2013. júl 15.

2013.07.15

írta: Netarzenál
2013.07.15

Mint az már a múlt héten említésre került, jelentős vágások várhatók Izraelben a hadsereg költségvetésében. Ez azonban eddig még nem érintette az F-35-ök beszerzési programját. Jelenleg még mindig úgy tűnik, hogy Izrael lesz a típus első külföldi üzemeltetője. Az első átképzésre kerülő izraeli pilótacsoport 2016 elején ékezik majd meg az oktatás helyszíneként szolgáló Eglin támaszpontra. Az első F-35I 2016 végén kerül majd átadásra és csak a következő évben érkezik meg a közel-keleti országba. Az első század, igaz még csak korlátozottan bevethető státuszban, 2018-ban áll majd fel.

Átadta a Lockheed Martin a 100. AN/AAQ-40 EOTS elektrooptikai célzórendszert. Ezt a F-35 Lightning II-ek számára gyártják, és a rendszer tartalmaz egy-egy nagyfelbontású CCTV kamrát, valamint infravörös érzékelőt a lézeres célmegjelölő és érzékelő mellett. Az F-35-ök orra alá beépített AN/AAQ-40 EOTS egyaránt alkalmazható a cél és földi célpontok azonosítására és követésére is.

Íme a következő költségvetési évben kivonásra kerülő amerikai hadihajók listája és a kivonási dátumuk: USS FORD (FFG-54) – 2013 október 31, USS THACH (FFG-43) - 2013. november 15, USS NICHOLAS (FFG-47) - 2014 március 17, USS ROBERT G. BRADLEY (FFG-49) - 2014 március 28, USS DE WERT (FFG-45) – 2014 április 4, USS RENTZ (FFG-46) - 2014 május 23, USS AVENGER (MCM-1) - 2014 augusztus 30, USS HALYBURTON (FFG-40) - 2014 szeptember 8, USS DALLAS (SSN-700) 2014 szeptember26, USS DENVER (LPD-9) 2014 szeptember 30.

Németországi lapértesülések szerint veszélybe került a Szaúd-Arábiába történő Leopard 2A7-es harckocsik eladása. A 270 darabos export véglegesítést a szeptemberi választásokig el szerette volna odázni a kormány. Ez nem volt elfogadható a szaúdiak számára, akik most a General Dynamics Land Systems-el folytatnak tárgyalásokat az eddig már beszerzett 315 M1A2 mellé, további M1A2 Abrams harckocsik szállításának ügyében. Szintén lapértesülések szerint Katar is élénken érdeklődik több mint 100 német páncélos (Leopard 2-es és PZH 2000 önjáró tarackok) beszerzése iránt. A harckocsikat gyártó Krauss Maffei Wegman nem kívánta kommentálni az értesüléseket.

A közelmúltban derült ki, hogy a Hamasz egy minden eddiginél nagyobb hatótávolságú rakétával rendelkezik. Az M-75-ös 75 km-es távolságra képes elrepülni, így már fenyegetést jelent Tel-Avivra is. A Hamasz elmondása alapján az M-75-ből eddig egy példányt indítottak a zsidó állam ellen, mégpedig tavaly novemberben. Izraeli források eddig nem erősítették meg az M-75-ös létezését. Érdekes módon Irán szintén rendelkezik egy 75 km-es hatótávolságú rakétával a Fajr-5-el. Ez 10 méter hosszú, 333 mm átmérőjű, 0,9 tonnás, 200 kg-os robbanófejjel rendelkező fegyver. Izraelben nem zárják ki azt a lehetőséget, hogy 8-10 darabra bontva a Fajr-5-öt csempészalagúton keresztül szállították el a Hamaszhoz.

Egyre inkább kezd megnyerő lenni az amerikai haditengerészet vezetése számára a Bell-Boeing V-22 Osprey billenőrotoros gép, mint a Northrop Grumman C-2 Greyhound szállítógép utóda. A tengerészgyalogságnál szolgáló típussal már végeztek hordozófedélzeti le- és felszállásokat a USS HARRY S. TRUMAN-on és ezek eredményei igen pozitívak voltak. A még meglévő 35 C-5A 2020 közepéig fogja húzni, ám a Northrop már beterjesztette tervét a meglévő példányok korszerűsítésére és üzemidő-hosszabbítására. Itt felújított szárnyak és törzsek mellett természetesen a pilótafülke műszerfala is korszerűsítésre kerülne.

Nagyjából hasonló a helyzet a flotta forgószárnyasoknál is, hiszen 2016-ban befejeződik az utolsó amerikai megrendelésre készülő MH-60R és a MH-60S gyártása. Pár évvel ezután már cserére érettek lesznek az első SH-60B, SH-60F és a HH-60H példányok, de szintén utódot kell majd találni a Sikorsky MH-53E Sea Dragon aknamentesítő helikoptereknek is. A haditengerészet nem tervezi a tengerészgyalogság megrendelésére kifejlesztett CH-53K verzió rendszeresítését, ugyanis  az aknafelderítő és mentesítő feladatokra már egy személyzet nélküli helikoptert képzelnek el.

Indiában a légierő akadémiáján július 8-án már megkezdte az első Pilatus PC-7 Mk II-es turbólégcsavaros kiképzőgépekkel végzendő alapkiképzését az első, több mint 80 fős évfolyam. Eddigi tapasztalatok szerint az európai gyártó tartja magát a szerződésben foglaltakhoz. A HPT-32 Deepak leváltására beszerzett svájci gépekből júniusig 14 példány érkezett meg az országba, tizennégy hónappal a szerződés aláírása után. A típusból az első példányok ez év februárjában kerültek átadásra.

Alig több mint egy hónap alatt már a második modernizált indiai MiG-21 Bison került veszteséglistára. A június 8-i esetet követően ma reggel szintén egy ugyanilyen gép járt szerencsétlenül. Ez a gép is az Uttralai támaszpontról szállt fel, azonban a baj leszálláskor következet be és a gép pilótája már nem tudta elhagyni a gépet.

NETARZENÁL GALÉRIA

Valamiben úszunk.

Párizs felett.

Tupoljev Tu-22R.

Brit kétüléses Typhoon.

Iraki Mirage F1EQ-5-ös szárnya alatt egy szovjet H-29-es rakéta.

Indiai C-17-es.

Szólj hozzá

Northrop Grumman Abrams Leopard Osprey Pilatus Bell-Boeing V-22 C-2 Greyhound PC-7 F-35I M-75 Fajr-5 2A7 M1A2 AN/AAQ-40 EOTS