2013.07.04
Június 30-án újabb három amerikai őrhajó érkezett meg Bahreinben. A USS TEMPEST (PC 2), USS THUNDERBOLT (PC 12) és a USS SQUALL (PC 7) őrhajók egy szállítóhajó fedélzetén tették meg a Norfolkból induló utat, harminchét nap alatt. Ezek az egységek az 1993 és 2000 között hadrendbe állított CYCLONE-osztályba tartoznak. A 15 éves élettartamra tervezett egységek nagyobb része már túllépte az eredetileg kiszabott szolgálati időt, azonban élettartamukat meghosszabbították. Az eredetileg 14 megépült egységből a hajóosztály névadó egysége már eladásra került 2004-ben a Fülöp-szigetek számára. A 336 tonnás vízkiszorítású, 55 méter hosszú, 7,6 méter széles CYCLONE-osztály egységei 2003-tól vannak jelen a térségben, eddig általában öt őrhajó volt megtalálható itt rotációs váltásban.
Ez azonban nem ment minden gond nélkül, többször elfordultak olyan meghibásodások, amik miatt a kikötőben kellett rostokolni a hajóosztály egységeinek, ugyanis nem volt elérhető közelségben tartalék alkatrész. Legfőbb feladatuk az Ománi-öbölben található olajfúró tornyok védelme, de részt vesznek hadi és kereskedelmi hajók útjának biztosításában is. Mindezen igénybevételek maguk után vonták a hajók bizonyos fokú korszerűsítését is, így fegyverzetükben még megtalálható a lézeres félaktív irányítású Griffin rakéta. Ezt a fegyvert a most megérkezett három CYCLONE csak később kapja meg. A most érkezett őrhajók azonban nem éppen jól mutatkoztak be, ugyanis már az első napokban mind a hármon leégtek a generátorok. Most tehát nyolc CYCLONE található meg az 5. Flotta működési területén, azonban a következő évben számuk tovább fog gyarapodni, ugyanis a USS HURRINCANE (PC 3) és a USS MONSOON (PC 4) is csatlakozni fog hozzájuk.
Újabb hírek láttak napvilágot Argentína Kínából történő esetleges fegyverbeszerzésének ügyében. A felek közötti megbeszélések még nem értek végett, sőt ha lehet mondani még élénkültek is, hiszen már az SD-10A Luoyang (PL-12) aktív radarvezérlésű légiharc-rakéta és a CM-400AKG szuperszonikus csapásmérő robotrepülőgép beszerzésének lehetőségeit is vizsgálták a tárgyalások alatt.
Szerdán átadása előtt utolsó tengeri próbajáratára futott ki az India számára átépített INS VIKRAMADITYA (korábban ADMIRAL GORSKOV) repülőgép-hordozó. Ez a kifutás már egy tanulójáratnak számít, hiszen több rendszer ellenőrzése mellett a leendő indiai legénység képzését is szolgálja. India számára történő átadása ez év őszén fog bekövetkezni.
Második szakaszába lépett az amerikai haditengerészet elektromágneses ágyújának (railgun) projektje. Tavaly év elején már adásra kerültek az egyes lövések leadására képes prototípus demonstrátorok és ezek képességeit alaposan ki is elemezte a Haditengerészeti Kutatások Irodája (Office of Naval Research - ONR). Első lépésként magát a működést és a megbízhatóságot, a csőkopást és az energia felhasználást ellenőrizték egy nem éppen áramvonalas 18 kg-os lövedék kilövésével, ez tökéletesen elegendő adatot szolgáltatott.
Az elektromágneses ágyúk alkalmazása a hadihajók fedélzetén a kisebb tömeg, a nagyobb elérhető tűzgyorsaság és lőtávolság mellett azért is volna előnyös, mert nem igényel robbanószert, aminek a biztonságos tárolása egy hajón nehezen megoldható. Sőt, maga a lövedék sem fog tartalmazni robbanószert, mivel a célpontok megsemmisítése a mozgási energiával fog megvalósulni. A flotta elvárásai között egy 20-32 megajoule teljesítményű elektromágneses ágyú szerepel, melynek lőtávolságát minimum 80-160 km, míg a maximum 407 km-ben határozták meg.
Jelenleg a haditengerészet hajóin a 127 mm-es hajóágyúkat alkalmazzák tüzérségi feladatokra, ezek lőtávolsága 24 km, legnagyobb tűzgyorsaságuk 20 lövés percenként. Az elektromagnetikus ágyúk első példányai a 15000 tonnás ZUMWALT-osztályú rombolók (DDG-1000) fedélzetén fognak bemutatkozni. A most már zajló második fázisban tehát egy percenkénti 6-10 egymást gyors egymásutánban követő lövés leadására képes fegyvert kell megépítenie a BAE Systems csapatának, akik reményeik szerint jövőre el is készülnek majd a fegyverrel.
NETARZENÁL GALÉRIA