2014. jan 04.

2014.01.04

írta: Netarzenál
2014.01.04

December 29-én végrehajtotta első háborús térségbe történő szállítási feladatát az Francia Légierő Airbus Military A400M Atlas teherszállító repülőgépe. Az Atlas 10:30-kor indult útnak az Orleans-Bricy légibázisról, fedélzetén 22 tonna rakománnyal Mali felé, ahová egy 6 óra 40 perces repülést követően érkezett meg. Az új típus képességét jól szemléltet, hogy ugyanezen az útvonalon az Armée de l'Air C-160 Transall gépei csak tonna árut tudtak továbbítani egy felszállással.

Hollandiában a légierő 322. repülőszázada lesz az első egység, amelyik átfegyverzésre fog kerülni az F-35A Lightning II-es vadászbombázókra. A Leeuwarden légibázison állomásozó alakulat ez év novemberétől már nem hajt végre harci feladatokat az F-16-al és személyi állományának egy részre a 2015-ös évben már az USA-ba fog utazni, ahol az átképzést fogják elkezdeni.

Némileg a típushoz köthető hír, hogy Kanadában a fegyveres erők lassan befejezik azt a tanulmányt, melyet a légierő következő típusának kiválasztására állítottak össze. Ebben a világpiacon ma beszerezhető korszerű nyugati gépeket vizsgálták meg ár, műszaki képességek és a stratégiai előnyök szemszögéből. A jelenleg is használt CF-18-ok 2017 és 2023 között kerülnének kivonásra, ha további élettartam-hosszabbításon – minek esélye igen csekély a felmerülő költségek és az így nyerhető plusz repült idő viszonylatában - át nem esnek. A szokásos és néha igen hosszúra nyúló tendereztetés mellett a tanulmányban az is megemlítésre kerül, hogy ezeket mellőzve szerezzenek be 65 Lockheed Martin F-35-öst. 2010-ben a politikai viták össztüzétől kísérve már majdnem megrendelés közeli állapotba került a típus, azonban a kormányváltást követően 2012-ben egy új értékelési folyamat vette kezdetét. A tanulmányban megvizsgált típusok listája: F-35, Dassault Rafale, Boeing Super Hornet és a Eurofighter Typhoon.

Törökország hamarosan megkezdi Azerbajdzsán számára a dél-koreai licenc alapján gyártott T-155 Firtina önjáró tarackok leszállítását. Törökország és Azerbajdzsán között még 2011-ben megállapodás született a török T-155 Firtina önjáró tarackok 36 példányának megvásárlásáról. A dél-koreai K9 Thunder helyi változatát érintő üzlet azonban nem valósulhatott meg az eredeti formában, mivel az önjáró tarackok alvázába Németországból származó MTU-881 KA 500 1000 lóerős ​​dízelmotor és erőátvitel került volna beszerelésre, azonban ezeket Berlin a hegyi-karabahi konfliktus miatt nem adta el Azerbajdzsán részére.

A probléma megoldására két lehetőség kínálkozott, vagy más beszállító által gyártott motorral és erőátviteli egységgel látják el az azeri Firtinakat, vagy saját fejlesztésbe fognak a törökök. Ez utóbbi időtartama 4-5 év lenne, bár egyesek ezt ez időt csak akkor tartották elképzelhetőnek, ha nagyobb problémák nem merülnek fel. A legújabb hírek szerint a törököknek sikerült egy másik beszállítót találniuk, bár ennek kiléte egyelőre még nem látott napvilágot. Az új motorral ellátott önjáró tarackkal sikeres próbák folynak, így várható az elsők megérkezése Azerbajdzsánba, talán még ebben az évben. De még arról is szólnak a hírek, hogy ha az új motorral elégedettek lesznek, akkor további önjáró tarackok beszerzése is várható.

A T-155 Firtina tömege 56 tonna, hossza 12 méter, szélessége 3,5 méter, magassága 3,43 méter, személyzete 5 fő, maximális lőtávja 30-56 km-ig terjed a felhasznált lőszertől függően. Legnagyobb sebessége 66 km/h, maximális hatótávolsága 480 km. A 155/52-es lövege számára a célkoordinátákat 17,5 méteres hibával meghatározni képes navigációs rendszerét, a tűzvezető rendszerét és rádióit mind Törökországban gyártják. Ankara 300 darabot rendelt belőle, évenkénti 24 darabos gyártási ütemmel. Gyártása 2001-ben kezdődött meg.

Január 2-án hajón megérkezett Tajvan Kaohsiung kikötőjébe a második hat darabos Boeing AH-64E Apache szállítmány. A harci helikopterekből még tavaly átvette az első hat példányt az ázsiai állam, de ezeket egy az Egyesült Államokban repülő Army gépnek az erőátviteli rendszerben talált hiba miatt december közepén felszállási tilalom alá vonták. Ez azonban szükséges, de meggondolt lépés volt, hiszen az alapos átvizsgálás után megállapították, hogy a tajvani gépek problémamentesnek bizonyultak. Ennek ellenére a gépek pilótái csak a szimulátorban repülhetnek, hiszen az USA-ból még érkezett meg a felszállási tilalom feloldásáról szóló közlemény, így a most megérkezett forgószárnyasok is a földön maradnak egyelőre. A harmadik (13-tól a 18. gépig), a negyedik (19-től a 24. gépig) és az ötödik (25-től a 30. gépig) Apache tétel a tervek szerint márciusban, májusban és júliusban érkezik majd meg a szigetországba.

Viszont a P-3C Orion tengerei járőrgépekkel tény, hogy valami baj van, hiszen az első két példány szeptemberi és decemberi tajvani leszállását követően még két Orion volt kényszerpihenőn Guam szigetén. Az Andersen légibázison állítólag a repülésirányító rendszerben felbukkant probléma miatt voltak kénytelenek megpihenni a gépek. Ezek közül az egyik a hiba kiküszöbölése után december 17-én, öt nappal a második gép után érkezett csak meg Tajvanra, míg a negyedik még mindig Guamon tartózkodik. Ennek a négy gépnek a szerződés szerint még 2013-ban (vagyis december 12-én) meg kellett volna érkeznie a megrendelőhöz. Ebben az évben a Guamon rostokolót nem számítva öt, míg 2015-ben további három Orion megérkezése várható Tajvanra.

Indonéziában folyik az orosz és a dél-koreai használt tengeralattjárók képességeinek, üzemeltetési költségeinek felmérése. Az ázsiai ország vezetése az orosz KILO hajóosztály egységeit azért tartja figyelemre méltónak, mert fegyverzetükben megtalálható a 3M-54 Klub-Sz (SS-N-27 Sizzler) földi célpontok elleni robotrepülőgép, így ezek rendszeresítésével jelentős támadóerőre tehetnek szert a régióban.  A 6,2 méter hosszú, 200-300 km-es hatótávolságú Klub-Sz különféle változatainak megjelenésével lehetőség nyílik a hajók (3M-54E és a 3M-54E1), a parti célpontok (3M-14E), vagy akár tengeralattjárók (91RE1) elleni harcra is nagy távolságból. Az indonéz haditengerészet ezért még ebben a hónapban tervezi egy szakértőkből álló csoport Oroszországba küldését, ahol a használt KILO-k képességeivel ismerkedhetnének meg.

NETARZENÁL GALÉRIA

British Aerospace Harrier GR.7: 1., 2., 3.

Eurocopter EC-665 Tiger UHT.

North American F-100D Super Sabre.

A Sas.

Kötelékben.

AMX International A-1A.

MiG-29UB: 1., 2.

Sud SA-316B Alouette III.

Mirelit Disznó.

Este.

Görög Phantom: 1., 2.

Berijev Be-12PL.

Grumman F-14A Tomcat.

Szólj hozzá

Orion Military Lightning F-35A Airbus A400M 3M-54 Boeing Apache Atlas P-3C AH-64E SS-N-27 Sizzler KILO T-155 Firtina Klub-Sz