2013.01.21
Hat hónappal hosszabbították meg az Egyesült Államokban a GCV program technológiai fejlesztési szakaszát. Ez lehetőséget ad, hogy a programban résztvevő cégek finomíthassák járműveiket, ezzel is tovább csökkentsék azt a kockázatot, ami a győztes kiválasztását követően a szolgálatba lépéskor következhetne be.
Dél-Koreában a haditengerészet január 17-én átvette az első INCHEON-osztályú fregattját. Az FFX hajóosztály tagjait a Hyundai Heavy Industry építi meg a POHANG-osztályú korvettek és az ULSAN-osztályú fregattok leváltására. A Batch I-es szériából hat egység fog elkészülni, míg a továbbfejlesztett Batch II-ből nyolcat fog megépíteni a Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. További egységek tervezése jelenleg is folyik, ezeken további módosításokat fognak végrehajtani, így ezek a Batch III-as szériába fognak tartozni. A 2500 tonnás, 114 méter hosszú és 14 méter széles INCHEON fregatt 30 csomós sebességre képes, személyzete 140 fő és fedélzetén egy tengeralattjáró-elhárító helikopter hordozására is képes.
Az első szériába tartozó testvérhajónak fegyverzetét egy 127 mm-es hajóágyú, egy RIM-116 RAM indító és egy Phalanx közelkörzeti légvédelmi rendszer alkotja, nyolc SSM-700K Hae Sung I hajók elleni robotrepülőgéppel kiegészítve. A jövőben további nyolc, immáron szárazföldi célpontok ellen is bevethető Hae Sung is megjelenhet ezeken a hajókon. Ez a hat fregatt 2015 végéig kerül megépítésre. A Batch II-ken viszont már függőleges indítókban lesz elhelyezve a rakétafegyverzet és ebben már megtalálhatók lesznek a Hyunmoo-3 csapásmérő robotrepülőgépek is.
Még mindig folyik a RIM-7 Sea Sparrow légvédelmi rakéták ellenőrzése. A tajvani éleslövészeteken rosszul szereplő fegyverek átvizsgálásának első szakasza tavaly szeptemberben fejeződött be, ezek során nem találtak hibát a rakétákban. A most is zajló vizsgálatok várhatólag még ebben a negyedévben befejeződnek.
Spanyolországban a következő hónapban veszi majd kezdetét a PRINCIPE DE ASTURIAS (R 11) könnyű repülőgép-hordozó szolgálatból való kivonásának procedúrája (Előzmény). A leszerelés a nyár közepén, június végén fejeződik majd be. A hordozó fedélzetéről a Rota tengerészeti bázison távolítanak el majd minden feleslegesnek, vagy további hasznosításra még megfelelőnek ítélt eszközt, berendezést. Mindössze azok maradnak meg, amik a Ferrol-ba történő áthajózáshoz szükségesek.
Az országban ebben az évben kivonásra kerülnek az Albacete bázison állomásozó utolsó Dassault Mirage F1M és BM-ek is. Utódjuk a Eurofighter EF-2000-es lesz. A szállítók is szegényebbek lesznek a C-212 Aviocar-ok kivonása után és a kutató-mentő feladatokra használt Fokker F-27-200MAR gépek is nyugdíjazásra kerülnek. Feladataikat a C-235-ök fogják átvenni. A 2015- 2016-ban kivonásra kerülő C-130 Hercules teherszállítók üzemidejét ki fogják tolni, ugyanis az első Airbus A400M Atlas csak 2016-ban fog megérkezni.
Január 20-án megkezdték első bevetésüket a holland NHI NH90 NFH helikopterek. A hír meglepő, hiszen a Holland Királyi Haditengerészet DE ZEVEN PROVINCIEN-osztályú HNLMS DE RUYTER (F 804) fregattján az Ádeni-öböl vizei felé tartó forgószárnyas még nem a teljes felszereltségű példány. Ebből ugyanis az elsőt csak január 25-én adják át Hollandiának, bár már 2012 vége előtt meg kellett volna érkeznie. A kalózok elleni feladatra induló 860. helikopter-század gépét azonban egy másik társával együtt a Eurocopter Deutschland szakemberei még decemberben pótpáncélzat beépítésével módosították a feladatra.
Várhatólag a következő évben kezdődik majd meg az argentin Dassault-Breguet Super Étendard vadászbombázók modernizációja. A dél-amerikai országban úgy tervezik, hogy a típus modernizált SEM 5 (Super Étendard Modernisé) változataiból a Franciaországban történő 2014-es kivonásával egyidejűleg megvásárolnak 10 darabot. Ezeket egyrészt alkatrészbázisul fogják felhasználni a 10 legkevesebbet repült argentin Super Étendard számára, másrészt a korszerűbb rendszereik is beépítésre kerülnének a továbbszolgáló példányokba. A munkálatokat az ARCE (Arsenal Aeronaval Comandante Espora) fogja elvégezni az első példány esetében még francia felügyelettel és támogatással, majd a megszerzett tapasztalatok alapján már önállóan.
A legfőbb előrelépést a Thales Democles és az ALTIS célmegjelölők és a lézerirányítású rakéták és bombák, a Thomson Agave fedélzeti rádiólokátornál kétszer nagyobb hatótávolságú Anemone radar beépítése, a Sherlock besugárzásjelző megjelenése és az UAT-90 központi számítógép, valamint az UNI 40M inerciális navigációs rendszer jelentik majd. A gépek pilótafülkéjébe mindössze egy új HUD jelenti majd a legszembeötlőbb változást. Önvédelmének növelésére tervezik a Matra Phimat infracsapda és dipólszóró berendezés integrációját is, továbbá két új felfüggesztési pontot is kialakítanak a Super Étendard–ok szárnyai alatt.
Peruban komoly gondot jelent a páncélos erők siralmas állapota. Az 1972-ben újonnan megvásárolt 249 T-55-ös harckocsiból jelenleg csak 69 üzemképes, de a 131 M113A1-es páncélozott szállító harcjárműből is csak 34 képes ellátni feladatát. Ajánlatokból nincs hiány, legutóbb például Hollandia ajánlott fel megvásárlásra a német gyártású Leopard 2-es harckocsijaiból 80 darabot, egyenként 2,8 millió dolláros áron. Jelenleg azonban a költségvetési hiány nem teszi lehetővé a szárazföldi erők további korszerűsítését.
NETARZENÁL GALÉRIA
HNLMS VAN SPEIJK (F828): 1., 2.
F-35C fegyverterében AIM-120-okkal.