2013.01.10
Brazíliában a légierő az Embraer Le Bourget-ban található leányvállalatát, az Embraer Aviation International-t bízta meg az Embraer EMB 145-ösön alapuló E-99 légtérellenőrzők modernizálási munkálataival. Az öt gépre közel 114 millió dollárt fognak elkölteni a december végén megkötött szerződésben foglaltak szerint. A 2016-ig tartó programban továbbfejlesztik a Link BR2 adatátviteli rendszert – ezt a munkát a Mectron végzi el -, az elektronikus hadviselésre szolgáló berendezéseket, valamint a Saab Microwave Systems segítségével a gép hátára szerelt PS-890 Erieye radar is modernizálásra fog kerülni.
Bár még csak az alacsonyabb gyártási ütemben folyik a gyártásuk, már 28 darab AH-64E harci helikopterrel készült el az amerikai Boeing. Ezzel a gyártási sebességgel 51 gép hagyja majd el a gyártósort, vagyis még idén teljes tempóra fogják felpörgetni a gépek elkészítésének ütemét. A továbbfejlesztés, képességnövelés azonban töretlenül naprenden van, így hamarosan olyan AH-64E-k is gyártásra kerülnek, amikben továbbfejlesztett diagnosztikai rendszer lesz majd megtalálható. Mindeközben a Northrop Grumman az APG-78 Longbow tűzvezető radar továbbfejlesztésén dolgozik. Első lépésben a vízfelszín feletti alkalmazhatóságot szeretnék javítani és tovább növelni a hatótávolságot. A későbbiekben már az AESA antennával való ellátottságot szeretnék megvalósítani. A néhai Block III-as D-k a tavaly megkapott E jelzés mellé idén már egy új nevet is kaptak, mostantól már Guardian-ként hivatkoznak rájuk az Apache helyett/mellett.
A hazai szolgálatba állítástól számított kevesebb mint hat hónap alatt, vagyis még az elmúlt év végén megérkezett Afganisztánba a RAF első HC.4-es szintre modernizált Chinook helikoptere. A többek között a Thales digitális üveg pilótafülkével és a korszerűsített Honeywell T-55-714 hajtóművekkel ellátott helikopterekből összesen 46 készül majd el a régebbi változatok átépítésével. Ez év végére azonban megérkeznek az újépítésű Mk.6-osok első példányai is Angliába, amelyeken szintén a HC.4-en használt üveg pilótafülke lesz megtalálható.
Megérkezett a floridai Eglin légibázisra az első Lockheed Martin MC-130J Combat Shadow-ból AC-130J-vé átalakított gép. Ez a változat egyébként a Ghostrider nevek kapta a keresztségben. Az új variáns megörökölte elődje, az AC-130W Stinger II precíziós csapásmérő csomagját, így átalakításuk viszonylag rövid idő, mintegy 10 hónap alatt elvégezhető. Azonban a továbbfejlesztett fedélzeti kommunikációs és egyéb, a helyzeti tudatosságot növelő rendszerek miatt elődjeinél pontosabb alkalmazhatja majd a 30 mm-es gépágyúkból, kisméretű műholdas irányítással rendelkező bombákból, valamint az AGM-175 Griffin rakétákból álló fegyverzetét.
A rossz időjárási viszonyok közötti célfelderítést, megfigyelést, bemérést az infravörös érzékelők és a szintetikus apertúrájú radarok biztosítják a gépek személyzetének. A Légierő Különleges Műveleti Parancsnokságának legújabb szerzeménye várhatólag már ez év decemberében készen fog állni arra, hogy végrehajtsa első éles bevetését. Az AC-130J Ghostrider gépekből 2015-re 16 fog elkészülni. A 37 MC-130-as átalakítására 2,4 milliárd dollár fordítanak az Egyesült Államokban.
Malajzia 2011 májusában jelentette be igényét 6 AN/ASQ-228 ATFLIR célmegjelölőre az F/A-18D Hornet vadászbombázói számára. A konténerek eladást Washingtonban jóváhagyták, így most a Raytheon hozzáláthat a legyártásukhoz. Malajzia a 6 AN/ASQ-228 ATFLIR célmegjelölőért 25,7 millió dollárt fog fizetni.
NETARZENÁL GALÉRIA