2015.03.21

2015.03.21. 08:02

Ausztriában a hadsereg megkapta az első három, távirányítású fegyverállvánnyal ellátott General Dynamics European Land Systems - Steyr-Daimler-Puch Pandur 1-es páncélozott szállító harcjárművét. Az eddig is használt 12,7 mm-es nehézgéppuskát éjjel-nappal célra irányozhatják a lézeres távolságmérővel ellátott elektro-optikai rendszer segítségével. Bécs a 6x6-os kerékképletű Pandurok további modernizálását is végre szeretné hajtani. Ehhez a svájci RUAG fog segítséget nyújtani a MinePro és SidePro-KE-IED páncélzatok szállítójaként. Ezekkel a rögtönzött aknák elleni védelmet is megerősíthetik, a tervek szerint 59 osztrák járművön ez év tavaszától 2020 végéig. Ehhez a programhoz Belgium is csatlakozik, ott 70 jármű védelmének megerősítésére lehet számítani.

Ukrajnában is erősíteni szándékoznak a páncélos erőket. Kijev majd 300 darab, eddig tartós tárolás alatt álló T-72-es modernizációját szeretné végrehajtani. A típus nem volt megtalálható az ukrán fegyveres erők eszköztárában, azonban a háborús helyzet miatt reaktiválásukat határozták el. A modernizált T-64BM mellett a korszerűsített T-72-ek megjelenésétől (is) várják a hadi helyzet számukra kedvezőbbé válását az ország vezetői. És hogy mit is takar a T-72-es modernizációja? Nem mást, mint a Lengyelországban használt PT-91 szabványt, ugyanis a lengyelek készséggel megmutatták nyugati segítséggel modernizált páncélosukat az ukránoknak, akik a kedvező tapasztalatok alapján most egy hasonló átalakítást szeretnének végrehajtani a szovjet örökségnek tekinthető harckocsikon.

Németországban a következő hónapba indul majd meg az első páncélgránátos egység átfegyverzése az új Puma gyalogsági harcjárművekre. A több évtizedes múltra és számos korszerűsítésre visszatekintő Marder gyalogsági harcjárművek leváltására 400 Puma beszerzését tervezte Berlin, ezt csökkentették le 350 darabra.

Svédországban hamarosan megszülethet az a régóta halogatott döntés, melynek értelmében megrendelésre kerül két új tengeralattjáró. 2010-ben az akkori svéd törvényhozás áldását adta két egység megrendelésére, azonban a gyártást vállaló Saab és a Svéd Védelmi Beszerzési Hivatal (FMV) között eddig kellett várni, hogy létrejöjjön a megállapodás. Az eltelt évek során gyaníthatóan az árszabás körül adódhattak nézeteltérések, mivel a Kockums 2005 óta a német ThyssenKrupp Marine Systems része, amely szintén érdekelt a tengeralattjárók piacán. Sokan már a svéd cég megvásárlásakor azt hangoztatták, hogy itt egyszerűen piacot vettek a németek, és a svéd tervezésű és építésű tengeralattjárók felett bealkonyult. A piacon a Saab nemrégiben bejelentett megjelenésével az 1930-as évek óta tartó tradíció nem szakadt meg, így a SÖDERMANLAND-osztály két egységének (a SÖDERMANLAND és az ÖSTERGÖTLAND) a 2020-2022 körül esedékes kivonásakor már hadrendbe állhat a két A26-os, amelyekért 945 millió dollárt fizetnek ki a katonai költségvetésből.

Indiában még februárban elkészültek az első helyben modernizált MiG-29UPG vadászbombázóval. Az ország légiereje még 2009-ben rendelte meg a régebbi Fulcrum-ok nagymérvű átalakítását az orosz gyártótól. A 62 példányt érintő munka első lépését hat 29-es oroszországi átalakítása jelentette. Indiában egyidejűleg négy gép található meg a munkafolyamat különböző részében.

Egy másik közös indiai-orosz projektről is érkezett hír, ugyanis a BrahMos csapásmérő robotrepülőgép repülőgép fedélzeti változatával már a következő évben el szeretnék kezdeni a függesztési, majd a leoldási és az indítási próbákat is. Májustól már az első, indítóval felszerelt Szuhoj Szu-30MKI géppel terveznek felszállásokat végrehajtani.

23-a és 25-e között fogja megkapni Fülöp-szigetek az első C-295M katonai szállító repülőgépét. Az európai gyártású, két Pratt & Whitney PW127G turbólégcsavaros hajtóművel hajtott típusból 2014 februárjában rendelt meg Manila három darabot, 119 millió dollárért. Az Airbus Military várhatólag a Luzon szigetén lévő Clark légitámaszponton adja majd át a gépet. A fennmaradó két másik C-295-os a tervek szerint 2016-ban kerül majd átadásra.

India mellett egy másik Fulcrum tulajdonosnál is megpróbálkoznak további életet lehelni az ex-szovjet vasakba. Ez pedig Malajzia, ahol a légi járművek karbantartásával, felújításával foglakozó Airod Aerospace Technology Systems Corporation ajánlott egy korszerűsítési programot a légierő döntéshozóinak figyelmébe. Az idén újra a kivonás közelébe került 10 MiG-29N a Szuhoj segítségével kapna új radart, pilótafülkét és egyéb fedélzeti rendszereket (ezek nagyfokú rokonságot mutatnának a maláj Szu-30MKM gépeken használtakkal), valamint további 2000 órányi kirepülhető időt a gépek sárkányszerkezetébe. Az így már MiG-29NM jelölést viselő variáns egy illeszkedő üzemanyagtartályt is kapna gerincére, ami 30%-al növelné meg a hatótávját.

Brazíliába a sikeres lőpróbák után rendszeresítésre került a hazai CBC (Companhia Brasiliera de Cartuchos) lőszergyár 30x173 mm-es gépágyúlőszere. Az ATK MK44 Bushmaster gépágyújához gyártott lőszer különféle változataiból – gyakorló és fényjelzős, repesz-romboló–gyújtó – több mint 30000 darabot használtak fel a próbák során. A fegyvert és a hazai lőszert a VBTP-MR Guarani gyalogsági harcjárművekre szerleve tervezik alkalmazni.

Argentínában a hadsereg két, eddig civil célokra használt Aviocar C-212-200-as szállítógépet próbál beszerezni. A szárazföldi haderő a három Fiat G-222-es kivonása után megpróbálta a típust rendszeresíteni, azonban a tíz C-212-100-as változatú gép akkor Madrid miatt nem került eladásra.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

Sikorsky CH-148 Cyclone.

Vought RF-8G Crusader.

Sepecat Jaguar A.

Rockwell B-1B Lancer.

McDonnell Douglas RF-4E Phantom II.

Rafale.

MiG-29SMP.

General Dynamics F-111E Aardvark.

British Aerospace Harrier T.4.

Lockheed C-141B Starlifter.

Eurocopter EC-665 Tiger ARH.

Douglas EB-66C Destroyer.