2013. okt 28.

2013.10.28

írta: Netarzenál
2013.10.28

Az AgustaWestland AW109P könnyű helikopter fegyveres változatából szerez be nyolc darabot a fülöp-szigeteki haderő. A 12,7 mm-es nehézgéppuskákkal és 70 mm-es nem irányított rakétákkal felfegyverzett forgószárnyasok közül az első már a következő év vége előtt átadásra fog kerülni. Az utolsó AW109P a szerződés aláírásától számított 540. napon belül kerül majd átadásra. Az ország haditengerészete pár hónappal ezelőtt rendelt meg három AW109P-t, valamint opciót jelentett be további két példányra.

Kevés nukleáris meghajtású tengeralattjáróval rendelkezik már most is az Amerikai Haditengerészet a flotta vezetése szerint, persze mindezt a felmerülő feladatok tükrében nézve. Jelenleg 73 felszín alatti egység található meg a hadrendben, ezek közül 14 az OHIO-osztályú rakétahordozó, míg négy a különleges erő műveleteinek támogatására is képes átalakított és csapásmérő robotrepülőgépekkel átfegyverzett OHIO. A 42 LOS ANGELES-osztályú egység mellett még három SEAWOLF és tíz VIRGINIA alkotja a felszín alatti erőket.

Csak viszonyításképpen, 1980 körül viszont több mint 100 tengeralattjáró állt szolgálatban. A LOS ANGELES-osztályú egységeket egyébként nagyobb ütemben vonják ki, mint ahogy a pótlásukra szolgáló VIRGINIA-osztályú tengeralattjárók gyártása folyik, még akkor is, ha a tíz megépült tengeralattjáróból hét a tervezett időpont előtt hónapokkal készült el. Az ebből fakadó hiány az ami aggasztja a US. Navy vezetőit, mivel a tengeralattjárók jelentős szerepet játszanak a különféle hírszerzési, megfigyelési és felderítési műveletekben. Véleményük szerint az üdvözítő megoldás a kivonási ütem csökkentése lenne.

Október 19-én India számára átadták a negyedik Boeing C-17 Globemaster III-as szállítógépet is a megrendelt tízből. Ebben az évben még egy további indiai C-17-es átadása várható a gyártó előrejelzése szerint.

Dél-Koreában még messze nem tekinthető véglegesnek a hazai fejlesztésű és gyártású KF-X programban megvalósuló vadászbombázó külső megjelenési formája. Költségvetési okokból most egy egyhajtóműves tervezetet is vizsgálnak az ADD nevű védelmi fejlesztési ügynökség javaslatára, az eddig ismert kéthajtóműves (2 x EJ200 vagy GE F414) C103-as és C102-es mellett. A KF-XE változat szintén rendelkezne belső fegyvertérrel, kialakítása még mindig csökkentett észlelhetőségű, üres tömege 9,3 tonna lenne (az FA-50 8 tonna üresen, míg a C103-as 10,9 tonna). Az egy hajtóműnek köszönhetően a KF-XE törzse keskenyebb mint a kéthajtóműves változaté, belső üzemanyag kapacitása csak 14%-kal több, 3,6 tonna (C103-as 5,4 tonna) mint az F-16C Block 40-é.

Hossza 15,2 méter, szárnyfesztávolsága 9,8 méter, szárnyfelülete 37,1 négyzetméter. A C103-as hasonló adatai: 15,7 méteres hossz és 10,7 méteres szárnyfesztávolság, szárnyfelület 42,7 négyzetméter. Hajtóműként a Pratt&Whitney F100 vagy a General Electric F110 korszerűbb változatai jöhetnek számításba. Bár a KF-XE külsőleg sok mindenben eltér az FA-50-től, belső rendszereinél többet is átvesznek majd, például a repülésirányítást, a vészhelyzeti energia ellátást, az elektromos rendszert és az oxigénellátó rendszereket, valamint a futóművet. AESA antennájú radarját, valamint a elektrooptikai célfelderítő és megjelölő rendszerét a hazai LIG Nex1 készíti majd el, míg elektronikus hadviselési rendszerének alapját a belföldön kifejlesztett ALQ-200K zavarókonténerből emelik át.

Tajvanon a kémelhárítás elfogta a légierő egyik őrnagyát, aki a gyanú szerint pénz ellenében adatokat szolgáltatott a kínai hírszerzésnek a tajvani E-2K légtérfelderítő repülőgépekről.

Megkezdte első tengeri próbaútját a harmadiknak megépített, második francia FREMM, a 2012. október 18 óta vízen lévő, a DCNS által 2009 októbere óta épített NORMANDIE nevet viselő egység. Ebben a tesztsorozatban a kárelhárító, a meghajtó és a navigációs rendszerek képességét ellenőrzik tengeri körülmények között. A második próbaútra, mely a harcrendszerek ellenőrzésére fog szolgálni a következő év elején kerítenek sort.

Pakisztánban műszaki meghibásodás miatt lakatlan terület felett zuhant le egy Bell AH-1 Cobra harci helikopter. Az alacsony magasságú gyakorlórepülésen lévő helikopter kétfős személyzete kisebb sérüléseket szenvedett a balesetben.

NETARZENÁL GALÉRIA

TAM 2C: 1., 2.

Kawasaki C-1.

Chengdu J-10AY.

Dassault/Dornier Alpha Jet 1B+.

Háborús veterán.

Eurocopter EC-725R2 Caracal: 1., 2.

Szólj hozzá

Cobra C-17 Globemaster Boeing AgustaWestland LOS ANGELES-osztály Bell NORMANDIE E-2K FREMM OHIO-osztály AH-1 AW109P KF-X KF-XE ALQ-200K SEAWOLF VIRGINIA