2012.12.18
Brazíliában a tengerészgyalogság számára átadásra került az első tétel (16 darab) a Mectron és az Odebrecht által gyártott MSS 1.2 AC félaktív lézeres irányítású páncéltörő rakétákból. A 3 kilométeres hatótávolságú rakétához tartozó indítóállványon található célzó rendszerhez kiegészítésképpen éjjellátó is felszerelhető. A kiképzést segítendő egy igen valósághű szimulátor is kifejlesztésre került a rendszerhez, ebből egyet már szintén leszállítottak a tengerészgyalogság részére.
Az orosz állami Rostekhnologii vállalat és brazil Odebrecht szándéknyilatkozatot írt alá egy közös vállalat létrehozásáról. A dél-amerikai országban létesítendő cég a 9 brazil Mil Mi-35M harci helikopter szervizelésén túl a jövőben a Mi-171-es helikopterek összeszerelését is végezni fogja. Sőt, a két ország közös légvédelmi rendszer fejlesztését is tervbe vette. A brazil hadsereg eszköztárát 250 darab 9K338 Igla-S (NATO kód: SA-24 Grinch) kézi légvédelmi rakéta is gazdagítja már egy pár éve.
Több mint egy év késéssel, de elindulhat az USAF F-35A Lightning II vadászbombázóira kerülő pilótáinak képzése az Eglin légibázison állomásozó 33. Vadászrepülő-ezred 58. Kiképző-századnál. A képzés csúsztatását a Pentagon aggodalma váltotta ki a típussal kapcsolatban, így eddig egy demonstrációs szakasz zajlott le a pilótaképzés indítása előtt, annak hibáit keresve. Ez az elvártak szerint végződött, vagyis a felépített oktatási szisztéma kiállta a próbát és a tengerészgyalogság F-35B pilótáinak képzése után a légierőnél is beindulhat a típusátképzés.
Meg kell jegyezni, hogy ebben az időszakban csak a gépek fedélzetén jelenleg is alkalmazott Block 1A szoftver által igényelt oktatási rendszer került tesztelésre. A következő évtől induló képzés során már a fejlettebb Block 1B lesz megtalálható a Lightning-ok fedélzetén, így a képzési rendszer is változni fog. Tehát a következő év január 7-től kezdődően hat csoportban, csoportonként hat pilóta átképzése fog megvalósulni, ők oktatói jogosítást is szereznek a hat hét tantermi és az ezt követően hat hét repülési kiképzés során.
Ennek összideje, beleértve a 21 órányi szimulátoros képzést is 130 óra. A légierő, a tengerészgyalogság és a haditengerészet pilótáin túl a következő évben sor kerítenek az első külföldről érkező jövőbeli F-35-ös repülőgép-vezetők képzésére is, így 2013-ban összesen 88 növendéket bocsát ki a 33. Vadászrepülő-ezred három százada. A földi személyzetek tagjai közül eddig 500-an sajátították el az F-35-ös karbantartásának, javításának rejtelmeit, de a képzés sebességének felfutását követően évente már 2100-an ismerkedhetnek meg az új típussal.
Pár óra alatt elvégezhető kötelező ellenőrzést írtak elő a világ legfejlettebb, szolgálatban álló vadászgépére az F-22-es Raptorra. Most a Raptor hidraulikus és elektromos vezetékeinek távtartóit kell leellenőrizni a földi személyzetnek és ha szükséges kicserélni azokat. Ez nem felszállási tilalom, hanem csak egy megelőző intézkedés, mely nem okoz fennakadást a gépek repüléseiben. A típussal november 15-én a Tydall légibázison történt egyik baleset kivizsgálása folyamán bukkantak elkopott távtartókra, bár még nem bizonyított, hogy ezeknek köze lenne a felszállását követően, még a bázis terültén becsapódó gép elvesztésében.
Oroszországban hamarosan elkezdik a Klimov VK-2500 hajtóművének fékpadi próbáit. A már FADEC vezérlésű, teljesen Oroszországban gyártott alkatrészekből álló, 2500 lóerős teljesítményre képes, helikopterek számára tervezett VK-2500 gázturbina elsősorban a Mi-28N és a Ka-52-es harci helikopterek számára került kifejlesztésre. A következő évben előreláthatólag 50 VK-2500-as fog elkészülni, míg 2015-től kezdődően már évente 400 darab kerül legyártásra. Így lehetővé fog válni a harci helikopterek után évente 200 régebbi Mi-8-as új hajtóművekkel történő ellátása is.
NETARZENÁL GALÉRIA