2017. okt 28.

2017.10.28

írta: Netarzenál
2017.10.28

Franciaország első Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules teherszállító repülőgépe elkészült az Egyesült Államokban található Marietta-i üzemben október 20-án. Franciaország két C-130J-30 és két KC-130J változatú repülőgépet rendelet összesen 170 millió dollárért, még tavaly decemberben. A 2020. augusztus 30-ig teljessé váló flotta a normanniai Évreux-i légibázison lesz majd megtalálható hat német tulajdonú C-130J-vel együtt, egy közös repülőszázadot alkotva, ami 2021-tól lesz korlátozottan hadrafogható.

Törökországban végrehajtottak a hazai fejlesztésű Atmaca (Héja) hajók elleni robotrepülőgéppel egy újabb indítást. A Roketsan által fejlesztett 800 kilogrammos tömegű Atmaca egy 200 kilogrammos harci résszel van ellátva, hatótávolsága 200 kilométer. A végfázisban aktivizálódó aktív radaros önirányító rendszerét tehetetlenségi navigációs rendszer és műholdas navigációs rendszer egészíti ki. Mozgatásáról egy Microturbo TRI 40 sugárhajtómű gondoskodik, ezt szeretnék majd kiváltani egy hazai tervezésű/építésű gázturbinára a jövőben.

Az Atmaca hajók elleni robotrepülőgép fejlesztése 2009-ben kezdődött el, fővállalkozó a Roketsan lett, a cél pedig az amerikai eredetű Harpoon hajók elleni robotrepülőgépek utódjának létrehozása, 2018-as rendszeresítési dátummal. Az internetre felkerült fotók alapján az indításokat az amerikai Harpoon robotrepülőgépekéhez megszólalásig hasonló, vagy pont azokhoz is használt Mk141-es indítóból végezték, így az Atmaca hossza nem lehet hosszabb, mint az RGM-84F variánsé, vagyis 5,23 méter. További lényeges eltérés, hogy az Atmaca szárnyainak fesztávolsága nagyobb, mint a Harpoon-é, valamint a gázturbina beömlőnyílását a szárnyak mögött alakították ki.

Ahogy az az előzetes bejelentések alapján várható is volt, Izraelben a hadsereg több mint 1000 darabot rendelt az izraeli Rafael Advanced Defense Systems Ltd. SPIKE LR II irányított rakétájából. Ez a már több mint 5000 darabos mennyiségben legyártott SPIKE rakétacsalád új, ötödik generációs változata, mely a sok újdonság mellett megőrizte elődei előnyeit. Indításához a régebbi berendezések is alkalmasak, legyenek azok bárhol, bármilyen járműre telepítve. Az ifjonc 12,7 kilogrammos, vagyis elődjénél 10%-al könnyebb lett, köszönhetően a hűtést nem igénylő infravörös érzékelőnek. A SPIKE LR II kétféle harci résszel is ellátható, így páncélosok ellen alkalmazható rajta a 30%-al megnövelt páncélátütési képességű tandem harci rész is.

A pusztítást tovább növelendő az új rakéta képes 70 fokot meghaladó becsapódási szög esetén is működni, így egy újabb lépést téve előre a páncélosok tetőpáncélzata elleni támadások tekintetében. A másik harci rész egy programozható repesz-romboló, mi szintén működésbe léphet becsapódáskor, de akár az után is. Kicsit nagyobb, 35%-os lett a SPIKE LR II hatótávolsága, így már 5,5 kilométerre lévő célpontok ellen is alkalmazható, de helikopterek esetében a 10 kilométeres hatótávolság is biztosított, igaz ez esetben az optikai huzalvezérlés helyett rádiófrekvenciás adatkapcsolat használatával.

Október 25-én megérkezett Jordániába a Hollandiától 2013-ban 76 millió euróért vásárolt utolsó 15 darab Lockheed Martin F-16 A/B Block15-ös vadászbombázó közül az első hat. Az Al-Azraq légibázison leszálló gépek után a többi az elkövetkező hetekben érkezik majd meg.

Jordániában maradva meg kell említeni, hogy a szovjet eredetű 9K33 Osa (SA-8 Gecko) csapatlégvédelmi rendszereket viszont nyugdíjazták. A közel-keleti államban 52 példányban volt jelen ez a rendszer, amiket tovább szeretnének értékesíteni. Pár évvel ezelőtt még az Osa-k modernizálása volt naprenden, de a fehéroroszországi korszerűsítés végül is anyagi ok miatt nem valósult meg. Eddig Csehországból, Lengyelországból, Ukrajnából és egy amerikai cégtől jelezték érdeklődésüket a használt csapatlégvédelmi rendszerek iránt.

Pakisztán tárgyalásokat folytat Törökországgal TAI T-129 ATAK harci helikopterek megvásárlásáról. Az augusztusban hatalomra került új pakisztáni miniszterelnök, Shahid Khaqan Abbasi - aki maga is pilóta - már ki is próbálta körülbelül fél órás repülés során az olasz eredetű forgószárnyast törökországi látogatása alkalmával. Jelenleg az egyeztetések a beszerzési árról és feltételekről zajlanak a felek között. Pakisztáni részről kijelentették, szeretnék minél hamarabb eredménnyel lezárni a tárgyalási folyamatot és a lehető leghamarabb megkezdeni a T-129 ATAK rendszeresítését.

Dél-Koreában a Hanwha Defense Systems bemutatta a K200 páncélozott szállító harcjárművel kapcsolatos átépítési javaslatát. A több mint 2000 darabos mennyiségben rendszeresített K200 az amerikai M113-as PSZH-n alapul, némi helyi változtatás végrehajtásával. A Hanwha Defense Systems saját kezdeményezésű átalakítása egy többfunkciós lánctalpas páncélozott járművet hozna létre a törzs meghosszabbításával, oldalanként egy-egy futógörgő alkalmazásával és a desztanttér megszüntetése okán létrejövő, szabadon felhasználható területtel. Ide többféle, egymással csereszabatos felépítmény lenne elhelyezhetők, így egészségügyi, aknatelepítő (88 darab aknával), üzemanyag-szállító jármű, vagy parancsnoki harcálláspont is kialakítható a módosított K200-on. A cég szerint az esetleges katonai megrendelés esetén mindössze két év alatt befejeződhetne az első példányok átalakítása és átadása.

A következő évtől már a MQ-1C ER távolról irányított repülőgépek kerülnek átadásra az amerikai hadsereg részére. Az előd a MQ-1C Gray Eagle volt, ebből a hadsereg 107 darabot rendeltek meg. A Grey Eagle súlya 1,5 tonna, 135 kilogramm belső érzékelőt és 227 kilogramm külső érzékelőt vagy fegyvert hordozhat. 30 órányi repülési időt tudhat magának, 270 kilométer per óra csúcssebesség mellett. Az MQ-1C szárnyainak fesztávolsága 18 méter, hossza 9 méter. Az MQ-1C képes szállítani négy Hellfire rakétát vagy egy tucat kisebb, 70 milliméteres irányított rakétát. Az MQ-1C ER a több üzemanyagnak köszönhetően 53 órán keresztül tartózkodhat a levegőben, míg a hasznos terhelése 558 kilogrammra növekedett. Fedélzetén már megjelenik a TCAS rendszer is, amely lehetővé teszi a polgári gépekkel történő összeütközés elkerülését.

Végszerelés szakaszába jutott Svédországban az első brazil megrendelésre épülő Saab JAS-39E Gripen. A 2014-ben megrendelt 36 vadászbombázó közül az első várhatólag 2019-ben kerül majd átadásra.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

McDonnell Douglas F-4F Phantom II.

Changhe Z-11WB.

Northrop F-5F Tiger II.

Szuhoj Szu-30SzM.

Lockheed Martin F-16DJ Fighting Falcon.

Westland WG-13 Lynx AH.9.

LTV Aerospace A-7D Corsair II.

Antonov An-12BK.

Grumman EA-6B Prowler.

Dassault-Dornier Alpha Jet E.

Boeing AH-64D Apache Longbow.

Eurofighter EF-2000 Typhoon.

Lockheed F-117A Nighthawk.

CASA C-101EB Aviojet.

Lockheed Martin F-16A Fighting Falcon.

Aerospatiale AS-555SN Fennec.

Fairchild A-10C Thunderbolt II.

Sikorsky SH-3H-AEW Sea King.

Eurocopter EC-665 Tiger HAD.

McDonnell Douglas EAV-8B+ Harrier II.

CASA C-212-200 Aviocar.

Bell-Boeing CV-22B Osprey.

Saab 2000 AEW.

North American F-100F Super Sabre.

CASA C-295M.

Szólj hozzá

Lockheed Martin Roketsan SA-8 Gecko Saab TAI SPIKE LR II Gripen T-129 ATAK C-130J-30 Super Hercules KC-130J Atmaca Microturbo TRI 40 RGM-84F Harpoon Rafael Advanced Defense Systems Ltd. F-16 A/B Block15 9K33 Osa Hanwha Defense Systems K200 MQ-1C ER MQ-1C Gray Eagle JAS-39E