2020.07.25

2020/07/25. - írta: Netarzenál

Új repülőgépekkel gyarapodik majd a következő évtől a Luftwaffe állománya. A nemrégiben megszületett szerződés értelmében 2021-ben két új Airbus A321neoLR kerül majd átvételre. Az augusztus és október hónapokban átadásra kerülő szállítógépek a hamburgi Lufthansa Technik hangárjaiban fognak átalakulni a katonai feladatok igényelte többfeladatú gépekké. A 2022-ben szolgálatba lépéskor így már 163 utas szállításán felül, némi átalakítással képesek lesznek 18 különböző belső konfigurációban készen állni a különféle igények kielégítésére. Így akár hat intenzív kezelésben részesülő beteg szállítása sem okozhat majd problémát, de, akár tizenkét enyhén, vagy közepesen sérült beteg szállítása is megoldható lesz a két új Airbus A321neoLR repülőgépekkel.

Aruba szigetétől 12 kilométeres távolságra a Karib-tengerbe zuhant Holland Királyi Haditengerészet (RNLN) egyik NH90 NFH helikoptere. A gép négyfős személyzetéből ketten életüket vesztették. A baleset okát jelenleg vizsgálják, a többi, immáron csak 19 darab holland NH90-ek felszállási tilalom alatt állnak.

Hét cég jelezte csatlakozását a brit Tempest, (régebben FCAS = Future Combat Air System) ötödik generációs vadászbombázó fejlesztési csapatához. Az Egyesült Királyság 2018-ban indította el a fejlesztést és ennek eredményeként 1,9 milliárd fontot fektet be a következő generációs harci repülőgépek fejlesztésébe, amelyek célja a Typhoon vadászbombázók helyettesítése a 2030-as évek végére. A BAE Systems, a Leonardo UK, az MBDA UK, és a Rolls-Royce alkotta csapat így kiegészült a GE Aviation UK, a GKN Aerospace, a Collins Aerospace, a Martin Baker, a QinetiQ, a Bombardier Belfast és a Thales UK cégekkel. Svédország továbbra is együtt működik a fejlesztőkkel, de továbbra sem csatlakozik a fejlesztést végzőkhöz. A svéd cég például egy fejlesztési központot is létrehoz Nagy-Britanniában a magasabb szintű együttműködés érdekében.

Már gondolkodnak a brit Puma helikopterek jövőjéről a szigetországban. A HC.Mk 2 korszerűsítési programon átesett flotta üzemideje 2025-ben éri el a végét, amely 50 év. Az Egyesült Királyság Védelmi Minisztériuma számos lehetőséget megvizsgál majd, ezek közül az egyik, egy újabb korszerűsítést és élettartam-hosszabbítást követően a Pumák további szolgálatban tartása, de ez csak a 2035 körüli időpontra odázná el a váltótípus megjelenését. Ez akár lehetne a Leonardo Helicopters AW149-es, 9 tonnás, többfunkciós közepes szállító helikopter is. Amennyiben nem hagyományos kialakítású repülőeszköz mellett tennék le a voksukat a döntéshozók, úgy tengerentúli megoldással kell beérni. Az UH-60 Black Hawk utódlásáért versenyző Sikorsky/Boeing SB1 Defiant, vagy a Bell V-280 Valor azonban csak évek múlva lesz hadrendbe állítható.

Tovább folytatódnak Franciaországban a helikopterek fedélzetére fejlesztett lövésbiztos páncélüveggel a tesztek. Az anyag, melyet a Solcera nevű francia vállalat alkotott meg, valójában egy kerámia, ami átlátszó. Több éves kutatás után - ami 2014 novemberében indult el - sikerült kifejleszteni ezt az ultra könnyű nanostrukturált kerámiát, aminek fajlagos sűrűsége 3,48 és hatszor ellenállóbb, mint az üveg. Mindemellett 50%-al könnyebb is, mint a hasonló védelmet nyújtó lövésbiztos üveg, ezért kifejezetten alkalmas helikopterek ablakaiban való felhasználásra. A 7,62 milliméteres lőszerek elleni védelmet biztosító lövésbiztos kerámiával 2020 februárjától folynak a repülési tesztek egy Caracal helikopterre felszerelve. A nappal és éjjel is kellő átláthatóságot biztosító anyag eddig jól szerepelt, az árgus szemmel figyelt, rezgésekkel szembeni ellenállósága is megfelelő volt. Hamarosan a francia különleges erők által használt NH90-en is tesztelni kezdik majd a lövésbiztos kerámiát, míg a fejlesztők megpróbálják 2021 végéig előállítani nagyobb méretű (300x300 milliméteres), illetve íveltebb formában is, így még jobban kielégítve a katonai felhasználók igényeit.

Végrehajtotta első repülését a Leonardo M-346 LFFA prototípusa 2020. július 13-án. A venegonoi repülőtérről felszálló gép korábban M-346 Fighter Attack (FA) néven volt ismert. Az immáron teljes harci képességekkel bíró M-346 LFFA prototípus jelentősen különbözik az eddig gyártott M-346 Advanced Jet Trainer (AJT) kiképzőgéptől. A beépített több üzemmódú Grifo-M-346 radar mellett új antennák jelentek meg az orrkúp és a pilótafülke előtti részen, valamint gép alján a hajtóművek burkolólemezein. A pilótaképzésre továbbra is alkalmas M-346 LFFA alapvető fegyverzetét a szárnyak végein az AIM-9 légiharc-rakéta, míg a félszárnyak alatti két-két felfüggesztési ponton Mk-82 szabadon eső bombák, illetve a Lizard 2 lézerirányítású bombák alkotják. A törzs alatti felfüggesztési pontra a Litening 5 célzó és a RecceLite felderítő konténerek is felszerelhetők. Ez a fegyverválaszték bővülhet a jövőben IRIS-T légiharc-rakétával, GBU-12, GBU-16 lézer, GBU-49 és Lizard 4 kombinált vezérlésű bombákkal, GBU-38 és GBU-32 JDAM, GBU-39 kis átmérőjű bombákkal, Brimstone és Marte ER rakétákkal.

Görögország azt tervezi, hogy 2021-ben aláírja majd 20 darab ötödik generációs Lockheed Martin F-35A Lightning II-es vadászbombázó megvásárlásáról szóló szerződését. Ennek értéke közel 3 milliárd dollár lesz és az első példányokat 2025-ben, vagy 2026-ban vehetik majd át.

Erősödni látszik a görög-izraeli viszony. A két ország eddig leginkább hadgyakorlatok terén találta meg a közös hangot, azonban úgy tűnik most jelentősebb összefonódás várható. Az izraeli segítséggel megújuló görög pilótaképzés, valamint a szintén izraeli támogatással épülő korvetteken felül, most egy újabb megállapodás van születőben. Ugyanis a görögök 19 darab Boeing AH-64E Apache harci helikopterét izraeli vállalatok korszerűsíthetik majd a jövőben. 34 millió dollár értékben a forgószárnyasok Elbit Systems gyártmányú célfelderítő és célkövező rendszert kapnak, de izraeli lesz a sisakkijelző is. Továbbá a fegyverzetben megjelenik majd a Rafael által gyártott Spike NLOS irányított rakéta. Görögország azt tervezi, hogy a Sikorsky S-70B-6 Aegean Hawk helikoptereit is felfegyverzi majd ezekkel a rakétákkal.

Új hajóval gyarapodott az Orosz Balti-tengeri Flotta állománya. A GORSKOV-osztályú – ismertek még Projekt 22350-es néven is - KASZATONOV ADMIRÁLIS a hajóosztály másodiknak megépült egysége, vízre bocsátása 2014. december 12-én történt meg. A 431-es hadrendi számot viselő fregatt sikeresen teljesítette az állami teszteket. Egy ilyen fregatt vízkiszorítása 5000 tonna, hossza 135 méter, szélessége 16 méter, legnagyobb sebessége 30 csomó, legénysége 200 fő, készleteinek utánpótlása nélkül 30 napig képes a nyílt tengeren hajózni. Öt éve már, hogy köztudott, késni fognak a GORSKOV-osztályú fregattok átadási dátumai. Ugyanis a hajók mozgatását végző M90FR gázturbinák Ukrajnában készültnek, és a fegyveres összetűzések miatt az első két hajó kivételével a többi egység számára ezek már nem kerültek leszállításra. A harmadiknak, illetve a negyediknek építeni kezdett ADMIRAL GOLOVKO és az ADMIRAL ISAKOV számára az orosz kormány a Szaturn-t kérte fel a megfelelő gázturbinák legyártására, amelyek az M90FR jelzést kapták. A Severnaja Verf hajógyár által épített hadihajókból összesen 15 egységre tart igényt a haditengerészet.

További problémát jelentett a fregattok nem teljes légvédelmi képessége is. Ugyanis az AESA antennával ellátott Poliment 5P-20K rádiólokátorok, melyekből négy, a hajó körüli teljes légtérben a légi célok nyomon követésére és a rakéták célra vezetéséért felel, a kis hatótávolságú (kb. 15 kilométer) 9M100, valamint a közepes hatótávolságú (kb. 40-50 kilométer) 9M96M rakétákkal gond nélkül képes volt az együttműködésre és a légi célok elpusztítására, addig a nagy hatótávolságú (kb. 150 kilométer) 9M96 rakétákkal nem. A gond állítólag nem egyszerű integrációs eredetű volt, amit bizonyított az is, hogy éveken át húzódott. Kérdés volt, hogy az orosz védelmi minisztérium, mely az amerikai AEGIS légvédelmi rendszer képességét várta a rendszertől átveszi-e így is a hajókat a gyártóktól, vagy vár, amíg a hibák kiküszöbölésre kerülnek. A KASZATONOV ADMIRÁLIS esetében 2016 közepén még 2017-es évben várták az átvételt.

Oroszországban bemutattak egy teherautó alvázra helyezett tüzérségi eszközt. A 8x8-as kerékképletű BAZ-6010-027-es teherautóra egy 152 milliméteres 2A64 ágyú került felszerelésre, amelyet a 2S19 MSTA-Sz önjáró tarackon is alkalmaznak. A löveg automata töltőberendezéssel képes elérni a 8 lövés per perces tűzgyorsaságot. Az így létrejött 2S43 Malva a még meglévő 2S1 Gvozdgyika, illetve a 2A65 MSTA-B önjáró tarackok leváltására szolgálna.

Jelenleg már a repülési teszteken van a Mil Mi-8 helikoptercsalád AMTS-VN jelzést viselő alváltozata. Ezt a Szíriában szerzett harci tapasztalatok alapján fejlesztették ki, a különleges erők igényei szerint. A novemberben befejeződő próbákon a jelenlegi egy forgószárnyas mellett a hamarosan bekapcsolódó két másik is részt fog venni. A Mi-8 AMTS-VN jellemzői a két oldalsó ajtóba szerelt 12,7 milliméteres nehézgéppuska, giroszkóppal stabilizált elektrooptikai rendszer, új navigációs berendezés, digitális robotpilóta, infravörös fényszóró, éjjellátóval kompatibilis kabinvilágítás, rakétaindításra figyelmeztető berendezés, mely képes a csalik automata kivetésére is. Továbbá a pilótafülkét és a helikopter fő rendszereit titánötvözetből készült új páncél védi, valamint a tehertér padlóját és az oldalát az ablakokig kevlár páncélzattal látták el. Erősebb hajtóművek, továbbfejlesztett főrotor, modern aerodinamikai kialakítású kompozit lapátokkal, valamint hatékonyabb X-alakú farokrotorral gondoskodik a megfelelő mozgékonyságról. A Mi-8 AMTS-VN helikopterekből eddig 10 darabra adott fel megrendelést Moszkva.

Újabb hírmorzsák az indiai Dassault Rafale vadászbombázók első példányainak leszállításával kapcsolatban. A gépek a megfelelő időjárási körülmények esetén július 29-én fognak leszállni Indiában, darabszámuk 5 lesz. Érkezéskor nem tervezik a média megjelenését. Várhatólag a SCALP csapásmérő robotrepülőgépeken, illetve a Meteor légiharc-rakétákon felül hamarosan bővülni fog a rendelkezésre álló fegyverzet mennyisége az indiai Rafale-ok esetében. Állítólag már előrehaladott állapotban van a Sagem AASM Hammer rakéta-póthajtású bombák beszerzéséről szóló tárgyalás.

A Singapore Technologies Engineering Ltd (ST Engineering) bejelentette, hogy megállapodást írt alá az Israel Aerospace Industries Ltd-vel (IAI) egy közös vállalat létrehozásáról Szingapúrban. Az ST Engineering és az IAI a közös vállalkozás 50-50%-át birtokolja majd. A Proteus Advanced Systems Pte Ltd elnevezésű vállalkozás, az anyavállalatainak erősségeit és eredményeit kiaknázva fejlett haditengerészeti rakétarendszerek piacra dobására és értékesítésére jött létre. A néhány évvel ezelőtt aláírt fejlesztési megállapodás alapján a két cég létrehozza a Blue Spear hajók elleni rakétát. Az ennél alkalmazott indító-gyorsító rakétafokozatot, illetve a harci részt készítik a szingapúriak. A Blue Spear hajók elleni rakéták értékesítésének kezdete csak ezen évtized második felére várható.

Bennfentes források szerint Kína két éven belül vízre bocsáthatja következő repülőgép-hordozóját. Az első Type 002-es osztályba tartozó egység építése már a végső szakaszba érkezett, várhatólag a következő év első felében be fogják fejezni. A még 2015-ban elkezdett munkálatokat a 2019-es évben technikai okok gátolták ideiglenesen, majd a koronavírus járvány némileg lelassította, de a hajógyári munkások most már újra az egység megalkotásán ügyködnek. A második Type 002-es osztályba tartozó repülőgép-hordozó építése 2018-ban indult el. A 2019-es év elején napvilágra került kínai flottafejlesztési tervben 2025 és 2035 között négy új Type 002-es osztályú hordozó megépítését vetítették előre. Ezek már nukleáris meghajtással és elektromágneses katapultokkal (EMALS) rendelkeznének, és megjelenésüknek köszönhetően a LIAONING kivonására is sort kerítenének 2030-2035 körül. A 320 méteres hosszú, 80000 tonna vízkiszorítású Type 002-es egységek fedélzetén 36-48 J-15-ös vadászbombázó lenne megtalálható, 4 darab légtérfelderítő repülőgép mellett. 

Egy ideig szó volt róla, hogy a Type 002-ek fedélzetén már egy csökkentett észlehetőségű vadászbombázó is bemutatkozna, de a 2020 közepi hírek ezt már nem valószínűsítik. Szintén ekkor láttak napvilágot azok az információk, melyek szerint ez a két egység gőzturbinás meghajtással, de már elektromágneses katapultokkal lesz ellátva. Nukleáris reaktort talán majd az ezek után elkészülő hordozókba építenek be. A több mint 5000 fős legénységű Type 002 repülőfedélzetének szélessége 80 méter lenne. Egyes kínai források tudni vélik, kifulladni látszik az ország repülőgép-hordozó építési programja, a harmadik és a negyedik testvérhajó megvalósításának tervével felhagytak Pekingben.

Egyre messzebb kerül Törökország attól, hogy átvegye Lockheed Martin F-35A Lightning II-es vadászbombázóit, amelyekből 100 darabra tartott igény. A legutóbbi hírben a 14. gyártási tételben szereplő 8 darab, eredetileg Törökország számára készülő gép szerepelt. Mégpedig azért, mert a gyártó megrendelést kapott ezekre, de úgy, hogy azokat az USAF részére kell elkészítenie. Most már arról is születtek írások, hogy a török cégek kirakása az F-35-ös programból további 600 millió dolláros kiadást jelenthet, valamint ugyanez a lépés török források szerint a kész repülőgépeken 7-9 millió dolláros árnövekedést okozhat.

Új szint vitt 2020. július 20-án egy agresszor célokra használt Northrop F-5F Tiger II-es repülőgép a kiképzőrepülések világába. Ugyanis ez volt a haditengerészet első gépe, melyen a Szibériai tigris elnevezésű álcázó festés volt megfigyelhető. Ez még 2005-ben bukkant fel a kék 305-ös oldalszámú Szuhoj Szu-27SzM vadászbombázón.

Már szóba került a flotta repülőereje, hát jöjjön még két rövidhír. 2020. július 1-jén Dél-Dakota felett első alkalommal vettek fel repülés közben üzemanyagot a légierő Boeing KC-46A Pegasus tankergépéből a haditengerészet Blue Angels bemutató kötelékének F/A-18-os gépei.  A másik arról tudósít, hogy 2020. július 20-án hajtotta végre az első repülését a Blue Angels bemutató kötelék kiszolgálását végző új C-130J Fat Albert teherszállító repülőgép. Az egykor a Brit Királyi Légierőnél szolgáló, normál törzshosszal gyártott Hercules C.5 ex-ZH885 nagyjavítását és festését a Marshalls Aerospace végezte el Cambridge-i repülőtéren.

Hibrid meghajtással fog ellátni egy Bradley gyalogsági harcjárművet a BAE Systems. A 32 millió dolláros megállapodás egy prototípus elkészítésére vonatkozik, az Egyesült Államok hadserege számára. A hibrid elektromos hajtás megalkotásában részt vesz majd a QinetiQ is. Az integrációs munka ezen a nyáron kezdődik. A hatótávolság növelése, valamint a fogyasztás csökkentése mellett a fedélzeti rendszerek elektromos energiával történő ellátása ugyanilyen fontos tényező lesz a hibrid meghajtás esetén. A tervek szerint a Bradley gyalogsági harcjárműbe épített hibrid elektromos hajtás kisebb változtatásokkal beépíthető lesz az M109A7 önjáró tarackok, valamint az MLRS rakéta-sorozatvető járművek alvázába is.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Airbus A400M Atlas C.1

Boeing C-17A Globemaster III

Alenia/Aermacchi/Embraer AMX

Northrop F-5B Freedom Fighter

Embraer KC-390

Boeing Vertol Chinook HC.2

Avro 696 Shackleton AEW.2

Korean Aerospace Industries KT-1P

Rockwell B-1B Lancer

Westland WS-55-3 Whirlwind HAR.10

Boeing P-8A Poseidon

Alenia Aermacchi M-345

Sikorsky CH-53GA

MiG-23UB

General Dynamics F-16D Barak

Blackburn Buccaneer S.2C

Bell AH-1W Super Cobra

Dassault Mirage 2000D

British Aerospace Hawk Mk.127

Boeing AH-64D Apache

Avro 698 Vulcan B.2

Grumman A-6E Intruder

Panavia Tornado F.3

süti beállítások módosítása