2020. jún 27.

2020.06.27

írta: Netarzenál
2020.06.27

Belgiumban akár az NHIndustries NH90TTH (Troop Transport Helicopter) helikopterek idő előtti kivonása sem elképzelhetetlen a közeljövőben. Az idő előtti nyugdíjazást az a döntés teszi megvalósíthatóvá, mely szerint csökkenteni szándékoznak a szárazföldről üzemelő, szállító feladatkörű TTH variánsok repülési idejét. A négy példányban rendszeresített forgószárnyasoknak túl költséges a működtetése, főként az ipari támogatás hiánya miatt. Az viszont már több ország hadereje részéről elhangzott, hogy a típus üzemeletetési költségei igen magasak, és ezt a tényt a belgák is megerősítették.

Továbbá arról is beszéltek, hogy az ország hadereje mélyreható átalakuláson megy keresztül és úgy tűnik létszámhiánnyal fognak küzdeni pár éven belül. Mindezen hatások együttese vezetett oda, hogy bejelentették az NHIndustries NH90TTH helikopterek repült idejének csökkentését. A flottánál használt NH90NFH-kat (NATO Frigate Helicopter) ez nem érinti, ott képességeikre mindenképpen szükség van, így a szükséges pénzeszközök és legénységi létszám biztosítottak lesznek számukra. Más források szerint viszont a TTH-k idő előtti, hamarosan bekövetkező kivonása szinte biztosra vehető és egy olcsóbban üzemeltethető típus lesz az utódja.

Már folyik két újabb holland megrendelésre épült Lockheed Martin F-35A Lightning II-es berepülési programja. Az olaszországi Cameri-ben elkészült AN-11-es és AN-12-es jelzést viselő példányok várhatólag júliusban szállnak majd le holland repülőtéren.

További, az F-35-ről szóló hír az, hogy az Egyesült Királyság jó eséllyel nem fogja korszerűsíteni a korai Lockheed Martin F-35B harci repülőgépeit a legújabb Block 4-es szabványra ezen évtized későbbi szakaszában. Ezt a szintet egyébként 2026-ra szerették volna eléri, az összes addig átadott brit példányon. Mint kijelentették, ezt a teljes harci képességet biztosító szoftverfrissítést megkapó F-35B-k darabszámát az elvárt katonai képesség diktálta követelmények alapján határozzák majd meg a jövőben.

 Új ruhát kapott a brit Királyi légierő egyik Airbus A330 Voyager légi utántöltő és szállító repülőgépe. A NETARZENÁL GALÉRIA képei között is megtekinthető különleges festés a ZZ336-os lajstromú példányt díszíti. Az új külsővel az első repülését 2020. június 25-én teljesítő gép a VIP (kormánytagok, delegációk, királyi család) szállításokra lett kijelölve, ezért kapta meg az exkluzív, egyébként 1,1 millió dollárba kerülő külső festését. Utastere 58 ülőhelyes VIP konfigurációban lett eme nemes feladatra alkalmassá téve. Természetesen a tankerfeladatok ellátására továbbra is képes ez a Voyager is és amikor nincs szükség személyszállításra, akkor ugyanúgy ellátja majd a légi benzinkút szerepét, mint ahogy teszik ezt a szürke festést viselő társai is.

Május 7-e után most egy újabb Airbus A400M Atlas teherszállító repülőgép ütközött madárral. Az akkori spanyol gépnek ebben a hónapban egy angol példány lett a sorstársa. A Royal Air Force felségjelzését viselő Atlas C.1-es a spanyolországi Getafe repülőtér közelében ütközött össze a pilótafülke jobb ablakai alatti részen a szárnyassal. A sérülés súlyos mértékű, hiszen a külső borítás a deformálódáson felül fel is szakadt. Az ütközéskor keletkezett nyíláson át a beltérbe került szárnyas maradványaival a gép gond nélkül elvégezte a kényszerleszállást.

Kazahsztán négy új Mil Mi-35M Hind harci helikoptert vett át Oroszországtól. A volt szovjet tagköztársaság 2018 májusában rendelt meg nyolc korszerű forgószárnyast, a kiöregedett Mi-24-ek pótlására. A Mi-35M-ek már továbbfejlesztett rotorlapátokkal, X alakú farokrotorral, Klimov VK-2500-as gázturbinákkal, BREO-24 avionikai csomaggal, OPS-24N szenzortoronnyal rendelkeznek. Szárnycsonkjaik végéről hiányoznak a csakis az irányított rakéták felfüggesztésére szolgáló részek, futóműveik nem behúzhatók.

General Electric gázturbinák fogják mozgatni a Török haditengerészetnél 2023-ban szolgálatba lépő új ellátóhajót. A 190 méter hosszú, 7,2 méter szélességű és 22000 tonnás vízkiszorítású hajót a török ​​Sefine hajógyár készíti el. A napokban az Ohio-i székhelyű GE Marine szerződést kötött a török hajógyárral két LM2500-es gázturbina szállításáról. A GE CF6-6 repülőgépeken használatos gázturbinájából a török flotta különféle hadihajóin nagyjából 30 darabot használnak.

Törökországban elkezdték a hazai fejlesztésű, közepes hatótávolságú hajók elleni MRASM robotrepülőgépbe szánt gázturbina tesztelését. A TEI-TJ300 prototípusát a Turkish Aerospace Industries (TAI), a Roketsan, valamint a TÜBITAK közreműködésével előállították elő. A jövőben még további célokra is felhasználásra kerülő erőforrás Mach 0,9-es sebességhatárig lesz alkalmazható különféle feladatokra szolgáló repülőeszközök meghajtására.

A Korea Aerospace Industries (KAI) bejelentése szerint tárgyalások kezdődtek a Fülöp-szigetekkel KT-1 turbólégcsavaros alapfokú oktató repülőgépek eladásával kapcsolatban. Szintén egyeztetnek már Bangladessel ugyancsak a KT-1-esek megvásárlásával kapcsolatban. Itt sem került megemlítésre konkrét darabszám, csak annyi logikus részlet, hogy a beszerzésre kerülő darabszám nagyban függ majd a gépek árától.

Dél-Koreában eldöntötték két további Boeing E-737 AEW&C radargép megvásárlását. A típusból 2011 és 2012 között négy példányt vásároltak meg. Az 1,32 milliárd dolláros beszerzésben a két radargépen felül feleennyi összegből további rádióelektronikai felderítésre képes repülőgépeket is beszerez Szöul 2021 és 2026 között a két módosított Falcon 2000S és a négy Hawker 800 Peace Krypton repülőgép mellé.

Egy azonosítatlan tengeralattjárót észleltek a Japánhoz tartozó Amami Oshima-szigettől északkeletre eső területen, június 18-án. A szigetország azonnal Kawasaki P-1-es és Lockheed P-3 Orion tengeri járőr repülőgépeket, helikoptereket és hadihajókat - köztük a KAGA helikopter hordozót - irányított a térségbe a felszín alatti egység megkeresésére. A tengeralattjáró jó eséllyel egy kínai egység lehet, mely a Japán körüli felszín alatti hidrofonrendszer képességének felmérését végzi.

Módosítani szeretnék a Lockheed Martin F-22A Raptor repülőgépek pilótáinak kiképzési rendszerét az Egyesült Államokban. A fő cél az, hogy a lehető legtöbb időt töltsék majd a pilóták a minél valósághűbb szimulátorokban. Az ok pedig az, hogy az F-22-ek többet repülnek, mint ahogy azt eredetileg előre eltervezték. Ezért az F-22-ekben használatos Pratt&Whitney F119–PW–100 utánégetős kétáramú gázturbinás sugárhajtóművek darabszáma vészesen lecsökkenhet.

Nem sikerült túl jól az Egyesült Államok legújabb repülőgép-hordozójának a USS GERALD R. FORD-nak (CVN 78) a május végén június elején végzett tengeri próbái. Ugyanis június 2-án energiaellátási probléma lépett fel az elektromágneses katapultokkal. Ez a meghibásodás öt napig megnehezítette a repülési műveletek végrehajtását. A haditengerészet vizsgálja az esetet és megpróbálják felderíteni a meghibásodás mibenlétét.

Újból önveszélyes lett a Lockheed Martin F-35A Lightning II-es vadászbombázó szárazföldről üzemeltethető A variánsa. (Ironikus módon a repülőgépet "Villám II" -nek hívják.) Kicsit több mint 5 évvel ezelőtt a gyártó már lezártnak tekintette a villámcsapás elleni védelem ügyében jelentkező problémát. Akkor ugyanis a kelleténél kevesebb nitrogén jutott a kiürülésnek indult tartályokba. A repülőgép üzemanyagtartályait ugyanis repülés közben a gépbe épített OBIGGS (On Board Inert Gas Generating System) rendszer segítségével nitrogénnel töltik fel az üzemanyag feletti részen, így csökkentve az akár villámcsapástól is bekövetkező felrobbanás veszélyét. Persze mivel egy harci repülőgépről van szó, a harci sérülések okozta veszélyek ellen került megalkotásra ez a rendszer, akárcsak elődjei, melyek még nitrogénpalackokból kapták a robbanásveszélyt csökkentő gázt.

Vagyis az F-35-ök esetében nem kell annak utántöltésével foglalkozni a műszaki kiszolgálás során. Tehát volt gond, de csak az A változattal, ugyanis a rövid távon fel-és helyben leszálló B, valamint a hordozófedélzeti C változat esetében ez a rendszer némileg eltér a konstrukció kialakításából adódóan. Június első napjaiban azonban a Utah államban lévő Hill Légibázison lévő Ogden Logisztikai Komplexumban egy időszakos karbantartásra érkezett F-35A-n a nitrogén szállítását végző csőrendszeren sérülést fedeztek fel. A lehető leggyorsabban ellenőrzésnek vetettek hát még alá 24 gépet, ezekből 14-en fedeztek fel hasonló hibát.

A gyártó ideiglenesen felfüggesztette az F-35-ök szállítását június 2-tól 23-ig, míg megerősítést nem nyert, hogy a gyártás során még minden rendben található a csőrendszert érintőleg. Úgy tűnik tehát, hogy a rendellenesség csak az átadást követően lép fel a típuson. Azóta a Lockheed két F-35-öt már át is adott. Némelyik elképesztően gyorsan elhasználódott el, volt olyan, amelyik mindössze 173 órát töltött repülőgépbe építve. Mivel nem lehetett garantálni, hogy az OBIGGS rendszer megfelelően működne, ha az F-35-öt villámcsapás érné az a döntés született, hogy repülési korlátozásokat vezetnek be. Így az F-35A-k kénytelenek lesznek a villámlással járó zivatartevékenységeket 40 kilométeres körzetben elkerülni, akárcsak a 2010-es évek elején tették 2014 végéig, az áttervezést követő módosításig.

Sikerrel teljesítette első tengeren végzett tesztidőszakát a Sikorsky CH-53K King Stallion nehéz szállítóhelikopter. Az Atlanti-óceánon hajózó USS WASP (LHD 1) partraszállást támogató helikopterhordozón két hétig vizsgálták a típust. A repülőfedélzeten, illetve az az alatti hangárban végzett mozgatási és a hajó elektromos, illetve elektronikai rendszerivel szemben ellenállóságot vizsgáló próbákon felül a rotorlapátok összecsukását, valamint szétnyitását, továbbá a farokrész törzs mellé történő be, majd kihajtását is vizsgálták, a hajtóművek indítása és a fel-és leszállási jellemzőkkel együtt, a növekvő szélsebesség és változó szélirányok mellett. Persze a fedélzeten történő biztonságos rögzítés lehetőségét is leellenőrizték. A fel-és leszállásokat nappal és éjjel is végeztek, utóbbi esetben a személyzet éjjellátóval repült. A két hét során a CH-53K King Stallion minden esetben jelesre vizsgázott. A teljes körű tesztelés 2021-ben fejeződik majd be, míg az első századok a 2023-as, 2024-es évben települhetnek majd a partraszállást támogató helikopterhordozók fedélzetére új forgószárnyasaikkal.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Saab JAS39D Gripen

Antonov An-26

Dassault Falcon 7X

McDonnell Douglas AV-8B+ Harrier ll

Airbus A330MRTT Voyager KC.2

General Dynamics F-111E Aardvark

Dassault Rafale M

Boeing MH-47G Chinook

Kawasaki C-2

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon

Szuhoj Szu-25 Frogfoot

Boeing P-8A Poseidon

Dassault/Dornier Alpha Jet A

Douglas A-4N Skyhawk

Eurocopter EC-135T1

McDonnell Douglas C-15 Hornet

Dassault Mirage 2000D

Sikorsky CH-148 Cyclone

English Electric Canberra T.4

McDonnell Douglas F-15C Eagle

Dassault Super Etendard

Boeing KC-135R Stratotanker

MiG-29AS

NHI NH90TTH

Hawker Hunter F.58

Xian Y-20A

Szólj hozzá

Lockheed Martin NH90NFH USS GERALD R. FORD (CVN 78) A400M Atlas Boeing Turkish Aerospace Industries F-35A Lightning II Sikorsky CH-53K King Stallion Roketsan Mil General Electric Airbus TAI KAI F-22A Raptor Korea Aerospace Industries Pratt&Whitney Kawasaki KT-1 A330 Voyager P-1 NHIndustries NH90TTH Mi-35M Hind TEI-TJ300 TÜBITAK Sefine GE Marine GE CF6-6 LM2500 E-737 AEW&C Falcon 2000S Hawker 800 Peace Krypton P-3 Orion F119–PW–100 USS WASP (LHD 1)