2020. ápr 18.

2020.04.18

írta: Netarzenál
2020.04.18

Április 14-én a spanyolországi Sevilla-ból felszállva végrehajtotta első repülését az az Airbus A400M Atlas (MSN104) katonai teherszállító repülőgép, mely Luxemburg tulajdonába fog kerülni.  Luxemburg az A400M fejlesztésének kezdete óta, vagyis 2003 májusától tagja a NATO szövetségesek (Belgium, Franciaország, Németország, Luxemburg, Spanyolország, Törökország és az Egyesült Királyság) által alkotott csoportnak. A helyi idő szerint 16:08-kor végzett elemelkedést 5 óra múlva követte a landolás, az eseménymentes repülés végeztével. A CT-01 lajstromszámú repülőgépet 2020 második negyedévében tervezik átadni, üzemeltetése a belgiumi Melsbroek repülőtérről, belga segítséggel fog megvalósulni a 15. Légiszállító Ezred állományában és használata is a két ország általi lesz. A belgák első A400M-jének az MSN106-nak az építése a befejező szakaszában van, és átadása röviddel a luxemburgi példány után várható. A 7. belga gép 2024-ben kerül majd leszállításra. Jelenleg 88 darab A400M van használatban, Franciaországban, Németországban, Malajziában, Spanyolországban, Törökországban és az Egyesült Királyságban.

Dánia két EH-101 Merlin helikopterrel és 70 főnyi katonával támogatja az afrikai Maliban folyó harcokat. A Franciaország által vezetett Barkhane terrorizmus ellenes műveletekben a dán helikopterek 2019. december 24-től vethetők be korlátozások nélkül. Március végéig a gépek és személyzeteik 120 bevetést teljesítettek, 250 órát töltöttek a levegőben, 1800 katonát és 45 tonnányi árut szállítottak. A jó együttműködés alapja a brit eljárások ismerete volt, de a franciák és a dánok viszonylag hasonló műveleti eljárásai miatt sem volt gond a többnemzetiségű bevetések során.

Március utolsó, illetve április első napjaiban a svédországi Lindköping és Grastorp közötti közút lezárására került. Ugyanis a Svéd Légierő Saab JAS39 Gripen C/D vadászbombázói hajtottak végre közútról történő üzemeltetési gyakorlatot. A 7. Légibázis gépei több fel-és leszállást hajtottak végre, így a légi és a földi személyzetek számára is lehetőséget teremettek egy esetleges széttelepítés alkalmával végzendő feladatok gyakorlására.

A legújabb hírek szerint az Orosz Légierő 2024-től fogja hadrendbe állítani a Berijev A-100 Premier radargépet. Az Iljusin Il-76MD-90A (a tervezési szakaszban Il-476 projekt néven is ismert) katonai tehergépen létrehozott új típus ugyanazt a kétáramú sugárhajtóműveket, a PS-90A-76-ot használja, mint a szállítógép. Ennek 15%-al nagyobb tolóerő, vagy kevesebb fogyasztás és hosszabb levegőben tölthető idő a legfőbb hozadéka az olcsóbb üzemeltetés mellett az eredeti D-30KP-val szemben. A fedélzeti elektronika is jelentősen modernizáláson esett át, elég csak megemlíteni a tömegét, ami 20 tonna körül mozog. Persze a képesség terén is előrelépés tapasztalható, hiszen a némileg nagyobb méretű, a törzs felett elhelyezett radarkupola alatt immáron 3 darab radarantenna található meg.

A 120 fokonként elhelyezett, a moszkvai Vega rádióelektronikai vállalat által tervezett új Vega Premier AESA antennával rendelkező radar 4-5 másodperc alatt tesz meg egy fordulatot, így a gyorsan mozgó célok követése is megbízhatóbbá vált. Légi eszközöket képes 600 kilométerről észlelni, míg a hajók esetében ez a távolság 400 kilométer. A fedélzeti rendszereket már 2016 októbere óta egy légi-és bizonyos földi tesztekre és kísérletekre szolgáló A-100LL (a szovjet/orosz kísérleti gépeknél megszokott „repülő laboratórium” rövidítése) jelölésű gépen nyüstölik. Ezt egy szabvány A-50 Mainstay átalakításával hozták létre, amely az eredeti Il-76-on alapul. Ennek a verziónak is létezik már egy korszerűsített változat, az A-50U, amiből 2018. december végén vehette át az orosz légierő az első példányát. A szolgálatban tartott 15 darab A-50-es radargép 26 és 35 év közötti szolgálati idővel rendelkezik. Korszerűsítésük valószínű, főleg annak fényében, hogy az elektronikai felderítésre is képessé vált A-100-as sorozatgyártása 2020-ban indulhat majd el legkorábban. Az állami berepülések az új fejlesztésű radargéppel 2019 elején kezdődtek el.

Oroszországban egy 4 millió rubeles költségkeret felhasználásával tanulmányozzák egy, a Szuhoj Szu-57-nél kisebb méretű harcászati vadászbombázó megalkotásának lehetőségét. Az elképzelés nem teljesen új, hiszen 2017-ben bejelentették be az ötödik generációs könnyű vadászgép létrehozásának eshetőségét a MiG tervezőiroda égisze alatt. Ennek a két hajtóművel rendelkező repülőgépnek az akkori nyilatkozat szerint 2025-re repülnie kell. Később már az is napvilágra került, hogy a MiG-29-ben és a MiG-35-ben használatos RD-33-ok erősebb változatát fogja megkapni az új gép. Az IDEX-2019-es kiállítás idején tárgyalások kezdődtek az Egyesült Arab Emírségekkel egy könnyű ötödik generációs könnyű vadászgép létrehozásának lehetőségéről. Azóta semmit sem hallani a közös munkáról. A MAKS-2019-en viszont újra felbukkant a tervezet, immáron MiG-XX név alatt. A csökkentett észlelhetőséget a fegyverzet belső terekben való hordozásával is szerették volna csökkenteni a tervezők.

Moszkvában úgy döntöttek, nem csak hézagpótlóként fognak szolgálni a modernizált Mil Mi-24 Hind harci helikopterek az újabb Mi-28-as és Ka-52-es harci helikopterek mellett. A legutóbbi Szíriai tapasztalatok alapján bebizonyosodott a régi helikopter konstrukció is használható a mai napokban, de ehhez természetesen egy alapos korszerűsítés kell. Itt a fő cél, az éjszakai alkalmazhatóság megvalósítása.  Másik oldalról megnézve, egy a kor igényeinek megfelelően modernizált Mi-24-es fele annyiba kerül, mint az újabb típusok. További előnyként említették meg a nyolcfőnyi deszant szállításának lehetőségét, valamint azt, hogy a már legyártott sárkányokban jelentős üzemidő van még. Egy korszerűsítés messze rövidebb idő alatt megvalósítható, mint egy új helikopter legyártása.

Az Egyesült Államok Külügyminisztériuma jóváhagyta a 10 darab Boeing AGM-84L Harpoon Block II hajók elleni robotrepülőgép és a hozzájuk kapcsolódó felszerelések eladását Marokkó kormányának. Az üzlet becsült költsége 62 millió dollár. Ezek a 124 kilométeres hatótávolságú fegyverek a Lockheed Martin F-16 Block 52+-es vadászbombázók fegyverzetébe fognak kerülni. Ezekből 15 együléses C és 8 kétüléses D verzió áll hadrendbe, valamint rendeltek még 25 darabot.

Algéria állítólag tárgyalásokat folytat további Mi-28 harci helikopterek vásárlásáról Oroszországgal. A már hadrendben álló 12 darab Mil Mi-28NE mellé az elkövetkező 3 évben újabb 30 forgószárnyas kerülhetne beszerzésre. A hírek szerint az algériai hadsereg 2,7 milliárd dollárt szánna a Mi-28NE-k, valamint 6 további Mi-26T2-es szállítóhelikopter megvásárlására.

Katar számára elkészült első Boeing F-15QA (Qatari Advanced) vadászbombázó végrehajtotta első repülését. A St. Louis-i Lambert Nemzetközi repülőtérről felszálló géppel, mely az F-15-ös típuscsalád legfejlettebb verziója, a 90 perces első repülése során függőleges emelkedéseket és 9G-s túlterhelésű fordulókat is végrehajtottak. A fedélzeti rendszerek, például az avionika és az AN/APG-82(V)1 rádiólokátor repülés közbeni ellenőrzése szintén sikeres volt. Katar 2017-ben rendelte meg 36 darab F-15QA vadászbombázóját 6,2 milliárd dollárért. Az első F-15QA gyártását 2018 közepén kezdte meg a Boeing és 2021-ben kezdi meg a repülőgépek leszállítását.

Nigériába április 8-án érkezett meg egy hajó Kínából. A jelenlegi helyzetben a legtöbben szájmaszkokat, vagy orvosi felszerelést sejthetnének a rakományjegyzékben, azonban fegyverekkel volt megrakva a kikötőbe befutó hajó. A nyugat-afrikai Nigéria, mely a Föld egyik legnagyobb olajtartalékának birtokosa, ugyanis tavaly írt alá Kínával egy igen tekintélyes fegyverbeszerzésről szóló szerződést. Az idő sürgetett, ugyanis a Boko Haram terroristái ellen kellettek a páncélosok. Ezekből most 17 darab érkezett meg, amelyek között a 8x8-as kerékképletű ST-1-es (a ZTL-11-es exportra kerülő jelölése), 105 milliméteres löveggel felszerelt páncélvadászok, SH-5-ös 105 milliméteres önjáró tarackok, és VT4-es harckocsik is voltak. A járművek mellett 15 darab 40 láb hosszú konténer is a szállítmány része volt, amelyek alkatrészeket és tartozékokat rejtettek. A nigériai katonák Kínában ismerkedhettek meg az új harci eszközeikkel, azonban a koronavírus miatt a kijelöl kínai oktatóállomány még nem érkezett meg az afrikai kontinensre.

Nigéria lett a régió első országa, amely ilyen fejlett harckocsikkal rendelkezik. A VT4-es, vagy más néven MBT-3000-es harckocsit 2012 közepén mutatták be, mint külföldre is eladható terméket. Az MBT-3000-es a szintén exportra ajánlott MBT-2000-es, más néven VT1A továbbfejlesztése. Ez utóbbi egyébként a kínai hadseregben rendszeresített Type 98/99-es harckocsikon alapul. Az MBT-3000-es erősebb, vízhűtéses, turbófeltöltős, elektronikus vezérlésű, 1300 lóerős, Kínában gyártott motorral és páncélzattal, valamint új felfüggesztéssel és futóművel lett ellátva. Erőátviteli rendszerként a hidromechanikus C1000B került beépítésre. A teljesen digitális elektronikával ellátott MBT-3000-es műholdas navigációs rendszerrel, távirányítású géppuskával, a lövegirányzó és a parancsnok számára külön irányzórendszerrel lett ellátva, ami éjszakai viszonyok között is jobb célfelderítést tesz lehetővé.

Ez utóbbi által válik elérhetővé, hogy miközben az irányzó célba veszi az ellenséget és tüzel, addig a parancsnok már új célpontot keressen. A 49 tonnás MBT-2000-es képest némileg súlyosabb, immáron 51 tonnás MBT-3000-es legénysége 3 fő, 125 mm-es lövegéhez természetesen töltőautomata csatlakozik, teljesítmény-lóerő aránya 25 LE/t, hossza löveggel együtt 10,1 méter, szélessége köténnyel együtt 3,50 méter, magassága 2,40 méter. Legnagyobb közúti sebessége 67 kilométer per óra, hatótávolsága 500 kilométer, fegyverzetét egy 7,62 milliméteres koaxiális, valamint a már említett távirányítású 12,7 milliméteres géppuska egészít ki. Lőszerkészlete 38 darab, ebből 22 a 8 lövés per perces tűzgyorsaságot garantáló töltőautomatában kerül elhelyezésre. A VT4-es harckocsikat már exportálták Thaiföldre, 49 darabos mennyiségben.

Az Egyesült Államok Külügyminisztériuma jóváhagyta 10 darab Boeing AGM-84L Harpoon Block II hajók elleni robotrepülőgép és 19 darab Raytheon MK 54 könnyű torpedó eladását India számára. Az összesen 155 millió dolláros fegyverbeszerzést az indiai haditengerészet P-8I Neptune repülőgépeire szánják. Az AGM-84L Harpoon Block II hajók elleni robotrepülőgépekért 92, az MK 54 könnyű torpedókért 63 millió dollár lesz kifizetve.

A thaiföldi kormány úgy döntött, hogy nem vásárolja meg a tervezett két Korea Aerospace Industries (KAI) T-50TH sugárhajtású kiképzőgépet. A délkelet-ázsiai ország 14 darabosra szerette volna növelni a T-50TH-s mennyiségét. A gépek megvásárlásának lemondásáról azért döntöttek, mert a védelmi költségvetésből pénzeszközöket kellett elkülöníteni a koronavírus okozta válság kezelésére.

Tajvan körüli nemzetközi vizeken hajózott az elmúlt napokban a kínai LIAONING repülőgép-hordozó és az általa vezetet hajócsoport. A japán hadihajók és repülőgépek által is kísért hajókötelékbe a hordozón kívül két-két romboló és fregatt, valamint egy ellátóhajó is tartozott. A hajókötelék az éves kiképzési tervben szereplő feladatát hajtotta végre a hajóút alkalmával.

Rossz hírek is érkeztek a kínai flottáról, ugyanis április 10-én a sanghaji Hudong-Zhonghua hajógyár dokkjában kigyulladt az elsőnek megépült Type 075-ös partraszállást támogató helikopterhordozó. Az internetre felkerült fotókon látható volt, hogy a hajó középső és hátsó részén tomboló tűz okozta füst a hajó középső részén és az elárasztható dokkfedélzet hátsó ajtaján dőlt ki. A tavaly szeptember 25-én vízre bocsátott egységen a tüzet gyorsan eloltották, de a hadihajón okozott károk mértéke eddig még nem ismertek. A kínai Type 075-ök méreteik megfelelnek a legnagyobb ilyen típusú hajókénak, hiszen vízkiszorításuk 40000 tonna lesz, teljes repülőfedélzetük 250 méter hosszú, szélessége pedig 30 méter. A 30 darab helikopter szállítására képes egységek rendelkezni fognak elárasztható dokkfedélzettel és két légpárnás partraszállító járművel is. Összesen hat Type 075-ös megépítéséről szólt eddigi a kínai haditengerészet terve.

A kínai állami médiában megjelentek szerint a Xian Aircraft Corporation (XAC) Y-20A Kunpeng stratégiai szállító repülőgép képes akár két Type 15-ös, vagy más néven ZTQ-15-ös könnyű harckocsi egyidejű szállítására. A 220 tonnás legnagyobb össztömegű Y-20A becsült maximális hasznos teherbírása 66 tonna. A 105 milliméteres löveggel ellátott, a kínai haderőben 2018-ban rendszeresített Type 15-ös könnyű harckocsi tömege 33 tonna, ezt 36 tonnára növelheti a pótlólag felszerelhető páncélzat.

Saját fejlesztésű elektronikai zavarókonténert alkottak meg Tajvanon az F-CK-1 Ching-Kuo vadászbombázók számára. A Taipei Times információi szerint az elektronikai zavarókonténert a Csungsan Tudományos és Technológiai Intézet tervezte meg. A fejlesztők az F-CK-1 Ching-Kuo vadászbombázók kis mérete miatt kényszerültek a külső felfüggesztésű elhelyezés megvalósítására.

Már márciusban megérkeztek Japánba a szigetország légierejének vásárolt harmadik és negyedik Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye radargépek. Az amerikai tengerészgyalogság Iwakuni támaszpontján lévő 473-as és 474-es oldalszámú gépek (gyártási számuk 169322 és 169323) átadása azonban késik. Az összeszerelt és berepült E-2D-k a koronavírus járvány miatt rostokolnak még az amerikai fennhatóság alatt álló bázison. Jelenleg még nincs kitűzött időpont az ünnepélyes átadásukra.

Elkezdődtek a légi üzemanyag-felvételi tesztek a Sikorsky Aircraft CH-53K King Stallion nehézhelikopterrel. 2020. április 6-án végrehajtott 4,5 órás csatlakozási tesztet a Chesapeake-öböl felett repülő, Lockheed Martin KC-130J Super Hercules légi utántöltő repülőgép segítségével hajtották végre. Az egymást követő összekapcsolódások során üzemanyag átadására nem került sor, de folyamatosan emelték a repülési sebességet, így vizsgálva a helikopter irányíthatóságának változását a Hercules mögötti örvényekben repülve. Ezek során bebizonyosodott, az utántöltés megvalósítása nem lehetetlen feladat a helikoptert vezetők számára.

Az amerikai légierő azt tervezi, hogy a Lockheed Martin AGM-183A ARRW hiperszonikus (5 Mach) rakétákat külső felfüggesztési pontokon is el fogja helyezni a Rockwell B-1B Lancer stratégiai bombázókon. A 17 géppel újból csökkenő mennyiségű B-1B flotta továbbra is hadrendben maradó 44 példányán így a forgó bombatárakat is felhasználva a 8 külső felfüggesztési pontnak köszönhetően, amelyeket még az AGM-86B csapásmérő robotrepülőgépek szállítására terveztek felhasználni, egyszerre 31 darab Martin AGM-183A ARRW hiperszonikus rakétával lesz felszerelhető. Ezekből a felfüggesztési pontokból az utóbbi időben csak egyet használtak rendszeresen, erre került felszerelése a Sniper célzókonténer. Az első körben mindössze egy századnyi, vagyis 18 darab B-1B-t érintene ez az átalakítás és átfegyverzés. A B-1B hadrafoghatósága az utóbbi hónapokban javult, a 2019-es évben volt olyan időszak, amikor csak mindössze hat gép volt bevetésre alkalmas állapotban. Jelenleg ez már 25 Lancer-ről mondható el.

A Boeing nemrég leszállította az 500. AH-64E Apache Guardian harci helikoptert, jelentette be a társaság április 16-i nyilatkozatában. Az AH-64E előállítása (teljesen új gépek építésével, illetve a régebbi D változatok modernizációjával) a koronavírus járvány ellenére eddig folyamatos volt arizonai Mesa-ban, az első példány 2011-es elkészültét követően. Az első AH-64A 1984-es elkészülte óta a különféle továbbfejlesztett változatokból összesen 2485 darab készült el, és a típust a világ 10 országában rendszeresítették.

Három hetes szünetet követően április 14-én a Boeing újraindította a P-8 és a KC-46 típusú repülőgépeinek gyártását. A katonai célokra módosított változatok előállítását március 25-én állították le ideiglenes jelleggel. Az Everettben gyártott KC-46A Pegasus légi utántöltő és szállító repülőgép, valamint a Rentonban készülő P-8A Poseidon tengeri járőrgép újbóli gyártása 2500 ember munkáját tette újra szükségessé. A Boeing 2020 első negyedévében 35% -kal kevesebb katonai repülőgépet szállított le, mint a 2019-es évben.

Április 2-án befejeződtek a Sikorsky HH-60W Jolly Green II harci kutató-mentő helikopter extrém időjárási viszonyok között végzett tesztjei a floridai Eglin légitámaszponton. A gépet és a rendszereit egy speciális hangárban tették próbára +49°C és -51°C hőmérsékleten is, de ugyanígy megnézték a 72 kilométer per órás szél, valamint egy percenként majd 500 literes vízmennyiséget produkáló felhőszakadás hatásait is. A rendszerek ellenőrzése hő, hideg, heves szél és eső hatása alatt valós adatokkal szolgált a helikopter azon képességéről, hogy a mentőakciót világszerte végre tudja majd hajtani különböző környezeti viszonyok között.

Igen jól halad a Lockheed Martin F-35-ös típuscsalád hadrendbe állítása a még fennálló hibák ellenére. Egy érdekes, fontos, ám kissé kevesebb rivaldafényt kapó szelete ennek a légi-és földi személyzetek képzésének üteme. Ezen a héten bejelentették, befejeződött a 1000. pilóta, valamint a 9000. műszaki képzése is.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Aero L-39ZO Albatros

AgustaWestland Merlin HM.1

Lockheed F-104G Starfighter

Kawasaki T-4

Northrop F-5E Tiger II

Panavia Tornado ECR

Westland Sea King HC.4

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon

Iljusin IL-78M Midas

Fairchild A-10C Thunderbolt II

Airbus A400M

McDonnell Douglas C-15 Hornet

MiG-29 Fulcrum

Boeing Vertol Chinook HC.2

British Aerospace Harrier GR.7

Grumman EA-6B Prowler

Saab Sk35C Draken

PZL-Swidnik W-3A Sokol

Szuhoj Szu-30SzM

Boeing B-52H Stratofortress

Eurofighter Typhoon FGR.4

Douglas A-4N Skyhawk

Dassault Mirage IIIRS

English Electric Canberra T.4

Canadair CL-13B Sabre 6

Hindustan Aeronautics Rudra

Vought F-8E(FN) Crusader

Fiat G-91Y

Raytheon U-125A

Westland WG-13 Lynx HMA.8DSP

Szuhoj Szu-22M4 Fitter K

Sepecat Jaguar A

Lockheed U-2S

MBB Bo-105CB

Kawasaki C-2

General Dynamics EF-111A Raven

IAI Kfir C.10

Szólj hozzá

Airbus Lockheed Martin Northrop A400M Atlas Boeing CH-53K King Stallion A-100 Premier Mil Saab Type 075 KAI Mi-24 Hind Korea Aerospace Industries T-50TH E-2D Advanced Hawkeye Berijev LIAONING F-15QA Grumman JAS39 Gripen Rockwell B-1B Lancer Xian Aircraft Corporation Mi-28NE Type 15 ZTQ-15 EH-101 Merlin A-50 Mainstay MiG-XX AGM-84L Harpoon ST-1 ZTL-11 SH-5 VT4 XAC Y-20A Kunpeng F-CK-1 Ching-Kuo Sikorsky Aircraft AGM-183A ARRW