2019. sze 14.

2019.09.14

írta: Netarzenál
2019.09.14

Befejezte új negyedik generációs üzemanyagcellás rendszerének (FC4G) fejlesztését és tesztelését a ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS). Az üzemanyagcellás rendszer a 70000 órás tesztidőszak alatt bebizonyította, kapacitása, valamint üzembiztonsága egyaránt megnövekedett. A cég szerint az új rendszer előtt nagy lehetőségek állnak, hiszen elődjét már 15 éve használják igen nagy megelégedettséggel számos ország haditengerészeténél.

Sikeresen teljesítette első repülését 2019. szeptember 9-én az Egyesült Államokon kívül összeszerelt első holland F-35A Lightning II (F-009). A hollandok által megrendelt gépmennyiség első nyolc példányát még az Atlanti-óceán túloldalán készítették el, azonban a kilencedik gép már Olaszországban öltött testet. Az október 31-én esedékes átadásig elkövetkező hetekben ez a példány a taljánoknál tesztelési és átvételi repüléseket fog végezni, mielőtt a hollandiai Leeuwarden légibázisra szállítanák a jövő hónapban. Ez lesz az első F-35-ös, amelyik eljut a hazájába, mivel az első nyolc repülőgép jelenleg mind az Egyesült Államokban található. Az RNLAF (Holland Királyi Légierő) számára fennmaradó 28 repülőgép összeszerelése is Olaszországban történik majd. A 10. holland gép is még az idén el fog készülni a gyártási terv szerint, míg a 37. 2023 közepén kerül leszállításra. Az olaszországi Cameriben található üzem eddig tíz F-35A-t és két F-35B-t bocsátott ki. Ezekből hat az arizonai Luke és a dél-karolinai Beaufort légibázison a földi személyzet, illetve a pilótaképzésben vesz részt. A fennmaradó fél tucat gép található meg a gyártó országban az Amendola támaszponton.

Szeptember 12-én, csütörtökön, helyi idő szerint 18:55 órakor három Lockheed Martin F-35A vadászrepülőgép landolt a norvégiai Ørland légibázison. A Norvég Királyi Légierő felségjelzését viselő példányokat (AM20, AM21 és az AM22) amerikai pilóták repülték haza. Ezekkel együtt már 15 F-35-ös tartózkodik Norvégiában, míg másik 7 az Egyesült Államokban van a földi-és légi személyzet képzését segítendő. Az új típusra elsőként a 332-es századot fegyverezték át.

Új fejlesztésű rádióelektronikai zavaróeszközzel lesznek ellátva a Brit Királyi Légierő repülőgépei a jövőben. Az eszközt a MBDA fejleszti ki a Leonardo-val együttműködésben az ellenség légvédelmi rendszerek elleni felhasználásra. A megnevezése SPEAR-EW lesz, ebből már kitalálható tehát, hogy a SPEAR 2 méter hosszú, 100 kilogrammnál alig nehezebb csapásmérő robotrepülőgép egyik változata lesz. A 100 kilométerről bevethető fegyver harci részének helyére zavarórendszer kerül majd beszerelésre az új feladatkör ellátása végett. A zavarórendszert a Leonardo fogja megalkotni DRFM (digitális rádiófrekvenciás memória) technológia felhasználásával, amely a mai piacon elérhető legfejlettebb elektronikus zavarórendszerekben is megtalálható. Mivel a SPEAR-EW méretei megegyeznek a SPEAR-el, így egy F-35-ös fegyverterében 4-4 darabot lehet majd belőle elhelyezni oldalanként, 1-1 légi célok ellen alkalmazható AIM-120 AMRAAM légiharc-rakétával együtt. A Eurofighter Typhoon vadászbombázók szárnya alá viszont hármas felfüggesztőkön lehet majd felfüggeszteni a SPEAR-EW-t, akárcsak a SPEAR-t.

Ezen a héten eldőlt, a RAF állományában lévő négy darab BAe 146-os szállítógép kivonásra fog kerülni a közeljövőben. A VIP szállítási feladatokra használt két CC.2-es jelzésű példány 1980-as évektől szolgál. Ezeket a király család szállítása mellett kormányfők, miniszterek és stábtagok, valamint magas rendfokozatú tisztek szállítására is használták. 2013-ban két újabb, de már CC.3-as jelzést viselő BAe 146-os is a RAF 32. repülőszázadához került a CC.2-ek mellé. Ezek egyaránt képesek teheráru és személyek szállítására, igény szerint átrendezhető belső terük, valamint a törzs oldalán kialakított rakodónyílás segítségével.

Oroszország megpróbál külföldi beszállítóktól független repülőipart létrehozni, ez az utóbbi időben nem titok. Most két újabb erőforrás fejlesztését indították el ezen fennkölt célból. Ezeket két Kamov típusban alkalmaznák a jövőben. A Klimov tervezőiroda egy 500 és 700 lóerő közötti teljesítmény leadására képes gázturbinát fog megalkotni a Ka-226-os koaxiális helikopterek számára. A jövőben ugyanez a VK-650V jelzést viselő gázturbina felbukkanhat majd az Ansat helikopterekben is. A második projekt a VK-1600V. Ezt a gázturbinát a Ka-62 helikopterek számára fejlesztenék ki.

Már a következő, a 2020-as évben be fog fejeződni a Mil Mi-24P-1M harci helikopter csapatpróbája Oroszországban. A KRET orosz vállalat által alaposan korszerűsített helikoptert ebben az évben mutatták be. A Mi-24P-1M üres tömegét 430 kilogrammal csökkentették, a beszerelt könnyebb fedélzeti rendszerek révén. A fegyverterhelés 2400 kilogramm, de ebben már nincs helye a rádióvezérlésű 9M114-es rakétacsaládnak. Helyüket a legújabb 9M120 Ataka sorozat lézervezérlésű változatai vették át, az akár 15 kilométerről is indítható radarvezérlésű 9M123-as mellett. Ezek miatt is került egy AESA antennával rendelkező fedélzeti rádiólokátor felszerelésre a lövész fülkéje elé, ami igény szerint könnyedén eltávolítható. Az optikai rendszer forgatható kupolája a mereven beépített 30 milliméteres ikergépágyúval ellentétes oldalon, a radardóm mellett nyert elhelyezést. Mind a lövész, mind a pilóta fülkéje korszerűsítésre került színes kijelzőkkel és HUD-al. Az eddigi legtöbb modernizált Mi-24-el szemben ezen rajta voltak még az irányított rakéták felfüggesztésére szolgáló külső lelógó szárnyrészek is. Továbbá a harci helikopter külső részén, a törzs oldalán és az alatt is az önvédelmi rendszerek dudorai és tornyai is láthatóak. A helikopter deszantterét alkalmassá tették 3 sérült katona harctérről történő elszállítására is.

További a 2020-as évhez és Oroszországhoz kötőtő hír, hogy jövőre talán elkezdik építeni az első orosz partraszállást támogató helikopterhordozót. A megrendelésről szó szerződés aláírására ugyanis hamarosan, az elkövetkező néhány hónapban sor kerülhet. A francia MISTRAL-osztály pótlására tervezett, jelenleg két egységből álló hajóosztály elkészítését a Krím-félszigeten található Zaliv hajógyár fogja véghezvenni, már a jövő év májusától kezdődően. Eme hajógyár létesítményei és sólyája lehetőséget kínálnak akár 300 méter hosszú és legfeljebb 50 méter széles hajók építéséhez, amik vízkiszorítása meghaladhatja a 150 000 tonnát. Azonban a partraszállást támogató helikopterhordozók csak 15000 tonnás vízkiszorítású egységek lesznek, de rendelkezni fognak elárasztható dokkfedélzettel, valamint több mint 10 forgószárnyasnak tudnak majd otthonául szolgálni. Az orosz flotta (talán épp a Fekete-tengeri Flotta) 2027-ben veheti majd át ezt az elsőnek építeni kezdett partraszállást támogató helikopterhordozóját.

Törökországban sikeresen tesztelték a SOM-B2 csapásmérő robotrepülőgépet. A hazai fejlesztésű fegyver most próbára került változata, bunkerek és megerősített vezetési pontok elleni alkalmazásra lett megalkotva a TUBITAK Védelmi Ipari Kutató és Fejlesztési Intézetnél. A SOM-B2 ezen a próbán sikeresen eltalálta a célt.

Az orosz Vedomosti napilap szeptember 9-én számolt be arról, hogy Algéria további harci repülőgépeket rendelt meg Moszkvától. Az Algériai Légierő a közel 2 milliárd dolláros szerződésben újabb Szuhoj Szu-30MKA és MiG-29M/M2 vadászbombázók megvásárlása mellett kötelezte el magát. Előbbi változatból már rendelkezik 58 darabbal, ezek mellé most 16-ot rendeltek meg 14 darab MiG-29M/M2-es mellett. Utóbbiakkal Algéria 36 elavult MiG-29-ének némelyikét kívánja kicserélni, amelyeket Fehéroroszországból és Ukrajnából vásároltak a 2000-es évek elején, és 2020 után nem sokkal kivonásra kerülnek majd. Ezek helyére anno 34 új MiG-29SzMT-t rendetek meg, de az első 15 gép megérkezéséig kiderült, ezek nem voltak minden részletükben újak, elkészítésükhöz régebbi példányok alkatrészeit is felhasználták az oroszok. Ezért az észak-afrikaiak elálltak a beszerzéstől és rendeltek helyettük 16 darab Szu-30MKA-t. Ebből a típusból a legutóbbi szállítmányt 2017-ben vették át.

Indiában a Bhisiana légibázison szeptember 11-én szolgálatba lépett a második Embraer EMB-145 Netra (Szem) légtérfelderítő repülőgép. Ennek a típusnak az első példányát még 2017. február 14-én állították szolgálatba és akkor a fejlesztést végző DRDO (India Védelmi Kutatási és Fejlesztési Szervezete) részéről azt nyilatkozták, hogy a második gép is szolgálatba áll majd még abban az évben. Azonban a jelentős továbbfejlesztéseket kellett eszközölni a gépen, így két éves csúszás jött össze. Belső üzemanyagtartályaival 5 órán át levegőben tartózkodni képes Netra esetében lehetőség van repülés közben üzemanyagot vételezni. A radarrendszer egy 240 fokos lefedettséget biztosító AESA antennás rádiólokátorral rendelkezik, amely 375 kilométerről is képes légi célokat felderíteni.

A még júniusban feltárt hibáinak kiküszöbölése után szeptember 28-án újra megkezdheti az átvételi próbáit a második KALVARI-osztályú tengeralattjáró, a KHANDERI (S51). A lemerülve 1775 tonnás vízkiszorítású, 12000 km-es hatótávolsággal, 350 méteres merülési mélységgel rendelkező, 67,5 méter hosszú, 12,3 méteres törzsátmérővel rendelkező KALVARI-osztály 37 kilométer per órás maximális sebességre képes, fegyverzetét a francia gyártmányú, 50-70 kilométeres hatótávolságú SM39 Exocet tengeralattjáróról indított hajó elleni rakéták is erősítik, a Varunastra torpedók és aknák mellett. A tengeralattjáró belső terében 360 darab akkumulátortelep van elhelyezve, ezek mindegyike 750 kilogramm súlyú.

A francia SCORPENE-osztály tervei alapján Indiában a mumbai Mazagon Hajógyárban épülő 6 darabból álló hajóosztályt alkotó tengeralattjárók öt éves késében vannak az eredetileg tervezetthez képest. A KHANDERI esetében a tengeri próbák során 36 hibát sikerült felderíteni, ezekből 29-nek a sikeres megszüntetését csak teljesen nyugodt tengeren lehet majd leellenőrizni. Négy másik hiba miatt azonban a tengeralattjárót a tengerészet dokkjába kellett vontatni. Az egyik nyilvánosságra került hiba roppant bosszantó volt, hiszen túl hangos volt a hajtóművek és a hajócsavar által keltett zaj, ami egy tengeralattjárónál megengedhetetlen. Amennyiben most mindent rendben találnak majd, akkor a KHANDERI 2021-ben léphet majd szolgálatba.

Befejeződtek Indiában a hordozófedélzeti üzemeltetésre átalakított HAL Tejas-N (LCA-N) szárazföldi tesztjei. Eme típusváltozatot a Goa bázison tették próbára amennyire csak tudták. Leginkább a fékezőkábeles leszállások gyakorlására volt alkalmas a támaszpont, ahol ennek a berendezésnek, na és fékezőhorognak köszönhetően a 244 kilométer per órás sebességről 87 méter alatt volt képes megállni a Tejas-N. Így a flotta igényei alapján átalakított Tejas hamarosan felbukkanhat majd az INS VIKRAMADITYA repülőgép-hordozón is. Azonban a hajón használt fékezőrendszer lényeges tervezési különbségeket mutat a teszt során használt szárazföldi társához képest. Az LCA Tejas haditengerészeti verziója először 2012 áprilisában repült. A DRDO két LCA-N prototípust tesztelt egy-és kétüléses változatban.

Kína és Thaiföld megállapodást írtak alá, amely lehetővé teszi egy kínai hajógyártó társaság, méghozzá a China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC) számára a 071E típusú partraszállító hajó megépítését. Kína először exportálhat ilyen 20000 tonnás vízkiszorítású egységet, melyből hazai célokra eddig már hat darabot meg is építettek Type 071 jelzéssel (NATO-kód YUZHAO-osztály). A Thaiföld részére készülők esetében az E betűjelzés valószínűleg az Export-ot jelöli, és a hírek szerint több továbbfejlesztés is megtalálható lesz rajtuk, kínai társaikkal összehasonlítva. Thaiföld még több kínai fegyvert vásárolhat majd a közeljövőben, például légpárnás partraszállító járműveket és helikoptereket is, amik feltétlenül szükségesek ahhoz, hogy a jelenleg még nem tudni mennyiért megrendelt Type 071E típusú partraszállító hajó képességét teljes körűen ki tudják használni.

Az Egyesült Államok haditengerészete megkapta az első olyan Grumman E-2D Advanced Hawkeye radargépét, amely légi üzemanyag felvételi-képességgel rendelkezik. A légi utántöltő képesség lehetővé teszi az E-2D számára, hogy hosszabb időn át tartózkodhasson a levegőben, a repülőgép-hordozótól nagyobb távolságokban, meghosszabbítva bevetési idejét, így a harci gépek még nagyobb hatásfokú támogatását eredményezve. A légi utántöltéshez beépített frissítések magukban foglalják a csatlakozásra szolgáló csőcsonkot és a hozzá kapcsolódó csöveket, a megvilágítást szolgáló elektromos hálózatot a lámpával, valamint a hosszú repülés időtartam miatt átalakított, kényelmesebbé vált üléseket, amelyek javítják a pilótafülkében a látóteret és csökkentik a fáradtságot a hosszabb bevetések során. Ez a gép az elsősorban személyzetek képzésével foglalkozó VAW-120 „Greyhawks” század állományába került, a norfolki támaszpontra. A tervek szerint a flottának 2020 végig már két légi üzemanyag felvételi-képességgel ellátott légtérellenőrző repülőszázaddal kell majd rendelkeznie.

Máshova is betették hajótestüket kínai hajók a héten. Ugyanis Kína és Uruguay védelmi miniszterei által Montevideóban aláírt megállapodás értelmében megerősítik a két ország védelmi kapcsolatait. A szeptember 2-án aláírt egyezség értelében Uruguaynak adományoznak, egy a kínai flotta által kivonásra került hadihajót. Bár most még nem lehet biztosan tudni, de gyaníthatóan egy Type 053H1 JIANGHU II-osztályú fregatt szerepelhet a pekingi elképzelésekben, mint átadandó egység. Ebből a hajóosztályból az elmúlt időszakban több is kivonásra került Kínában.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

NHI NH90TTH

Szuhoj Szu-30SzM

McDonnell Douglas F/A-18A Hornet

Dassault Rafale C

Boeing C-17A Globemaster III

Westland Wasp HAS.1

Northrop SF-5M Freedom Fighter

Szuhoj Szu-22M4 Fitter K

McDonnell Douglas F-15J Eagle

Sepecat Jaguar A

Boeing E-3A Sentry

Mil Mi-17 Hip

McDonnell Douglas TA-4J Skyhawk

Szuhoj Szu-47 Berkut

English Electric Canberra B(I).6

Mil Mi-26T2 Halo

Dassault-Breguet-Dornier Alpha Jet A

General Dynamics F-16A Fighting Falcon

Szuhoj Szu-35Sz

Grumman F-14D Tomcat

Eurofighter EF-2000 Typhoon

Mil Mi-24V Hind E

Airbus A400M Atlas C.1

English Electric Lightning F.6

Fairchild A-10C Thunderbolt II

PZL-Swidnik Mi-2 Hoplite

McDonnell Douglas F-4E Phantom II

Hawker Hunter F.58

McDonnell Douglas CF-188 Hornet

Szuhoj Szu-34 Fullback

Blackburn Buccaneer S.2B

Sikorsky MH-60T Jayhawk

Dassault Mirage IIIRS

Airbus A330 MRTT

Szólj hozzá

Lockheed Martin Embraer F-35A MiG-29M TKMS MiG-29SzMT Szuhoj Leonardo HAL Mil KALVARI-osztály MBDA Kamov Ka-62 Lightning II E-2D Advanced Hawkeye ThyssenKrupp Marine Systems Grumman EMB-145 Klimov Mi-24P-1M FC4G SPEAR-EW BAe 146 CC.2 CC.3 Ka-226 VK-650V Ansat VK-1600V SOM-B2 Szu-30MKA Netra KHANDERI (S51) Tejas-N LCA-N Type 071 YUZHAO-osztály Type 053H1 JIANGHU II-osztály