2015. máj 01.

2015.05.02

írta: Netarzenál
2015.05.02

Április 28-án az olasz haditengerészet átvette a negyedik FREMM-osztályú fregattját. A tengeralattjárók elleni hadviselésre felkészített CARABINIERE (F 593) a Fincantierit La Spezia hajógyárában került a flotta fennhatósága alá az olasz csendőrség alapításának 200. évfordulóján.

Oroszországban egy kétéltű műszaki páncélos létrehozását határozták el. A 2017-re majd 7 millió dollárból testet öltő fejlesztés nagy eséllyel egy már létező páncélozott jármű bázisán fog megvalósulni. A csak géppuskákkal felfegyverzett jármű kezelőszemélyzete a parancsnokból és a vezetőből fog állni, őket két további műszaki katona segítheti, akik számára szintén a jármű páncélozott terében kerül kialakításra hely.

Az elkövetkező 18 hónapban eldőlhet a dél-afrikai Denel Aviation CSH2A Rooivalk harci helikopter sorsa a gyártó szerint. Már tárgyalásokat kezdtek több reménybeli vásárlóval is, így a lehetséges beszerzések miatt újra kell majd indítani a típus gyártósorát. Erre természetesen hajlandók, sőt a továbbfejlesztésekre is készek erőforrásokat áldozni. A Rooivalk az afrikai kontinensen, a Kongói Demokratikus Köztársaságban végzett békefenntartó műveletek során keltette fel több állam figyelmét is. Ide 2013 novemberének elején vezényeltek néhány példányt, amik jelentős támogatásban tudták részesíteni a földi csapatokat pár nappal megérkezésük után.

Kínában végrehajtotta első repülését a Szuhoj Szu-27-es egy újabb helyileg módosított változata. A J-11D sárkányszerkezetében további helyeken (szárnyak, farokrész) került alkalmazásra kompozit anyag, elektronikája a J-16-on alapszik, így egy AESA antennájú rádiólokátorral is ellátták, légi célok elleni fegyverzetét szintén a legmodernebb PL-10 és a PL-15 rakéták alkotják.

Bolívia a tervek szerint jelentős katonai beszerzés előtt áll, legalábbis az ország lehetőségeihez képest. A légierő gépállományát, aminek igen csak gyenge gerincét jelenleg 6 kínai Hongdu JL-8W Karakorum sugárhajtású kiképzőgép mellett 14 öreg Canadair CT-133 Silver Star alkotja, a tervek szerint 20 korszerű vadászgéppel fogják megerősíteni. A beszerzésre pályázó gépek listája még nem teljes, hogy Oroszország, Kína és Franciaország mely típusokat ajánlotta fel, az még nem derült ki. De Brazília és Argentína ajánlata már szerepelt egy közleményben, így tudható, hogy az Embraer EMB 314 Super Tucano mellett a modernizált, harciasabb, szerkezetileg is megerősített FAdeA (Fabrica Argentina de Aviones) IA-63 Pampa GT (Generation Tactics) könnyű támadógép változat került szóba.

Ennek a változatnak a szárnyai alatt két további felfüggesztési pontot alakítanak ki, így számuk összesen hétre fog növekedni. Megerősítik a futóművét és a Pampa III-nál is alkalmazott erősebb, 21%-al nagyobb tolóerőt biztosító Honeywell TFE731-40-N2 sugárhajtóművel szerelik fel a régebbi példányokba épített TFE731-2C sugárhajtóművek helyett, mivel üres tömege 3000 kg felett lesz, míg a legnagyobb felszálló súly 5000 kg körül fog alakulni. Igény szerint mód nyílhat egy fix csőcsonk kialakítására is az orr-részen, így megvalósulhatna légi üzemanyag-utántöltés.

Önvédelméről 360 fokos lefedettséget biztosító radar-besugárzásjelző és infra, valamint radarzavaró dipólkötegek gondoskodnak. Az orrba a lézeres távolságmérő és célmegjelölő mellé egy képalkotó infravörös kamera is kerül, mely a földi célpontok felderítésén túl a légi célok ellen is használható lesz. Ezt egészíti majd ki az adatátviteli rendszerrel megvalósuló virtuális radar. A Pampa GT pilótája számára a sisakkijelző is nagy előnyt fog jelenteni a feladatok végrehajtása során, a három kijelzővel ellátott műszerfal mellett. A szárnyak alatti három-három és a törzs alatti egy függesztési pont közül a szárnyak alatti legszélsők a légiharc-rakéták (Python IV, Python V, A-Darter) elhelyezésére szolgálnak, míg a másik négyre akár négy 317 literes póttartály is felszerelhető lenne. A törzs alattira a 30 mm-es DEFA gépágyút rejtő konténer kerülne.

A bolíviai döntésnél az egyik legfőbb tényező az ár lesz, mivel az elkölthető keret igen szűkös, nagyjából 140 millió dollár. A szárazföldi haderő részére 40000 lőfegyver kerülne beszerzésre, nagyjából 40 millió dollár értékben.

Peruban a légierő átvette az első helyben összeszerelt KT-1P Woong-Bee turbóprop kiképzőgépet. Peru 20 KT-1P beszerzését határozta el 2012 novemberében 208,8 millió dollár értékben. Ezekből csak négy épült meg Dél-Koreában, az első kettőt 2014. októberében, míg a másik kettőt három hónappal ezek után adták át. A Korea Aerospace Industries licence által a többit már helyben készíti el a Seman cég dél-koreai részegységekből 2016-ig.

Áprilisban, Chilében is átvételre került az első, az USA-ból használtan beszerzett Lockheed Martin KC-130R Hercules. A 2009 óta tartós tároláson lévő, egykori tengerészgyalogos gép 2012. szeptemberében került felajánlásra 700000 dollár ellenében. Egy további KC-130R Hercules is hamarosan a chilei légierő színeiben fog pompázni, ennek a beszerzéséről 2013-ban született döntés és még ebben az évben, vagy 2016 elején átadásra fog kerülni.

Izraeli segítséggel valósulhat meg az argentin FMA IA 58 Pucara repülőgépek korszerűsítése. Az Elbit és IAI szakemberei már dolgoznak Cordobában egy példány átalakításán. Ez a régóta nem gyártott Turbomeca Astazou XVIG erőforrások helyett a 950 lőerős Pratt&Whitney PT-6-62 gázturbinákat kapja meg. Az 1970-es és 1980-as években gyártott gépből jelenleg mintegy 30 példány van még szolgálatban a 978 lóerős Turbomeca Astazou XVIG gázturbinás sugárhajtóművekkel ellátva. Múlt hónap végén Uruguay átmenetileg földre parancsolta az évtizedekkel ezelőtt Argentínától vásárolt FMA IA-58 Pucara csatarepülőgépeit.

A 35 éves szolgálati múltra visszatekintő típus öt példányát a futóműveknél és a Turbomeca Aztazou XVIG turbólégcsavaros gázturbináknál fellépő akut alkatrészhiány miatt kellett leállítani. Az 1. repülőszázad állományában lévő repülőgépeket a FAdeA (egykori FMA) segítségével próbálják meg újra repképes állapotba hozni. A régi hajtóművek miatt a típus nehezen üzemeltethetővé vélt az utóbbi időben, ezen próbálnak meg most segíteni az izraeliek. Az első átépített példánnyal 2016 márciusáig fognak teszteket végezni. Továbbá a FAdeA is elkezdet a futómű áttervezését, hogy az még robusztusabb, ellenállóbb legyen.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

USS NIMITZ (CVN 68).

Dassault Mirage IIID.

McDonnell RF-4C Phantom II.

EHI EH-101 Merlin HC.3.

Dassault Mirage IVP.

Airbus A310-304MRTT.

Aerospatiale SA-342M Gazelle.

McDonnell Douglas F-18D Hornet.

Dassault Mirage IIIRS.

Eurocopter EC-665 Tigre HAP.

Avro 698 Vulcan B.2A.

Szólj hozzá

CARABINIERE FREMM-osztály Denel CSH2A Rooivalk J-11D KT-1P Woong-Bee KC-130R Hercules Pucara Seman Szuhoj Szu-27