2015.12.05
Jó eséllyel Németország a következő évben csatlakozni fog az európai országok által kezdeményezett MFF közös légi utántöltő repülőgépflottához. Ez 2014-ben született meg, Lengyelország, Hollandia, Norvégia részvételével. Géptípusként az Airbus A330 MRTT szolgál, ami a német igények felmérése után a leginkább a berlini vezetés kedvére való típus a tankergépek közül. Németország, egy a közelmúltban készült tanulmány szerint eljutott arra az időpontra, ahol már nem éri meg jelentős összegeket fordítani az A310-es légi utántöltő repülőgépeire. Pótlásként az A330 MRTT felelne meg legjobban és ugye a többnemzetű MFF is ezt fogja beszerezni. A német légierő egyébként idén áprilisban már megfigyelőként csatlakozott az MFF programhoz, így a géptípus közös üzemeltetési előnyeiről igen alaposan meggyőződhettek.
Berlin már most elkezdte VFW-Sikorsky CH-53GA Stallion utódjának keresését. A napjaikra már csak 66 forgószárnyasból álló flotta 40 példánya a legutóbbi modernizáció óta a CH-53GA jelzést viseli. A korszerűsített repülési, kommunikációs, és elektronikus hadviselési rendszerekkel, képalkotó infravörös kamerával és megnövelt hatótávolsággal rendelkező GA variáns a tervek szerint akár 2030-túl is szolgálatban tartható lenne, de a cserét 2020 és 2025 között szeretnék végrehajtani, hiszen egy már több évtizedes, az 1970-es évek óta tartó szolgálati múlttal rendelkező típusról van szó.
Ebben az évben már szóba került a Luftwaffe alacsony hadrafoghatósági szintje és a szíriai beavatkozás hírére újra reflektorfénybe került a levegőbe emelkedni képes vaskeresztes gépmennyiség. A jelenleg még szolgálatban álló 66 Panavia Tornado IDS/ECR gépből csak 29 képes a repülésre. Nem árt megemlíteni, hogy a hidegháború utolsó évtizedében a légierő 247, míg a haditengerészet 112 Tornado vadászbombázó felett rendelkezett. A mostani hírek szerint az üzemképtelenség oka az alkatrészhiány.
Persze azért van jó hír is a német légierő háza tájáról, ugyanis duplájára emelkedett az Airbus A400M Atlas teherszállító repülőgépek mennyisége. Ez az adat megtévesztő lehet, hiszen csak arról van szó, hogy a másodiknak elkészült példányt adta át a gyártó a héten. Az év végéig egy további A400M is leszállításra fog kerülni.
Spanyolország pedig arról állapodott meg az Airbus-al, hogy átütemezik a megrendelt Atlas-ok átadási-átvételi időpontjait. Az első gépet 2016-ban adják át, míg az utolsó, 14. 2024-ben, a tervezetthez képest két évvel később kerül átadásra. A 27 darabos tervezett mennyiség fennmaradó 13 gépnek sorsáról 2024-ig születhet döntés, ami akár egy harmadik fél számára történő eladást is jelenthet, ha a spanyolok találnak vevőt a gépekre.
Görögországban a Védelmi Minisztérium elérkezettnek látta az időt 10 darab, az amerikai hadseregből már kivont Boeing CH-47D Chinook helikopter beszerzésére. A 125,8 millió dolláros üzletről még 2013-ban érkeztek meg az első hírek, amikor is Athén a forgószárnyasok beszerzésének kérelmével fordult Washingtonhoz. A nemzetközi hitelezők azonban, a 2014-es amerikai jóváhagyás ellenében, eddig nem nézték jó szemmel a csőd szélén álló ország növekvő védelmi kiadásait.
És még egy hír elejéig maradunk, visszatérünk az Airbus A400M Atlas-hoz, ugyanis Egyiptom légiereje akár 12 példányt is beszerezhet a típusból, spanyol források szerint. November végén egy 1,8 milliárd eurós értékű beszerzés közelgő véglegesítését prognosztizálták, de ezt eddig az Airbus nem is erősítette meg és nem is cáfolta.
2016 végéig eltűnik a Merkava Mk2-es harckocsi utolsó példánya is az izraeli szárazföldi erők kötelékéből. Ez a változat jelenleg már csak a tartalékosoknál található meg, ugyanis a későbbi gyártású Mk3-as és Mk4-es változatok teljes egészében kiszorították. A besorozott állomány már nem sajátítja el az Mk2-es kezelésének csínját-bínját. Az Mk2-es jövőjét az átépítés jelentheti, hiszen a jelentős páncélvédelemmel rendelkező harckocsi a torony eltávolítása és némi korszerűsítés és átalakítás után, mint lövészpáncélos jelenhet meg újra a szárazföldi erők kötelékében. Az első átalakított példánnyal még idén tavasszal lefolytatták az első csapatpróbát, sikerrel.
Akár több mint 200 páncélozott jármű is elkészülhet évente a Paramount Group újonnan megnyitott gyárában, Kazahsztánban. A 15 000 négyzetméter alapterületű létesítményt 150 munkahelyet teremt és az itt elkészült járművek a helyi megrendeléseken felül Ázsiában és a Közel-Keleten találhatnak gazdára.
Első külföldi megrendelőként Jordánia a közelmúltban átvehette a 110 darab BAE APKWS félaktív lézeres irányítású rakétáját. A 70 milliméteres átmérőjű APKWS 2012-ben került rendszeresítésre az amerikai tengerészgyalogság AH-1 és az UH-1 helikopterein, majd két év múlva az amerikai haditengerészet MH-60S, idén pedig a MH-60R helikopterein. Jordániában az CASA CN-235-ös csatarepülőgépek fegyverzetét erősíti az APKWS.
Pakisztánban az indiai Dassault Rafale beszerzésre válaszul egy újabb gépvásárlással szeretnének válaszolni. Az elképzelés szerint az amerikai Lockheed Martin F-35 Lightning II típusát szereznék be a francia vadászbombázó képességeinek ellensúlyozására. Persze ha az USA-ból történő beszerzés amerikai jóváhagyás hiányában nem valósulhatna meg, akkor sem esnek kétségbe, mivel az F-35-ös mellett további másik három, meg nem nevezett típus képességeinek kiértékelése jelenleg is folyik.
Japán bejelentés szerint nyolc Xian Aircraft Corporation H-6K bombázó hajtott végre szokatlanul nagy távolságú tenger feletti repülést a héten. A bombázók két négygépes kötelékét egy-egy elektronikai hírszerzésre és zavarásra képes Tupoljev Tu-154MD és Shaanxi Aircraft Corporation Y-8CB kísérte, míg a távolból egy KJ-200 légtérfelderítő figyelte a légtérben történő mozgásokat.
Újabb 46 Boeing F-15-ös kaphat majd korszerűsített fedélzeti elektronikát és új rádiólokátort 281,7 millió dollár értékben. 17 F-15C/D vadászgép Raytheon APG-63(V)3, míg 29 F-15E vadászbombázó Raytheon AN/APG-82 AESA antennájú radart kap majd az orrkúpja alá.
NETARZENÁL GALÉRIA
Boeing CC-177 Globemaster III.