2015.07.18

2015.07.18. 11:02

Egy új helikopter kifejlesztésére szeretné megnyerni a brit és az olasz kormány támogatását az AgustaWestland. A nagy múlttal rendelkező gyártók véleménye szerint egy 10 tonna körüli felszállótömeggel rendelkező forgószárnyas két változatban, szállító és harci helikopterként láthatna napvilágot. A két helikopter számos részegységben megegyezne, így a fejlesztésre fordítandó összeg alacsonyabban tartható. Elgondolásuk szerint a szállító a brit SA330 Puma HC.2-es utódja lehetne, míg a harci az olasz AW129 Mangusta helyét foglalná el. A fent említett két gép az 1970-es és az 1980-as évek gyermeke, így modernizálásuk csak egy-két évtizedre szóló további szolgálatot fog jelenteni, tartós megoldást nem képesek nyújtani. Az új típus 2025 körül már megjelenhetne, ha az olasz és a brit parlamentben áldásukat adnák az AgustaWestland tervére.

Litvániában a szárazföldi haderő részéről már megszületett a döntés a jövő új gyalogsági harcjárművéről. Az összehasonlítások után az ARTEC Boxer 8x8 gyalogsági harcjármű képességei nyerték el leginkább a litván fegyveres erők tetszését. A 30 milliméteres gépágyúval és Javelin irányított rakétával ellátott lövészpáncélos beszerzésénél még itt is várni kell a parlamenti jóváhagyás megszületésére. Annál is inkább, mivel még számos gyártóval (Elbit, FNSS, KMW/ARTEC, Lockheed Martin UK, Nexter, Patria, Otokar, Oto Melara/Iveco, General Dynamics Land Systems and General Dynamics European Land Systems) folynak egyeztetések, amik várhatólag ez év végére zárulhatnak le, Így 2017-től érkezhetnek majd meg az új gyalogsági harcjárművek Litvániába.

Nagy-Britanniában ez év nyarán egy újabb ASTUTE-osztályú tengeralattjáró, a HMS ARTFUL kezdi meg átvétel előtti próbajáratait. A 97 méter hosszú, 7300 tonna vízkiszorítású egység várhatólag az év végén kerül majd a királyi haditengerészet állományába.

A szigetországnál maradva meg kell említeni, hogy a tervezett időponthoz képes hét hónappal korábban kerül átvételre a RAF második Airseeker (Rivet Joint) elektronikus hírszerző repülőgépe. A szeptemberben megérkező példány pár hét múlva már készen fog állni a feladatok ellátásra.

Kubinkában került bemutatásra a haditengerészeti igények ellátására módosított Kamov Ka-52K harci helikopter. A jobb korrózióvédelem mellett összehajtható és nagyobb teherbírású rotorlapátokat és felhajtható szárnycsonkokat is kapott a Katran nevet viselő variáns. A Ka-52K helikopter orrába az Arbalet-52 radar kerül beépítésre. A Ka-52K fegyverzetében több új eszköz is megjelenik, ilyen például a K-31 (AS-17 Krypton) hangsebesség feletti és a 480 kilogrammos K-35VE (AS-20 Kayak) szubszonikus hajók elleni robotrepülőgép, valamint az 520 kilogrammos félaktív lézeres irányítású K-38MLE rakéta. A nagyobb fegyverterhelés miatt a szárnycsonkokat is megerősítették.

Egyiptom rekordidő alatt kaphatja meg Dassault Rafale vadászbombázóit. A hírek szerint két-három egyiptomi festést viselő példány már repül Franciaországban, ezek várhatólag még e hónap vége előtt megérkezhetnek a fáraók földjére. További három Rafale még ebben az évben átadásra kerülhet. Értelem szerűen ezeket eredetileg francia megrendelésre kezdték el építeni. Ezt követően évente öt gép átadását prognosztizálják. Februárban 16 kétüléses DM és 8 együléses EM gép beszerzéséről született megállapodás Párizs és Kairó között.

Két, felségjelzés nélküli Sikorsky S-92 helikoptert láttak Dzsibutiban június 29-én, a nemzetközi repülőtéren. A forgószárnyasok valószínűleg a Floridában székelő Exploration Services LLC tulajdonát képezik, amelyik cég előszeretettel adja bérbe gépeit a magán és az üzleti szektoron felül a szövetségi, az állami és helyi kormányzati szerveknek. A csörlővel, rakétaindítást észlelő rendszerekkel és zavarótöltet szórókkal ellátott gépek gyaníthatóan az amerikai különleges erőket támogatták az afrikai országban.

Három HeliNa irányított páncéltörő rakétával hajtottak végre sikeres próbalövészetet Indiában. A Nag rakéta forgószárnyasokra applikált változatát egy HAL Rudra helikopterről indították útnak, ami nem más, mint a Dhruv harci feladatokra módosított változata. A rakétákkal most hét kilométeres távolságig sikerült mozgó és álló célpontokat leküzdeni.

Új-Delhi több (amerikai, brit, francia, orosz) hajóépítésben járatos céghez küldte el egy 65000 tonnás vízkiszorítású, katapulttal is felszerelt repülőgép-hordozó tervezésére felkérő ajánlatát. A 300 méter hosszú IAC-2-es jelzést viselő egységgel szemben elvárás a több mint 30 csomó (56 km/óra) sebesség elérése, továbbá az elbírálásnál előnyben részesül az a tervezet, amelyik meghajtásáról gázturbinák és dízelmotorok helyett atomreaktor gondoskodik. Fedélzetéről 30-35 merev- és 20 forgószárnyas repülőeszközt lehessen üzemeltetni, a gépek indításánál az elektromágneses katapult is felmerült mint lehetőség.

Pakisztánban a légierő 45 Lockheed Martin F-16A/B/C/D vadászbombázói számára további 15 Sniper célmegjelölőt szereznek be, valamint az eddig már 2010-től megvásárolt 22 Sniper-t is korszerűsíteni fogják. Az első új Sniper-ek még ebben az évben leszállításra kerülnek, de az korszerűsítés is kezdetét veszi még december vége előtt.

Július 14-én vált véglegesé, hogy Japán lett a Bell-Boeing V-22 Ospery első külföldi megrendelője. Ugyanis ekkor vált véglegessé, hogy a beszerezni kívánt 17 gépből az első öt példányért 332 millió dollár fog fizetni Tokió. Évekig Izraelt emlegették a billenőrotoros gép első exportmegrendelőjeként, ezt a tervet azonban tavaly októberében az ország védelmi minisztere költségvetési okokra hivatkozva lemondta. A most megrendelt példányok 2018 júniusáig fognak megérkezni a szigetországba.

Ausztráliában elvetették a Lockheed Martin F-35B Lightning II-es vadászbombázók beszerzési és üzemeltethetőségi tervezetét. Az elképzelés szerint a gépek a spanyol segítséggel megépített ADELAID-osztályú patraszállást támogató helikopterhordozók fedélzetéről repülték volna bevetéseiket. Azonban ehhez a 27000 tonnás egységeken jelentős módosításokat kellett volna eszközölni. A radarok mellett a fedélzet nagyobb hőterhelésnek kitett részét is cserélni kellett volna, de a repülőgépek üzemanyagát tároló tartályok, az azokhoz kapcsolódó csővezetékek, valamint a hangár is mind jelentős módosítást követelt volna meg.

Egy újabb ország mutat komoly érdeklődést a brazil Embraer KC-390 teherszállító repülőgép iránt. ez pedig nem más, mint Olaszország, ahol a Lockheed C-130 Hercules gépek utódját látják a messziről érkező típusban.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

Avro 698 Vulcan B.1A.

Boeing EA-18G Growler.

Kaman SH-2G Super Seasprite.

Szuhoj Szu-22M4.

Grumman S-2T Turbo Tracker.

Rockwell B-1B Lancer.

De Havilland DH-100 Vampire FB.6.

Douglas EA-3B Skywarrior.

Mil Mi-8T.

AIDC F-CK-1A MLU Ching Kuo.

MiG-21UMD.

Puma és Tigris.