2017. okt 14.

2017.10.14

írta: Netarzenál
2017.10.14

Ukrajnában bemutatták a BTR-4MV1 gyalogsági harcjármű prototípusát. A jármű alapja a BTR-4 de sok új fejlesztéssel tették korszerűbbé, illetve fontos szempont volt, hogy a NATO előírásoknak is megfeleljen. A leginkább szembetűnő változás a páncélos mellső részén látható. A nagyfelületű ablakok és az oldalra nyíló beszállóajtók is eltűntek, helyüket a vezető és a parancsnok számára 4-4 periszkóp vette át, illetve ezek felett búvónyílások is kialakításra kerültek. A páncéltest módosítása  lehetővé fogja tenni a védelmi szint jelentős emelését.

Szerbiában átfogóan szeretnék a légvédelem korszerűsítését megoldani. A rövid hatótávolságú rendszerek mellett a Nyeva és a KUB komplexumok modernizálását is helyi cégek bevonásával tervezik végrehajtani. Továbbá új rendszerek beszerzését is napirendre tűzték. Ezek közül eddig a nagy hatótávolságú Sz-300 és a közepes hatótávolságú BUK került megemlítésre.

Német Eurofighter Typhoon vadászbombázók érkeztek meg Svédországba. A skandináv ország Vidsel-i repülőtere és lőtere ad helyet ugyanis a GBU-48 lézer- és GPS-vezérelt precíziós bombák integrációjához. Berlin három vadászbombázót és mintegy 100 főnyi katonát és civilt küldött északra a próbák lefolytatásához. A gépek a Nörvenich-ban települő 31. Boelcke Taktikai Repülőezred kötelékébe tartoznak, akárcsak a kontingens 60 tagja. Őket egészíti ki és segíti a Bundeswehr Repülési és Repüléstechnikai Központ 35 szakembere, az október végéig tartó próbák során.

A Luftwaffe néhány másik gépe alatt pedig forró a talaj, ugyanis az ISIS elleni bevetéseket végrehajtó légi különítménye nemcsak befejezte az áttelepülését a jordániai Al-Asraq légibázisra, de már az első felderítő repüléseken túl is vannak. Ugyanis a német kormány ez év májusában úgy döntött, hogy áthelyezi a Panavia Tornado ECR gépeit, a törökországi Incirlik légibázisról. Mint az tavaly kiderült, akár már a múlt év vége előtt is elhagyhatták volna a törökországi támaszpontot az iszlám állam területei felett felderítő repüléseket végrehajtó német Panavia Tornado ECR vadászbombázók. A hat harci és egy Airbus A310 MRTT tanker/szállítógép mellett a török NATO bázison 240-250 katona is megtalálható. A két ország viszonyában a legnagyobb törést az okozta, amikor tavaly nyáron a német szövetségi parlament (Bundestag) elsöprő többséggel népirtásnak minősítette az egykori Oszmán Birodalomban 101 éve elkezdett örményellenes mészárlásokat. Ankara válaszlépése nem sokat váratott magára, az ezt követő időszakban több alkalommal is akadályt gördítettek a német politikusok légi támaszponton tett látogatása elé.

Az esélyesek között elsőként a britek által is használt ciprusi bázist említették meg a források, de görög és jordániai repülőterek is szóba kerültek. Az év elején a vita újra kiéleződött, ugyanis a németek nem voltak hajlandók a törökök azon kérését teljesíteni, miszerint a repülések alatt készült összes nagyfelbontású fotót adják át részükre. Berlin szerint azért csak a felvételek egy részét teszik elérhetővé Ankara számára, mivel azok a gondos válogatás nélkül felhasználhatók lennének a szíriai kurdok ellen és ezt szeretnék elkerülni. A civakodásnak végül is Berlinben vetettek véget, elhatározták a német különítmény Jordániába települ át. Elsőként az Airbus A310 MRTT tanker/szállítógép repül át új állomáshelyére, a Panavia Tornado ECR-ek csak később követték. A költözés miatt a felderítő repülésekben csökkenés volt tapasztalható egészen eddig.

  1. október 9-én szállt fel a nagy-britanniai Yeovil repülőteréről az EH 101-es helikopter PP1 jelzésű prototípusa. Az első repülés során a pilótafülkében John Trevor Eggington és Colin W. Hague foglalt helyet. A PP1 prototípust még három General Electric CT7-2A gázturbina által szolgáltatott, egyenként 1625 lóerő emelte a magasba, ezeket a további példányokban már a Rolls-Royce/Turbomeca RTM322 erőforrások váltották fel. A PP1-es még napjainkban is megvan, ugyanis a haditengerészet Culdrose-i támaszpontján a földi személyzet képzéséhez használják.

Oroszországban a szállítórepülők parancsnoksága 150-200 darab Iljusin Il-76MD-90A szállítógép beszerzését szeretné végrehajtani. Ezek közül 39-et 2021 végéig szeretnének átvenni, majd évente 21 darabbal növelnék a flotta példányszámát. Oroszországban a szállítórepülők parancsnoksága jelenleg 144 darab Il-76-ost tart szolgálatban, ezek közül 14 már megkapta a nagyobb erejű, de mégis kevesebbet fogyasztó PS-90A-76 kétáramú sugárhajtóművet.

  1. október 7-én hajtotta végre első felszállását a MiG-29-es prototípusa. A 9-01-es jelzésű példánnyal Alexander Vasziljevics Fedotov emelkedett a levegőbe. A típus különféle változataiból több mint 1600 darab készült és a jövőben az SzMT, M2, valamint a MiG-35-ös variánsok alakjában él tovább sokak kedvenc repülőgépe.

Libanon légiereje átvette első két Embraer A-29-es Super Tucano repülőgépét. A felfegyverzett turbólégcsavaros repülőgépekkel márciustól kezdték meg az ismerkedést a libanoni pilóták és a földi személyzet tagjai. A 12,7 milliméteres nehézgéppuskával és APKWS irányított rakétákkal is ellátható gépekből Libanon 4 darabot szerez be.

Tajvanon 6,6 millió dollárt áldoznak az amerikai eredetű M60A3-as harckocsik frissítési programjának kidolgozására. Az egyik legjelentősebb elképzelés a 105 milliméteres M68-as löveg lecserélése lesz egy 120 milliméteresre. De természetesen a páncélosba beépített elektronikai berendezések is cserére fognak kerülni, így várható korszerű célzórendszer, ballisztikai számítógép, tűzvezető számítógép beépítése is. 2019-re két prototípust terveznek elkészíteni, majd a tömeges átalakítás 2020-tól venné kezdetét. Tajvanon már szereztek tapasztalatot a régi harckocsik modernizálása terén, hiszen Tajvan legnehezebb harckocsija a hazai gyártású CM11 Brave Tiger, mely nem más, mint az M60A3 testének és az M48H módosított tornyának kombinációja. Ez a páncélos 54 tonnás és 450 darab áll szolgálatban belőle.

A tajvani páncéloserőket további 300 M48-as és 250 CM12-es (M48H teste a CM11-es tornyával párosítva) alkotja. Az ország földrajzi viszonyai miatt a hegyes terepen nehezen mozogna a már évek óta pedzegetett, 120-200 darabos mennyiségben megvásárolni szándékozott M1 Abrams. De az urbanizált környezetben is gondot jelenthet a tömege, hiszen a hidak nagy többségét nem 60 tonnánál súlyosabb járművekre méretezték. Hadműveleti alkalmazáskor az Abrams nagy sebesség miatt a jelenleg használt páncélosok többsége nem lenne képes lépést tartani az új szerzeményekkel.

Japánban megpróbálnak vevőket szerezni a Kawasaki Heavy Industries (KHI) C-2 közepes szállító repülőgépére. Az első nagyobb lépést még az idén megteszik, ugyanis a gép részt vesz a Dubai Airshow-n, illetve Új-Zélandon is bemutatkozik majd.

Október 4-én az amerikai hadsereg megkapta első hat M1A2 SEPv3 Abrams harckocsiját. A 40 éves múltra visszatekintő páncélos eme variánsa a jövőbe néz, hiszen a M1A2 SEPv3 egyik legfőbb előnye, hogy elektromos és számítógépes rendszerének kialakításának köszönhetően lehetőséget biztosít majd számos berendezés későbbi integrációjához. Ami már most is megvan az a közös taktikai rádiórendszer, amely számos rádió adó-vevővel képes kapcsolatot létesíteni. Továbbá szintén a közelmúlt tapasztalatai alapján került beépítésre az improvizált robbanóeszközök ellen elektronikus hadviselést folytató Duke V3 berendezés. Fegyverzet tekintetében a programozható gyújtóval rendelkező M829A4 lövedék megjelenése jelenti az újdonságot.

Végrehajtotta október 11-én első repülését a Northrop Grumman 100% -os tulajdonú leányvállalata, a Scaled Composites által gyártott 401-es típusjelzést viselő repülőgép. A nyilazott alsó szárnyakkal, pillangó vezérsíkokkal és a pilótafülke mögött, a törzs tetején kialakított légbeömlő nyílással ellátott gép üres súlya 1814 kilogramm, míg maximális felszállási súlya 3628 kilogramm, hossza 11,6 méter, szárnyainak fesztávolsága szintén 11,6 méter. A törzsbe egy darab Pratt&Whitney JTD-15D-5D sugárhajtómű került beépítésre, ezzel a Mach 0,6-es sebesség és a 10000 méteres repülési magasság érhető el. Az pont elég lesz, hiszen ez a gép, valamint a másik megépítésre kerülő 401-es tesztcélokra fog szolgálni, hiszen nem véletlenül hasonlít külső kialakításában és elrendezésében, leszámítva a pilótafülkét, a General Atomics Predator C Avenger távolról irányított gépéhez. Igaz, az amerikai haditengerészet hordozófedélzeti, pilóta nélküli tankergépének címéért ringbe szálló Avenger háromszor nagyobb, mint a 401-es.

Korszerű radarokkal lesznek ellátva Kolumbia idő vadászgépei. A légierőtől megerősítést nyert, hogy az izraeli eredetű Kfir C.10-es gépek orrkúpja alá a szintén izraeli ELTA EL/M-2052 AESA antennájú rádiólokátor kerül beszerelésre. A hírek szerint kilenc gépet vetnek alá az átépítésnek, ezek közül néhány már el is készült és a légierő vezetése az eddigi tapasztalatok alapján elégedett a berendezések képességeivel.

Argentínában külföldi partnert keresnek az alapításának 90. évfordulóját idén ünneplő FAdeA repülőgépgyárban készített IA-63 Pampa III-as sugárhajtású kiképzőgép programjának életben tartásához. A típusból jelenleg három példány található meg a gyártás különféle stádiumában. Az eredetileg tervezett előállítási ütemet a gyártó beszállítói késlekedés okán nem volt képes tartani, így a gépek csak 2018-ra készülhetnek el. Talán a 1027-es gyártási számú példánnyal készülhetnek el még ebben az évben. A nemzetközi piacon való megjelenésben szeretnék fenntartani a minél nagyobb mérvű argentin befolyást, ezért az esetleges partnereknek igencsak kompromisszum késznek kell mutatkozniuk. Mostanság a német Grob repülőgépgyár mellett a dél-afrikai Paramount Group mutatkozik késznek a programba való beszállásra.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Eurocopter H-36 Cougar Mk2+.

Lockheed C-141B Starlifter.

NHI NH90 TTH.

McDonnell Douglas F-4F Phantom II.

Eurofighter EF-2000 Typhoon.

Lockheed OP-3C Orion.

Antonov An-30.

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet.

Dassault-Dornier Alpha Jet E.

Douglas AC-47T Fantasma.

Transport Allianz C-160D.

Aero L-39NG Albatros.

Lockheed Martin F-35A Lightning II.

Alenia Aermacchi T-346A Master.

McDonnell Douglas F-15DJ Eagle.

Szuhoj Szu-22UM-3K.

Bell-Boeing MV-22B Osprey.

Dassault Mirage 2000B.

Kaman SH-2G Super Seasprite.

Iljusin Il-20M.

Szólj hozzá

Embraer A-29 Super Tucano Iljusin M1A2 SEPv3 Il-76MD-90A MiG-29 GBU-48 Northrop Grumman General Atomics M60A3 General Electric Kawasaki Heavy Industries FAdeA Panavia IA-63 Pampa III BTR-4MV1 Nyeva KUB Sz-300 BUK Eurofighter Typhoon Tornado ECR EH 101 CT7-2A Rolls-Royce/Turbomeca RTM322 C-2 Abrams Scaled Composites 401 Pratt&Whitney JTD-15D-5D Predator C Avenger Kfir C.10 ELTA EL/M-2052