2015.06.20
Egy új sugárhajtású teherszállító repülőgép terveit mutatta be az idei párizsi légi szalonon az ukrán Antonov tervezőiroda. Az An-188-at az An-70-es tervezése során nyert tapasztalatok felhasználásával tervezik megalkotni, így sok hasonlóságot lehet majd találni a két gép között. A 140 tonnás felszállósúlyból 40 tonna lehet majd a hasznos rakomány tömege, ezzel az An-188-as a Lockheed Martin C-130 (79/20 tonna) és a Boeing C-17 (255/75 tonna) közötti szegmensbe fog bekerülni.
A szilárd burkolatot nélkülöző futópályákról is üzemeltethető gép fedélzetén a repülőelektronika mellett a hajtóművek is nyugati gyártásúak lesznek, ha a külföldi megrendelőnek ilyen igényei lennének. Elsősorban a hazai erőforrásokra támaszkodnának, most két hajtómű van a tervezők látóterében a D-436-FM és az új I-28. Ezekkel óránként 4600 kilogramm üzemanyaggal elégetésével is elegendő tolóerő fog rendelkezésre állni a jó tempóban történő tovaszárnyaláshoz.
Norvégia a 2005-ben beszerzett európai fejlesztésű IRIS-T rövid hatótávolságú légiharc-rakéták mellé az amerikai AIM-9X Sidewinder Block II-es 200 példányát szerezte be. A darabonként 1,73 millió dollárba kerülő fegyver a még szolgálatban álló 56 F-16-os fegyverzetét fogja erősíteni.
A Hammer, vagy AASM (Armement Air-Sol Modulaire) rakéta-póthajtású bombák is megjelenhetnének a Lockheed Martin C-130-as szárnya alatt a francia Sagem elképzelése szerint. A GPS helymeghatározást a fegyverek számára lehetővé tevő felfüggesztő a hajtóművek közötti részen helyezkedne el és ezekre akár négy bombát is elhelyezhetnek. Így a 7600 méteren repülő Hercules akár 30 kilométerre lévő célpontokat is sikeresen támadhatna, alig több mint 1 méteres körkörös szórással.
Jelentős exportsikert remélnek a Turkish Aerospace Industries (TAI) vezetői a T-129 ATAK harci helikopter számára. Az olasz eredetű forgószárnyas iránt most is több ország mutat élénk érdeklődést.
2016 végéig átadásra fognak kerülni az első Hammer rakéta-póthajtású bombák Egyiptom számára. A 330 kilogrammos francia fegyverből mind a három (GPS, GPS+infravörös és GPS+félaktív lézeres) változat beszerzésre fog kerülni, jelenleg még nem ismert mennyiségben a 24 Dassault Rafale vadászbombázó számára.
Június 23-án egy újabb francia-egyiptomi fegyverüzlet fog révbe érni, hiszen az első FREMM-osztályú (Frégate Européenne Multi-Missions) fregatt kerül majd átadásra ezen a napon az észak-afrikai állam számára. A hírek szerint az egység az AL CAIRO nevet fogja kapni, az eddig használt NORMANDIE helyett.
Már a hatodik Airbus A330 Multi-Role Tanker Transport (MRTT) szállító/tanker repülőgép is átadásra került Szaúd-Arábia számára, teljessé téve ezzel a típusra eddig az arab államból leadott megrendelést. A típus első három példányát még 2011 és 2013 között szállították le.
Mali hat Embraer A-29 Super Tucano könnyű támadó és kiképző repülőgépet szerez be. A brazil gép változatai egyre népszerűbbek az utóbbi időben, világszerte, de a fekete kontinensen is. Angola, Burkina Faso, Mauritánia és Szenegál azok afrikai országok, melyek légierejében már szolgál a Super Tucano több mint kéttucatnyi példánya.
Ebbe a sorba áll be Ghána is, hiszen itt is a Super Tucano mellett tették le voksukat. Ide öt került eladásra a több mint 230000 repült órával rendelkező gépből.
Sikerült egy újabb vevőt találni a kínai-pakisztáni FC-1 Xialon/JF-17 Thunder vadászbombázóra is. Bár a pakisztáni illetékesek még titokban tartják a vevő kilétét, az jó eséllyel Mianmar lehet.
További, a típushoz kapcsolódó hír, hogy már repül egy új hajtóművel ellátott példány is. Az új kínai gyártmányú erőforrás erősebb, mint az eddig használt 8,7 tonnás tolóerővel rendelkező orosz Klimov RD-93-as. 2008-ban már érkeztek hírek Kínából egy 9,5 tonnás tolóerővel rendelkező hajtómű fejlesztéséről, most még nem tudni, hogy ez lenne-e a mostani hírekben említett erőforrás, mely várhatólag a WS-17 jelzést fogja viselni.
NETARZENÁL GALÉRIA