2017.05.27
Csehországban már március óta folynak azon előírások kidolgozásán a munkák, melyek lehetővé tennék két további Airbus Defense & Space C295 közepes taktikai szállító repülőgép beszerzését 102 millió dollár értékben. A dokumentáció várhatólag május végére készül el, ezek után kell azt a Védelmi Minisztériumnak júliusban, míg a kormánynak szeptemberben jóváhagynia.
Fehéroroszországban a hadsereg által végzett csapatpróbákat sikerrel teljesítette, így rendszeresítésre kerülhet a szovjet érában tervezett és gyártott BRDM-2-es felderítő páncélosok alvázának felhasználásával létrejött, szintén felderítésre szánt jármű. A Kajmán nevet kapott páncélosnak a 140-es számot viselő javítóüzemben végzett munka után az úszóképessége is megmaradt, de eltávolították a páncéltornyot, a két-két mankókerék helyét oldalanként egy-egy ajtó foglalja el, valamint a jármű elején is nagyméretű ablakok kerültek beépítésre.
A hat fő számára biztonságot nyújtó páncélos számára a független torziós rudas felfüggesztés és az új, D-245.30E2 erőforrás 110 kilométer per órás sebesség elérést teszi lehetővé, míg a vízben történő haladást oldalanként egy-egy vízsugárhajtómű garantálja. Az 1000 kilométeres hatótávolságú, 7 tonnás Kajmán hossza 6 méter, szélessége 2,82 méter, magassága 2,07 méter, hasmagassága teljes terhelésnél 490 milliméter. Fegyverzetét a távirányítású toronyba szerelt 12,7 milliméteres NSZV nehézgéppuska (300 darab lőszer), vagy egy AGS 30 milliméteres automata gránátvető (174 darab lőszer) alkothatja a PKSZ 7,62mm-es géppuska (2000 darab lőszer) mellett. Mellső páncélzata a 7,62×54 milliméteres puskalövedékek, míg oldalsó páncélzata 7,62×39 milliméteres karabélylövedékek ellen nyújt védelmet, fenékpáncélzata a felrobbanó aknák hatását csökkentendő V kialakítású.
Hiába tűnhet úgy, hogy Bulgáriában sorra került az ex-szovjet repülőgépek kivonása a Saab JAS-39 Gripenek beszerzése okán, a kormány elképzelése szerint a MiG-29 Fulcrum vadászgépek és a Szuhoj Szu-25 Frogfoot csatarepülőgépek akár további 11 éven át szolgálatban maradhatnak. Mindennek feltétele a sárkányszerkezetek üzemidő-hosszabbítással egybekötött időszakos nagyjavítása, továbbá a hajtóműveket érintő nagyjavítás. Éppen ez utóbbi okozott már több alkalommal is gondot és most azt szeretnék elérni, hogy orosz támogatással ez megvalósuljon Bulgáriában. Ennek helyszíne a közelmúltban államosított Avionams vállalat lenne, Plovdiv közelében. Szófia döntése értelmében a haditengerészet és a szárazföldi csapatok korszerűsítésére is kell költeni, így ezek számára két új őrhajót és 250 darab páncélozott jármű beszerzése válhat elérhetővé.
A közelmúltba tovább bővült a Airbus A400M Atlas teherszállító repülőgépek képessége, ugyanis a RAF egyik gépe az Egyesült Államokban található McChord légibázisra látogatott el. Itt a Stryker páncélozott járművek tehertérben történő elhelyezését próbálták ki. A biztonság szem előtt tartásával sikerült megtalálni a 26 tonnás Stryker tökéletes helyét az A400M 4 méter magas, 4 méter széles, 18 méter hosszú és 37 tonnáig terhelhető rakterében.
2014 után újra hírek láttak napvilágot a kínai NORINCO cég PLZ45-ös önjáró tarackjai és Algéria vonatkozásában. Ugyanis a helyi média által a 41. páncélos dandár gyakorlatán készült felvételeken hat darab PLZ45-ös önjáró tarack látható. Három évvel ezelőtt autópályán, közúti szállítás közben fotóztak le egy kamiont, ami egy PLZ45, vagy PLZ52 155 mm-es önjáró tarackot szállított. A NORINCO által gyártott 45, illetve 52-es kaliberhosszúságú tüzérségi fegyverek beszerzéséről és rendszeresítéséről eddig még nem érkezett hivatalos jelentés.
Május 15-én elhagyta Németországot Algéria második MEKO 200AN fregattja is. Az EL MOUDAMIR (911) május 21-én már ki is kötött az afrikai kontinensen. A két fregattját Algéria még 2012 áprilisában rendelte meg. Az első egység, az ERRADII (910) 2014 december 5-én került vízre, míg az EL MOUDAMIR alig valamivel egy évvel később, 2015 december 11-én.
Pakisztánban, a Nigériában (10), Katarban (8) és Törökországban (52) is megrendeléseket begyűjtő Super Mushshak kiképzőgép képességeit szeretnék tágítani, ezért két programon is dolgoznak. Az egyikben a pilótafülkébe színes kijelzőkkel ellátott műszerfalat szerelnek be, továbbá egy L3 Wescam MX-10 szenzortorony is felszerelésre kerül a gépre, így megfigyelésre, felderítésre is képessé téve azt. A szenzortornyot a pilótafülke jobb oldali ülésébe helyet foglaló operátor vezérli és természetesen a kamerák képét a földi csapatok számára is továbbítani lehet. Egy másik fejlesztés már a csapásmérésre koncentrál, ráadásul a kor követelményeinek megfelelően precíziós bombával. A szárnyak alatt kialakított egy-egy felfüggesztési pontra kínai gyártású 25 kilogrammos FT-10-es bombák kerülnek felfüggesztésre. A 3-4 hónaposra becsült fejlesztési időszak alatt szeretnék megoldani az egyik bomba leoldását követően fellépő aszimmetria kiküszöbölését a robotpilóta által is.
Dél-Koreában eldöntötték, hogy az izraeli Elta Systems fogja támogatni az alacsony észlelhetőségű KF-X vadászbombázó AESA antennával ellátott rádiólokátorának fejlesztését. Szöul egy 35,5 millió dolláros szerződést kötött az Israel Aerospace Industries leányvállalatával a kifinomult technológiát igénylő berendezésről, melyet a helyi Hanwha Systems-el közösen alkothatnak meg.
Harci részt nélkülöző rakétákkal végeztek lövészetet az Egyesült Államokban AIM-9X Block II és az AIM-120D levegő-levegő rakétákkal. A BQM-167A célgépekre a 411 tesztszázad állományában lévő Lockheed Martin F-22A Raptor vadászgépek indították a rakétákat. Mindezt, a 2005 decemberében elért kezdeti hadrafoghatóság óta legjelentősebb szoftveres fejlesztés tette lehetővé. A Block 3.2B szoftvercsomag mellé nem csak az jelenleg legkorszerűbb légiharc-rakéták járnak, hanem az F-35-el való adatátvitel is megvalósul.
A NETARZENÁL eddigi majdnem hét éves fennállása alatt a polgári repülés hírei nem jelentek meg nagyobb számban a blog oldalain és ez a közeljövőben is így lesz. Néha azonban kivételt kell tenni és most ez következik, ugyanis május 25-én végrehajtotta első repülését a Lockheed Martin C-130J Super Hercules taktikai szállítógép polgári felhasználásra készített variánsa, az LM-100J. Az első szárnyalás 2 óra 47 percen át tartott és semmiféle probléma nem lépett fel ez idő alatt. A régebbi Hercules is elérhető volt civil kivitelben 1964 és 1992 között, ennek típusjelzése L-100-as volt és 115 darabot sikerült eladni belőle, ezekből napjainkra már csak 47 van repülőképes állapotban. A C-130J katonai felhasználásra tervezett fedélzeti rendszerek és kiegészítőik elhagyásával a civil LM-100J változat beszerzési ár 60-70 millió dollár körül fog alakulni, szemben a taktikai teherszállítógép 100 milliójával.
NETARZENÁL GALÉRIA
Aerospatiale SA-316B Alouette III.
General Dynamics F-16CM Fighting Falcon.
Bombardier/Raytheon Sentinel R.1.
McDonnell Douglas F-4S Phantom II.
McDonnell Douglas F/A-18D Hornet.
Westland WG-13 Super Lynx Mk88A.
Aerospatiale SA-365N3 Dauphin 2.
Avro Canada CF-100 Mk5C Canuck.