2013.09.13
Újabb LWT átalakító készletet rendelt meg az amerikai haditengerészet az Mk54-es torpedóihoz ebben a hónapban. A nyáron bejelentett 40 darabos mennyiséget most egy 150 darabos követte.
Nagy-Britanniában a haditengerészet egy 250 millió fontos megrendelést adott le a MBDA Missile Systems és partnerei (BAE Systems, az EADS és a Finmeccanica) által fejlesztett Sea Ceptor légvédelmi rakétára. Ez a 3,2 méter hosszú, 99 kilogramm súlyú, 160 centiméter átmérőjű, 25 km-es hatótávolságú fegyver a nagyobb hatótávolságú Sea Viper rendszert fogja kiegészíteni a Type 45-ös rombolókon, valamint 2016-tól felváltja a Sea Wolf légvédelmi rendszert a Type 23-as osztályú fregattokon és természetesen az ezt a hajóosztályt a 2020-as években leváltó, következő generációs Type 26-os fregattokon is alkalmazásra fog kerülni, mint elsődleges légvédelmi rendszer.
Az aktív önirányítású, lézeres közelségi gyújtóval ellátott Sea Ceptor képes lesz akár a hangsebesség háromszorosával száguldva a közeledő légi célok megsemmisítésére is.Természetesen egyidejűleg több célpont ellen is alkalmazható lesz a függőlegesen indítható rakéta, melynek első próbaindítását már sikeresen elvégezte az MBDA a Lockheed Martin segítségével szeptember 10-én, egy Mk.41 típusú függőleges indító rendszerből, amint az angliai Bedford közelében állítottak fel. A Sea Ceptor további előnye, hogy nem igényel új rádiólokátorokat, a számára szükséges információk a már jelenleg használtakból is elegendőek lesznek, így könnyedén integrálható lesz a hadihajók fedélzetén.
Kínában a haditengerészet parancsnoka, Wu Shengli admirális úgy nyilatkozott, még két-három évnek el kell telnie, mire a LIAONING repülőgép-hordozó teljesen bevethetővé fog válni. Egy ilyen hajó üzemeltetése nem egyszerű feladat és ezt az összetett munkált alaposan be kell gyakorolni a legénységnek.
A közelmúltban Dél-Kalifornia partjainak közelében tették próbára a modernizált radarral és szoftverekkel ellátott első E-8C JSTARS radargépet. Az elsődlegesen a földi célpontok felderítését végző repülőgépet az LSS (low, slow, small) program keretén belül alkalmassá tették az alacsonyan és lassan repülő kis radarkeresztmetszettel rendelkező repülőeszközök (UAV, ultrakönnyű repülőgépek) észlelésére is. Négy felszállás során a célpontként repülő gépek mindegyikét felderítette és nyomon követte a módosított gép rendszere.
Már vizsgálják a 2010-ben költségtúllépés és késedelem miatt törölt Nimrod MRA4-es tengeri járőrgépek jövőbeli pótlásának lehetőségét az Egyesült Királyságban. Az egyik leg költséghatékonyabb megoldásnak a földi célpontok felderítésére használt öt Sentinel R1-es radargép módosítása tűnik, amik így képessé válnának a vízfelszíni célok detektálására is. Azonban a hajók és tengeralattjárók megsemmisítéshez szükséges fegyverzet elhelyezése, valamint az utóbbi harceszközök felderítésének módozata még kérdéses a típuson.
A Lockheed Martin is küzd a megrendelésért, ők természetesen az SC-130J Sea Herculest ajánlják a döntéshozók figyelmébe. A kézzelfoghatóbb, már létező gépek közül természetesen a Boeing is készen áll a P-8 Poseidonok eladásra, akár egy speciális, a helyi igényeket figyelembe vevő változat létrehozásával is, mint ahogy ezt India esetében is tették. Az Airbus Military a C-295-ös szállítógépen alapuló, Chile által már rendszeresített MPA/Persuader változatot próbálja meg értékesíteni. Véleményük szerint ez a gép alacsony üzemeltetési és beszerzési költségeinek köszönhetően messze a legjobb választás lehet konkurenseihez képest.
Nigériában átadták a légierőnek a felújításon átesett kilenc Dassault/Dornier Alpha Jet sugárhajtású kiképző/könnyű támadó és egy C-130H Hercules szállítógépet. A költségvetési megszorítások lehetetlenné tették a munkák külföldi cégek bevonásával történő elvégzését, így azok egy részét egy helyi vállalat, az AETSL (az Alpha Jet-ek esetében teljes egészben, míg a C-130-nál a Sabena Technics működött közre) segítségével hajtották végre. Az afrikai ország nyolc meglévő Herculeséből ötöt tesznek alkalmassá a további szolgálatra, egy gépet Portugáliában hoztak rendbe 9,2 millió dollárért, ez a gép 2011 januárjában került átadásra, míg a többi C-130-as Angliába a Marshall Aerospace üzemébe került.
Még ebben az évben leszállítja a harmadik Tor-M2 (SA-15 Gauntlet) üteget Oroszország Belorusszia részére. Így a 120. Légvédelmi Rakéta Dandár már egy teljes zászlóaljjal fog rendelkezni ezekből a modern légvédelmi komplexumokból, ugyanis egy-egy üteget 2011-ben és 2012-ben már megkaptak.
NETARZENÁL GALÉRIA
Sárdagasztás spanyol módra: 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.
F-14 Tomcat fedélzeti tesztje az 1970-es évekből: 1., 2., 3., 4., 5., 6.