2018. jún 16.

2018.06.16

írta: Netarzenál
2018.06.16

Bulgáriában már 2017 végén kipróbálták a helyben módosított BMP-2+ gyalogsági harcjárművet. A különféle járművek nagyjavításában, felújításában járatos állami TEREM-Ivailo partnere a magánkézben lévő Metalika-AB volt. A további 20-30 évnyi szolgálati időt garantáló korszerűsítés során a lövészpáncélos új rádiókat és GPS műholdas navigációs rendszert kapott. Továbbá fegyverzete is átalakult, ugyanis az ukrán eredetű KBA-105 Skval torony került rá felszerelésre BM1 jelöléssel, amit a megrendelés esetén a Metalika-AB-nál vennének gyártásba. A BM1-es toronyba egy 30 milliméteres 2A42 gépágyú és egy 7,62 milliméteres géppuska került beépítésre. A torony jobb oldalán két Udar-M irányított páncéltörő rakéta nyert elhelyezést, amik a 9K111 Fagot (NATO-kód: AT-4 Spigot) korszerűsített változataik. Mivel a munkálatok során a BMP-2+ gyalogsági harcjármű tömege nem emelkedett, így mozgékonysága megegyezik az eredeti BMP-1-ével, melyet nagyjából 100 darabos példányszámban használnak még Bulgáriában.

Észtország 50 millió eurós (58,7 millió dolláros) szerződés keretében szerez be Mistral rövid hatótávolságú légvédelmi rendszereket az európai MBDA Missile Systems-től. A Mistral rendszereket az Észt Védelmi Erők 2009 óta használják és ez a mostani már a 3. beszerzés. A rakétákat, indítóállványokat, szimulátorokat, ellenőrző és karbantartó berendezéseket is tartalmazó megrendelést 2020-tól kezdődően fogja teljesíteni a gyártó. Ebben a szerződésben opcióként egy további beszerzés is beletartozik, aminek értéke 100 millió euró.

Olaszországban hamarosan aláírásra fog kerülni az első 11 darabos Centauro II-es megrendelés. A 105 milliméteres löveggel ellátott, 8x8-as kerékképletű Centauro bemutatásakor a világon egyedülálló volt, de az idő eljárt a nagyjából 30 éves konstrukció felett. A 21. évezred eleji utód a Centauro II lett, fegyverzetét egy 120 milliméteres L/45-ös löveg alkotja, ami helyett opcióként beszerelhető egy 105 milliméteres L/52-es löveg is. Lőszerei a NATO standard lőszerek, amik harckocsiknál is rendszeresítve vannak. Természetesen ilyen erejű lőszerek következtében a hátrarúgó erő csökkentésére az integrált csőszájfék nem maradhatott el. A löveg töltését még töltőkezelő végzi, azonban az Iveco-Oto Melara konzorcium, valamint a tornyot gyártó Leonardo Defense szerint van lehetőség töltőautomata beépítésére.

A löveggel párhuzamosítotton7,62 milliméteres géppuskán felül, a torony tetejére egy Hitrole L távirányítású fegyverállvány került felszerelésre egy 7,62, vagy egy 12,7 milliméteres géppuskával, vagy 40 milliméteres gránátvetővel. A 30 tonnás össztömegű Centauro II 24 lóerő/tonnás teljesítményaránnyal rendelkezik a 720 lóerős Iveco motorjának köszönhetően, elődje 17 lóerő/tonna értékével szemben. Épített útról letérve boldogulását a digitális gumiabroncsnyomás szabályozás is segíti. További érv az új, bár még csak prototípus stádiumban lévő változat mellett, hogy az eredeti variáns üzemben tartása a Freccia gyalogsági harcjárművekkel nagyobb kiadással járna, hiába rendszeresítettek belőle 359 darabot. Az olasz haderő részéről egy 148 darabos Centauro II megrendelésről is folynak tárgyalások, ezekről annyit tudni, hogy a fent említett darabszámot kétszer 74-es mennyiségben rendelnék meg.

Forradalmian új tüzérségi lövedéken dolgozik a norvég Nammo. A jelenleg még csak elképzelésként bemutatott lőszer 100 kilométeres, vagy a feletti távolságokban is lehetővé fogja tenni az ellenséges célpontok megsemmisítését a tüzérségi eszköz átalakítása nélkül. Irányításáról INS/GPS kombinált navigációs rendszer fog gondoskodni, míg a nagy hatótávolságot a 155 milliméteres lövedék testébe épített torlósugár-hajtómű fogja garantálni. Jelenleg már folynak a torlósugár-hajtóművel végzett földi próbák, míg az első repülési tesztre a 2019-es, vagy a 2020-as évben kerülhet sor. A fejlesztést befejeztét követően várhatólag 2023-ban, 2024-ben válik majd rendszeresíthetővé a minden eddiginél nagyobb lőtávot eredményező lőszer.

Míg a Nammo lövedéke éppen csakhogy kilépett a tervezési fázisból a svéd-amerikai együtt működés eredménye már egy igen jelentős próbán is túl van. A Boeing és a Saab bebizonyították, hogy a földről indítható GLSDB (Ground Launched Small Diameter Bomb), -mely tulajdonképpen egy rakétamotorral útjára bocsátott SDB bomba- képes akár 100 kilométeres távolságba is eljutva mozgó célpontot megsemmisíteni, félig aktív lézeres irányítást alkalmazva a végfázisban.

Túl van az első teszteken a Patria legújabb páncélozott járműve. A 6x6-os kerékképletű páncélozott szállító harcjármű jelenleg Patria 6x6 néven ismert. A 24 tonnás legnagyobb tömegből mintegy 8500 kilogramm lehet a fegyverzet, a szállított katonák, vagy egyéb felszerelés tömege. A járművet egy öthengeres, turbófeltöltésű dízelmotor hajtja 395 lóerővel (294 kW), amelyhez hét előre- és két hátrameneti fokozattal ellátott automata sebességváltó kapcsolódik. Így biztosítva van a 100 kilométer per óránál nagyobb sebesség és a 700 kilométeres hatótávolság.

A Patria 6x6 páncélozott szállító harcjármű első két tengelye kormányzott, de a megrendelő igény szerint kormányozhatóvá tehető a leghátsó is, így rövidítve meg a forduló sugarát. A kerekek felfüggesztése szintén az igények szerint változtatható, hiszen a független kerékfelfüggesztés mellett lehetőség van a hagyományos felfüggesztéssel is megrendelni a Patria 6x6-ot, sőt ez utóbbi kiegészíthető hidropneumatikus felfüggesztéssel. Fegyverzet tekintetében jelenleg egy 12,7 milliméteres géppuska szolgál egy egyszemélyes, nyitott toronyba építve, valamint a deszanttér feletti két búvónyilás mellé is felszerelhető géppuskák.

A francia Védelmi Beszerzési Ügynökség, a DGA befejezte az Airbus A400M Atlas teherszállító és légi utántöltő repülőgéppel végzett üzemanyag-átadási teszteket a Dassault Rafale vadászbombázókra vonatkoztatva. A próbákat a lehető legnagyobb magassági és sebességtartományokban végezték el, sőt éjszakai körülmények közötti éjjellátó szemüveggel alkalmazásával is történtek tesztek. A próbák során a Rafale hajtómű meghibásodást és vezérlőrendszer hibát is imitált. A következő évben tovább folyik majd a légi üzemanyag-átadással kapcsolatos vizsgálatok, ezek egyik típusa a Mirage 2000-es lesz.

Mindeközben a múlt héten Franciaország megkapta a második Lockheed Martin C-130J-30, hosszított törzzsel legyártott szállítógépét. A tankergépként is alkalmazható két KC-130J variáns, melyeknek fő feladta az Airbus Helicopters H225M (ex-Eurocopter EC725 Caracal) helikopterek üzemanyaggal történő ellátása lenne, majd csak a következő évben kerülnek átadásra.

Oroszországban már gondolkodnak a BMPT Terminator harctámogató jármű következő variánsának kialakításán. A harci tapasztalatokat is magába foglaló továbbfejlesztés eredményeként a most még Terminator 3-nak nevezett páncélos új járműtestet kapna, ami nagyobb védelmet jelente az aknák robbanása ellen. A nagyfokú automatizálásnak köszönhetően a legénység létszáma 5-ről 3-ra csökkenne, nagyobb űrméretű tűzfegyverek váltanák le a két 30 milliméteres gépágyút, továbbá a hordozott rakéták légi célok ellen is alkalmazhatók lennének.

Bemutatták a török FNSS Savunma Sistemleri Pars 4x4 ATV (Anti-Tank Vehicle) rakétás páncélvadászának prototípusát. A 4x4-es kerékképletű kétéltű jármű a vezetőfülke feletti részén hordja a távirányítású tornyát, melyen két irányított páncéltörő rakétát és egy 7,62 milliméteres géppuskát helyeztek el. A Pars 4x4 ATV személyzete 4 fő, dízelmotorjának és automata sebességváltójának köszönhetően eléri a 100 kilométer per órás sebességet és hatótávolsága 700 kilométer. Vízben legfeljebb 6,5 kilométer per órás sebességgel haladhat.

Ankara 2016 júniusában rendelt meg 76 darab Pars 4x4 ATV rakétás páncélvadászt, ezeket 2019-től kezdődően kell majd átadni a gyártónak és amennyiben további megrendelés nem fog érkezni rá, úgy az utolsót 2021-ben szállítják le. A Pars 4x4 ATV rakétás páncélvadász belső terében négy további irányított páncéltörő rakéta helyezhető el, a prototípuson még az orosz Kornet rakéták voltak láthatóak. A célfelderítést két eltérő hullámhossztartományban üzemelő hőkamera, egy nappali kamera és egy 10 kilométeres mérési távolságú lézeres távmérő biztosítja.

Jordániába még április hónapban megérkezett az első két modernizált Bell AH-1F Cobra harci helikopter. A forgószárnyasok korszerűsítését a Northrop Grumman, illetve az alvállalkozója, a Science and Engineering Services (SES) végzi az elektronikát illetőleg, míg a Bell a sárkányszerkezet, illetve a hajtómű esetében a Honeywell is rész vesz a programban. A 80-as évek avionikáját digitális kijelzők, számítógépek és műholdas navigációs rendszer pótolja, valamint a célfelderítést és a célzást is egy szenzortorony teszi még pontosabbá. A 20 évvel megnövelt szolgálati idejű helikopterek esetében lehetőséget látnak a fegyverválaszték jövőbeli bővítésére.

Katar a Dassault Rafale vadászbombázói számára a Lockheed Martin AAQ-33 Sniper célzókonténert szerzi be. Ezzel a lépéssel a Sniper már a 10. típuson kerül alkalmazásra (Mitsubishi F-2, Lockheed Martin F-16, Fairchild Republic A-10, Boeing B-1B, B-52, F-15, F/A-18, BAE Systems Harrier GR.9, Eurofighter Typhoon és tesztcéllal kipróbálásra került a Panavia Tornado-n is). A következő évtől leszállításra kerülő célzókonténerek a katari Rafale-ok mellett alkalmazhatók lesznek a közel-keleti államban szintén rendszeresítésre kerülő Eurofighter Typhoon és az amerikai F-15QA Eagle vadászbombázókon is.

Június 11-én elkészült a 300. Lockheed Martin F-35 Lightning II-es vadászbombázó is. A 10. rendelési tételbe tartozó gép az Amerikai Légierő tulajdonába kerülő A változat (15-5175 / AF-150) volt és a Utah-i Hill Légibázisra repülték át. Az eddigi elkészült mennyiség 197 darab A szárazföldi, 75 darab rövid távol fel-és függőlegesen leszálló variáns, valamint 28 darab hordozófedélzeti üzemeltetésre képes F-35C-t foglal magába. A legyártott példányok összesített repülési ideje már meghaladta a 140000 repült órát. A típusátképzésen már több mint 620 pilóta sajátította el a gép vezetését és fegyverrendszereinek kezelését, valamint a földi kiszolgálást, karbantartást végzők is többen vannak már, mint 5600 fő. A gyártás felfutásával egyre csökkenek a darabárak, valamint a gyártási idő is.

A Lockheed Martin szerint az árcsökkenés mértéke a számított íven halad -az első szerződés óta több mint 60%-kal csökkent a kifizetendő összeg-, így jó esély mutatkozik arra, hogy 2020-ra darabonként 80 millió dollárba kerüljön egy F-35-ös. Tavaly egyébként a 2016-os évhez képest 40%-al több, vagyis 66 F-35-ös készült el, idén pedig 91 darab legyártása szerepel a tervekben. Az elmúlt őt évben mintegy 75%-kal csökkent a gyártáshoz szükséges munkaerő mennyisége, míg a gyártási idő a 2015-ös évben szükségeshez képest 20%-al lett alacsonyabb. A 11. rendelési tételbe tartozó 141 darab F-35-ről még jelenleg is folynak a tárgyalások.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Égi Tigrisiek

Pilatus PC-7 Mk2 Astra

Westland WAH-64D Longbow Apache AH.1

Mitsubishi F-2B

General Dynamics F-16A Fighting Falcon

MiG-21MF-75 Lancer C

Lockheed Martin F-35A Lightning II

Alenia Aermacchi T-346A Master

Agusta A-109E LUH

Fairchild A-10C Thunderbolt II

Dassault Rafale C

Lockheed C-130M Hercules

Hindustan LCA Tejas

Boeing P-8A Poseidon

Kawasaki C-2

General Dynamics F-16C Fighting Falcon

Panavia Tornado GR.4

McDonnell Douglas HU-53

Gulfstream G550/AEW

Boeing F-15SA Eagle

Mil Mi-28NE

CASA C-101EB Aviojet

Eurofighter EF-2000 Typhoon

Szólj hozzá

Lockheed Martin Bell Boeing Mistral Centauro II F-35 Lightning II Saab Dassault Airbus FNSS Savunma Sistemleri Rafale A400M Atlas C-130J-30 BMPT AH-1F Cobra BMP-2+ KBA-105 Skval 9K111 Fagot AT-4 Spigot Udar-M MBDA Missile Systems Nammo GLSDB Patria 6x6 Terminator3 Pars 4x4 ATV AAQ-33 Sniper