2019. dec 07.

2019.12.07

írta: Netarzenál
2019.12.07

Ukrajnában egy újabb sikeres tesztet fejeztek be a Lucs Design Bureau által megalkotott P-360 Neptun hajók elleni robotrepülőgéppel. A 870 kilogrammos indulótömegű fegyver harci része 150 kilogrammos, míg hatótávolsága 280 kilométer. A Motor Szics által gyártott MS-400-as kétáramú sugárhajtómű által mozgatott szerkezet irányítását a végfázisban aktív önirányító rendszer végzi, és a harci része lehetővé teszi akár 5000 tonnás vízkiszorítással rendelkező hajók megsemmisítését is. Várhatólag kifejlesztésre fog kerülni a szárazföldről indítható variánsa mellett a hajóról, és a levegőből indítható is. A P-360-as sebessége 900 kilométer per óra körüli és a vízfelszín felett 3-10 méterrel repül. Egy 8x8-as kerékképletű teherautó alvázra épített szállító/indító járműre négy P-360 Neptun-t rejtő konténer helyezhető fel. A rendszer akár a tengerparttól 25 kilométerre is telepíthető és a telepítéshez szükséges idő legfeljebb 15 perc. 2018 augusztusának végén még csak 100 kilométeres repülési próbát hajtották végre a P-360-al, míg a mostani során már 250 kilométert tett meg az indítás helyétől.

Több mint tíz évre szóló támogatási szerződést kötött Németország, Spanyolország, és Franciaország az Airbus Helicopters-el. A cél az EC665 Tiger harci helikopterek hadrafoghatóságának növelése, de ez a megállapodás magába foglalja az elavuló fedélzeti rendszerek továbbfejlesztését is.  Továbbá az Airbus Helicopters fogja felügyelni nem csak az új, de a már javított cserealkatrészek megfelelő rendelkezésre állást is, az egyéb kopóalkatrészek mellett, valamint tartja a kapcsolatot azok előállítóival. Franciaország esetében például ebben a tekintetben 98%-os ellátottságot vállalt a gyártó. Az EC665 Tiger-ből eddig 183 darabot adtak át a megrendelőknek (Németország, Spanyolország, Franciaország, Ausztrália) és ezek több mint 130000 repült órát gyűjtöttek össze.

Franciaország december 4-én kapta meg első, immáron majdnem teljes képességekkel bíró Airbus A400M Altas repülőgépét. Ez a 16. gépként francia felségjelzést viselő példány felszereltségének köszönhetően a teherszállítás mellett már képes ejtőernyősök ugratására és 16 tonnás súlyhatárig teherrakomány ledobására, valamint más repülőgépek levegőben történő utántöltésére is. Az ejtőernyősök esetében meg kell említeni, hogy az oldalsó ajtókon keresztül történő ugratás még nem teljes értékű, még csak a szállítható deszantosok egy része hagyhatja el a gépet ezen a módon. Szintén nem teljes még az utántöltési képesség sem, ahol a helikopterek esetében van még hátra több igazoló teszt is. E két kulcsfontosságú képesség végleges tanúsítása 2020-ra, illetve 2021-re várható. Párizs a 25 darab megrendelt Airbus A400M Altas repülőgépét 2025-re fogja megkapni.

Megállapodást írt alá a Franciaország, Németország és Spanyolország által kifejlesztendő FCAS (Future Combat Air System, franciául Système de Combat Aérien Futur = SCAF) vadászbombázó számára hajtóművet közösen létrehozó Safran Aircraft Engines és az MTU Aero Engines, amelyben rögzítették az elvégzendő részmunkák felelőségi körét. Mint ez év első felében eldőlt, közös fejlesztésű és gyártású lesz a 2017 júliusában bejelentett német-francia FCAS vadászbombázó hajtóműve is. Az erőforrást a francia és a német cég hozza létre, de nem teljesen a semmiből. Ugyanis 2019 májusában azt is nyilvánosságra hozták, hogy a Dassault Rafale-ban alkalmazott M88-as kétáramú utánégetős sugárhajtómű lesz a fejlesztés kiindulási alapja. A Rafale-t és az Eurofighter-t 2035-2040-ben már nyugdíjba küldő FCAS hajóművével a próbapadi teszteket 2027-ben szeretnék elkezdeni. A hajtóművet egy 50-50%-ban közös vállalt fogja megalkotni és gyártani. A munkában a vezető szerepet a Safran mint fővállalkozó fogja játszani, az MTU fő tevékenységi területe a kutatás lesz.

Oroszország északi, sarkvidéki részén végeztek lövészetet a Mach 10-es sebességre képes, 2000 kilométeres hatótávolságú K-47M2 Kinzsal (Tőr) rakéta légi indítású változatával. Az indítást természetesen egy MiG-31K-ról végezték. A vadászgépet tulajdonképpen első fokozatként használó, a légvédelmi rendszerek számára komoly kihívást jelentő Kindzsal típusú hiperszonikus rakétát ugyanis jelenleg még csak ez a típus képes bevetni. A hírek szerint eddig legalább 10 darab MiG-31BM Foxhound vadászgépet módosítottak a csapásmérő feladatkör ellátására Oroszországban. Ezeket egy századba szervezve üzemeltetik a déli katonai körzetben.

Majdnem egy évvel ezelőtt került megemlítésre itt a NETARZENÁL-on az indiai INS VIKRANT (IAC-1) repülőgép-hordozó. Az állami tulajdonú Cochin Hajógyárban épülő 40000 tonnás, 262 méter hosszú egység az eredeti tervekhez képest már több éves késében van. Tervezését 1999-ben kezdték meg, míg az építését 2009 februárja óta végzik, és a legújabb hírek szerint csak 2022-ben éri majd el a bevethetőségét. Becslések szerint a teljesen felszerelt VIKRANT majd 5 milliárd dollárba fog kerülni, míg fegyverzet és a tervezett 30 darab légi jármű (20 MiG-29K és Tejas Mark 2 mellett 10 Kamov Ka-31 helikopter) nélküli ára csak 2 milliárd dollár. Érdekes adat, hogy 2003-ban még csak 500 millió dollárral számoltak fegyverek és repülőgépek, valamint helikopterek nélkül. A következő indiai hordozó már katapulttal fog rendelkezni, a VIKRANT (IAC-1) síugró sáncával szemben. A VIKRANT-on most már a kikötői próbák folynak, pár nappal ezelőtt indították be mind a négy gázturbináját. A négy General Electric LM2500 + gázturbina több mint 80 megawatt (110 000 LE) teljesítmény leadására képes.

Indiában szeretnék minél előbb hadrendbe állítani a Franciaországból beszerzett Dassault Rafale vadászbombázókat. Ennek egyik újabb jele, hogy Új-Delhi azzal a kéréssel fordult a gyártó felé, hogy a következő év májusában leszállításra kerülő első négy Rafale mellé minél előbb érkezzen meg 8-10 darab MBDA Meteor légiharc-rakéta is. Az eredeti szerződés fegyverekre vonatkozó része kimondta, hogy a rakétákat néhány hónappal a repülőgépek hazajuttatása után kell csak leszállítani. A franciák megígérték, megnézik teljesíthető-e ez a több mint 100 kilométeres hatótávolságú fegyverekre vonatkozó kérés, ami természetesen a Pakisztánnal fennálló rossz szomszédi viszonyra vezethető vissza. Mindenesetre az már most látható, hogy az indiaiak által kért összes módosítás csak 2022 októberére fog elérni arra szintre, hogy a megrendelő használhassa. Ezek a megváltoztatott radar üzemmódok, az izraeli eredetű sisakkijelző és rádióelektronikai zavarórendszer, valamint Spice irányított bombák bevethetősége, a 10 órányi repülési adat tárolását lehetővé tevő adatrögzítők, na és a hajtóművek hidegindítási képessége nagy tengerszint feletti magasságon. 

December első napjaiban tovább erősödött Thaiföldi Királyi Hadsereg. Kínából ugyanis megérkezett az utolsó 14 darab VT-4-es harckocsi is a megrendelt 50-ből. A VT-4-es, vagy más néven MBT-3000-es harckocsit 2012 közepén mutatták be, mint külföldre is eladható terméket. Az MBT-3000-es a szintén exportra ajánlott MBT-2000-es, más néven VT-1A továbbfejlesztése. Ez utóbbi egyébként a kínai hadseregben rendszeresített Type 98/99-es harckocsikon alapul. Az MBT-3000-es erősebb, vízhűtéses, turbófeltöltős, elektronikus vezérlésű, 1300 lóerős, Kínában gyártott motorral és páncélzattal, valamint új felfüggesztéssel és futóművel lett ellátva. Erőátviteli rendszerként a hidromechanikus C1000B került beépítésre. A teljesen digitális elektronikával ellátott MBT-3000-es műholdas navigációs rendszerrel, távirányítású géppuskával, a lövegirányzó és a parancsnok számára külön irányzórendszerrel lett ellátva, ami éjszakai viszonyok között is jobb célfelderítést tesz lehetővé. Ez utóbbi által válik elérhetővé, hogy miközben az irányzó célba veszi az ellenséget és tüzel, addig a parancsnok már új célpontot keressen.

A 49 tonnás MBT-2000-es képest némileg súlyosabb, immáron 51 tonnás MBT-3000-es legénysége 3 fő, 125 mm-es lövegéhez természetesen töltőautomata csatlakozik, teljesítmény-lóerő aránya 25 LE/t, hossza löveggel együtt 10,1 méter, szélessége köténnyel együtt 3,50 méter, magassága 2,40 méter. Legnagyobb közúti sebessége 67 km/h, hatótávolsága 500 km, fegyverzetét egy 7,62 mm-es koaxiális, valamint a már említett távirányítású 12,7 mm-es géppuska egészít ki. Lőszerkészlete 38 darab, ebből 22 a 8 lövés/perces tűzgyorsaságot garantáló töltőautomatában kerül elhelyezésre. A VT-4-et Thaiföld mellett Pakisztán rendszeresítette, sőt ők a NORINCO licence alapján gyártják is. Szintén megérkeztek Thaiföldre az első VN-1-es 8x8-as kerékképletű gyalogsági harcjárművek is. Ezekből az első 38 darabot még 2017-ben rendelték meg, ezt a mennyiséget két éven belül átadja a gyártó. További VN-1-ek érkezési is várható ezek után, hiszen újabb 41 példányt 2019-ben rendeltek meg belőle.

A világon számos olyan ország létezik, ahol folyamatos a haderőfejlesztés. Dél-Korea mindenképpen ezen államok közé tartozik, szinte folyamatosan érkeznek hírek a különféle beszerzésekről és tenderekről. Most a másik oldal kerül megemlítésre, mégpedig a kivonás. Ugyanis december 3-án, kedden nyugdíjba vonult az ázsiai országban elsőként, tengeralattjárók elleni harcra rendszeresített helikopter típus, a francia Aérospitale Alouette-III utolsó 3 példánya is. A típus 1977-ben jelent meg a flottánál és 1979-ig 12 példányt rendszeresítettek belőle. A francia forgószárnyasokat a korszerűbb Westland WG.13 Lynx Mk.99-ek megjelenése szorította hátra a második sorba az 1990-es években, ahol még továbbra is olyan hasznos feladatot láttak el, mint a pilótaképzés. Kivonásuk 2006-tól kezdődött meg, most december elején a tucatnyi példány 14,44 millió lerepült kilométerrel és 73545 repült órával zárta a dél-koreai szolgálatot.

Elkészült az első olyan MD 530G Block II felderítő helikopter, amely az Elbit Systems által gyártott integrált fegyverrendszerrel lett korszerűsítve. Az MD 530G eddig csak nem irányított rakétákkal és csöves fegyverzettel volt ellátható, de az izraeli cégnek köszönhetően tovább bővült az alkalmazható fegyverzet mennyisége. Ugyanis a sisakkijelzős célzórendszernek és egyéb fedélzeti rendszereknek köszönhetően a felfüggesztési pontokra a lézeres félaktív irányítással rendelkező APKWS, illetve az AGM-114 Hellfire rakéták is felszerelhetővé váltak. Az éleslövészetek 2020-ban kezdődnek majd el az MD 530G Block II felderítő helikopterrel.

Guatemalában jelenleg egy helyben jár az argentin Fadea IA-63 Pampa III felfegyverezhető sugárhajtású kiképző repülőgépek beszerzése. És ez bizony januárig így is lesz. Ugyanis az ország új elnöke, Alejandro Giammattei január 14-én lép majd hivatalba és a továbblépésre, amennyiben erre sor kerül, csak ez után lehet számítani. Mindenesetre tény, a két gép megvásárlása új úton halad, eddig nem találtak olyan indokot, ami veszélyeztetné a beszerzés létrejöttét. Nemrégiben ugyanis a 28 millió dolláros beszerzési költséget vizsgálták felül és nem találta kivetni valót a dokumentumokban.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

British Aerospace Harrier GR.9

McDonnell Douglas EF-18B Hornet

Airbus A319-112

Lockheed S-3B Viking

Mil Mi-24P Hind F

McDonnell Douglas RF-4E Kai Phantom II

Alenia/Aermacchi/Embraer AMX

Dassault Mirage IIIO ROSE I

North American T-2E Buckeye

Aero L-159A Alca

McDonnell Douglas F-15J Eagle

Eurofighter Typhoon

North American F-100D Super Sabre

Dassault Mirage 2000C

Panavia Tornado ECR

Bell/Boeing MV-22B Osprey

MiG-27 Flogger

Douglas A-4N Skyhawk

Airbus A400M Atlas

Northrop F-5E Saeghe

Szuhoj Szu-30SzM

Lockheed F-104S Starfighter

CASA C-101EB Aviojet

Grumman S-2E Tracker

Dassault Rafale C

Szuhoj Szu-25 Frogfoot

Boeing C-17A Globemaster III

Aérospatiale AS332M1 Super Puma

Lockheed P-3C Orion

MiG-1.44 Flatpack

McDonnell Douglas T-45C Goshawk

Szólj hozzá

Meteor Elbit Systems VT-4 MBT-3000 General Electric MBDA Dassault NORINCO APKWS Rafale A400M Airbus Helicopters EC665 MiG-31K Neptun MS-400 K-47M2 Kinzsal INS VIKRANT (IAC-1) IA-63 FCAS MTU Aero Engines Lucs Design Bureau P-360 Motor Szics Tiger Altas Future Combat Air System Système de Combat Aérien Futur SCAF Safran Aircraft Engines LM2500 + VN-1 Aérospitale Alouette-III MD 530G Block II AGM-114 Hellfire Fadea Pampa III