2020. júl 11.

2020.07.11

írta: Netarzenál
2020.07.11

Július 6-tól már kutató-mentő feladatkörben is alkalmazzák Németországban az Airbus Helicopters H145-ös típusát. A Német Hadsereg (Heer) 2018 végén hét H145 LUH helikoptert rendelt meg erre a feladatra. A Bell UH-1D Huey forgószárnyasok pótlására szolgáló új típusból az elsőt 2019 decemberében vették át.

Az Egyesült Államok Külügyminisztériuma július 6-án jóváhagyta katonai helikopterek eladást Litvánia számára. A haderejét az utóbbi években példásan fejlesztő balti állam most hat Sikorsky UH-60M Black Hawk helikoptert és kapcsolódó felszerelést vásárolt az Egyesült Államokból, 380 millió dollár értékben. A fedélzeti elektronikával igencsak gazdagon ellátott UH-60M-ek mellé 14 GE Aviation T700-GE-701D gázturbinát, (12 beépítve, 2 tartalék) 12 darab M240H géppuskát, éjjellátó szemüvegeket, valamint számos rádiót is sikerült belefoglalni a megrendelésbe. A litván parlament még tavaly októberben jelezte az USA felé a hat Black Hawk megvásárlási szándékát. A szovjet gyártású Mil Mi-8 Hip helikopterek utódjainak feladatkörébe a kutató-mentő feladatok ellátása is bele fog tartozni. A most megrendelt UH-60M-ek közül az első várhatólag 2024-ben kerül majd átadásra.

Franciaország számára is lehetőség nyílt új repülőgépek megvásárlására. A flotta számára az USA-ból szereznek be Northrop Grumman Systems Corp. E-2D Advanced Hawkeye hordozófedélzeti üzemre képes radargépeket. A jelenleg is használt E-2C gépek pótlására 3 AN/APY-9-es fedélzeti rádiólokátorral ellátott D variáns mellé 10 Rolls-Royce T-56-427A hajtómű (6 beépített és 4 tartalék), 5 Link-16-os adatátviteli rendszer, valamint 4-4 AN/APX-122 és AN/APX-123 barát-ellenség azonosító berendezés is megvásárlásra kerül a 2 milliárd dolláros beszerzésben.

Párizs aknavetőket rendelt a 2019 novemberében magyar tulajdonba került Hirtenberger Defense-től. Az ország védelmi beszerzéseket irányító ügynöksége, a DGA (Direction générale de l'armement) közel 17 millió euró értékben vásárol majd a hadsereg részére 60 milliméteres aknavetőket, kétlábú állványokkal és R08-as jelzésű irányzékkal. A mindössze két pályázót vonzó tenderen a Hirtenberger Defense a Munitique francia társasággal társult, amely a kis kaliberű lőszerek forgalmazására szakosodott.

Ez újabb repülőegységnél kezdték el hadrendbe állítani a MiG-31BM Foxhound nehéz elfogóvadász repülőgépeket Oroszországban. A Csendes-óceánon Flotta alárendeltségében, a Kamcsatka félszigeten található jelozovói repülőtéren eddig is repülték a típust, de csak a B és a BSz változatokat. A modernizációval 2011 óta megjelenő BM most már egyre nagyobb darabszámban, egészen pontosan egy századnyi mennyiségben van jelen a fent említett repülőtéren, a 317. Vegyes repülőezred kötelékében. Itt eddig a MiG-31B és BSz változatok mellett a Kamov Ka-27-es helikoptereket és az Iljusin Il-38-as tengeri járőrgépeket repülték még az egység pilótái. A típus megjelenése a 2016-ben felújításon átesett jelozovói repülőtéren nem olyan nagy újdonság, hiszen pár hónapja volt szó arról, hogy ide is szándékában áll Moszkvának telepíteni egyik új csapásmérő fegyveréből.

Ez pedig nem más, mint a légi indítású K-47M2 Kindzsal (Tőr) típusú hiperszonikus rakéta. Az orosz TASSZ védelmi iparból származó közlése szerint ezek a Kindzsalok már hajók ellen is kellő hatékonysággal lesznek bevethetők. Az új feladatkör ellátása jelentős módosítást igényel a Foxhound-okon, így a vadászfeladatok ellátása ezek után már nem lesz végrehajtható a MiG-31K alváltozatokkal. Ugyanis a fedélzeti rádiólokátor eltávolításra kerül, de a belső üzemanyag-kapacitást plusz tartályok beépítésével megnövekedik. Jelenleg a haditengerészet két MiG-31-et repülő ezreddel rendelkezik. Az Északi Flotta parancsnoksága alatt a moncsegorszki, és a már említett jelozovói repülőtéren repülik a típust. Moncsegorszkból felszállva Izland partjaitól a Kara-tengerig nyílik majd mód a Kindzsal bevetésére, míg a kamcsatkai MiG-31K-al a Kelet-Szibéria partvidékétől kezdve, a Bering-tengeren és az Ohotszki-tengeren lévő hajókra jelenthetnek a jövőben veszélyt.

Törökországban végrehajtottak a hazai fejlesztésű Atmaca (Héja) hajók elleni robotrepülőgéppel egy újabb ellenőrző lövészetet. Most a fegyver maximális hatótávolságának határán, vagyis az indítástól 200 kilométerre lévő célpontot találtak el a fegyverrel. A Roketsan által fejlesztett 800 kilogrammos tömegű Atmaca egy 200 kilogrammos harci résszel van ellátva, hatótávolsága 200 kilométer. A végfázisban aktivizálódó aktív radaros önirányító rendszerét tehetetlenségi navigációs rendszer és műholdas navigációs rendszer egészíti ki. Mozgatásáról egy Microturbo TRI 40 sugárhajtómű gondoskodik, ezt szeretnék majd kiváltani egy hazai tervezésű/építésű gázturbinára a jövőben.

Az Atmaca hajók elleni robotrepülőgép fejlesztése 2009-ben kezdődött el, fővállalkozó a Roketsan lett, a cél pedig az amerikai eredetű Harpoon hajók elleni robotrepülőgépek utódjának létrehozása, 2018-as rendszeresítési dátummal. Az internetre felkerült fotók alapján az indításokat az amerikai Harpoon robotrepülőgépekéhez megszólalásig hasonló, vagy pont azokhoz is használt Mk141-es indítóból végezték, így az Atmaca hossza nem lehet haladhatja meg, az RGM-84F variánsét, vagyis 5,23 méter, törzsátmérője 350 milliméter. További lényeges eltérés, hogy az Atmaca szárnyainak fesztávolsága nagyobb, 1,4 méter mint a Harpoon-é, valamint a gázturbina beömlőnyílását a szárnyak mögött alakították ki. Az Atmaca első indításra, igaz még csak szárazföldről, 2017 márciusában került sor. Rendszeresítésére még ebben az évben szeretnének sor keríteni a törökök.

Jordánia számára is elérhetővé vált a Sikorsky UH-60-as Black Hawk típus a héten. A közel-keleti állam egy példányt vásárolhat majd meg 23 millió dollárért. Ennek, a közeledő rakétákat észlelő rendszerrel is ellátott UH-60M gépnek a kormányzati célú repülések végrehajtása lesz a feladata, vagyis a királyi család tagjainak szállítását fogja végezni. Az UH-60M-ből jelenleg 35 példány repül Jordániában, átlagéletkoruk kicsivel több, mint 11 év. Ezek körül kettőt vesznek igénybe VIP feladatok ellátására.

Washingtonban jóváhagyásra került 8 darab Bell/Boeing MV-22 Block C Osprey billenőrotoros gép eladása Indonézia számára. A 2 milliárd dolláros beszerzés meglepetésként hatott, hiszen eddig nem volt ismert, hogy Indonézia az USA egyik legdrágább repülőeszközét szeretné rendszeresíteni. A darabonként nagyjából 250 millió dollárba kerülő V-22-esek, vagy a légierő 40 üzemben lévő forgószárnyas flottáját (átlagéletkor 24,8 év, köztük hat, 4,2 átlagéletkorú H225M), vagy a hadsereg 144 darabos helikopterállományát tennék színesebbé. Ez utóbbiban található meg a nyolc Boeing AH-64E Apache harci helikopter is.

A jelentések szerint Dél-Koreában elkészültek a KF-X vadászbombázóba szánt fedélzeti rádiólokátor első példányával. Az AESA antennával ellátott berendezést a Hanwha Systems alkotta meg. Helyi értesülések szerint a berendezést Izraelbe is elszállították egy alapos tesztelésre, ahol képességeivel kivívta az izraeli szakértők elismerését. Szöul még évekkel ezelőtt arra kényszerült, hogy saját maga fejlessze ki vágyott AESA radarját a KF-X vadászbombázóhoz, miután az Egyesült Államok megakadályozta a Lockheed Martin-t abban, hogy exportálja a szükséges technológiát - ami egyébként az F-35-ösben is megtalálható - ázsiai szövetségese számára. A hírek szerint a megvalósításban az izraeli Elta volt a dél-koreaiak segítségére. Várhatólag a rádiólokátor a hamarosan átadásra fog kerülni a légierő számára.

Japánban egyre jobban kezd körvonalazódni a hazai fejlesztésű FX, csökkentett észlelhetőséggel bíró új típus jövője. A japán sajtóközlemények szerint a prototípus 2024-ben elkészül, és az első sorozatgyártásúnak tekinthető repülőgép 2030-ban gördül majd le a szerelősorról. Az új vadászgép, melynek legfőbb szerepe a légiharc lesz, 2035-ben kezdi majd meg a Mitsubishi F-2 vadászgépek leváltását. Az is kiderült, hogy Nagy-Britannia is szerepet kap a projektben, elsődlegesen azt, hogy elősegítse a repülőgép hajtóművének fejlesztését.

Eddig úgy nézett ki, hogy a japánok egyedül fognak nekivágni a F-3-as, illetve FX jelzéssel is illetett csökkentett észlelhetőségű harci repülőgép kifejlesztésének. A 92 darabos mennyiségben szolgáló F-16-os alapokon nyugvó F-2-es jelzést viselő típus pótlása 2030-2035 körül válik időszerűvé. Mivel egy fejlesztés akár 10 évet is igénybe vehet, így Tokió talán még időben hozta meg ezt a jelentős döntést. A külföldről érkező típusok, vagyis a Lockheed Martin F-22, a Boeing F-15 és a BAE Eurofighter Typhoon értékelése során még 2018-ban megállapítást nyert, hogy az első, a még érvényben lévő exporttilalom miatt továbbra is elérhetetlen Japán számára. A másik kettő költségei és képességei nem egyeznek meg az elvártakkal, így más megoldást kell találni. Ez pedig nem más, mint a hazai fejlesztés, amibe a munka gyorsítása, na és persze a költség csökkentése érdekében külföldi partnereket részvételére is számítanak.

Érthető okokból csak a brit-olasz-svéd Tempest, vagy német-francia FCAS partnerek kerültek megemlítésre. De egy nemzetközi program nehézségekbe ütközhet a határidők, a képességek és a feladatok elosztása tekintetében, valamint az eltérő követelmények összehangolásában is. A gép hajtóművét szeretnék japán fejlesztőbázisra támaszkodva megalkotni. Itt talán alkalmazni fogják az Ishikawajima-Harima Heavy Industries (IHI) által kifejlesztett XF5-1-es utánégetős hajtómű létrehozása során felgyülemlett tapasztalatot. Ez az erőforrás egyébként a Mitsubishi ATD-X (Advanced Technology Demonstrator) Shinshin lopakodó repülőgép számára került kifejlesztésre. A repülések során nem derült fény jelenős hibákra, sőt az IHI XF5-1 sugárhajtóművek igen jól teljesítettek a nagy állásszögű repülések során. Természetesen a technológiai demonstrátor repülőgéppel szerzett egyéb tapasztalatok is felhasználásra kerülhetnek az F-2-es utódjának megalkotása során.

Jelenleg úgy tűnik a külföldi gyártók csak beszállítói szerepkörben (repülési rendszerek, érzékelők és egyéb alkatrészek) érvényesülhetnek majd az új típus esetében, mivel a Lockheed, a Boeing és a BAE elképzeléseit elemezve úgy ítélték meg, hogy nem feleltek meg a japán igényeknek. Egy ilyen véglegessé váló döntés a japán fő védelmi vállalkozó, a Mitsubishi Heavy Industries számára lenne kedvező, mivel ez egy 40 milliárd dollár feletti katonai szerződést hozna számára tető alá. Tokió közleményében jelezte, a 2020-as év végére pontot szeretnének tenni az ügy végére. Meg kell jegyezni, a Mitsubishi eddig még nem állt elő repülőgépe részletes terveivel. Az új típusról készült fantáziarajzok azonban csak nyomokban emlékeztetnek arra az ATD-X gépre.

Az akár 100 darabos mennyiségben is rendszeresítésre kerülő új gép mérete a Lockheed Martin F-22A Raptor méreteivel fog vetekedni, vagyis igencsak nagyméretű lesz. Erőforrásaként a F-22-ben használt Pratt&Whitney F119-hez hasonló teljesítmény leadására képes, 2018-tól tesztelt Ishikawa-Harima Heavy Industries XF-9-1 gázturbinák szolgálnak majd, amik lehetővé fogják tenni a szupercirkáló képességet is. Ezek a várakozások szerint az esetleges módosításokat követően is rövidebbek lesznek, mint az F119-ek, így a Raptor-hoz viszonyítva nagyobb fegyvertér kialakítására nyílik majd lehetőség a japán lopakodón a tervezők számára. A japánok szerint az amerikai vállalatok, köztük a Lockheed Martin, a Boeing és a Northrop Grumman továbbra is potenciális partnerek lehetnek. Napvilágra került egy újabb elvárás is az F-3-al szemben. Ez pedig az, hogy több légiharc-rakéta szállítására kell képesnek lennie, mint az F-35 Lightning II-es.

Tovább bővült a Top Aces kanadai magánvállalat repülőgépparkja. A Top Aces flottájába már eddig is húsz, valaha a Luftwaffe kötelékében repült Alpha-Jet, valamint fél tucat ex-izraeli A-4N Skyhawk repülőgép volt megtalálható. Most újabb Alpha Jet-eket sikerült megvásárolni, méghozzá Belgiumból. Ennek köszönhetően az ausztrál, a kanadai és a német fegyveres erők számára ellenséges repülőgépek szerepét játszó gépek mennyisége 25, az európai országból kivont sugárhajtású kiképzőgéppel gyarapodott. Belgium 2018 októberétől várta a feleslegessé vált, de a Beauvechain légibázison megfelelően tárolt Dassault-Breuget/Dornier Alpha Jet-ek vásárlóját. A német-francia típusból 33 darabot rendszeresítettek a Lockheed T-33-ok és a Fouga Magister-ek leváltására. Az első belga Alpha Jet 1978. június 30-án került átadásra. A kanadai cég a gépeken felül az összes tartalék alkatrészt is megszerezte. A szimulátort viszont az osztrák AMST-nek adták el a belgák, amely a vadászpilóták kiképzésére szakosodott és az ausztriai Braunau am Inn-ben található a székhelye.

Brazíliában elkezdték a Saab JAS39 Gripen alkatrészeinek gyártását. Az együléses E változat törzs elülső, valamint hátsó részeinek előállítását a Saab első, Svédországon kívüli repülőgépgyára, a Saab Aeronáutica Montagens (SAM) végzi. Ez São Paulo egyik elővárosában, São Bernardo do Campo-ban található. A svédországi Linköpingbe a brazíliai üzemből ezeken felül még törzsféklapok, illetve a szárnyak egyes elemi is átszállításra fognak majd kerülni a jövőben. Továbbá a kétüléses F variánsok törzs elülső, valamint hátsó részeinek gyártását is fogják majd végezni a SAM csarnokában, természetesen ugyanazoknak a szabványoknak megfelelően, mint a svéd gyárban.

 Igazán bőkezűnek volt mondható az elmúlt időszakban az Egyesült Államok Külügyminisztériuma, hiszen Argentína számára is jóváhagyásra került egy beszerzés. A dél-amerikai ország részére 27 darab General Dynamics Land Systems Stryker lövészpáncélos megvásárlása került elérhető közelségbe. A páncélozott szállító harcjármű konfigurációt képviselő M1126-os alváltozatok ára 100 millió dollár, fegyverzetüket egy 12,7 milliméteres nehézgéppuska alkotja.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Kawasaki EC-1

Boeing CH-47D Chinook

Panavia Tornado ECR

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon

Hawker Siddeley Harrier GR.3

McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle

Alenia Aermacchi M-346 Master

Douglas A-4K Skyhawk

Airbus Helicopters H145 LUH

Bell UH-1D Huey

Eurofighter Typhoon EF2000

McDonnell Douglas F-4EJ Kai

Hawker Hunter F.58

Lockheed P-3C Orion

Saab 105ÖE

Grumman F-14A Tomcat

MiG-21Bisz

General Dynamics F-111E Aardvark

Szólj hozzá

Airbus Helicopters Bell Sikorsky UH-60M Black Hawk Stryker KF-X Roketsan AESA Rolls-Royce General Dynamics Land Systems Saab Gripen Atmaca E-2D Advanced Hawkeye JAS39E Bell/Boeing T700-GE-701D GE Aviation H145 LUH UH-1D Huey Northrop Grumman Systems Corp. T-56-427A Link-16 AN/APX-122 AN/APX-123 Hirtenberger Defense MiG-31BM Foxhound MV-22 Block C Osprey Hanwha Systems Top Aces Alpha-Jet A-4N Skyhawk M1126