2013. nov 09.

2013.11.09

írta: Netarzenál
2013.11.09

Hollandia négy Boeing AH-64D Longbow Apache harci helikoptert kész Maliba áttelepíteni, 380 katona és egyéb járművek mellett 2015 végéig. A holland kormány évente 51 millió eurót, vagyis 69 millió dollárt áldoz az afrikai országban zajló hadműveletek költségeinek fedezésére.

Franciaországban a Védelmi Beszerzési Hivatal (Direction Générale de l'Armement - DGA) november 6-án átvette a második Airbus Military A400M Atlas szállítógépet. Az MSN8-as jelzést viselő példány a következő héten repül majd át az új típus első otthonául szolgáló Orléans-Bricy légibázisra.

Katonai szakértők vizsgálják a polgári célra kifejlesztett Seabreacher merülőhajó katonai alkalmazhatóságának lehetőségét az Egyesült Államokban. A Különleges Műveleti Parancsnokságnál (Special Operations Command - SOCOM) a 658 kg-os, 5,24 méter hosszú, 1,06 méter széles, 45 kilométeres óránkénti víz alatti végsebesség elérésére képes Seabreacher jó manőverező képességével keltette fel a figyelmet. A vízsugárhajtóművet meghajtó 250 lóerős motor levegőigénye és kipufogógázai miatt a Seabreacher nem igazi tengeralattjáró, mivel motorjának szüksége van erre a két vízfelszín felett lévő nyílásra, így csak két méterre merülhet alá.  

Azonban a 70000-100000 dolláros ára könnyen beszerezhetővé tenné, és a vízfelszín fölé nyúló árbocra különféle érzékelők és megfigyelést lehetővé tevő eszközök lennének elhelyezhetők, ezzel ideális felderítővé válhatna a Seabreacher. Sőt, a külső felületén akár SEAL kommandósokat is szállíthatna a bevetési helyszínre egy tengeralattjáróról a kétfős személyzetén felül, természetesen ekkor nem a legnagyobb sebességgel haladva.

Befejezte az USAF a 130 kg-os SBD II-es, más néven a GBU-39/B műholdas vezérlésű bombákkal folytatott tesztek legutóbbi szakaszát. Ekkor a fegyver mozgó célpontok elleni alkalmazhatóságát vizsgálták meg. A célpont folyamatosan változó koordinátáit a Link 16-os adatátviteli rendszer segítségével továbbítják a GBU-39/B-re, így a siklóbomba biztonságosan kapja meg ezeket. Végfázisban természetesen a fedélzeten lévő infravörös, radar, vagy lézeres félaktív önrávezetés veszi át a 70-80 km-s távolság megtételére is képes SBD II-es irányítását.

Irak november 7-én vette át első négy Mil Mi-35M harci helikopterét. Az Oroszországból beszerzésre kerülő 40 Mi-35 és Mi-28NE Night Hunter forgószárnyas közül még ebben az évben várható újabb példányok átadása oroszországi források beszámolója szerint.

Vietnam haditengerészete Oroszországban átvette első továbbfejlesztett KILO-osztályú tengeralattjáróját. A Project 636-os HANOI (HQ-183) a következő héten kerül majd egy szállítóhajóra és ennek a segítségével fog megérkezni az ázsiai országba. Vietnam még 2009-ben rendelt meg hat tengeralattjárót, ezeket a szentpétervári Admiralitás Hajógyár készíti el, ahol igen szaporán járnak a munkások kezei, hiszen a következő vietnami tengeralattjárót 2014 elején, talán már januárban átadják, míg a harmadik pedig szintén 2014-ben kerülhet leszállításra. Az utolsó, hatodik egység 2016-ra készül el, ezután további három megépítése van beütemezve, de ezek már az orosz Fekete-tengeri Flotta állományát fogják erősíteni.

Az Alenia Aermacchi megkezdte az első M-346 Lavi sugárhajtású kiképzőgép végszerelését a cég Venegono-i gyárában. A Douglas TA-4 Skyhawk gépeket váltó 30 darab olasz Master közül az első 2014 közepén kerül majd átadásra.

Norvégiában a végső szakaszba értek az AgustaWestland-al folytatott tárgyalások, így hamarosan megvalósulhat a Sea King helikopterek leváltása az AW101-es Merlin-ekkel. Várhatólag 16 Merlin kerül majd beszerzésre 1 milliárd euró értékben és további hat opcióként fog szerepelni a szerződésben, így az új kutató-mentő feladatkörben bevethető helikopterek közül az első 2017-ben kerül majd leszállításra, míg az utolsó 2020-ban érkezik meg Norvégiába.

Jelentős haditechnikai beszerzést fontolgat Szaúd-Arábia, bár ez nem igazi újdonság az arab állam részéről. Az már inkább, hogy most a tengeri erők, egészen pontosan a tengeralattjárós fegyvernem növelésére tűztek ki ambiciózus terveket. A német Bild am Sonntag hetilap információi szerint Rijád első körben öt német Type 209 tengeralattjáró 12 milliárd euró (16,5 milliárd dollár) ellenében történő megvásárlásával kacérkodik. Ez azonban csak az első lépés lenne, hiszen összesen 25 felszín alatti egység hadrendbe állítását szeretnék megvalósítani.

Dél-Koreában a Lockheed Martin próbálja tovább erősíteni az F-35 Lightning II-es vadászbombázók pozícióját. A héten tett bejelentésük szerint az ázsiai országba kerülő F-35-ök már a véglegesnek tekinthető, az összes fegyveralkalmazásra képes Block 3F szoftvercsomaggal fognak rendelkezni a 2017-ben esedékes átadásukkor. A Block 3F szoftvercsomaggal végzendő repülési tesztek 2014 szeptemberében fognak elkezdődni. Mindez persze csak akkor lesz megvalósítható, ha egyrészt a programok hibáinak kijavítása addigra megtörténik, valamint ha Szöul képes lesz az első gépeit legalább a 9. rendelési tétel állományába beilleszteni. Ezen gépek számára a gyártó ez év végéig szerzi be az elkészítésükhöz szükséges fémeket.

Indiában a  Hindustan Aeronautics Ltd tengeri gázturbinák előállítására szakosodott divíziója, a Industrial & Marine Gas Turbine (IMGT) hamarosan elkészül az első hazai építésű repülőgép-hordozó, az INS VIKRANT számára licencben gyártott négy LM2500-ös gázturbinával. A General Electric LM2500-ös gázturbinái nem ismeretlenek Indiában, hiszen a haditengerészet INS SATPURA, INS SAHYADRI és INS SHIVALIK nevű fregattjaiban már ezek kerültek beszerelésre.

Lengyelország a modernizálásra kerülő Mi-24 Hind harci helikopterek páncéltörő fegyvereként egy ukrán gyártmányú páncéltörő rakétát kíván rendszeresíteni. A felek közötti tárgyalások már megkezdődtek és még ebben a hónapban is fognak egyeztetni a kérdésben.

Mozambik légiereje hamarosan átvehet két Ukrajnában nagyjavított Antonov An-26B szállító repülőgépet. Az egyik gép már az afrikai ország kamuflázsát viseli, míg a másik júliusban hajtotta végre első, felújítását követő repülését. Jelenleg még nem tudni honnan vásárolták meg a két Antonovot, hiszen a jelentések szerint az összes mozambiki An-26-os, ilyen, vagy olyan állapotban, de az afrikai országban található. Romániában összesen nyolc mozambiki MiG-21-es tartózkodik felújításon, ezek közül hat bis kettő UM változat. Továbbá szintén ugyanitt van felújításon az ország egyik L-39 Albatros sugárhajtású gyakorlógépe. Romániából alapfokú pilótaképzésre két Aerostar R40S Festival repülőgépet is megvásárolt az afrikai ország.

Hamarosan bővülni fog a JAS-39 Gripen vadászbombázók önvédelmi képessége. Ugyanis a Selex ES Londonban november 6-án mutatta be a BriteCloud repülőgép fedélzeti aktív csalit. Ez a szabványos 55 mm-es dipólköteg szóróban kerül elhelyezésre és kivetését követően képes a légi és földi radarok, valamint a repülőgép felé tartó félaktív és aktív vezérlésű rakéták számára célként funkcionálni, megmentve ezzel a Gripent, legyen szó akár az új E-F, vagy a régebbi A, B, C, D variánsokról. A BriteCloud-ban használatos technológiák már bizonyítottak az eddig tesztek során, így az indítást végző gépet érő rádióhullámok BriteCloud általi előállítása, megfelelő erősségű kisugárzása és ezzel a rakéták eltérítése könnyen megvalósíthatónak tűnik a fejlesztők (Selex ES és a Saab) szerint.

NETARZENÁL GALÉRIA

Merkavák.

NORTH DAKOTA.

MiG-29UPG.

Sikorsky MH-53M Pave Low.

Westernes távozás.

Indiai Hawk.

Görög Mirage géppár.

MQ-8C Fire Scout.

Kötelékben.

Dán Merlin.

B-1B Lancer.

Hindustan HJT-16 Kiran II.

LTV Aerospace A-7D Corsair II.

Chengdu F-7BG.

Szólj hozzá

F-35 JAS-39 A400M MiG-21 AH-64D M-346 Mi-35M AW101 L-39 Antonov Merlin GBU-39/B Mi-28NE Lavi Seabreacher HANOI HQ-183 LM2500 An-26B BriteCloud