2014. jún 01.

2014.06.01

írta: Netarzenál
2014.06.01

Szlovákia új lőfegyverek beszerzését tervezi megvalósítani. A Honvédelmi Minisztérium gépkarabélyt, géppisztolyt és pisztolyt egyaránt vásárolna a hadsereg részére. A beszerzést egyöntetűen a cseh Ceska Zbrojovka Uhersky Brod fegyvergyár termékeivel tervezik megvalósítani, így a cseh katonák számára már rendszeresített CZ 805 BREN gépkarabély mellett a Skorpion EVO géppisztoly és CZ 75 félautomata pisztoly is megvásárlásra kerülne Pozsony által. A kompatibilitás és a fegyverek jósága mellett azt is megemlítették, hogy a beszerezést az ukrajnai események is sürgetik.

Megérkeztek Afganisztánba a RAF 2. repülőszázadának Panavia Tornado GR.4-es vadászbombázói. A tervek szerint ez az utolsó előtti alkalom, hogy brit harci gépek áttelepültek a távoli országba. Az alakulat gépei szeptemberben kerülnek majd leváltásra a 31. század gépeivel.

Május 29-én a kilencedik Airbus A330 Voyager (ZZ338) szállító/tanker gép is leszállt a brit királyi légierő Brize Norton-i bázisán. Ez a példány is, akárcsak öt másik társa, a szárnyak alatti egy-egy ponton felül már a törzs alattin is képes az üzemanyag átadására. A típushoz kapcsolódó további hír, hogy a a RAF egyik Voyager-e Spanyolországban tartózkodik, ahol az Airbus A400M szállítógép tesztprogramában vesz részt.

Olaszországban a SAN GIUSTO (L 9894) partraszállító hajón vette kezdetét a Camcopter S-100-as robothelikopter tesztelése. Az egyhetes kiértékelés során vizsgálják a hajóról történő üzemeltetés lehetőségét és az elektronikai rendszerek érzékenységét. Az olasz haditengerészet lett az első európai Camcopter ügyfél, amikor kiválasztotta a gépet 2014 februárjában. A flotta számára eddig két robothelikoptert és egy irányító központot rendeltek meg. A 8000 tonnás, három egységből álló SAN GIORGIO-osztály egységei (SAN GIORGIO-L 9892, SAN MARCO-L 9893, SAN GIUSTO-L 9894) 133 méter hosszúak, 20 méter szélesek és rendelkeznek elárasztható fedélzettel, azonban helikopterhangárral nem. Így a helikoptereket csak a repülőfedélzeten lehet tárolni. Az olaszok jellemzően öt nagyobb méretűt (CH-47, SH-3, EH-101) szoktak alkalmazni az osztály egységeiről.

Jelentős összeget kénytelen költeni a 80-as évek közepe óta szolgálatban álló S-70-es osztályú tengeralattjárókra Spanyolország, a váltásukra szánt S-80-ok késedelmes gyártása miatt. A TRAMONTANA (S 74) 2019-ig történő szolgálatban tartására most 58,4 millió dollárt fognak költeni, ennek az összegnek a jelentős része a korszerűsítésre fog elmenni.

A szomszédos Portugáliában egy kicsit jobb helyzet a felszín alatti egységek terén, hiszen a már szolgálatba állított két Type 214 (helyi nevén Type 209PN) TRIDENTE-osztályú tengeralattjárón még idén hadrendbe állítják az UGM-84 Sub-Harpoon Block II-es robotrepülőgépeket. A TRIDENTE (S160) és az ARPAO (S161) számára nyolc RGM-84 Block I-es felszínről indítható hajók elleni robotrepülőgép került átalakításra. Az elsővel 2013 végére készültek el, de már az év közepén végrehajtották az első, igaz még nem éles fegyverzettel történő indításokat.

Május 18-án, az utolsó gép hazaérkeztével befejeződött a svéd Sikorsky UH-60M Black Hawk (HKP 16) helikopterek afganisztáni bevetése. A négy gép 2013. április 1-től volt jelen az országban, ez idő alatt több mint 1000 órát töltöttek a levegőben. A típussal a hajózók és a földi személyzet is elégedett volt.

Nagyjából egy hónappal ezelőtt vált teljessé a 2011-eben Azerbajdzsán által feladott 100 darabos T-90-es rendelés. A néhai szovjet tagköztársaság vezetése most további 100 T-90-es megvásárlásán gondolkodik. Az újabb, nagyjából 1 milliárd dolláros export részleteiről már tárgyalnak a felek.

Még mindig a parton vesztegel a dél-afrikai SAS MANTHATISI (S 101) tengeralattjáró. Az egység 2007 óta nem nagyon volt hadra fogható, jórészt a flotta vezetésének hibájából. 2012-ben újra bevethetővé kellett volna válnia, csakhogy kikötői manőverek során a rakparthoz érve rongálódott meg a kormánylapátja, de egy rossz helyre dugott elektromos csatlakozó miatt az akkumulátorai is cserére szorultak rövid idő belül. 2013 szeptemberében arról érkeztek hírek, hogy az akkumulátorok cseréjével nemsokára végeznek és a kikötői ellenőrzések a következő hónapban kezdődnek majd el a Type 209/1400-as osztályba tartozó tengeralattjárón. Ezek az akkumulátorok egyébként embernyi méretűek és 480 darab található meg belőlük a MANTHATISI-n, össztömegük 250 tonna. Ez év márciustól tervezték végrehajtani a tengeri próbajáratokat és a MANTHATISI 2014 szeptemberétől állhatott volna újra hadrendbe. Legutóbb május 5-re volt tervezve az ismételt vízre tétel, de ez szintén elmaradt, bizonyos alkatrészek késedelme miatt.

India május 21-én megkapta a negyedik Boeing P-8I Neptunusz tengeri járőrgépét is. Az amerikai gyártó eddig tudta tartani a szerződésben foglalat átadási időket.

Repült a Koreai Köztársaság légierejének tesztpilótája a Lockheed Martin F-35 Lightning II-es szimulátorával. Az FX III-as tenderen nyertes típust a kiértékelést végző csapat tagjai a szokásostól eltérő módon nem tudják repülés közben is kipróbálni a gép képességét, mivel ezt az amerikai kormány nem hagyta jóvá. A hat hónapos átképzést igénylő valós repülés helyett így egy másik gépből követve elemezhetik az F-35-ös repülési képességeit, illetve szimulátorban próbálgathatják a fedélzeti rendszereket a két héten át tartó időszak alatt.

NETARZENÁL GALÉRIA  

Ki a gyorsabb?

Szemből.

Dassault Mirage F1CR.

PZL-Swidnik W-3A Sokol.

Eurofighter EF-2000 Typhoon.

Csádi MiG-29.

Westland WS-55-3 Whirlwind.

Saab Sk-35XD Draken.

Lockheed F-104S Starfighter.

Denel Rooivalk.

Fencer.

A látvány.

Elfogva.

Gyakorlaton

 

Szólj hozzá

CZ 805 BREN Skorpion EVO Voyager SAN GIUSTO Camcopter S-100 TRAMONTANA TRIDENTE UH-60M MANTHATISI T-90 P-8I F-35 Lightning UGM-84