2017. aug 19.

2017.08.19

írta: Netarzenál
2017.08.19

Ukrajnában az augusztus 24-én megrendezésre kerülő Függetlenség Napja ünnepségsorozaton fogják bemutatni a szovjet eredetű T-72-es harckocsicsalád új tagját. A T-72A korszerűsítésével létrejövő T-72AMT kifejlesztését Kijevben végezték el. Ennek során számos, már más harckocsikról ismert rendszert használtak fel. A fegyverzetben az igazi újdonságot a korszerű célzórendszer mellett a Kombat 125 milliméteres félaktív lézerirányítású, 5 kilométeres hatótávolságú lövedék jelenti, melynek tandem kumulatív harci része 550 milliméter homogén páncélzat átütésére alkalmas.

Védelmét, a kerámialapokat magába foglaló plusz páncéllemezek mellett, a Bulat és Oplot harckocsikon is alkalmazott Nozh (kés) reaktív páncélzat felszerelésével erősítették meg, a rácsos előtétpáncélzat mellett. A belső térben a török ​​Aselsan és az ukrán Lybid K2 új digitális rádióállomásai kerültek alkalmazásra. A lehallgatás ellen védettebbé vált kommunikáció segítségükkel így már kibővíthető lett a páncélosokat támogató gyalogság irányába is. A tájékozódást СН-3003 BASALT műholdas navigációs rendszer könnyíti meg, továbbá a vezető számára a páncéltest hátuljára egy kamerát is felszereltek. A T-72AMT mozgatásáról egy 840 lóerős В-84-1 motor gondoskodik. A páncélos tesztelését augusztus végén kezdik meg.

Oroszországból újabb hírek érkeztek a 2018 és 2025 között modernizálásra kerülő VA-111 Skval szuperkavitációs torpedó képességeiről. Az egyik legfőbb előrelépés a fokozott manőverező képessége lesz. Ezen a téren a szuperkavitációs torpedók hátrányban vannak, hiszen a nagy sebesség elérését lehetővé tevő gázbuborékból a forduló során torpedó teste kibukkan, így a sebességét elveszítheti, de akár szerkezei sérülést is szenvedhet. Ezt a torpedó orrán lévő irányított fuvókával szeretnék kiküszöbölni, ami a fordulás megkezdése előtt a kellő irányba kitérve módosítaná a gázbuborék alakját, így a torpedó teste végig az oltalmat adó gázban maradhatna. Az alig több mint 10 kilométeres hatótávolsággal rendelkező, legfeljebb 30 méteres vízmélységben alkalmazható, ám több mit 300 kilométer per órás sebességre képes Skval utódja nagyobb hatótávolsággal fog rendelkezni és kevésbé lesz érzékeny a vízhőmérsékletre és a vízsűrűségre.

Moszkva döntése értelmében a második világháború után újra, nagyobb mennyiségű női repülőgép-vezető kiképzését kezdik meg a légierő számára. A Krasznodarban lévő katonai repülőgép-vezetői tanintézmény októberben induló, öt éven át tartó képzésére 15 hölgyet terveznek beiskolázni. Ezen időszak alatt az évtizedes múlttal rendelkező Aero L-39 Albatros sugárhajtású kiképzőgép mellett a nemrégiben megjelent Jakovlev Jak-130UBS típust is repülni fogják. A krasznodari akadémián egyébként 2009 óta folyik női katonák képzése, de nem repülőgép-vezetői szakon.

Algériában egy hadgyakorlaton készült képek alapján biztossá vált, hogy hadrendbe állónak tekinthető az orosz gyártmányú Buk-M2E (SA-17 Grizzly) csapatlégvédelmi rendszer. Szemben az eddigi legtöbb megrendelővel (Szíria, Venezuela, Egyiptom és Azerbajdzsán) az algériai rendszerek a 6x6-os kerékképletű, Fehéroroszországban gyártott MZKT 6922-es járművekre lettek telepítve. A 9M317-es jelzésű, 20 kilométeres hatótávolságú rakétákkal ellátott, egyszerre 24 célpont ellen tevékenykedni képes közepes hatótávolságú Buk-M2E az orosz csapatoknál 2008-ban rendszeresített Buk-M2 exportváltozata.

Bejrút kikötőjébe megérkezett augusztus 14-én az első nyolc, USA által átadott M2A2 Bradley gyalogsági harcjármű. Libanon számára Washington 32 darab használt Bradley átadását határozta el, erősítve ezzel az állam terroristák ellen is bevethető erejét. Az elkövetkező hónapokban az új járművekkel való ismerkedés mellett a többi leszállítása is meg fog történni.

Szeptember végéig tervezik átadni Afganisztán számára az első négy Sikorsky UH-60 Black Hawk helikoptert. Az orosz Mil Mi-17-ek feladatainak átvételére 53 használt, de modernizáláson átesett amerikai forgószárnyast fognak hadrendbe állítani.

Tajvanon elkészültek a Cloud Leopard II gyalogsági harcjármű tervével és az elképzelést bemutató példánnyal is. A 8x8-as kerékképletű páncélos legfőbb újdonsága a nagyfokú modularitása lesz. A könnyű átszerelhetőségnek köszönhetően a 120 milliméteres aknavetőt hordozó, 105, vagy 120 milliméteres löveggel ellátott variánsok igen könnyedén megvalósíthatók lesznek a 12,7 milliméteres nehézgéppuskával ellátott páncélozott szállító harcjármű bázisán, akárcsak a gyalogsági harcjármű, az egészségügyi, vagy parancsnoki változatok.

Szeretné a Lockheed Martin F-22 Raptor harci repülőgépek minél gyorsabb áttelepíthetőségét elérni az Amerikai Légierő. Ez vonatkozik az olyan repülőterekre is, ahol a gépek üzemanyaggal történő utántöltéséhez és felfegyverzéséhez nincs meg minden szükséges eszköz, rendszer. Erre szolgál a Rapid Raptor elképzelés, mely minden szükségest egy szállítógépbe helyezve, majd a kívánt repülőtérre áttelepülve képesé tudja tenni a típust a rövid távú, nagyjából 24 óra alatt megvalósuló üzemelésre a világ bármely pontján. Az első lépésben egy Boeing C-17 Globemaster III-as tehergép rakterébe kerültek elhelyezésre a felszerelések, ezekkel négy F-22-es kiszolgálása volt megoldható.

Második lépésként a C-130J Super Hercules került a programban dolgozók szeme elé. A kisebb méret kevesebb szállítható felszerelést jelent, így csak egy Raptor kiszolgálása valósulhat meg az előretolt üzemanyag feltöltő és újrafegyverző ponton. Viszont előnyként szerepelhet, hogy a C-130J alkalmazásával kisebb méretű repülőterekkel is számolhatnak, mint ideiglenes támaszpontok. Augusztus 9-én már az első próba is lezajlott ezen elképzelés helyességének ellenőrzésére. A Tyndall légibázison kerítettek sort erre, ahol egy HC-130J Combat King II mutatkozott be a szállító szerepkörében, teljes sikerrel.

Az Edwards légibázison székelő tesztcsapat még csak nemrégiben kezdte meg az ismerkedést az F-35 Lightning II-es vadászbombázókra kerülő Block 3F szoftvercsomaggal, míg a fejlesztést végzők éppen befejezték munkájukat vele. Ennek utolsó lépése volt a Point Mugu lőtér Csendes-óceán feletti részén végrehajtott rakétaindítás. Ennek során egy harci rész helyén telemetriai rendszerekkel ellátott AIM-120-as indítására került sor.

Természetesen előrébb tart a Boeing F-15E Strike Eagle vadászbombázókba épített új APG-82-es AESA antennával ellátott rádiólokátor sztorija, hiszen az első ilyen radarokkal ellátott gépek már be is mutatkoztak a valódi harchelyzeteket legjobban megközelítő hadgyakorlaton, a Red Flag-en. A július 31. és augusztus 11. között megrendezett Red Flag Alaska 17-3-on a Mountain Home bázison állomásozó 391. Vadászrepülő Század gépei és állománya vett részt.

Évek át történő vajúdás után elhalálozott Argentínában az IA-58 Pucara könnyű támadógépek új hajtóművekkel történő ellátásáról szól elképzelés. A munkát végző Fabrica Argentina de Aviones (FAdeA) vezetése ebben a hónapban beszüntette munkálatokat, mondván a repülőcsapatok részéről nem mutatkozik igény nagyobb volumenű megrendelésre. Az 1970-es és 1980-as években gyártott gépből jelenleg mintegy 30 példány van még szolgálatban a 978 lóerős Turbomeca Astazou XVIG turbólégcsavaros hajtóművekkel ellátva.

Ezekből majdnem mind szerepelt az új, Pratt&Whitney Canada 950 lóerős PT6A-62 turbólégcsavaros hajtóművel történő átépítési tervben, néhány külföldre eladott példánnyal együtt. Később már csak 17 példányt említettek meg, ezeket korszerű digitális fedélzeti elektronikával is ellátták volna. A prototípus, ha lassan is, de elkészült és a 2015-ös és a 2016-os évben több alkalommal is repült. A prototípus jövőjét most még homály fedi, mindenesetre már több alkatrészét kiszerelték, mostani állapotában repülésre képtelen. Jelenleg még nem tudni, hogy a repülési képességek, esetleg maga a hajtómű, vagy az átépítés költsége, vagy az ország siralmas anyagi helyzete volt az, ami a terv dugába dőlését okozta.

Valamivel jobban áll viszont a távolról irányított repülőgépek fejlesztése, hiszen augusztus 10-én mutatták be a közepes repülési magasságban hosszú őrjáratozási idővel rendelkező Vigía 2B-t. A prototípus építését még az idén elkezdik, és mint az a típusjelzésből sejthető a Vigía 2A megnövelt méretű, még többet tudó verziójáról van szó. A külsőben csak minimális aerodinamikai változás lesz, de természetesen máshol jelentősebb módosítások lesznek. Ilyen például az erőforrás, hiszen a Vigía 2B-ben már egy 180 lóerős motor fog dolgozni, az előd 60 lóerősével szemben.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

McDonnell Douglas F-4F Phantom II.

Aerospatiale SA-321G Super Frelon.

Douglas TA-4J Skyhawk.

Panavia Tornado IDS.

Convair F-106A Delta Dart.

Eurofighter EF-2000 Typhoon.

Boeing EA-18G Growler.

Focke-Wulf Fw-190F-8/U1.

Boeing AH-64D Apache Longbow.

MiG-29SzMT.

Boeing F-15SG Strike Eagle.

Dassault Mirage 2000-5Di.

Grumman F-14A Tomcat.

Boeing F/A-18F Super Hornet.

Szólj hozzá

Lockheed Martin Boeing Jakovlev Sikorsky F-15E F-22 Raptor Mil Mi-17 AESA F-35 Lightning II Skval T-72A T-72AMT Bulat Oplot Nozh СН-3003 BASALT VA-111 Jak-130UBS Buk-M2E SA-17 Grizzly MZKT 6922 9M317 M2A2 Bradley UH-60 Black Hawk Cloud Leopard II HC-130J Combat King II Block 3F Strike Eagle APG-82 IA-58 Pucara FAdeA Turbomeca Astazou XVIG Pratt&Whitney Canada PT6A-62 Vigía 2B Vigía 2A