2015. nov 21.

2015.11.21

írta: Netarzenál
2015.11.21

Még a múlt hónapban került sor a Trident Juncture 2015 hadgyakorlat keretében, hogy az amerikai tengerészgyalogság Bell Boeing MV-22 Osprey billenőrotoros repülőgépei le-és felszállásokat hajtottak végre a spanyol haditengerészet JUAN CARLOS I. partraszállást támogató helikopterhordozójának fedélzetén. A négygépes amerikai kötelék a gyakorlat időtartama alatt megfordult a dél-spanyolországi Morón de la Frontera légibázison is. A három napig tartó fedélzeti létre a gépeket egy 100 fős csapat kísérte el. A gyakorlatok során az amerikai tengerészgyalogosokon kívül a billenőrotoros gépek spanyol és portugál tengerészgyalogosokat is szállítottak.

Omán 70 darab Leopard 2-es harckocsi megvásárlásán gondolkodik. A 2 milliárd eurós üzletet a szigorú német fegyvereladási törvények hiúsíthatják meg, hiszen ezek szerint Omán egy olyan régióban fekszik, ahová nem lehet fegyvert eladni. Amennyiben Berlin elzárkózik az üzlettől, bár a közelmúltban megköttetett egy kézfegyverekre vonatkozó üzlet a két ország között, nos, akkor Törökország lehet a befutó, hiszen a hírek szerint a dél-koreai tervezésű és licencben gyártott Altay harckocsi is felkeltette a közel-keletiek figyelmét.

November 13-án hivatalosan is bevethetővé vált India első Boeing P-8I tengeri járőrgépekkel ellátott repülőszázada. A flotta 312A jelzésű egysége a Rajali haditengerészeti légibázison települ. India 2009 januárjában döntött az amerikai gép beszerzéséről, 2,1 milliárd dollár értékben. A megrendelt nyolc gépből az elsőt 2013 májusában vehette át. A típusra következő exportmegrendelés Ausztráliából érkezett, a kengurus felségjelzést viselő első gép átadása a következő évben valósul meg.

Tovább növelheti és színesítheti Indonézia a Szuhoj Szu-27-es leszármazottakból álló gyűjteményét. Az e hónap végén kezdődő tárgyalásokon ugyanis a Szu-35-ös beszerzéséről folytatnak egyeztetéseket az oroszokkal. A Szu-35-ös rendszeresítéséről az indonéz védelmi miniszter nemrégiben tett hivatalos nyilatkozatot.

Tajvan jól halad az évtizedek óta vitát kiváltó Spratly-szigetek egyik tagján, a Taiping-szigeten létesített bázisának fejlesztésével. A 2008-ban elkészült 1200 méteres futópályával rendelkező repülőtér után, egy 2000 tonnás fregattok horgonyzóhelyeként is szolgáló kikötő létesítésébe fogtak bele. A kikötőt védő gát lassan elkészül, így jelentősebb katonai erő állomásoztatására nyílik majd lehetőség a szigeten.

Japán megrendelte első Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye légtérfelderítő repülőgépét. A típusból négy példány eladására született hozzájárulás Washingtonban, még ez év júniusában. Az összesen 1,7 milliárd dolláros üzlet finanszírozása azonban nem megy egykönnyen, így most csak egy gép került megrendelésre 151 millió dollár értékben. Az amerikai haditengerészet számára ebből a variánsból eddig 18 darabot adtak át és további 33-raszületett megrendelés. Japán a régebbi E-2C gépekből 13-at szerzett be, ezek jelenleg 22 és 34 év közötti szolgálati idővel rendelkeznek.

Mindenféle nagyobb hírverés nélkül folyik az USAF Boeing KC-135 Stratotanker flottájának korszerűsítése. Az első Block 45-ös gép október 23-án átadásra is került a McConnell légibáziosn települő egység számára. A Block 45-ön a legnagyobb fejlesztés a pilótafülkében érhető tetten, hiszen a Block 40-nél még csak mutatóban jelentek meg a korszerű digitális folyadékkristályos kijelzők a műszerfalon. A Block 45-nél viszont egy extra nagy kijelző került a műszerközepére, aminek legfőbb feladata a hajtóművek analóg műszereinek pótlása. További újdonság a lecserélt robotpilóta és a rádiós magasságmérő is. Jelenleg további 21 Block 45-ös KC-135 Stratotanker leszállítása várható.

Elkészült az első, majdan az izraeli légierőben szolgálatot teljesítő F-35A vadászbombázó törzsközép-részével a Northrop Grumman Corporation. Az AS-1-es jelzést viselő gép alkatrésze idén a 39. ilyen elkészült részegység az amerikai vállalat Palmdale-i üzemében. Az összeszerelt és berepült AS-1-es a következő évben került majd átadásra a megrendelő számára.

November 11-én egy teherhajó fedélzetén Kolumbia felé vette az irányt két tengeralattjáró. Az ARC INTREPIDO és az ARC INDOMABLE testvérhajók és a Type 206A osztályba tartoznak. Eredetileg a német haditengerészetnél szolgáltak U23 és U24 jelzéssel. A Balti-tenger vizében eltöltött évtizedek után 2012 második felében kerültek eladásra Kolumbia számára. A meleg vizekben történő szolgálatot természetesen némi nagyjavítás és korszerűsítés előzte meg a német ThyssenKrupp jóvoltából. A 48,6 méter hosszú és 500 tonna vízkiszorítású egységeknek új hazájukban Cartagena de Indias lesz az anyakikötőjük, ahová a hónap végén érkeznek meg.

December 31-ig átadásra kerülhet Brazília számára a SIROCCO (L9012) partraszállító hajó. Az 1998 decembere óta szolgáló egység testvérhajója a FOUDRE még 2011-ben kerül kivonásra, majd eladásra Chile számára. Akkor 80 millió dollárért vásárolták meg a MISTRAL-osztály megjelenésével feleslegessé vált FOUDRE-osztály névadó egységét. A 12000 tonnás, 1990-ben szolgálatba állt FOUDRE (L9011) személyzete 223 főből áll, tartósan 467 katonát, 30 napnál nem hosszabb időre 700 főt, míg vészhelyzetben akár 1600 főt vehet a fedélzetére. A hajón egy kórház is található két műtővel és 47 ággyal. A helikopterek a két részre osztott, lépcsőzetesen kialakított, összesen 1450 m²-es fedélzeten szállhatnak le, ez a hely elegendő egyidejűleg három Super Puma fogadására.

A franciák a hangárban két Super Frelon helikoptert, vagy négy Super Puma helikoptert helyeztek el. Super Pumaból összesen hét darabot tudnak a FOUDRE-osztály egységei a fedélzetükön és a hangárban lehelyezni. Az elárasztható dokkfedélzet lehetőséget biztosít partraszálló naszádok alkalmazására is. A járműfedélzet nagysága lehetővé teszi 100 gépjármű, vagy 22 Leopard 2A4 harckocsi elhelyezését. A SIROCCO vételi ára várhatólag 80 millió euró lesz, ami 30%-al magasabb, mint amit anno a testvérhajóért kértek. De az is meg kell jegyezni, hogy egy új, hasonló képességekkel bíró egység építése nagyjából 500 millió dollárba kerülne. A hajóval idén a portugál haditengerészet is szemezett, de az alapos felmérés következtében megállapítást nyert, hogy a SIROCCO több, a portugál haderőben rendszerbe állított eszközzel nem kompatibilis, pl. a légierő AgustaWestland AW101 Merlin helikoptereivel. A portugál vezetés azonban nem adta fel azon szándékát, hogy a haditengerészet számára egy partraszállító hajót vásároljanak, most újabb egységek után kutatnak.

A Toulon kikötőjében veszteglő egységet ezt követően a brazilok nézték meg és ők alkalmasnak találták a hadrendbe állításra. A dél-amerikai kontinensen majd BAHIA (G40) néven szereplő hajót a Mistral légvédelmi rakétákat alkalmazó két MBDA SIMBAD indítóval és három partraszálló naszáddal együtt adják el. Honi kikötője Rio de Janeiro lesz.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Eurofighter EF-2000 Typhoon: 1., 2., 3.

Kawasaki P-1.

Szuhoj Szu-22M4 Fitter-K.

Embraer R-99B.

McDonnell Douglas Phantom FGR.2.

Aero L-159A ALCA.

Northrop F-5E Tigre.

North American F-100D Super Sabre.

Szu-25UBK.

BAE Systems Hawk T.2.

Panavia Tornado IDS.

Boeing RC-135W Rivet Joint.

MiG-29A.

Kawasaki XC-2.

Panavia Tornado F.3.

Airbus A330 Voyager KC.2.

CASA C-295MPA Persuader.

MiG-21bis.

Dassault Mirage 2000N.

Mitsubishi F-2B.

AgustaWestland AW-159 Wildcat AH.1.

Lockheed C-130K Hercules.

Szólj hozzá

Bell Boeing MV-22 Osprey JUAN CARLOS I Leopard 2 Altay Boeing P-8I Szuhoj Szu-35 Spratly-szigetek Taiping-sziget Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye Boeing KC-135 Stratotanker F-35A AS-1 ARC INTREPIDO ARC INDOMABLE Type 206A SIROCCO (L9012) BAHIA (G40)