2015. ápr 04.

2015.04.04

írta: Netarzenál
2015.04.04

Németországban tavaly nyár óta folynak vizsgálatok a G36-os gépkarabélyok ügyében. Ugyanis a harcoló csapatok részéről több észrevétel is érkezett a fegyverek magas hőmérsékleti viszonyok közötti nem megfelelő pontosságáról. A Bundeswehr 1996-ban rendszeresítette a G3-as utódjának szánt G36-ot, melynek hibáit most külsős szakemberek segítségével próbálják meg felderíteni és majdan orvosolni is. A vizsgálati periódus hamarosan befejeződhet.

Idén év végétől átalakításra fognak kerülni a francia haditengerészet állományában szolgáló MISTRAL-osztályú partraszállást támogató helikopterhordozók. Az önvédelmi képesség növelését célzó munkán elsőként a DIXMUDE (L9015), 2016-ban a MISTRAL (L9013), míg 2017-ben a TONNERRE (L9014) fog átesni. Ezek után a hajók fedélzetén megtalálható lesz két-két Nexter Systems NARWHAL 20B távirányítású fegyverállvány. Az egy 20 mm-es 20M693-as gépágyúval és éjjel-nappal alkalmazható optikai célzó rendszerrel ellátott NARWHAL 20B már megtalálható a FREMM- osztályú fregattok fedélzetén is. A hasonló célokra eddig használt 20F2-es gépágyúk eltávolításra fognak kerülni.

Nagy-Britanniában kivonásra kerülhet az AgustaWestland Boeing WAH-64 Apache Longbow AH.1-es harci helikopterek jelentős része az afganisztáni kivonulás után. A 66 harci forgószárnyas közül 16 kerülhetne tartós tárolásba az intenzíven használt típusból, elsősorban költségcsökkentési okokra hivatkozva. Feladataik egy részét olcsóbban üzemeltethető helikopterek vennék át. A továbbra is üzemben tartandó félszáz példány előtt viszont 2040-ig tartó szolgálat várhat, AH-64E szintre történő modernizációval.

Oroszország akár 75%-al is túllépheti az új PAK-FA kifejlesztésére szánt költségvetési keretet. A Szuhoj T-50-ből éppen ezért kevesebb készülhet majd, mint ahogy ezt eddig a Kremlben tervezték. A Kommerszant úgy véli, hogy ennek a lépésnek az egyik előszele az, hogy az elsőként, 2020-ig megrendelt mennyiség darabszámát 52-ről 12-re csökkentette Moszkva. A további rendelések feladását az üzemeltetési költségek alakulása nagyban befolyásolhatja. A gyártónál mindenesetre készek egy nagyobb mennyiség elkészítésére, a termelési kapacitás felfutásával 2016 és 2018 között évente 8, míg ezt követően évente 14 T-50-es is elhagyhatná a gyártósort, ha a megrendelő igénye ezt kívánná.

Szaúd-Arábiában előállított komponensek is kerülhetnek majd a Hawk T-165-ös sugárhajtású kiképzőgépekbe a jövőben. Ugyanis az Advanced Electronics Company megkezdte a repüléselektronikai piacon történő ténykedését. A helyi megrendelésre készülő Hawk T-165-ös sugárhajtású kiképzőgépek első példányai a következő évben kerülnek átadásra.

Algéria után hamarosan egy újabb exportmegrendelők is átvehetik a Jak-130-as Mitten sugárhajtású kiképzőgépeik első példányát. Az orosz hitelkeretből gazdálkodó Banglades a tervezett 24-ből végül is csak 16-ot rendszeresít. Ezekből 14 még december vége előtt megérkezik majd, míg a fennmaradó két példány a következő évben kerül átadásra. Fehéroroszország számára szintén ebben az évben adnak át négy példányt, valamint tárgyalásokat folytatnak Örményországgal és Üzbegisztánnal az eladás reményében.

Pakisztánban a kormány már jóváhagyta nyolc tengeralattjáró Kínából történő beszerzését. A flotta vezetése 2011-ben érdeklődött első alkalommal hat, majd később már nyolc Type 41-es YUAN-osztályú egység beszerzésének lehetőségéről. A 2300 tonnás vízkiszorítású egységek árát jó eséllyel kínai hitelből fedezné az ország, mivel az egységenként nagyjából félmilliárd dollár körül mozoghat. A Type 41-es YUAN-osztály már-már a LADA-osztály színvonalát közelíti meg. A Type 41-es tengeralattjárók megjelenésükben és a rajtuk alkalmazott technológiai megoldásokban egyre inkább kezdenek különbözni a szovjet/orosz KILO elődöktől, ami a Type 41-nél már igazán szembetűnő, bár az eredetet nem lehet letagadni. A hírek szerint a Type 41-esen alkalmazott levegőfüggetlen meghajtás még nem veszi fel a versenyt a nyugaton alkalmazott két-három hetes üzemelést lehetővé tevő társaival, de folynak a fejlesztések és ezek bizakodásra adnak okot a flotta vezetésében.

Pár éves Indiából származó értesülések szerint Pakisztán lépéseket tesz a saját, tengeralattjárókra telepített nukleáris csapásmérő erő létrehozására. A hírek szerint a Kínai Állami Hajógyárnál érdeklődnek a QING-osztályú tengeralattjárók iránt. A kínai fejlesztésű Stirling-motoros levegőfüggetlen meghajtással ellátott tengeralattjáró, a Type 41A YUAN-osztály továbbfejlesztett változata. A megnövelt toronyban lett elhelyezve három, 1500 km-es hatótávolságú CJ-10K robotrepülőgép indítótubusa. A közel 3600 tonnás vízkiszorítású QING-osztályból hat darab megrendelését valószínűsítik az indiaiak. Persze a pakisztáni tengeralattjárók átadásáig még lehet, hogy évek fognak eltelni, ugyanis az első QING-osztályú tengeralattjárót 2010. szeptember 9-én bocsátották vízre Kínában.

Dél-Korea 36 Boeing AH-64E Apache harci helikopterét a Raytheon teszi képessé a légi indítású FIM-92 Stinger rakéták alkalmazására. A 35 millió dolláros szerződésből most még nem derült ki, hogy mennyi rakéta kerül majd beszerzésre.

A Kanadai Királyi Légierő március 30-án megkapta az ötödik Boeing CC-177 Globemaster szállítógépét. A 705-ös lajstromjelű gép a típust üzemeltető Trentonban állomásozó 429. repülőszázad állományába került. A szükséges pótalkatrészekkel Torontó 12 éves logisztikai támogatást is vásárolt az ötödik géphez 328 millió dollárért.

44 Bell-Boeing V-22 Osprey billenőrotoros gép beszerzését tervezi az amerikai haditengerészet a repülőgép-hordozókra történő szállítási feladatok végrehajtására. Az első nyolc gép a 2018-as költségvetésbe kerül bele, így leszállításuk 2020-ra várható.

A világ első katonai szolgálatra befogott konvertiplánjánál maradva azt is meg kell említeni, hogy egy tengerészgyalogos MV-22B képében a típus először hajtott végre leszállást a dél-koreai DOKDO partraszállást támogató helikopterhordozó fedélzetén.

Március 28-án vízre került a 63. ARLEIGH BURKE-osztályú romboló. A USS JOHN FINN (DDG 113) a Huntington Ingalls Industries hajógyárban készül el, ahol jelenleg három romboló építését végzik és további négy megépítésére van szerződésük.

Leszállításra került az első szárnyvégfülekkel felszerelt Airbus C295 közepes szállító repülőgép. A C295W jelzésű példány Mexikóba került és remények szerint a szárnyvégfülek segítségével 4%-al fog csökkenni az üzemanyag felhasználása. Itt esőkézből lehet majd megbizonyosodni a szárnyvégfülek hatékonyságáról, hiszen ezek nélkül már négy C295-ös került leszállításra.

Peru az első Alenia Aermacchi C-27J Spartan-ját kapta meg március 27-én a megrendelt négyből. Ezt egy másik társával együtt még 2013 decemberében rendelték meg, majd egy évvel később további kettőre is bejelentették igényüket ezt a négy gépet 2017-ig kapják meg.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

IZUMO

Lockheed C-141B Starlifter.

Changhe Z-8J.

Boeing F/A-18F Super Hornet.

Rockwell B-1B Lancer.

Grumman S-2T Turbo Tracker.

MiG-21UM.

AIDC AT-3.

Republic F-105D Thunderchief.

Ragadozók raja.

McDonnell Douglas F-4F Phantom II.

Szólj hozzá

G36 MISTRAL-osztály NARWHAL Boeing WAH-64 PAK-FA Jak-130 YUAN-osztály QING-osztály CC-177 V-22 Osprey C295W C-27J JOHN FINN