadás elhalasztva. Tajvan tavaly kapta meg az első, korszerűbb PAC-3-as komplexumokat, ezek már képesek a lokátorgyilkos rakéták befogására és megsemmisítésre is.

Két éves korszerűsítés után tegnap újra a levegőbe emelkedett a hányatott sorsú Antonov An-70-es teherszállítógép. A jelenleg ukrán-orosz közös projektkén futó program gyermeke egy 32 perces repülést követően fogott újra talajt.  Ukrajna eddig két An-70-est rendelt meg, míg Moszkva terveiben 2020-ig 60 példány beszerzése szerepel.

A BF-15-ös személyében a héten megérkezett az Eglin támaszpontra a 20. Lockheed Martin F-35-ös is. A Lightning II különféle változataiból ebben az évben már 14 példány került átadásra.

Eldőlt, hogy az USA mégis modernizálni fogja az M1 Abrams harckocsikat. Most nyolc év alatt 395 millió dollárt fordítanak a páncélosok továbbfejlesztését célzó ECP1 (Engineering Change Proposal 1) jelzésű programra. Ezen munkák során a jövőbeli továbbfejlesztéseknek és képességnöveléseknek teremtik meg az alapját újrakonstruált belső rendszerekkel, hogy csökkentsék méretüket, tömegüket és elektromos energia iránti igényüket. A modulrendszerű elektronikai berendezéseket és rendszereket könnyebben lehet majd cserélni meghibásodás esetén, akár a harctéren is. Az ECP1-es ezen belső változásokon felül el fogja érni, hogy az Abrams tömege ne növekedjen tovább az alkalmazásra kerülő improvizált robbanóeszközök elleni védelmi rendszerek bevezetésével. A 2050-ig szolgálatban tartandó páncélosok közül az első, még nem teljes gyártási kapacitással készült sorozatban átalakított példányok 2017-ben kerülnek átadásra.

Indiában a közel 15 éves késében lévő LCA program eredményeként létrejött Tejas vadászbombázók Mark-2-es változata lehetséges, hogy egy újabb hátramozdító, ám igen előremutató fejlesztéssel lesz gazdagabb.  A tervek szerint 70%-ban hazai gyártású összetevőket magába foglaló Mark-2-es biztos, hogy nem fogja végrehajtani első repülését a következő évben, így tehát most az indiai légierő berkeiből származó információk szerint egy külföldi segítséggel, a DRDO által fejlesztett AESA antennájú fedélzeti radar kifejlesztésén töprengenek eme változat számára.  

Lengyelországban megnövelték és meggyorsították a márciusban bejelentett helikopterek beszerzésére indított programot. Most már 70 forgószárnyas megvásárlása került bejelentésre és ezek közül az első(k) 2014-ben már átadásra kerülnének.

Közös vállalatot hozott létre a dél-afrikai Denel Dynamics és az Egyesült Arab Emírségek béli Tawazun Holding. A Tawazun Dynamics elsősorban precíziós vezérléssel rendelkező fegyverek fejlesztését és integrálást fogja végezni úgy az arab világból, mint a földgolyó bármely részéről érkező megrendelők részére. A piacon hosszú ideig meglévő, néhány ország által uralt állóvíz az utóbbi években alaposan felpezsdült a Brazíliából, Törökországból, vagy éppen Dél-Koreából érkező fejlesztéseknek köszönhetően.

Az 51%-ban Tawazun, 49%-ban Denel Dynamics tulajdonban lévő vállalat tervei között szerepel a Mirage 2000-es az F-16 Block 40-es és a Block 60-asok, valamint a régebbi Mirage gépek (III, V, F1) illetve az szovjet-orosz Szuhoj Szu-24-es bombázó harci képességeinek növelése. Jelenleg az 1200 kg-os 120 km-es hatótávolságú Raptor-II-es GPS/TV kombinált vezérlésű siklóbomba integrációs lehetőségét vizsgálják a régebbi Mirage és Szu-24-es gépekre, míg a 2000-esek és a Fighting Falcon-ok esetében, az A-Darter légiharc-rakéta alkalmazásán dolgoznak. Helikopterek részére a félaktív lézeres irányítású Ingwe áll készen és jelentős sikert remélnek a hajófedélzeti Umkhonto légvédelmi rendszer földi telepítésű változatától is. A merevszárnyú gépekre a líbiai konfliktusban bevetett brit MBDA Brimstome rakéták sikerét látva a Mokopa hasonló célú alkalmazási lehetőségét kívánják megteremteni.

Meglepő fordulat állt be a német K130-as (BRAUNSCHWEIG-osztály) korvettek életében. Az eddigi nem túl jó hírek után egy igazán jelentős mérföldkőhöz érkezett a már négy éve szolgálatban lévő hajóosztály. Történt ugyanis, hogy a MAGDEBURG [F 261] nevű egység szeptember 24-én elhagyta a Balti-tenger partján, Warnemünde-ben található anyakikötőjét és irányt vett a Földközi-tenger felé. A korvett és 58 fős személyzete két hónapig a libanoni partok előtt lesz megtalálható, ahol az ENSZ felügyelte harci köteléket fogja erősíteni.

Napirendre került az argentin parlamentben a légierő helyzete. Az amerikai segítséggel modernizált, korszerűnek tekinthető szubszonikus A-4AR Fightinghawk vadászbombázók mellett a gépállományt az öreg Mirage III, Mirage V és Dagger/Finger gépek alkotják.  Ez utóbbiak hadrafoghatósága, megbízhatósága alacsony, a térség más országainak légierejéhez nem mérhető szinten található. A MIrage IIIE variáns kivonása erre az évre lett betervezve. Néhány évvel ezelőtt szó volt a Jordániában található Mirage F1-esek esetleges beszerzéséről és modernizációjáról, ám azóta lépések ez ügyben nem történtek.

Ukrajnában a terveknek megfelelően még ebben az évben elkészülhet az első öt Thaiföld részére gyártott T-84 Oplot harckocsi. A 49 T-84 Oplot harckocsi és 121 BTR-3E1 lövészpáncélos beszerzéséről 2011 év végén állapodtak meg a felek.

Szeptember 3-tól kezdődően két hétig tartottak a korszerűsített Merlin MK.2-es fedélzeti tesztjei. Ezekre a Plymouth környékén és az Atlanti-óceán térségében hajózó HMS ILLUSTRIOUS fedélzetén került sor. 10 repülés során az elsőként elkészült, ZH826-os új GPS/inerciális navigációs rendszerét próbálták ki, mivel eddig tengeri körülmények között ezeket nem vizsgálták. A tesztek során a helikopter személyzete a Lockheed Martin által gyártott bevetéstervező rendszert is kipróbálhatta. A korszerűsítési program némi csúszásban van, jelenleg 2013-ra prognosztizálják az első MK.2-es Merlin hadrendbe állását, míg a teljes körű bevethetőségét 2014 végére várják.

NETARZENÁL GALÉRIA

Kínai Type 07-es 122 mm-es önjáró tarackok: 1., 2.

Belga F-16B 12 darab 227 kg-os bombával: 1., 2., 3., 4., 5.

Tajvani Mirage-ok: 1., 2., 3.

Dassault Mirage 4000.

Agusta HH-3F.

Saab JAS-39C Gripen.

Szólj hozzá

M1 F-35 Dynamics Abrams Tejas Patriot MAGDEBURG PAC-2 Antonov An-70 BF-15 ECP1 Tawazun T-84 Oplot Merlin MK.2