2013. nov 26.

2013.11.26

írta: Netarzenál
2013.11.26

Egy újabb állam döntött az Alenia Aermacchi C-27J Spartan rendszeresítése mellett Bulgária, Görögország, Olaszország, Litvánia, Mexikó, Marokkó, Románia, Ausztrália és Csád után. Az Olaszországgal már 2002 óta igen jó viszonyt ápoló Peru két gépet fog beszerezni, igen kiterjedt logisztikai támogatással 135 millió dollár értékben. Lima szigorú követelményeket támasztott a rendszeresíteni kívánt katonai szállítógéppel szemben, ugyanis személyszállításra, orvosi vészhelyzetekben történő alkalmazásra is képesnek kellett lennie a kiválasztott típusnak az Andok zord időjárási körülménye között is. Ezen képességek meglétét három évig vizsgálták a légierő emberei. A Fuerza Aerea del Perunál jelenleg három Antonov An-32-es, egy An-72-es, két Lockheed L-100-20 (polgári C-130E) és két használt ex-USAF C-130E-vel látja el a légi szállítási feladatokat.

Helyi értesülések szerint a modernizált IAI (Israel Aerospace Industries) Block 60-as Kfir lehet a befutó Argentínában a használt spanyol Dassault Mirage F1M-ekkel szemben. A 8000 órás repült idővel, vagy 40 éves élettartammal rendelkező izraeli vadászbombázók darabára 20 millió dollár körül lenne, ebbe nem részletezett mennyiségű fegyverzet is benne foglaltatik. A spanyol gépek ezzel szemben messze kevesebb kirepülhető idővel rendelkeznek, valamint az egyeztetések során a felek nem tudtak megállapodni a gépek élettartamának Spanyolországban történő meghosszabbítása ügyében.

Az IDEX-en a Yugoimport standján került bemutatásra a szerb EdePro által kifejlesztett ALAS (Advanced Light Attack System) irányított rakéta. A sokoldalú 55 kg-os tömegű, 2,3 méter hosszú, 175 mm-es törzsátmérővel és 1450 mm szárnyfesztávolsággal rendelkező ALAS indítható járművekről (kerekes, vagy lánctalpas), hajókról (őrhajó, korvett, fregatt), de akár helikopterekről is. A száloptikás kábel a 25 km-es hatótávolságú ALAS orrába elhelyezett TV vagy képalkotó infravörös kamera képét is továbbítja az irányítást végzőkhöz, így igen pontos megsemmisítést tesz lehetővé az igény szerint cserélhető harci részével. Ennek köszönhetően alkalmazható páncélosok, megerősített fedezékek, épületek, de akár hajók, illetve alacsonyan szálló helikopterek ellen is.

Az ALAS indítását egy zárt tároló-indító konténerből, két szilárd üzemanyagú rakétamotor segítségével végzik, legalább 60 fokos emelkedési szögben. Miután ezek több mint 300 méterre felemelték és felgyorsították az ALAS-t beindul a Mongoose sugárhajtómű, ami a továbbiakban a repüléshez szükséges sebességet biztosítja. Ez maximum 180 m/s lehet, míg a repülési magasság 150 és 500 méter között változhat, ezzel is nehezítve az ALAS felderítését. Az előre meghatározott útvonalon való repülést egy inerciális rendszer végzi, a műholdas navigációs rendszert opcionálisan építik be, csak a célkörzetbe érve kapcsol be a végfázisban használatos, két tengely mentén gyro-stabilizált kamera képe.

Az ALAS kamerája által közvetített képet digitálisan tárolják, így az könnyen kielemezhető a későbbiekben. A zárt tároló-indító konténerben elhelyezett ALAS-t 10 évenként kell csak egy alapos átvizsgálásnak alávetni. A jövőben tervezik a helikopterről történő alkalmazás, valamint a tengeralattjárók fedélzetéről történő indítás megvalósítását is, de szeretnék az ALAS hatótávolságát 60 km-re növelni. Az ALAS hajók elleni ALAS-C (Advanced Light Attack System - Coastal Defence) változatát az Egyesült Arab Emírségekben a Nimr 6x6-os kerékképletű járművekre szerelve, partvédelmi célokra tervezik rendszeresíteni. Itt egy járműre nyolc ALAS-C kerülne elhelyezésre.

Már befejeződtek a földi tesztek a Storm Shadow és a Taurus csapásmérő robotrepülőgépekkel a Eurofighter Typhoon Tranche 3-as vadászbombázóra függesztve. Még ez év vége előtt szeretnének sort keríteni a fejlesztők az első repülési próbára is. A légi próbákhoz az IPA2-es és az IPA7-es gépeket tervezik felhasználni a 2015-ben befejező tesztek során. A típusból elkészült 400. példányt decemberben tervezik átadni, ez a Luftwaffe kötelékébe fog kerülni.

Az AC-130-as csatarepülőgépek fedélzeti lőfegyvereinek találati pontosságát szeretné tovább javítani az  AFSOC (a légierő különleges műveletekért felelős parancsnoksága). Ezért várják cégek, laboratóriumok és egyetemek ötletét a harci Hercules szárnyáról leváló áramlások mérésére, illetve a mért adatok alapján elvégzendő ballisztikai korrekciókra. A kiválasztásra kerülő, lehetőleg minimális átalakítást igénylő, könnyen beépíthető rendszert már a következő év közepén tesztelni szeretnék.

Nagy-Britanniában már hét korszerűsítésen átesett Eurocopter Puma HC.2 szállítóhelikopter segítségével folyik a RAF 33. és a 230. Századának típusátképzése. A továbbfejlesztett navigációs és kommunikációs rendszereket, a brit Chinook és Apache helikoptereken is alkalmazott önvédelmi rendszereket, az EC-725-ös típussal megegyező, színes kijelzőkkel ellátott pilótafülkét, digitális repülésvezérlő rendszert, az eddig alkalmazott Turbomeca Turmo 3C4 1556 lóerős hajtóművek helyett az 1780 lóerős Turbomeca Makila 1A1 hajtóműveket kapó és jobb ballisztikai védelemmel ellátott helikopterek elsőnek elkészült Puma HC.2 példányával még 2011 júniusban hajtották végre az első felszállást.

A 2009 szeptemberében az Eurocopterrel kötött szerződés értelmében 28+2 Puma került volna modernizálásra 467 millió dollárért, de ezt később 24 darabra csökkentették. A korszerűsítés mintegy 10 évvel hosszabbítja meg a típus szolgálati idejét, azonban a védelmi kiadások csökkentése, a 2012. évi nyári olimpiai játékokra való készülődés, na és az a tény, hogy a Pumák nem szerepeltek az afganisztáni bevetéseken egy ideig kétségessé tette a modernizálási programot. A kéttucatnyi forgószárnyas korszerűsítésével két év múlva végeznek majd az Eurocopter szakemberei.

Már a második Northrop Grumman MQ-8C Fire Scout robothelikopter is átadásra került az amerikai haditengerészet számára.

Franciaországban a hadsereg végrehajtotta az első fedélzeti repülési teszteket az NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) szállítóhelikopterekkel a MISTRAL-osztályú TONNERRE partraszállást támogató helikopterhordozón. A következő fedélzeti próbákra 2014 márciusában kerítenek sort, így az NH90 TTH várhatólag már a következő év közepétől üzemeltethetővé fog válni a hajóosztály egységeiről. A francia hadsereg eddig három TTH változatott vett át a 34 megrendelt forgószárnyasból, amiből további 34 példányra opciót jelentettek be.

NETARZENÁL GALÉRIA

USS GEORGE WASHINGTON (CVN 73).

Sentinel R.1.

General Dynamics F-111F Aardvark: 1., 2., 3., 4.

Két Ural 63095 Taifun MRAP Oroszországból.

PZL-Swidnik W-3WA Sokol.

Iljusin Il-76MD.

Szólj hozzá

Puma Eurocopter Alenia Aermacchi C-27J Spartan NH90 TTH HC.2 AC-130 ALAS MQ-8C Kfir EdePro