2020. aug 01.

2020.08.01

írta: Netarzenál
2020.08.01

Ukrajnában korszerűsíteni fogják a 9P149 Sturm-Sz önjáró rakétás páncélvadász járműveket. A szovjet érában tervezett és gyártott lánctalpasok modernizálását természetesen a hazai ipar bevonásával fogják megvalósítani. A prototípus már el is készült keleti szomszédunkban. Természetesen megmarad a MT-LS jelzést viselő lánctalpas jármű, mint hordozóplatform. Az 5 kilométeres hatótávolságú 9K114 Sturm (AT-6 Spiral) félautomata rádióirányítású páncéltörő rakétarendszert a félaktív lézeres önirányítású RK-2V Barrier-V váltja fel. A 6 kilométeres hatótávolságú rakéta számára a célok felderítését és a célra vezetést az Izjum Műszergyártó Vállalat által kifejlesztett OPSzN-I rendszer végzi. Ez a célzótoronyba szerelt egység a jármű jobb elején helyezkedik el, ott ahol az eredeti járművön a rádiós irányítóegység volt megtalálható, Megfelelő időjárási viszonyok esetén optikai rendszereinek köszönhetően 14,5 kilométerre lévő célok felderítésére is alkalmas. Érdekesség, hogy a szétnyíló páncéllemezekkel védett OPSzN-I rendszert eredetileg légi eszközökön való felhasználásra alkották meg.

Videón mutatta be a német Rheinmetall a Leopard 2-es harckocsik egyik jövőbeli lehetséges korszerűsítési útját. A páncéltest mellső része, a vezető búvónyílásától jobbra és balra is plusz páncélzatot kapott, megjelenése így igencsak hasonlóvá vált a brit Challenger harckocsik ezen részéhez. Új lett a torony is, melynek formáján felül további érdekessége a beleépített 130 milliméteres simacsövű löveg. Ezt a tornyot illetve a beleépített, 3 tonna tömegű, 6630 milliméter hosszú, L/51-es kaliberhosszúságú új tűzfegyvert első alkalommal 2016-ban lehetett megtekinteni az Eurosatory kiállításon. Az új toronyhoz és az új löveg mellé egy automata töltőrendszer, valamint új célzórendszer is dukál, a jövőbeli Leopárd számára.

Belgiumban július 23-án, csütörtökön kivonták a szolgálatból egy negyedik C-130H Hercules-t is. Ezek a gépek 1972 októbere óta álltak szolgálatban. A CH-04 lajstromjelű példány nélkülözése nem fog hosszú időt átölelni, hiszen az első Airbus A400M Atlas a megrendelt hétből hamarosan hadrendbe fog állni. A Melsbroekben székelő 15. Szállítórepülő Ezred az első Hercules-ét, a CH-08-at, 2017 decemberében búcsúztatta. Majd leállították a CH-10-et is 2018. decemberben, és ezt követte a CH-03 2019. novemberben. Az eredetileg tizenkét C-130H-ból az utolsó példány, amelyeket 1972-ben vásároltak az öreg Fairchild C-119 Flying Boxcar és a DC-3/C-47 Dakota szállítógépek pótlására, 2021 decemberében kerül majd kivonásra. A CH-06 1996. július 15-én balesetet szenvedett, míg a CH-02-es 2006. május 4-én semmisült meg a Sabena Technics társaság hangárában. A CH-13 2009 márciusában került megvásárlásra az USA-ból, ahol 1965-ben gyártották le, mint C-130E változatot, és ott hurrikánvadásznak használták kivonásáig. Belgium a nyugdíjazott C-130H-kból kilenc darabot, valamint alkatrészeket és üzemeltetéshez szükséges eszközöket tervezi értékesíteni. Ehhez természetesen Washington belegyezése szükséges.

Az Egyesült Államok Külügyminisztériuma jóváhagyta 16 darab AIM-120C-8 AMRAAM légiharc-rakéta és a kapcsolódó felszerelések eladását Hollandia számára. Ez a beszerzés az európai állam számára 39 millió dolláros költséget jelent majd.

Átadták a múlt héten az első hat Ares páncélozott szállító harcjárművet a brit hadsereg számára. Az Ajax járműcsalád tagjai (Ares, Apollo, Atlas, Athena, Argus) lesznek az elkövetkező évtizedekben a brit haderő legnagyobb darabszámban rendszeresítésre kerülő lánctalpas futóművel rendelkező járművei. A felderítésre használható Ares-t, valamint a járműcsalád többi tagját is a General Dynamics fejlesztette ki a brit hadsereg számára. London 2014 szeptemberében 3,5 milliárd font összegű szerződést kötött a General Dynamics-al, melynek értelmében 589 darab páncélost fognak elkészíteni.

Kényszerleszállást hajtott végre a Brit Királyi Légierő egyik Boeing CH-47 Chinook nehézhelikoptere július 28-án. A repülési feladatát Walesben végző tandemrotoros gép villanyvezetékkel ütközött. Az orr-részen, illetve a pilótafülke szélvédőin keletkezett sérülés, illetve a legénység egy tagja sérült meg könnyebben az ütközésben.

Svájc számára augusztus 1-ig kell eljuttatnia ajánlatát a Eurofighter konzorciumnak. Svájcnak ki kell cserélnie öregedő F-5-ös és F-18-flottáját, amelyeket 2025 és 2030 között terveznek majd fokozatosan kivonni. Az alpesi ország 36 darab repülőgépet kíván beszerezni pótlásukra, de további 4 darabra is opciót jelenthetnek majd be a jövőben. Bern a repülőgépek beszerzési árának 60%-át szeretné látni visszaforgatva az ország iparába. Számos különféle fegyverzet konfigurációval repülve térképezték fel a svájci pilóták a Typhoon képességét Németországban és az Egyesült Királyságban. Ezek a repülések a jobb megismerést szolgálták, hiszen eltérő változatú példányokkal emelkedtek a levegőbe. A légi kíséretet sok esetben egy svájci F-18-as adta a repülések során, ezzel azonnali összehasonlítási alapot biztosítva még a levegőben.

Érdekes volt, hogy a svájci próbák során a Typhoon vadászbombázók mellett egy Airbus A400M is a repülőtérre érkezett, mint szárnyaló alkatrész raktár. Azonban a tesztidőszakot a vadászbombázók meghibásodás nélkül tudták le, ezzel igencsak jó benyomást téve a svájciakra. Szintén szót érdemel az a svájci tapasztalat, mely szerint nem éppen szerencsés egy típust akkor megvenni, amikor az már nem sokáig van gyártásban. Erre az F/A-18 Hornet esetében jöttek rá, ahol az életciklus költségek az idő múlásával jobban emelkedtek, mint ahogy azt várták. Éppen ezért jelentős beruházásokat kell végrehajtaniuk az F-18-as flottájuk működtetése érdekében. Tény, Svájc az utolsó ország volt, melyik a Hornet C/D változatát megrendelte. Ezért Svájc számára nagyon fontos az a közelmúltban tett bejelentés, mely szerint az Eurofighter-ek 2060 után is repülni fognak, mivel nem akarnak még egyszer ugyanabban a helyzetbe kerülni.

Jelentős fejlesztések fognak lezajlani a Spanyol Légierő háza táján az elkövetkező években. Ezen a héten 3 darab Airbus A330 MRTT légi utántöltő/szállító repülőgép, valamint 4 darab Airbus C-295 MPA tengeri járőrgép beszerzését jelentették be.

Görögországban is eldöntötték, hogy a flotta forgószárnyas gépeinek mennyiségét növelni fogják. Meg nem nevezett értékben 4 darab Sikorsky MH-60R Seahawk haditengerészeti helikoptert tereznek megvásárolni. Továbbá azt is közzé tették, hogy másik négy régebbi gyártású S-70B6 Agean Hawk helikoptert modernizálni fognak.

Továbbfejlesztésen esnek át az orosz tervezésű és gyártású Pancír Sz légvédelmi komplexumok. A rövid hatótávolságú rendszerek hatásosságát mesterség intelligencia bizonyos fokú alkalmazásával fogják növelni. Ez az automatizált rendszer képes emberi beavatkozás nélkül tüzet nyitni légi célpontok ellen gépágyúkkal, vagy akár rakétákkal is. Az algoritmusok segítenek a célok észlelésében és azok osztályozásában az általuk jelentett veszélyességi szint szerint. Ez a frissítés lehetővé teszi a Pancír Sz légvédelmi komplexumok számára, hogy hatásosan alkalmazhatók legyenek a kis időkülönbséggel, különböző irányokból közeledő célok esetén is. A szoftver figyelembe veszi a taktikai helyzetet, a célok helyét, az azok által jelentett veszély mértékét és egyéb paramétereket. Ezek alapján választja ki majd a legjobb taktikát a támadás visszaverésére. Az új fejlesztés nemcsak jelentősen megnöveli a rendszer hatékonyságát, de megtakarítást is jelenthet a felhasználásra kerülő lőszerek és rakéták esetében is.

Korszerűsítik az Orosz Haditengerészet kötelékében repülő Szuhoj Szu-24M Fencer bombázógépeket. Az első példányok már meg is érkeztek a Krím-félszigeten települt alakulathoz. Így már itt is repülik a Szuhoj Szu-24M2 bombázókat, az ezeken használatos Gefest SzVP-24 számítógéppel, ami pontosabb fegyveralkalmazást tesz lehetővé. Az Északi, valamint a Balti flotta repülőerőinél csak ezek után fognak majd megjelenni a Szu-24M2-es bombázógépek. Ez az alváltozat már bevetésre került Szíriában, ahol bizonyította, hogy az SzVP-24 számítógéppel ellátva harci hatékonysága háromszorosára emelkedett, irányítást nélkülöző bombákkal pontosabban volt képes bombázni. Gyaníthatóan ez a képessége megvan a gépnek a vízfelszíni célok támadása során is.

Miután sikerrel végződtek a csapatpróbák, Üzbegisztánban elkezdődhet a T-64-es harckocsik átalakítása T-64MV típusra. A reaktív és rácsos előtétpáncélzattal is felszerelt T-64MV digitális rádiórendszert is kap. A legnagyobb újdonság azonban az lesz, hogy az öthengeres 700 lóerős 5TDF dízelmotort lecserélik a 840 lóerős V-84 motorra, amelyet a T-72-es harckocsikban is használnak.

Még ebben az évben elkészül három Sikorsky MH-60R Seahawk haditengerészeti helikopter abból a 24-ből, melyeket India rendelt meg 2,6 milliárd dollárért. Ezek a forgószárnyasok azonban átépítéssel fognak megszületni, vagyis csak a fennmaradó 21 darab MH-60R lesz teljesen új gyártású, a 2020 februárjában megrendelt gépek közül.

Indonézia továbbra is kitart a 2018. évi megállapodása mellett, amit Oroszországgal kötött. Ebben a szerződésben Szuhoj Szu-35-ös vadászbombázók megvásárlásáról van szó. A szerződés 1,1 milliárd dollár értékű és ezért 11 darab Szu-35-ös szállítása várható.

Ezen a héten Dél-Koreában elkezdték a Bell UH-1 Huey helikopterek kivonását a hadsereg állományából. A legendás forgószárnyasok 52 évvel ezelőtt jelentek meg az országban. Azóta 129 UH-1H-ra festették fel az ázsiai ország felségjelét, amit összesítve 792000 repült órán keresztül viseltek. Ez idő alatt a helikopterek 146 millió kilométert repültek le. Utódjuk természetesen a Korea Aerospace Industries (KAI) és a Eurocopter által kifejlesztett Surion KUH-1 többfeladatú helikopter lett.

Készen áll a dél-koreai Hanwha Defense arra, hogy Ausztráliába küldje helyi tesztelésre az AS-21 Redback gyalogsági harcjárművét. Canberra az Australian Land 400 tender keretében vásárolna meg 450 darab páncélost. Az igencsak nagy bevételt eredményező beszerzés harmadik, helyi kiértékelést is tartalmazó részébe a dél-koreai AS-21 mellett a német Rheinmetall KF41-ese jutott be. Az ázsiai ország haderejében K-21 típusjellel rendszeresített gyalogsági harcjármű továbbfejlesztéseként létrejött AS-21 Redback-ből 2 példány indul majd el Ausztráliába hamarosan. Itt novembertől a következő és augusztusáig fogják tesztelni a 42 tonnás tömegű, egy 40 milliméteres gépágyúval, egy 7,62 milliméteres géppuskával, egy 12,7 milliméteres légvédelmi géppuskával, valamint irányított rakétákkal is felfegyverzett, a 3 fős kezelőszemélyzet mellett még 8 lövészkatona szállítására is képes AS-21-eket.

Mégsem lesz ebben a hónapban átadva a Fülöp-szigetek számára az egyik Lockheed C-130T Hercules teherszállító repülőgép. Washington tájékoztatta Manilát, hogy az első Hercules csak októberben kerül átadásra, míg a másik ez év helyett csak jövőre fog megérkezni. A felújított gépek késedelmes szállításának okaként az egészségügyi válság okozta zavarok kerültek megemlítésre.

Több mint 30 hónappal az első repülése után, az AVIC AG600 Kunlong repülőcsónak prototípusa július 26-án hajtotta végre első felszállását tengervízről. A gép szárazföldi repülőtérről szállt fel, majd leszállt a nyugodt tengerfelületre, ahonnan nagyjából 4 perc elteltével emelkedett fel újra. A jövőben természetesen nagyobb hullámokon és erősebb szélben is próbára teszik majd az AG600-as képességét. Édesvízről még 2018 októberében szálltak fel a világ legnagyobb ilyen jellegű repülőeszközével, amely első repülését még 2017-ben teljesítette.  Az 53,6 tonnás AVIC AG600 Kunlong repülőcsónak 12 órán át maradhat a levegőben, 37 méter hosszú és a 38,8 méteres szárnyfesztávolságú, vagyis nagyjából Boeing 737 méretű. Meghajtásáról négy WJ-6 légcsavaros gázturbina (az Ivcsenko AI-20-ok leszármazottjai) gondoskodik, utazósebessége 500 kilométer per óra.

A Kínai Haditengerészet újabb képességéről került fel a világhálóra filmes bizonyíték. Ezen az látható, amint egy J-15-ös a törzse alatti középső felfüggesztési ponton hordozott utántöltő konténer segítségével egy másikat lát el üzemanyaggal. Tették a gépek és pilótáik mindezt éjszakai körülmények között. Ez a képesség különösen fontos lehet a kínai pilóták számára, hiszen a jelenleg használt hordozókon nincsenek katapultok, így a J-15-ök felszálló tömege korlátozott. Több fegyverzettel és kevesebb üzemanyaggal való felszállás, majd a levegőben történő tankolás természetesen jelentősen kibővítheti a J-15-ök alkalmazásának skáláját.

Megállapodás született a Boeing és a Mitsubishi Heavy Industries (MHI) között a szigetország F-15J/DJ Eagle gépeinek F-15JSI (Japan Super Interceptor) szintre történő korszerűsítéséről.  Az igencsak egyoldalú típus japán példányainak eme továbbfejlesztéséről a politikai jóváhagyás már 2019. október 30-án megszületett, ami egy nagyobb, 4,5 milliárd dolláros modernizációs program része. Ennek értelmébe 98 darab gép kapja majd meg az új pilótafülkét, a Raytheon APG-82(v)1 rádiólokátorokat (103 darab megrendelve) és az BAE Systems AN/ALQ-239 DEWS digitális elektronikai hadviselési rendszert (101 darab megrendelve). A törzs középvonalában lévő felfüggesztési ponton az F-15JSI képes lesz Lockheed Martin AGM–158B JASSM, vagy AGM-158C LRASM csapásmérő robotrepülőgépek hordozására és indítására. Jelenleg még nem világos azonban, hogy Japán elfogadja-e a Boeing javaslatát, az F-15-ös által hordozható Raytheon AIM-120 AMRAAM közepes hatótávolságú levegő-levegő rakéták számának növeléséről 20 darabra. Ezt a lehetőséget - amit már több megrendelő igényelt a F-15 Advanced Eagle modellre – az amerikai cég korábban, még 2016-ban bemutatta egy kiállításon is Japánban. A 2022-ben kezdődő munka első lépésben két gép átépítésével fog elindulni.

Mivel megszületett a további 105 darab F-35-ös megrendeléséről szóló, 23 milliárd dolláros megállapodás, így biztossá vált az is, hogy a jövőben is üzemelni fog a szigetországban a típus gyártósora. A helyi előállítás még 2018 végén került veszélybe, amikor is megállapításra került, az akkor még csekély mennyiség miatt nem lesz kifizetődő a gyártás megvalósítása. Mivel azonban Tokió szerződésben rögzítette, hogy igényt tart 105 A, valamint 42 darab B változatra megmenekült a gyártás is, mivel így egy példány ára alacsonyabb lesz, mintha külföldön készülne el.

Egy másik M1A2 Abrams harckocsit talált egy amerikai páncélos egy lövészet során. A Fort Bliss területén tartott gyakorlat folyamán a harckocsik tűzfeladatot is végrehajtottak a 120 milliméteres lövegükkel. A mozgó célpontra való lövészet alkalmával, eddig tisztázatlan körülmények között egy Abrams eltalált egy másikat. A nagyjából 2600 méteres távolságból történt találat következtében egy fő sebesült meg. A sérült harckocsizót azonnal orvosi ellátásban részesítették. Szerencsére a lövészetre a kiképzéshez használatos M1002 többcélú gyakorló gránát került málházásra (ez az M830A1 ballisztikai tulajdonságaival rendelkezik), így az éppen csak több mint 8 kilogrammos lövedék nem okozott komoly kárt.

Megkapta első Boeing F/A-18E Super Hornet repülőgépét az Amerikai Haditengerészet bemutató csapata a Blue Angels a 11-ből. A pensacolai bázisra július 28-án, kedden megérkező gép, na és persze társai a több mint 30 éve üzemeltett F/A-18A, C, B és D modellek utódjai lesznek itt is. A Hornet-ek ezen első változatai messze tovább szerepeltek a kötelékben, mint eddig bármelyik másik típus.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Alenia Aermacchi M-346 Master

McDonnell Douglas AF-1B Skyhawk

Kamov Ka-52 Alligator

Lockheed P-3C Orion

English Electric Canberra TT.18

Tupoljev Tu-142M3

Boeing EC-135H

Dassault Mirage 2000N

Lockheed Martin F-35A Lightning II

Szuhoj Szu-30SzM

Sepecat Jaguar GR.1A

McDonnell Douglas T-45C Goshawk

Dassault/Dornier Alpha Jet A

Blackburn Buccaneer S.2B

Agusta A129D Mangusta

Lockheed Martin F-16AM Fighting Falcon

Eurofighter Typhoon FGR.4

McDonnell Douglas F-4E Phantom II

Panavia Tornado GR.1

NHIndustries NH90NFH

Lockheed C-5M Super Galaxy

English Electric Lightning F.3

Dassault Rafale M

Lockheed L-1011 TriStar K.1

Mil Mi-35M Hind

Boeing P-8A Poseidon

Dassault Mirage F1EJ

Szólj hozzá

Boeing C-130H Hercules Sikorsky Leopard 2 MH-60R Seahawk Szuhoj Chinook AMRAAM Atlas General Dynamics Eurofighter Typhoon Rheinmetall Ajax CH-47 Fencer C-295 MPA 9P149 Sturm-Sz 9K114 AT-6 Spiral RK-2V Barrier-V OPSzN-I CH-04 AIM-120C-8 Ares Apollo Athena Argus Airbus A330 MRTT S-70B6 Agean Hawk Pancír Sz Szu-24M Szu-24M2 T-64 T-64MV 5TDF V-84