2012. nov 26.

2012.11.26

írta: Netarzenál
2012.11.26

Törökország eddig mintegy 500 millió dollárt költött el a 2005-ben elindított Altay harckocsi programra. Dél-Koreai segítséggel az Otokar napjainkig két prototípussal készült el. Az elsőt már jó ideje nyúzzák, eddig több mint 2000 km-t tettek meg vele a futáspróbák során. A másodikat leginkább a fegyverzet és a célzórendszerek tesztjeihez fogják felhasználni. Az Otokar további két prototípust épít meg, ezek az első kettőnél tapasztalt hibák, hiányosságok módosításával kerülnek majd legyártásra. A cég vezetése a sorozatgyártás elindítását 2015-re ígéri.

Nagy-Britanniában a Védelmi Minisztérium további 51 General Dynamics Land Systems - Force Protection Europe (GDLS-FPE) Foxhound aknavédelemmel ellátott páncélozott jármű beszerzését jelentette be 46 millió font értékben. A Foxhound ez év júniusa óta már jelen van Afganisztánban is és a katonák a helyi viszonyok között is kedvező tapasztalatokat szereztek a járművel. A Foxhound legnagyobb sebessége 113 km/h, motorját mindössze fél óra ki lehet cserélni.

Pénzhiány korlátozta már idén is jelentősen az Argentin Haditengerészet feladatait és bevethetőségét és ez a helyzet csak romlani fog a jövőben. A következő évben csak 161 napig lehetnek tengeren a hadihajók, szemben a két évvel ezelőtti 329 nappal. Ez jelentősen csökkenteni fogja az ország tengerpartjai mentő fekvő kizárólagos gazdasági övezetekben végzett őrjáratok számát, így szinte szabad utat engedve az illegális halászatnak és a csempészetnek. Csak az összevetés képessége miatt kerül megemlítésre, hogy a flotta vezetése hajónként évente 90 napos tengeren tölthető időt tartana elegendőnek a haditengerészet mindennemű feladatainak ellátására.  Ez 15 bevethető hajóra számítva 1350 napot eredményezne. Persze jó kérdés mivel is fussanak ki a tengerészek a kikötőből, ugyanis a hadihajók jelentős része üzemképtelen. Leginkább az alkatrészhiány az, ami a mólóhoz köti a flotta gerincét adó fregattokat és korvetteket.

A négy 1983 és 1984 között épült 3360 tonnás ALMIRANTE BROWN-osztályú fregettal (MEKO 360H2 típus) éppen ez a helyzet. Az ARA ALMIRANTE BROWN (D 10), az ARA LA ARGENTINA (D 11), az ARA HEROINA (D 12) és az ARA SARANDI (D 13) - 2005-től ez az utóbbi egység a flotta zászlóshajója - Rolls-Royce Tyne RM-1C és Rolls-Royce Olympus TM-3B gázturbináikban meglévő hibák és néhány cserére szoruló alkatrész mellett a megvásárolt lőszereknek is lejárt a szavatossági idejük, így újak beszerzése vált szükségessé.

A hat 1790 tonnás ESPORA-osztályú korvett közül négy 1985 és 1990 (ARA ESPORA-P 41, ARA ROSALES-P 42, ARA SPIRO-P 43, ARA PARKER-P 44), míg kettő 2001 és 2004 (ARA ROBINSON-P 45 és ARA GOMEZ ROCA-P 46) között épült meg. Közülük a ROSALES és a PARKER nem tud kifutni hiányzó alkatrészek miatt, míg az ESPORA Dél-Afrikából nem tud hazatérni szintén ilyen problémából kifolyólag. A SPIRO, valamint a GOMEZ ROCA a karbantartás során elkövetett emberi hibák miatt vált alkalmatlanná a kifutásra, a LA ARGENTINA fregatt szintén a karbantartás során üzemképtelenné vált hadihajók sorát gyarapítja. Az ESPORA kálváriája úgy válik teljessé, ha megemlítésre kerül, hogy az ALTASUR hadgyakorlatra eredetileg a SIPRO indult volna, csakhogy a felkészülés során egy homokpadra futott a Mar de Plata-n. A GOMEZ ROCA lerobbanását követően így csak a ROBINSON korvett lett az egyetlen nagyobb felszíni egység, ami kifutásra képes állapotban van.

A tengeralattjáróknál sem jobb a helyzet a három egység (két TR-1700-as: az ARA SANTA CRUZ-S 41 és az ARA SAN JUAN-S 42, valamint egy Type-209-es az ARA SALTA-S 31) a szükséges 190 nap felszín alatt töltött idő helyett csak 19 órát töltött a lemerült állapotban. A legfőbb gond itt is a szükséges karbantartások elmaradása.

Dél-Koreában megkezdték a haditengerészet hajóinak ellátását egy új, az eddigieknél nagyobb hatótávolságú csapásmérő robotrepülőgéppel. A hazai fejlesztésű, 1500 km-es hatótávolságú Hyunmu 3C robotrepülőgépekből elsőkét két Aegis rendszerrel felszerelt, 11000 tonnás KING SEJONG THE GREAT-osztályú romboló kap 32 darabot, ezzel lehetővé vélik az északi testvérállam bármely részének elérése egy háború esetén.

Izraelben sikeresen tesztelték a David's Sling (vagy ismert még Magic Wand néven is) rakétavédelmi rendszer Stunner rakétáját egy próbalövészet alkalmával Izrael déli részén. Ez a rendszer az Iron Dome és az Arrow-2-es közötti részt hivatott betölteni hatótávolságban. A David's Sling, melynek fejlesztését az izraeli Rafael és az amerikai Raytheon közösen végzi várhatólag a 2013-as vagy a 2014-es esztendőben lép majd szolgálatba.

Videó az indításról.

NETARZENÁL GALÉRIA

A FREMM-osztályú AQUITAINE (D 650) Fregatt: 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7.

Westland WG-13 Lynx AH.7.

Kawasaki EC-1.

Saab AJ37 Viggen.

Szu-24 Fencer este.

Atlas TP-1 Oryx.

Szólj hozzá