2013.09.30
Szeptember 26-án a Brit Királyi Haditengerészet átvette az utolsó Type 45-ös rombolóját a HMS DUNCAN-t. Testvérhajói közül az elsőt, a HMS DARING-ot 2009 júniusában állították szolgálatba, ez az esemény a DUNCAN életében a következő évben várható.
Várhatólag a következő héten kerül majd átadásra a második Airbus Military A400M Atlas teherszállító repülőgép Franciaország számára. Az MSN8-ast talán még ebben az évben, de legkésőbb a következő év elején fogja követni az újabb Párizs által megrendelt társa. Ez a példány (mely a negyedik sorozatban gyártott lesz) már teljes értékű SOC 1-es (Standard Operating Clearance) lesz, vagyis a szállítási feladatokon túl képes lesz teherledobásra és ejtőernyős ugratásra is. A típust repülő 1/61 Touraine század állományából eddig már 14 pilóta és 8 fedélzeti mérnök kapta meg az átképzést az új típusra, míg a földi személyzet közül 71 személy ismerkedett meg az Atlas rejtelmeivel.
2019-re biztos, hogy nem fog elkészülni az amerikai OHIO-osztályú rakétahordozó tengeralattjárók váltótípusának első példánya, mivel a tervezési szakasz elindításával is csúsztak az Egyesült Államokban. Az OHIO-kat is tervező-építő General Dynamics Electric Boat vezetése szerint a következő osztály tervezését már 2010 körül el kellett volna kezdeni, hiszen egy ilyen hajó minden részletre kiterjedő megalkotása igen bonyolult, hosszú éveket felemésztő mérnöki munkával valósulhat csak meg. A Pentagon azonban a kelleténél tovább vizsgálta az új osztállyal szemben támasztandó követelményeket, ezért nem tudott biztosítani anyagi fedezetet a tervezés időbeli elindításához. Napjainkban viszont már folyik a tervezés, és íme az első rész a következő rakétahordozókhoz köthető hírekből.
Ugyanis bejelentették, hogy a hajócsavar meghajtását közvetlenül végzi majd a villanymotor, a csendesebb haladás érdekében elhagyják a jelenleg is alkalmazott fogaskerekes áttételeket a villanymotor és a hajócsavar közül. Szintén a meghajtáshoz kötődő hír, hogy az atomreaktort a tengeralattjárók szolgálai ideje alatt nem kell majd újratölteni, mivel 42 éves használatra tervezik őket. Az első egység építését 2021-ben kezdik majd el az új hajóosztályból és már ezen is látható lesz az X alakban elhelyezett kormánylap. Ezzel szintén a halkabb mozgást szeretnék biztosítani, de egyben a kormányozhatóság javulását is várják tőle. További előnyt jelenthet majd a kormánylapok mozgatását végző hidraulikus elemek kedvezőbb elhelyezkedése a tengeralattjáró belső terében.
Indonézia a jövőben is töretlenül tervezi fejleszteni az ország légierejét. Elképzelésükben az szerepel, hogy 2024-ig további nyolc repülőszázad felállításához elegendő, korszerű repülőgépet szereznek be. Ezek a századonként 16 gépes állománnyal rendelkező egységek jó eséllyel az orosz Szuhoj gyár termékeivel fognak repülni.
Véglegesítésre került a 6. és a 7. rendelési tételt képező, összesen 71 darab F-35 Lightning II-es vadászbombázóról szóló szerződés az Egyesült Államokban (előzmények: 1., 2.). A Lockheed Martin és a Védelmi Minisztérium között zajló egyeztetések sikeresek voltak mind a két fél szemszögéből, ugyanis a tervezett, összesen 71 darab gép megvásárlásra kerül és ezek ára alacsonyabb lett, mint az előző rendelési tételben szereplő társaiké. A 6. rendelési tétel 36 gépet tartalmaz, 4,4 milliárd dollár ellenében, ez 2,5 %-al alacsonyabb, az 5. tételhez viszonyítva.
A 2016 áprilisáig átadásra kerülő 23 F-35A 103 (ezekből kettő Ausztrália, három Olaszország számára készül), a 6 F-35B 109, és a 7 35C, 120 millió dollárba fog kerülni gépenként. A 2016 októberétől átadásra kerülő 7. rendelési tételbe tartozó 35 Lightning II-es 3,4 milliárd dollárba fog kerülni, ez szintén az 5. tételhez viszonyítva már 6 %-os megtakarítást eredményez. Ugyanis a 24 F-35A darabonként 98 (ezekből kettő Norvégia, három Olaszország számára készül), a 7 F-35B 104 (ezekből egy Nagy-Britannia számára készül) és a 4 F-35C 116 millió dollárba kerül. Az F-35-ök ára azonban még nem teljes, hiszen a fent említett összegek a hajtóművek ellenértékét még nem tartalmazzák.
Argentínában további, eddig polgári légiforgalomban használt gépek beszerzést vizsgálja a légierő. A Boeing 737-500-ok után, most négy Airbus A340-211-el szemeznek a dél-amerikai országban. Ezek a gépek is az Aerolineas Argentinas légitársaságtól kerülnének beszerzésre. A jelenleg még az LV-ZPO, az LV-ZPJ, az LV-ZPX, valamint az LV-ZRX lajstromjelet viselő gépek közül egy gyaníthatóan a kormány légi fuvarozásában játszik majd szerepet, a többi a katonai személy és teheráru szállításán felül akár tankerfeladatokat is elláthat, ha erről döntés születik.
Befejeződtek a MiG-29K/KUB gépekkel folytatott tengeri tesztek a november 15-én India számára átadásra kerülő INS VIKRAMADITYA repülőgép-hordozó fedélzetén. A Barents-tengeren végzett próbák augusztustól folytak két gyári tulajdonban lévő gép, a 204-es jelzést viselő kétüléses MiG-29KUB, és a 941-es jelzésű együléses MiG-29K segítségével. Az éjjel is végrehajtott repülések során a típus valós harci terhelését vizsgálták meg. Kapcsolódó hír, hogy Oroszország haditengerészete is hamarosan megkapja első MiG-29K/KUB vadászbombázóit a megrendelt 24-ből a gyártó bejelentése szerint.
NETARZENÁL GALÉRIA
General Dynamics F-111F Aardvark.