2016.09.03
Lengyelországban a légierő használtba vette a MiG-29-es vadászgépekhez készült új szimulátorát. A lengyel KenBIT és a szlovák Virtual Reality Media által létrejött szimulátor pótalkatrészekkel, karbantartással és képzési támogatással együtt 6 millió dolláros kiadást jelentett. A virtuális külvilág képét hat projektor állítja elő, ezekkel 180 fokos vízszintes és 80 fokos függőleges látómezőben van lehetőség Lengyelország, a balti térség és egy sor közeli légibázis és kereskedelmi repülőtér megjelenítésre.
További Lengyelországhoz kapcsolódó hír, hogy egy új harckocsi prototípusa is bemutatásra került. A PT-16 a jól ismert T-72-es családfán egy újabb hajtás, mivel a PT-91 Twardy jelentősebb módosításával jött létre. Bár a lengyel páncéloserők gerincét a német Leopard 2-es jelenti, a hazai gyártású harckocsinak is lehet jövője, de az sem elképzelhetetlen, hogy az exportpiacon lesz sikeresebb. A torony formáját a hegesztett páncélzattal tettél erősebbé és szögletessé. A löveg 120 milliméteres, eredetét jelenleg még homály fedi, lehetséges, hogy a német Rheinmetall terméke, de francia, vagy ukrán eredetű is lehet. Az biztos, hogy a szabvány NATO 120 milliméteres lőszerek kilövésére képes és automata töltőberendezéssel rendelkezik.
A páncéltesten is látható a páncélzat megerősítése, mint a frontrészen, mint az oldalán. Ez utóbbinál, a szovjet/orosz típusokról jól ismert, gumiból készült kötény felett vélhetőleg már kompozit anyagból is készülhetett a páncélzat. A védelem további erősítése is látható a PT-16-os harckocsin, ugyanis a torony két oldalán lézerbeugárzás-érzékelők lettek elhelyezve. A páncélos meghajtásáról egy Szerbiából származó 1000 lóerős erőforrás gondoskodik. A parancsnok figyelőrendszerét a távirányítású, 7,62 milliméteres géppuskával ellátott fegyverállványra szerelték.
Azerbajdzsán aláírta az ukrán Antonov An-178-es katonai teherszállítógépek beszerzéséről szóló szerződést. Az azeriekkel, mint az típus lehetséges első külföldi megrendelőjével nem is olyan régen kezdődtek a tárgyalások, a 18 tonnányi rakományt 1000 kilométeres távolságra elszállítani képes gép 12 példányának megvásárlásáról.
Litvánia a beszerzésre kerülő 88 ARTEC Boxer lövészpáncélos számára a Samson Mk2 távirányítású fegyverállványokat vásárolta meg. Az izraeli Rafael Advanced Defense Systems Ltd.-vel kötött szerződés értéke nagyjából 400 millió eurót kóstál. A litván Boxerek fegyverzetét a 4 kilométeres hatótávolságú Spike LR irányított rakétákon felül 30 milliméteres gépágyúk és 7,62 milliméteres géppuskák fogják alkotni.
Hamarosan megkaphatja fegyvereit az Egyiptom számára a DCNS Lorient-i hajógyárában épülő GOWIND 2500 osztályú korvett. A jövőre átadásra kerülő egységet további három fogja követni, ezek azonban már Alexandriában fognak megépülni. A Gowind 2500 teljes hossza 102 méter, szélessége 16 méter, vízkiszorítása 2600 tonna, maximális sebessége 25 csomó, hatótávolsága 15 csomós sebességgel számolva 6800 kilométer. A 65 fős személyzetű hajón egy EC 725 Cougar méretű helikopter fogadására képes leszállóhely is található. Fegyverzetét egy 57 milliméteres gépágyú, VL-MICA légvédelmi rakéták és MM40 Exocet felszíni célpontok elleni rakéták alkothatják.
Augusztus 29-én Indiában két üzemanyag póttartály is gondot okozott a haditengerészet egyik MiG-29K vadászbombázóján. A flotta Dega támaszpontjáról 10 óra környékén kiképzőrepülésre felszálló gépére függesztett két póttartály közül az első véletlenül esett le még a bázis határain belül, kisebb tüzeket okozva. A Fulcrum folytatta a repülést és megpróbált a másiktól is megszabadulni a tenger felett, de ez nem járt sikerrel. A bázisra visszafelé tartva a le nem oldott tartály egy parkoló felett vette búcsút a vadászbombázótól és eset le. Itt szerencsére sem emberéletet nem követelt és a parkoló járművekben sem okozott jelentősebb kárt.
Dél-Koreában az északi testvérállam által végrehajtott rakétakísérletek okán további ellenlépések megtételére készülnek. Ezek egyike a Korea Air and Missile Defense, vagyis KAMD, egy hazai fejlesztésű rakétavédelmi rendszer megalkotás lesz. Erre már a következő évben szeretnének nagyobb összeget elkülöníteni a költségvetésből. A tengeralattjáróról történt rakétaindítás másik hozománya lehet, az amerikai Boeing P-8A Poseidon tengeri járőrgépek beszerzése is. Az ázsiai országban jó ideje az amerikai haditengerészet által már évek óta, egészen pontosan 2009 óta kivont és tartós tárolásba került Lockheed S-3 Viking hordozófedélzeti tengeralattjáró-vadászok 12 példányának beszerzése volt a beszédtéma a 16 P-3CK Orion tengeri járőrgép pótlására. A Viking-nél nagyobb hatótávolságú és járőrözési idővel rendelkező P-8A-ból 4 gép megvásárlása merült fel ötletként.
Kínában a légierő átvette az első Hongdu L-15 szuperszonikus, kéthajtóműves, kétüléses kiképzőgépét. Az első repülését még 2006-ban végrehajtó típus fegyverzettel is ellátható, ezek között megtalálhatók a PL -8 levegő-levegő rakéták és az LS -6 műholdas irányítású bombák is. A korszerű kijelzőkkel ellátott műszerfallal és a számítógépes irányítórendszerrel ellátott L-15-öt gyaníthatóan a haladó pilóták képzésében fogják alkalmazni.
Tajvanon, egy éleslövészeten bekövetkezett esemény után ideiglenesen beszüntették a CM11-es harckocsikkal végzett lövészetet. Történt ugyanis, hogy a második lövés leadását követően az egyik harckocsi 105 milliméteres lövegének csöve, a füstgáz elszívót követő résznél eltört. A harckocsi személyzete sérülések nélkül megúszta az esetet. Jelenleg Tajvan legnehezebb harckocsija a hazai gyártású CM11 Brave Tiger, mely az M60A3 testének és az M48H módosított tornyának kombinációja. Ez a páncélos 54 tonnás és 450 darab áll szolgálatban belőle.
A tajvani páncéloserőket további 300 M48-as és 250 CM12-es (M48H teste a CM11-es tornyával párosítva) alkotja. Az ország földrajzi viszonyai miatt a hegyes terepen nehezen mozogna a már évek óta pedzegetett, 120-200 darabos mennyiségben megvásárolni szándékozott M1 Abrams. De az urbanizált környezetben is gondot jelenthet a tömege, hiszen a hidak nagy többségét nem 60 tonnánál súlyosabb járművekre méretezték. Hadműveleti alkalmazáskor az Abrams nagy sebesség miatt a jelenleg használt páncélosok többsége nem lenne képes lépést tartani az új szerzeményekkel. Az M1A2 120 mm-es lövegéhez jelenleg a helyi ipar nem gyárt lőszert, így ezek beszerzése, vagy licencének megvásárlása, esetleg saját fejlesztési programok elindítása csak tovább növelné a kiadásokat.
Augusztus 26-án a Luke légitámaszpontra megérkezett a 100. F-35A Lightning II. A repülőgép (14-5099 "LF" AF-100). A bázison 2014 márciusától van jelen a típus, ahol immáron három század állományát alkotja.
Már készülődik a USS AMERICA (LHA 6) személyzete az F-35B Lightning II-es fedélzeti üzemére. A gép idén ősszel fog megérkezni első alkalommal az AMERICA fedélzetére, mely egység tavasz óta már átalakítás alatt áll. A fedélzeti személyzet 30-40 tagja már ismerkedik a típussal, ugyanis a tengerészgyalogság Dél-Karolina-i Beaufort bázisán vesznek részt oktatáson, a földi-fedélzeti kiszolgálás okán. Az F-35B több érdekes kérdést is felvetett, ugyanis a belső fegyvertér miatt egy esetleges fedélzeti tűz miatt a fegyverzet vízzel történő hűtése külön megoldást igényelt. A hajtómű nagy zaja miatt a hallásvédelem növelése is előtérbe került. Az F-35B Lightning II-es a következő évben a USS WASP (LHD 1) és az ESSEX (LHD 2) fedélzetén már a közel-kelten is meg fog jelenni.
400 millió dollár értékben rendelték meg az amerikai hadsereg számára az amerikai-izraeli koprodukcióban megvalósult M1 Abrams harckocsi hídvető variánsát a JAB-ot (Joint Assault Bridge). A jármű létrehozására az Israel Military Industries és az amerikai DRS Technologies fogott össze és járt sikerrel. Ugyanis ez év június 22-én ezt a párost jelentették be, mint győztest és reménykedhettek a minimum 273 darabos, de akár 365 darabos széria előállításában. Az izraeli partner magát a hidat tervezte meg és fejlesztette ki, míg az amerikaiak az integrációban és a fejlesztési projekt összefogásában vették ki részüket a munkából. Az első két prototípus így 2013-ban került bemutatásra, majd azt követően kiértékelésre a hadsereg részéről.
Február végén, vagy március elején-közepén érkezik majd meg a hajóbontóba az egykori USS INDEPENDENCE (CV 62). A FORRESTAL-osztály utolsónak elkészült, negyedik egysége 1959. március 10-én állt szolgálatba. A bontásra Brownsville-ben kerül majd sor, ahová már vontatva fog megérkezni a nagyjából 61000 tonnás egykori repülőgép-hordozó, akárcsak a RANGER és a CONSTELLATION hordozók. Az elkövetkező időben a hajótestet alaposan ellenőrzik a vízbetörési, szivárgási helyek után fognak kutatni. Éppen az ilyen esetekre egy riasztórendszer is beépítésre fog kerülni az INDEPENDENCE testébe, ami majd a vontatóhajó fedélzetére ad vészjelzést.
NETARZENÁL GALÉRIA
McDonnell Douglas CF-188A Hornet.
McDonnell Douglas F-4E AUP Phantom II.
Agusta Westland Wildcat HMA.2.