2020.02.01

2020.02.01. 05:57

Január 24-én az ukrán hadsereg számára átadták az első 15 darab továbbfejlesztett T-72-es harckocsit. A T-72AMT jelezést viselő páncélos hőkamerás célzórendszerrel, korszerű, Törökországban gyártott Aselsan rádiókkal és Nozh (Kés) reaktív páncélzattal lett ellátva. Mozgatásáról immáron a V-84-1-es jelzésű erőforrás gondoskodik mind a 840 lóerejével. Célzórendszerének köszönhetően a T-72AMT fegyverzetében megtalálható az ukrán Kombat félaktív lézeres irányítású lövedék, amely 5000 méteres távolságig jelent veszélyt az ellenséges páncélosokra. A 30 kilogramm tömegű Kombat 750-800 milliméteres vastagságú páncélzat átütésére képes a tandem elrendezésű 9 kilogrammos harci részével, az 5000 méteres távolságra nagyjából 17 másodperc alatt repül el. Az ellentevékenységre mégis kevés idő áll rendelkezésre, hiszen ekkora távolságra a Kombat-ot a maximálishoz közeli csőemelkedéssel lövik ki a harckocsiból és az irányító lézersugár a lövedék végét világítja meg, hiszen itt helyezkednek az érzékelői. A célpontra csak a becsapódás előtt kevesebb, mint 0,3 másodperccel ér a lézersugár nyalábja.

Románia további öt Lockheed Martin F-16-os vadászbombázó megvásárlásáról írt alá megállapodást Portugáliával 142 millió dollárért, a használtan megvásárolt, de modernizált 12 darab F-16AM és a 3 kétüléses F-16BM mellé. A Monte Real légibázison az OGMA által végzett korszerűsítés után az első két példány már ez év júniusban átadásra fog kerülni, további két Fighting Falcon pedig októberben. Az utolsó F-16-os vadászbombázó 2021-ben érkezik meg Romániába.

Január 25-én a Genova közelében található Fincantieri hajógyárban vízre került Olaszország tizedik FREMM-osztályú (Frégate Européenne Multi-Mission) fregattja. A 2018 januárjában építeni kezdett 5900 tonna vízkiszorítású, 139 méter hosszú, 19,7 méter széles EMILIO BIANCHI (F 589) felszereltségét általános célúként említik meg, vagyis légvédelmi és felszíni célpontok ellen egyaránt bevethető. A Róma által megrendel 10 FREMM fregattból hat lett ilyen kialakítású. A másik négy, tengeralattjárók elleni harcra lett felkészítve. Az EMILIO BIANCHI fegyverzetét a légi célok ellen bevethető 16 Aster 15-ös és a 450 kilogrammos, 4,9 méter hosszú, 180 milliméteres átmérőjű, több mint 100 kilométeres hatótávolságú Aster 30-as légvédelmi rakéták, míg hajók és szárazföldi célok ellen alkalmazható fegyverzetét 8 darab Teseo MK2 /Otomat Mk-2/A Block 4, GPS vezérlésű robotrepülőgép képezi.

Továbbá az olasz OTO/Melara által gyártott 127/64 LW Vulcano 127 milliméteres löveg is felszerelésre került a fregattok minden variánsára. A négy külön tárral rendelkező, bár éppen ezért 25 tonnát nyomó fegyver lehetővé teszi, hogy négy különféle lőszer álljon rendelkezésre a 35 lövés per perces tűzgyorsaságú ágyú számára egyidejűleg. Ez a lehetőség könnyedén ki is használható, hiszen a fegyverhez már jelenleg is alkalmazható a 30 kilométeres lőtávolságú repeszhatású, a légvédelmi, valamint a megnövelt hatótávolságú, több mint 100 kilométer megtétele után is még 20 méteres pontossággal becsapódó GPS vezérlésű lövedék is. A csöves fegyverzetet még két távirányítású toronyba szerelt, Oto Melara/Oerlikon 25 milliméteres gépágyú egészíti ki. Az EMILIO BIANCHI FREMM-osztályú fregattot La Spezia hajógyárába szerelik fel teljesen, így 2021-ben lép majd szolgálatba.

Egy újabb HH-101A jelzést és Caesar nevet viselő helikoptert vett át az olasz légierő január 29-én. Az MM81873 gyártási és 15-12-es oldalszámú gép a 15. ezred kötelékbe került. Ez példány könnyen megkülönböztethető a már eddig átadottaktól, hiszen világosszürke festést visel. Az eddigi alkalmazott Black Helo Drab fekete színt a nyári napsugárzás okozta túlhevülés elkerülése érdekében cserélték le a taljánok. Egyes információk szerint a szürke HH-101A-k feladata a nappali órákban végzett kutató-mentő feladatok ellátása lesz, ezért is indokolt a színváltoztatás, míg a sötétebb festést viselő példányok továbbra is a harci kutató-mentő feladatokra lesznek használva.

Tény, a 15-12-es oldalszámú forgószárnyasra nem volt felszerelve a légi utántöltéshez szükséges fogadócső, valamint a Star Safire szenzortorony sem. Az olasz légierő 12 HH-101A-t rendelt meg. Ezek közül az elsőt 2015-ben adták át, és a típust 2016-ban nyilvánították bevethetővé. A HH-101A Caesar ötfőnyi személyzet mellett még 20 főnyi katona szállítására képes, de a három M134-es 7,62 mm-es Gatling géppuskával felfegyverezve, (bal és jobb oldali ajtókban, valamint a hátsó rámpán) hatfős legénységgel ellátva is képes 8 különlegesen kiképzett katona és felszerelésük szállítására. A plusz páncélzattal és integrált elektronikus hadviselési rendszerrel is felszerelt HH-101A Caesar az öregedő Sikorsky HH-3F Pelican helikoptereket váltotta le.

Elkezdett testet ölteni az első dán Lockheed Martin F-35A Lightning II-es vadászbombázó az Egyesült Államokbeli Fort Worth-ben. Koppenhága eredetileg 48 darabot tervezett beszerezni, de eddig csak 27 gépet rendelt meg az F-16-ok leváltására. Ezeket várhatólag 2021 és 2026 között meg is fogja kapni.

Újabb teszteken van túl az Airbus C295-ös repülőgépek fedélzetére tervezett légi utántöltő berendezés. A spanyol légierő 35. repülőezredének egyik C295-ének segítségével már nem csak rácsatlakozásokat hajtottak végre a hajlékony tömlő végére, hanem tényleges üzemanyag-átadásra is sor került különféle sebességek mellett. Ezekből az Aibus mérnökei hasznos adatokat szereztek a rendszer továbbfejlesztésére.

Január 29-én volt tíz éve annak, hogy a Szuhoj Szu-57-es végrehajtotta első repülését. Egy politikai döntésnek köszönhetően eddig 76 darabot rendelt belőle az orosz légierő. Ezeket 2028-ig adják át és három repülőezred két-két századánál lesznek megtalálhatók. Az egyik ezredet a Távol-Keleten, a másodikat az ország nyugati részén, a harmadikat pedig a Fekete-tenger délnyugati részén található repülőterekre fogják telepíteni. A 2019-es évben nyilvánosságra hozták, hogy a Szu-57E exportváltozat elérhető lesz külföldi államok részére is. Jelenleg legesélyesebb a török és kínai megrendelés, de számos más ázsiai és közel-keleti állam (Algéria, Vietnam, Mianmar, Malajzia), valamint az amerikai kontinensen Peru esetében is szóba hozták már a Szu-57-et.

Afganisztán haderejében pár éven belül megjelenhetnek a Boeing CH-47 Chinook nehézhelikopterek. A tandemrotoros gépek átadásának terve már a döntéshozók elé került. A különleges műveletekben alkalmazható példányok 2023 végéig teljes egészében felváltják az Oroszországban gyártott Mi-17 helikoptereket ebben a szerepben. Most még nem tudni, hogy az afgán gépek új építésűek lesznek, vagy a már meglévők korszerűsítésével hoznák őket létre. A 40-45 darab afgán Mil Mi-17-ből 2019 végén 11 várt nagyjavításra, ezekből 4-et Bulgáriában fognak elszállítani a munkálatok elvégzésére.

Brian W. Bann ezredes, az amerikai tengerészgyalogság pilótái közül lett az első, aki több mint 1000 órát repült a Lockheed Martin F-35 Lightning II-es vadászbombázón. Az összesen eddig több mint 3000 repült órával rendelkező Bann ezredes repült az AV-8B Harrier II-vel, majd egy csereprogram keretében megismerkedett az amerikai légierő F-16-os típusával is. Az F-35-öt 2013. április 8. óta repüli, elsőként a tengerészgyalogosok közül, míg a típusra átképzettek sorában a 81. helyet foglalja el. Jelenleg a gyárban elkészült mindhárom variáns az A, a B, és a C átvételi berepülését végzi, valamint részt vesz a sikeres berepülést követően az alakulatokhoz történő átrepülések végrehajtásában is.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Canadair NF-5B Freedom Fighter

CASA CN-235M-200

McDonnell Douglas CF-188 Hornet

Soko J-22 Orao

Lockheed Martin F-35B Lightning II

Dassault Rafale C

McDonnell Douglas F-15C Eagle

Panavia Tornado IDS

Douglas A-4N Skyhawk

Lockheed C-5B Galaxy

Dassault/Dornier Alpha Jet A

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon

Szuhoj Szu-30SzM

Boeing T-45C Goshawk

Eurofighter Typhoon

Sikorsky SH-3H Sea King

British Aerospace Hawk Mk.51A

Fairchild A-10C Thunderbolt II

Saab JAS39C Gripen

McDonnell Douglas F-4F Phantom II