2016.12.31
Hollandia CV9035NL gyalogsági harcjárműveit aktív páncélzattal fogják ellátni a NATO országok közül elsőként. A 2009-től megkezdett és a 2012-ben befejezett szállításoknak köszönhetően 184 darabos mennyiségben szolgálatba állított BAE Systems CV9035NL gyalogsági harcjárművekből került kivonásra szám szerint 44 darab, már 2013-ban. A 35 milliméteres Bushmaster III-as gépágyúkkal felszerelt járművekre Észtország személyében találtak új tulajdonosokat. Az integrációt a BAE Systems fogja elvégezni, így az ő közreműködésükkel kerülnek majd felszerelésre az izraeli IMI (Israeli Military Industries) Iron Fist aktív páncélzata.
Várhatólag 2017 tavaszán fognak befejeződni az Aculeus LG lézeres félaktív vezérlésű rakétával végzett utolsó tesztek. A francia EC665 HAD (Hélicoptère d'Appui Destruction) Tigra harci helikopter fegyverzetében megjelenő, 68 milliméteres átmérővel rendelkező rakétát a Thales Group égisze alá tartozó TDA látta el az precíziós csapásmérésre képessé tevő fejrésszel. Az öt éve kezdett fejlesztés első részét 2013 januárja és áprilisa között zárták le, majd az indítási és eltávolodási vizsgálatokat 2016. július hónapjában hajtották végre. Több tízmillió euró ellenében Párizs több mint ezer rakétát vásárol meg, bevethetőségükre 2019-től lehet majd számítani. Az Aculeus LG súlya 8,8 kilogramm, és alig több mint 1,4 méter hosszú.
Nagy-Britanniában a Védelmi Minisztérium szerződést kötött a Rheinmetall, SUPACAT, Thales UK és BMT alkotta csapattal az FV4034 Challenger 2-es harckocsik korszerűsítése ügyében. A 24 hónaposra tervezett próbaidőre két prototípust kell elkészítenie a csapatnak 23 millió fontból. Az előre nem látható problémák kiküszöbölésére, további 7 millió fontot lehet felhasználni a brit védelmi minisztérium jóvoltából. A Rheinmetall vezette csapat elképzelése pár hete nyilvánosságra került. Ebben a parancsnok számára egy Seoss stabilizált elektrooptikai irányzék kerülne felszerelésre, amely egy harmadik generációs SAPHIR hőkamerát, egy lézeres távolságmérőt és egy nappali CCD kamerát foglal magába. A Seoss-t már használják is a Boxer gyalogsági harcjárművön. Természetesen a lövegirányzó számára is korszerűbb célzórendszer kerülne beszerelésre, tovább egy lézeres besugárzás-jelző alkalmazását is lehetővé tenné a korszerűsítés.
A harckocsi személyzete számára egy 360 fokos lefedettséget biztosító kamerarendszer is felszerelésre kerülne, ez szintén ismerős már, ugyanis a SAS rendszert a modernizált Leopard 2-es harckocsikra is felszerelték. A modernizált Challenger 2-es búcsút mondana a huzagolt csövű L30A1 120 milliméteres ágyúnak, melynek helyét az L/55-ös Rheinmetall 120 milliméteres sikertörténete venné át. Az osztott lőszert használó huzagolt csövű angol löveg a huzagolásból adódó 20-30%-al nagyobb felületnek köszönhetően alacsonyabb kezdősebességgel képes útjára indítani lövedékeit, de a cső anyagösszetételéből következően kevésbé tud ellenállni a lőportöltet okozta nyomásnak, mint az 1979-ben (!) bemutatott Rheinmetall L/44-es löveg.
A német löveghez egybeszerelt lőszert használnak, ami további módosítást igényel majd a toronyba történő beépítés során. Páncélzat tekintetében a modulárisan cserélhető rendszer kerülne bevezetésre hasonló védelmet biztosítva, de némileg könnyebb önsúllyal. A Rheinmetall AMAP fantázianevet viselő páncélzatát már alkalmazásba vették az indonéz, a lengyel és a szingapúri Leopard 2-es harckocsikon a Puma és a Boxer gyalogsági harcjárműveken, de az Iveco LMV járművön is. A nanoszerkezetű acélt, nano-kerámiát és kevlárt egyaránt az összetevői között tudó AMAP 68 tonna alatti tömeget eredményezne, ez pedig jótékony hatással lenne a lecserélésre nem kerülő 1200 lóerős Perkins Condor CV12 motorra. Természetesen a legalább 2035-ig szolgálatban maradó Challenger 2-ön az aktív páncélzat is megjelenne.
Svédországból is kapott megrendelést a BAE Systems a 2016-os év végén. Stockholm 68 millió dollárt szán 40 darab CV90-es gyalogsági harcjármű felszerelésére 120 milliméteres aknavetővel. A Mjølner aknavető (mely a skandináv mitológiában szereplő Thor isten kalapácsáról kapta a nevét) első példányai 2019 első negyedévében kerül átadásra.
Öt évvel a hajógyárba való megérkezése után újra szolgálatban van az orosz haditengerészet USZTYINOV MARSAL nevű SZLÁVA-osztályú cirkálója. A hajótest mellett a meghajtás és az elektronikai rendszer is alapos munkálatok alatt voltak a szeverodvinszki Zvezdocska hajógyárban.
Jordánia december 22-én vette át első 16 Marder gyalogsági harcjárművét. A német hadsereg feleslegessé vált készletéből félszáz Marder kerül a közel-keletre 2017 végéig. Németországban a típus 1971-től állt hadrendben, azóta több korszerűsítésen is átesett. A Jordániába került példányok az Marder 1A3-as verzióba tartoznak, vagyis erősített páncélzattal rendelkeznek, tömegük 5,5 tonnával lett nagyobb. A test páncélzata így szemből 400 méterről is ellenáll egy 30 milliméteres gépágyú páncéltörő lövedékének, míg a 14,5 milliméteres nehézgéppuskának még közelebbről, azonban ez az erősítés a haspáncélzatra nem vonatkozik.
Kuvait 37 millió dollárértékben vásárol JDAM műholdas irányítókészleteket az Egyesült Államoktól. Ebben az összegben 750 darab irányítókészlet szerepel, 250-250 darabos egyenlő arányban elosztva 227 (GBU-38), 454 (GBU-32) és 907 (GBU-31) kilogrammos bombák számára.
Kuvait továbbá 1,7 milliárd dollárt költ el 218 M1A2 Abrams harckocsijának nagyjavítással egybekötött korszerűsítésére is. A harckocsik tornyára távirányítású fegyverállvány kerül majd felszerelésre, de új rádiók, erősített páncélzat és lövészdetektorok is a felszerelés részét fogják képezni.
Az első prototípus négy évvel ezelőtti felszállása után levegőbe emelkedett a második FC-31-es vadászbombázó is. A Shenyang repülőgépgyárban készült gép leginkább a törzs, a szárnyak és a függőleges vezérsík tekintetében különbözik az első példánytól.
Tokióban jóváhagyásra került a következő évi katonai költségvetés (42,5 milliárd dollár), ebben újabb hat Lockheed Martin F-35A Lightning II-es vadászbombázó beszerzésére elegendő összeg is megtalálható.
December 23-án az amerikai haditengerészet átvette a USS GARBIELLE GIFFORDS (LCS 10) fregattját. Az ötödik INDEPENDENCE-osztályú trimarán egység 16. olyan amerikai hajó, mely egy nő nevét viseli és 13. abban a sorban, ahol a még élő személyekről elnevezett hajókat tartanak nyilván. A hajó honi kikötője San Diego-ban lesz, ahová majd csak 2017-ben fog behajózni.
A szűk költségvetés ellenére mégiscsak korszerűsödni fognak az amerikai légierő Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon vadászbombázói. Az elképzelés szerint a Raytheon Company növelné meg a fedélzeti számítógép képességét. A továbbfejlesztés eredményeképpen az ötödik generációt megközelítő számolási sebesség, ami a mostaninak több mint a kétszerese, és negyvenszer nagyobb tárolási képességű memória kerülne beépítésre.
December 22-én hajtotta végre első repülését az első helyben modernizált argentin C-130 Hercules (lajstromjele TC-61). Az első L-3 Communications által korszerűsített argentin C-130H Hercules teherszállító repülőgép a texasi Waco-ban még ez év júliusában készült el. A dél-amerikai ország öt Hercules modernizációjára kötött szerződést az amerikai céggel 2011-ben. A többi négy példány esetében a modernizációt helyben, vagyis a Cordobában található FAdeA a (Fábrica Argentina de Aviones) üzemében fogják végrehajtani, az L-3 felügyeletével 2017 és 2019 között.
NETARZENÁL GALÉRIA
Northrop SRF-5A Freedom Fighter.
McDonnell Douglas CF-188A Hornet.
B.U.É.K.