2013.01.11
Nagy-Britanniában jelentős mennyiségű maroklőfegyver beszerzésével vesznek búcsút az immáron több mint 40 éve használt Browning pisztolyoktól. Az acélból készült Hi-Power pisztolyokat az amerikai tervező műveként - aminek tervezését az FN főkonstruktőre, Dieudonne Saive fejezte be John Moses Browning 1926-ban bekövetkezett halála után - a belgiumi Herstalban található Fabrique Nationale d'Armes de Guerre (FN) cégnél kezdték gyártani 1935-ben. A fegyvert, kisebb-nagyobb eltéréssel több országban is gyártották, hazánkban a FÉG készítette P9M, FP9 és P9L jelzéssel a változatait.
Angliában az utóbbi években egyre nagyobb kiadással járt a cserealkatrészek beszerzése, ezért a kivonás mellett döntöttek. A 8,5 millió font (13,6 millió dollár) értékű szerződést végül az osztrák Glock nyerte el a két évvel ezelőtt kiírt pályázaton, a Glock 17-es típussal. Ezért az összegért több mint 25000 darab pisztoly kerül majd brit hadsereghez. A nagyrészt műanyagból készült osztrák pisztolyok első példányai még ez év második felében felbukkannak az Afganisztánban szolgáló brit csapatoknál.
Mindössze pár nappal azután, hogy két indiai lap is arról cikkezett, hogy milyen problémák hátráltatják a francia Rafale vadászbombázók szerződésének véglegesítését, az indiai külügyminiszter, Salman Khurshid is nyilatkozott az ügyben. Elmondása szerint a tárgyalások rendben folynak, most már csak a szerződés finomhangolását végzik. Elmondásából az derült ki, hogy már közel a megállapodás és a típus történetében ez első exportmegrendelés hamarosan megvalósul. Ezzel szemben a két indai újság beszámolója szerint nem ennyire rózsás a helyzet.
A The Hindu vasárnapi számában arról tudósított, hogy az indiai védelmi költségvetést 5 %-al csökkenteni fogják az ország romló gazdasági helyzete miatt. Ez egyaránt érinteni fogja a légierő, a szárazföldi haderő és haditengerészet büdzséjét is. A Védelmi Minisztériumból származó forrásokra hivatkozva azt is tudni vélik, hogy a könnyű helikopterek és a légvédelmi rakéták beszerzési programja egyaránt elhalasztásra fog kerülni. A The Indian Express egy nappal korábban viszont arról számolt be, hogy a szerződés véglegesítését egyéb problémák akadályozzák.
Információik szerint itt a Dassault gyár és a francia külügyminisztérium szólt bele a HAL (Hindustan Aeronautics Limited) által irányítandó helyi gyártás megszervezésébe. A 126 példányból ugyanis csak az első 18 készülne Franciaországban, a többit a HAL és egyéb indiai beszállítók közreműködésével készítenék el. A lap szerint itt van a probléma forrása, ugyanis a Rafale programban érintett francia kis- és középvállalatok erős lobbiba kezdtek a számukra érthetően kedvezőtlen hatásokat eredményező helyi gyártás megvalósulása ellen. Mindezt tetézi, hogy a franciák vonakodnak a fejlett technológiák átadásától, ami egyébként követelmény volt a megrendelést eredményező MMRCA tender folyamán.
Bár a The Indian Express is védelmi minisztériumi forrásokra hivatkozik értesüléseinél, látható, hogy a két tartalma cikk nem egyezik meg. Egy helyen azonban megvan az egyezés, mégpedig ott, hogy mind a két lap nem tartja valószínűnek azt, hogy a szerződés 2013 második félévében aláírásra fog kerülni.
Fehéroroszországban szolgálatba lépett a második TOR-M2-as légvédelmi komplexumokkal felszerelt üteg is. A négy járműből álló üteg egyidejűleg 16 légi célpont ellen tevékenykedhet 12 km-es körzeten belül 10 km-es magasságig. Még ebben az évben egy további üteg felállításához elegendő járműállomány fog megérkezni az országba.
Egy eddig még azonosítatlan hajóval ütközött össze a USS JACKSONVILLE (SSN 699) amerikai vadász-tengeralattjáró a Perzsa-öbölben. A LOS ANGELES-osztályú egység még tavaly november 5-én hagyta el anyakikötőjét, Pearl Harbor-t, a fedélzetén tartózkodó legénység majd fele ekkor indult első hosszabb őrjáratára. Az eset tegnap történt, helyi idő szerint hajnali 5 környékén. A JACKSONVILLE periszkópmélységben haladt, egyik periszkópját teljesen kitolt állapotban használva, amikor is egy felszíni hajóval, feltételezhetően egy halászhajóval ütközött össze. Az ütközés okozta hangot hallva a tengeralattjáró vészmerülést hajtott végre és már ekkor észlelték, hogy a periszkópot nem tudják behúzni.
A másik periszkóp használatával már világossá vált, hogy miért is nem sikerül behúzni az elsőt, ugyanis azon a periszkópon kisebb görbülést fedeztek fel, a nukleáris meghajtású tengeralattjárón más kár nem keletkezett és személyi sérülés sem történt. Gyaníthatóan az incidensben érintett hajón sem keletkezhetett nagy kár, hiszen vészjelzést egyetlen egy sem adott le az eddig eltelt időben. Az éppen őrjáraton lévő P-3C Orion tengeri járőrgépek is a baleset vélt helyszíne fölé lettek irányítva, ám az elsüllyedés jelenként a felszínen lebegő roncsok és túlélők utáni kutatás nem hozott eredményt. Jelenleg a hajók mozgását követő AIS rendszer segítségével próbálják megtalálni az balesetben érintett másik vízijárművet.
NETARZENÁL GALÉRIA