2014. jan 01.

2014.01.01

írta: Netarzenál
2014.01.01

December 23-án a Lockheed Martin átadta a 16. modernizált C-5M Super Galaxy szállítógépet az USAF számára. Ebben az évben ez, a Dover-i támaszpontra kerülő 87-0036-os gyártási számot viselő volt a hatodik átadásra került C-5M.

Törökországban december 27-én kiválasztásra került a haditengerészet számára megrendelésre kerülő két partraszállást támogató helikopterhordozó típusa. A 2010-ben meghirdetett tenderen a spanyol Navantia is indult az Ausztráliában már sikert elért JUAN CARLOS I hajóosztály tervével. Leginkább a francia DCNS MISRTAL-osztályától tarthattak a spanyolok, a többi beérkezett pályázat két kivétellel (a kínai 28000 tonnás Type 071-as és a dél-koreai 18000 tonnás DOKDO) csak tervezet volt eddig meg nem épült hajókkal. A befutónak bizonyuló spanyol tervezésű 27500 tonnás hajók 1000 tengerészgyalogos és 150 jármű mellett képesek partraszálló naszádok, helikopterek, rövidtávon fel- és függőlegesen leszálló repülőgépek hordozására is. A hajók nagyobbrészt Törökországban a Sedef Gemi Insaati AS-nál fognak megépülni, de több spanyol hajógyár is részt vesz a programban beszállítóként.

Négy hónappal a tervezett időpont előtt, még tavaly december 31-én szolgálatba állónak jelentették az utolsónak megépített brit Type 45-ös rombolót, a HMS DUNCAN-t. A hajóosztály hatodik egységének 2014 elejére kellett volna elérnie ezt a szintet, ahonnan már csak a legénység kiképzése és összekovácsolása áll a bevethetőségi szint elérése előtt.

Ugyan ezen a napon viszont csökkent a Dassault Mirage 2000-est üzemeltető országok száma, hiszen Brazíliában helyi idő szerint 10:40-es felszállással végrehajtotta utolsó repülését a francia típus. A 2005-ben beszerzett 12 használt Mirage 2000C/B példányokat akkor egy átmeneti időre, 2011-ig tervezték szolgálatban tartani. Az FX-2-es tender győztese végül a pár hete kihirdetett Saab JAS-39 E/F Gripen lett. A francia gépek a dél-amerikai országban több mint 10500 órát töltöttek a levegőben.

Továbbra is Brazília és a Saab maradt a fő irányvonal a 2014-es év első bejegyzésében, ugyanis a dél-amerikai ország 16 RBS 70-es indítóállványt, hat szimulátort, továbbá a képzéshez, valamint a karbantartáshoz szükséges eszközöket szerez be Svédországból. Az Mk II-es jelzésű rakéták megvásárolni kívánt mennyiségéről eddig nem közöltek adatot, annyit azonban tudni, hogy ez a beszerzés két tételben valósul meg. Az elsőt négy hónappal, míg a másodikaz tizenkét hónappal a szerződés aláírása után kell leszállítani.

És a bejegyzés végén köszönet a heti több száz visszatérő látogatónak, Akik 2013-ban is kitartottak a Nertarzenál mellett és természetesen azoknak is, akik csak ebben az évben találtak rá a blogra, de Ők is rendszeres látogatókká váltak.

Boldog új évet mindenkinek!

(Észrevételek, javaslatok 2014-ben is érkezhetnek a netarzenal kukac gmail.com címre.)

NETARZENÁL GALÉRIA

HAL Tejas.

Szárazon: 1., 2.

EB-707 Cóndor: 1., 2.

Lockheed L-1011-385-3 TriStar KC.1.

NHI NH-90NFH.

Eurofighter EF-2000 Typhoon T.

Bell-Boeing MV-22B Osprey.

CAVOUR.

Airbus A330 Voyager KC.2.

McDonnell Douglas TA-4J Skyhawk.

Landolás után.

Az igaz Hercules.

Szólj hozzá

Galaxy Mirage Super Dassault DUNCAN JUAN CARLOS C-5M Navantia RBS MISRTAL