2020.09.26
Ausztriában megtalálták a 2022 második felében kivonásra kerülő Aérospatiale SA316 Alouette III-as helikopterek utódját. A beszerzésről először a Kronen Zeitung osztrák lap számolt be. Klaudia Tanner osztrák védelmi miniszter bejelentette, hogy tizennyolc Leonardo AW169M többfunkciós helikoptert kívánnak beszerezni, a huszonhárom darab, 1967 óta szolgálatban álló francia gép pótlására. A kiválasztást a vezérkar végezte, akik a minisztériumnak ajánlották ezen helikopterek megvásárlásra. A helikopterek költsége körülbelül 300 millió euró lesz (352 millió dollár), amelynek kétharmadát egyedül az AW169M-ekre fordítják, a fennmaradó részt képzésre, infrastruktúrára és pótalkatrészekre költik majd el. Az AW169M-ek közül hatot leginkább a pilótaképzésben terveznek használni, míg a többit egyaránt alkalmazni kívánják majd a fegyveres harci, valamint a békeidős alpesi kutató-mentő feladatokban is.
Egy ilyen helikopter ára felszereltségtől és gyártói támogatás mértékétől függően 8-15 millió euró között változhat. A döntő tényező az AW169 kiválasztásában az együttműködési lehetőség volt. Olaszországban olyan partnerre talált Ausztria, aki hajlandó együttműködni az osztrák fegyveres erőkkel a katonai helikopterek üzemeltetésének minden területén. Miután a szerződéses tárgyalások lezárultak, nagyjából hat hónap múlva megkezdik az osztrák helikopterek gyártását. Az első helikoptert várhatóan 2022 közepén szállítják le az Osztrák Légierő (Österreichische Luftstreitkräfte) részére. Két másik gyártó, az Airbus (H-145) és a Bell (429 GlobalRanger) versenyzett még az osztrák megrendelésért. Érdekesség, hogy a civil felhasználásból származó adatok szerint a Bell 429 GlobalRanger repült órára jutó költsége 800 euró, az Airbus H-145 esetében 1000 euró, míg az AW169-nél ez 1300 euró. Úgy lesz teljesebb a kép, ha az is megemlítésre kerül, hogy az AW169 két hajtóművel rendelkezik, némileg nagyobb társainál, valamint költségei azért is magasabbak, mivel csak 2015 óta repül.
Németországban jelenleg politikai vita zajlik a K130-as BRAUNSCHWEIG-osztályú korvettek 2008 és 2013 között szolgálatba állt egységeinek jövőjéről. A BRAUNSCHWEIG (F 260), a MAGDEBURG (F 261), az ERFURT (F 262), az OLDENBURG (F 263), valamint a LUDWIGSHAFEN AM RHEIN (F 264) egyaránt közeledik ahhoz az időponthoz, amikor időszerű lesz a korszerűsítésük. Néhány politikus szeretné elérni, hogy erre nem kerüljön sor, hanem a hazai ipart még jobban támogatva inkább épüljenek ezek helyett új egységek. Persze vannak, akik szerint nem kell új hajókat építeni, ezek helyett bőven megfelel a korszerűsítésük is. Továbbá páran azt is megemlítették, hogy jelenleg a Német Haditengerészetnek korszerű ellátóhajókra lenne leginkább igénye, valamint ugyancsak fontos a 212CD típusú tengeralattjárók Norvégiával való közös megépítése.
A német Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG) vállalat bemutatta a Genesis páncélos járművét. A Boxer gyalogsági harcjárműre megszólalásig hasonlító Genesis újdonságai jobbára a páncéltest alatt rejtőznek. A két évvel ezelőtt fejleszteni kezdett, 8x8-as kerékképletű Genesis jellemzője egy teljesen hibrid hajtás, amely dízel és elektromos motorokból áll. A rendszer igény szerint alakítható, így lehetővé teszi a jövőben a 4×4-es és 6×6-os kerékképletű járművek kifejlesztését is. A Genesis fejlesztését teljes egészében az FFG finanszírozta. A projektnek köszönhetően a vállalat jelentős tudásra tett szert a hajtáslánc, az elektronika és a szoftverek területén, amely lehetővé teheti majd számára a jövőben, hogy több tenderen is a siker reményében vegyen részt. A hibrid hajtásrendszer teljes teljesítménye 1368 kilowatt, és szíve a dízelgenerátor.
Mind a nyolc kereket külön elektromos motor hajtja meg, nyomatékuk 15622 Newton méter. Csak elektromos meghajtást használva a jármű hatótávolsága 150 kilométer, 40 kilométer per órás sebességgel. A hibrid rendszerben a hatótávolság 600 kilométerre nő 60 kilométer per órás sebesség mellett. A hibrid hajtásnak még számos előnye van. A sebességváltó hiánya és az egyszerűsített kormányrendszer csökkenti a vételárat, és a jármű üzemeltetésének költségeit. Ezenkívül az elektromos meghajtás sokkal csendesebb haladást tesz lehetővé, valamint energiát biztosít a megfigyelő és kommunikációs eszközök részére kikapcsolt motor mellett. Ezek nagyon jelentős előnyök, különösen a felderítő egységek szempontjából. A jelenlegi konfigurációban a technológiai demonstrátor súlya 40 tonna körüli, ami meghaladja a Boxerét. A jármű 8,25 méter hosszú, 2,25 méter széles és 2,40 méter magas. A bejelentett maximális sebessége megközelítőleg 100 kilométer per óra.
A Cseh Védelmi Minisztérium szerződést írt alá a VOP CZ-vel, harminc T-72M4CZ harckocsi és három VT-72M4CZ műszaki harckocsi korszerűsítéséről. A Prága által biztosított 40 millió dolláros költségkeretet a tűzvezető és irányító rendszerekre fogják elkölteni. A T-72M4CZ harckocsi estében megtartották a T-72M1 125 milliméteres 2A46M harckocsi lövegét, de ezt kiegészítették a TURMS-T tűzvezető rendszerrel, valamint a 2 kilométeres távolságban még 540 milliméternyi hengerelt homogén páncélt átütni képes EPpSV-97 űrméret alatti szárnystabilizált nyíllövedékkel. A T-72M4CZ védelmét Dyna-72 reaktív páncélzat és Obra lézeres besugárzásjelző növeli, mozgékonyságát 1000 lóerős CV12-1000 dízelmotor biztosítja.
A 27 csatár, valamint a 3 parancsnoki T-72M4CZ harckocsi esetében lecserélik a tűzvezető rendszer elavult elemeit és a hőkamerákat is. Ezenkívül új digitális kommunikációs rendszereket telepítenek, amelyek nemcsak a hang alapú kommunikációt, hanem az adatátvitelt is lehetővé teszik. A továbbfejlesztett adatkapcsolat növeli a kompatibilitást más NATO-országok harci járműveivel. A modernizációnak nincs sok köze a két évvel ezelőtti tervekhez, és még kevésbé a Scarab nevű modernizációs csomaghoz, amelyet az Excalibur Army társaság az IDET 2017-n mutatott be. A költségvetési megszorítások kényszerítették a feltételek újrafogalmazását, mert az eredetileg tervezett módon 100 jármű modernizálására került volna sor, a legambiciózusabb szerint pedig 300 tank lett volna benne érintett.
Az Aero Vodochody átadta az első L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) könnyű harci repülőgépet a Cseh Légierőnek, amelyet tizenhat év szolgálat után kismértékben korszerűsítettek. A munkafolyamat során megejtett élettartam-hosszabbításnak köszönhetően a 6052-es oldalszámú repülőgép szolgálati ideje nyolc évvel meghosszabbodott. Továbbá a belső és a külső világítás is lecserélésre került az éjjellátó szemüvegekkel kompatibilisre. A 2019-es megállapodás értelmében a gyártó összesen 16 együléses ALCA-t fog kezelésbe venni, 60 millió euró ellenében. A gépek közül az utolsó 2022 vége előtt fog átadásra kerülni. A Cseh Légierőnél a 16 együléses ALCA mellett még repül öt kétüléses L-159T1 és három L-159T2 változat is.
Az AERO Vodochody Aerospace és stratégiai partnere, az OMNIPOL bejelentette, hogy az L-39NG repülőgép megkapta típusalkalmassági bizonyítványát. A földi és repülési tesztek megfelelő eredményei alapján az igazolást a Cseh Köztársaság Honvédelmi Minisztériumának Katonai Repülési Hatósága adta ki. A típusalkalmassági bizonyítvány megléte azt jelenti, hogy az érintett légi jármű már alkalmas a nemzetközi légtérben való repülésre, és megfelel az összes biztonsági követelménynek. Az L-39NG az egyik első katonai repülőgép, amelyet az új katonai szabványoknak (EMAR 21 és EMACC) megfelelően vizsgáltak, ami azt jelenti, hogy minősítését az EU és a NATO valamennyi katonai hatósága elismeri. A próbák során az Aero körülbelül 300 tesztrepülést hajtott végre két repülő prototípussal, és kiterjedt földi teszteket hajtott végre két statikus prototípuson. A repülőgép fejlesztése nem ér véget a típusalkalmassági bizonyítvány megszerzésével. További fejlesztések és a képességek bővítése az ügyfelek igényei szerint fokozatosan bekerül majd a jövőben a tanúsítási folyamatba.
Az L-39NG a Williams International FJ44-4M jelzést viselő változatával van ellátva, míg a repülési műszereket a Genesys Aerosystems, illetve a HUD-ot a Speel Praha készíti el. Az L-39NG a fejlesztők szerint megtartja az előd legjobb tulajdonságait, mint az alacsony üzemeltetési költség, a nagyfokú megbízhatóság, a könnyű üzemeltethetőség és a magas rendelkezésre állás. Tenni fogja mindezt a modern avionikával, ami számos szimulációs technológiát is magában foglal. A leírtakban joggal bízhat a gyártó, hiszen az L-39NG alkatrészeinek csak mindössze fel új tervezésű és gyártású. Az új szárnnyal, avionikával és hajtóművel ellátott, 15000 repült órás élettartammal rendelkező Aero Vodochody L-39NG öt felfüggesztési ponttal rendelkezik, ezek terhelhetősége 1200 kilogramm. Felszereltsége lehetővé fogja tenni a 4. és 5. generációs repülőgépek jövőbeli pilótáinak képzését is. A típusból eddig 26 darabra érkezett megrendelés. 12 és 10 darabot a katonai kiképzéssel foglalkozó RSW Aviation és a SkyTech vásárol majd meg, míg 4 példány Szenegál légierejéhez kerül.
A Cseh Köztársaság Védelmi Minisztériuma úgy döntött, hogy tárgyalásokat kezd az izraeli kormánnyal a szárazföldi erők számára SPYDER légvédelmi rakétarendszerek beszerzéséről, a több mint 40 éves szovjet gyártmányú 2K12 KUB légvédelmi rendszerek leváltására. A kiválasztás során a katonák gondosan értékelték hét gyártó összesen kilenc légvédelmi rendszerét. Piackutatás, szövetségesekkel folytatott konzultációk, a gyártók hivatalos információi, valamint néhány megvalósíthatósági tanulmány alapján a katonák az izraeli Rafael vállalat SPYDER légvédelmi rendszerét választották ki, mint a sajátos körülményeinek és igényeinek leginkább megfelelő rendszert. A SPYDER rövid/közepes hatótávolságú légvédelmi rakétarendszerekből négy ütegnyit terveznek beszerezni, minden üteg számára vásárolnának 3D rádiólokátorokat is. A megállapodás megkötése mindkét ország kormányzati szintjén 2021 elején várható, az új rakétarendszer szállítása pedig 2023-tól lehetséges. Prága szeretné elérni, hogy a cseh cégek legalább 30%-os arányban bevonásra kerüljenek a beszerzés során.
Bulgária aláírta a Raytheon AIM-120 AMRAAM légiharc-rakéták beszerzéséről szóló szerződést. Ezzel Bulgária lesz az AIM-120-at rendszeresítő 40. ország
Hollandiában úgy tűnik a tervezettnél hamarabb fogják végrehajtani a Lockheed C-130H Hercules teherszállító repülőgépek cseréjét. A négy C-130H és a C-130H-30 Hercules után a C-130J Super Hercules jeleni a jövőt. Az 5 új gép azonban 2030 helyett lehet, hogy már 2025-től megkezdi az elődök leváltását.
Szeptember 18-án látott napvilágot a Holland Légierő azon közleménye, mely szerint a már átadott Lockheed Martin F-35A Lightning II-es vadászbombázókat is érinti a robbanást gátló nitrogéncsövekkel kapcsolatos probléma. Kicsit több mint 5 évvel ezelőtt a gyártó már lezártnak tekintette a villámcsapás elleni védelem ügyében jelentkező problémát. Akkor ugyanis a kelleténél kevesebb nitrogén jutott a kiürülésnek indult tartályokba. A repülőgép üzemanyagtartályait ugyanis repülés közben a gépbe épített OBIGGS (On Board Inert Gas Generating System) rendszer segítségével nitrogénnel töltik fel az üzemanyag feletti részen, így csökkentve az akár villámcsapástól is bekövetkező felrobbanás veszélyét. Persze mivel egy harci repülőgépről van szó, a harci sérülések okozta veszélyek ellen került megalkotásra ez a rendszer, akárcsak elődjei, melyek még nitrogénpalackokból kapták a robbanásveszélyt csökkentő gázt.
Vagyis az F-35-ök esetében nem kell annak utántöltésével foglalkozni a műszaki kiszolgálás során. Tehát volt gond, de csak az A változattal, ugyanis a rövid távon fel-és helyben leszálló B, valamint a hordozófedélzeti C változat esetében ez a rendszer némileg eltér a konstrukció kialakításából adódóan. Ez év júniusának első napjaiban azonban a Utah államban lévő Hill Légibázison lévő Ogden Logisztikai Komplexumban egy időszakos karbantartásra érkezett F-35A-n a nitrogén szállítását végző csőrendszerén sérülést fedeztek fel. A lehető leggyorsabban ellenőrzésnek vetettek hát még alá 24 gépet, ezekből 14-en fedeztek fel hasonló hibát.
A gyártó ideiglenesen felfüggesztette az F-35-ök szállítását június 2-tól 23-ig, míg megerősítést nem nyert, hogy a gyártás során még minden rendben található a csőrendszert érintőleg. Úgy tűnik tehát, hogy a rendellenesség csak az átadást követően lép fel a típuson. Némelyik elképesztően gyorsan elhasználódott el, volt olyan, amelyik mindössze 173 órát töltött repülőgépbe építve. Mivel nem lehetett garantálni, hogy az OBIGGS rendszer megfelelően működne, ha az F-35-öt villámcsapás érné az a döntés született, hogy repülési korlátozásokat vezetnek be. Így az F-35A-k kénytelenek lesznek a villámlással járó zivatartevékenységeket 40 kilométeres körzetben elkerülni, akárcsak a 2010-es évek elején tették 2014 végéig, az áttervezést követő módosításig.
Miután négy (nem holland) repülőgépen sérült csöveket találtak, további ellenőrzéseket ajánlott a gyártó, a már a megrendelőknél repülő példányokon. Több sérült csövet találtak, többek között a holland F-35A-kon is. A probléma okát jelenleg még vizsgálják. Hollandiának jelenleg most 12 F-35-ese van, amelyek közül 4 a Leeuwarden légibázison állomásozik. A többi 8 az Egyesült Államokban tartózkodik. Ezek a földi személyzet, valamint a pilóták képzésében vesznek rész. Ezen utóbbiak közül egy a múlt héten madárral ütközött, de le tudott szállni a Luke légibázison. A már hazatért példányok esetében éppen a OBIGGS rendszer na meg a nem megfelelő időjárás tette lehetetlenné, hogy az Egyesült Államok 2020. augusztus 28-án 30 NATO-tag ország felett átepülő hat B-52H Stratofortress stratégiai bombázójával köteléket repülhessenek.
Pedig a probléma felderítésére és megoldására kevés idő áll rendelkezésre, hiszen az első holland F-35A század, a 323-as Diana 2021-től lenne hadra fogható. A Leeuwardenben székelő egység ezen a héten vett részt utolsó alkalommal a BENELUX államok légterének védelmében, amit négy hónapos ciklusokban Volkel, valamint a belga Kleine Brogel és Florennes légibázisok között rotáltak.
Spanyolországban a helyi ipart támogatva a Covid-19 hatásait a lehető legjobban kiküszöbölve készülnek tervek a légierő, illetve annak gépeinek modernizálására. Az Airbusszal folytatott tárgyalások során szóba került a már meglévő Lockheed P-3M Orion tengeri járőrgépek cserje négy C295-ös tengeri járőr repülőgépre, lehetőleg tengeralattjáró-ellenes képességekkel ellátva. További javaslat a Spanyol Légierő (Ejército del Aire EdA) légi utántöltő-kapacitásának növelése három, korábban az Iberia légitársaságnál repült Airbus A330-as repülőgép megvásárlásával, és MRTT többfeladatú tartálygépekké történő átalakításával, azzal a lehetőséggel, hogy orvosi evakuáláshoz is felhasználhatók legyenek.
Hamarosan várható döntés egy új, fejlett sugárhajtású oktató repülőgép tervezésének és gyártásának szándékáról is, amely az elöregedő CASA 101EB és SF-5M típusok helyébe lép. Továbbá 2021-re időzítve egy Eurofighter Typhoon beszerzésről szóló szerződés aláírása is várható az öregedő F/A-18-ok pótlására. A várhatólag 20 darabos mennyiségű európai gép leszállítása 2025-ben kezdődhet el, 2 milliárd euró ellenében. Ezt követően még további 20-30 gép beszerzésére van remény, hiszen a Hornet-ek 2030 után nyugdíjazásra fognak kerülni. Ugyanekkor már esélyes lehet az F-35B is, hiszen a spanyol flotta EAV-8B Matador-jait is pótolni kellene és erre egyértelműen a Lightning II-es az ideális megoldás.
Franciaországban további páncélozott járműveket rendeltek meg. Ennek értelmében 271 VBMR Griffon páncélozott járművet és 42 EBRC Jaguar páncélozott felderítő járművet készíthetnek el, a Nexter és Arquus vállalatok. A szárazföldi haderő modernizálásának lépéseként 2030-ra kitűzött cél 1872 darab Griffon a VAB páncélozott szállító harcjárművek pótlására és 300 EBRC Jaguar az AMX10RC és a Sagaie, valamint a HOT páncéltörő rakétákkal felfegyverzett VAB változat cseréjére, amelynek felét (936, illetve 150) 2025-ig szállítják le. Az első VBMR Griffon páncélozott járműveket és EBRC Jaguar páncélozott felderítő járműveket még 2017-ben rendelte meg Párizs 319, illetve 20 darabos mennyiségben. A 2020. szeptember 15-én megrendelt 271 Griffon és 42 Jaguar 2022 és 2023 között érkezik majd meg a kijelölt alakulatokhoz.
Veszteséglistára került az Orosz Légierő egyik Szuhoj Szu-30M2 vadászbombázója 2020. szeptember 22-én. A 2014-ben épített, vörös 60-as oldalszámú gép három másik társával, illetve egy Szuhoj Szu-35Sz változattal együtt egy kiképzőrepülésen vett részt. Ennek során a Szuhoj Szu-30M2-ek az ellenség szerepét játszották, míg a Szu-35Sz elfogást és manőverező légiharcot gyakorolt. Kezdetben arról számoltak be a tudósítások, hogy a baleset oka a hajtómű(vek) meghibásodása, vagy egy madárral való ütközés lehetett, de hamarosan napvilágra kerültek azok a jelentések, amelyek arra utalnak, hogy a gyakorlat során tévedésből lelőtték a vörös 60-as oldalszámú gépet. A Szu-35Sz ugyanis az előző időszakban éles fegyverzettel ellátva légvédelmi készültséget adott.
Ennek befejezése után rakétáit leszerelték, de a GS-301-es, 30 milliméteres gépágyúban a lőszerek bent maradtak. A gyakorló légiharcra éles lőszerekkel induló Flanker-en feltehetően a gépágyú elsütő szerkezetének elektromos csatlakozása sem került megbontásra a véletlen elsütést megakadályozandó, valamint a légiharc megkezdése előtt egy biztonságos terület felett sem került sor a biztonság garantálása érdekében az elsütő szerkezet működtetésére. Így a Szu-30M2 mögött lőhelyzetbe került Sz-35Sz bal szárnytövébe beépített gépágyú, a pilóta megdöbbenésére, elsült és lövedékei eltaláltak a másik gép szárnyát. A lövedékek a szárnyfőtartót is megrongálhatták, mivel a Szu-30M2 repülésre képtelenné vált. A lakott területek kívül, egy erdőbe csapódó gépet a kétfős személyzet épségben el tudta hagyni. Őket egy Mi-8 kutató-mentő helikopterrel nem sokkal a baleset után el is szállították a helyszínről.
Újabb példányok megrendelésével teljessé vált Izrael könnyűhelikopter beszerzési terve. Az AgustaWestland AW119Kx Koala helikopterét még 2019. február 17-é jelentették be, mint a Bell 206-os típus utódját. A négy főrotorlapátos, kettős független hidraulikus rendszerrel, valamint Garmin G1000H kijelzős pilótafülkével rendelkező AW119Kx Koala helikopterekből 2019 decemberében két szimulátor mellett hét darabot, most pedig még ötöt rendeltek meg az izraeliek. Cserébe Olaszország további Rafael Advanced Systems által gyártott Spike páncéltörő rakétákat szerez be. Továbbá az olasz hadsereg helikoptereinek szimulátorait az olasz Leonardo és Izrael Elbit Systems fogja megalkotni a jövőben. Az AgustaWestland AW119Kx Koala helikoptert Portugália is megrendelte 2018 végén. Ott öt gép plusz kettő további opciós szerepelt a 23 millió dolláros szerződésben a kiképző feladatkörben is 1963 óta alkalmazott nyolc Aérospatiale SA316 Alouette III leváltására. A francia típus generációs lemaradásban volt az AW101 és a Super Lynx Mk.95 típusokhoz képest. Az új portugál helikopterek feladatai lesznek még az oktatáson felül a futár-és szállítórepülések végrehajtása, rövidtávú tengeri kutató-mentő, valamint tűzoltási feladtok ellátása.
A költségvetési aggályok miatt februárban felfüggesztett izraeli Bell-Boeing V-22 Osprey beszerzés újra életre kelt. Tel-Aviv részéről ismételten tárgyalások kezdődtek 12 darab V-22-es beszerzéséről. Izrael 2012 óta próbálja beszerezni a V-22-es flottáját, természetesen izrael-specifikus módosításokkal az általa vásárolt gépeken. Különféle okok miatt eddig ezt a beszerzést nem sikerült tető alá hozni. Az Egyesült Államok külügyminisztériuma 2014-ben hat V-22B Block C típusú repülőgép eladását tette lehetővé Izrael számára 1,13 milliárd dollárért.
Elefántcsontpart két Mil Mi-24 típusú harci helikoptert szerzett be a közelmúltban. Az elsőt még 2020. augusztus 7-én szállították az afrikai államba egy ukrán felségjelzésű Iljusin Il-76-es teherszállító repülőgéppel. A második megérkezése három hónapon belül esedékes. Nagy valószínűséggel ezek egykori bolgár helikopterek, amiket a TU-VHR, illetve a TU-VHO lajstromjelű Hind-ek pótlására vásároltak meg.
Három évvel a 2017-es deaktiválás után az ex-INS VIRAAT 2020. szeptember 19-én szombaton megkezdte utolsó útját, amikor Mumbaiból elindult a hajóbontó felé. A múlt hónapban a Shree Ram Group megvásárolta az egykori INS VIRAAT-ot körülbelül 3 millió dollárért. A cég reményei szerint a lebontást követően nagyjából 15000 tonna újrahasznosítható fémhulladékot fognak tudni értékesíteni. Ezt a mennyiséget Indián belül működő fémfeldolgozó vállalkozásoknak kívánják majd eladni.
Három kilométerre lévő célpont ellen hajtottak végre sikeres lövészetet Indiában a GLATGM (Gun Launched Anti Tank Guided Missile) harckocsik lövegéből kilőhető páncéltörő rakétával. A félakítv lézeres irányítórendszerrel és tandem robbanófejjel rendelkező fegyvert egy T-72M1-es harckocsi alvázára szerelt Arjun harckocsi toronyból lőtték ki. A hazai rakéta fejlesztéséről és gyártásáról azután döntöttek, hogy az indiai próbák során felmerült hibák miatt elutasította az Israel Aerospace Industries által kifejlesztett LAHAT rakéták megvásárlásának ötletét. Az Arjun és a T-72M1 hibridje Indiában a Tank Ex nevet viselte. Nyolc prototípus készült a DRDO és a HVF, az Arjun gyártójának együttműködésében. De a szárazföldi erők 2008-ban törölték az egész projektet.
Dél-Koreában megállapodást írtak alá az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségével (EASA), az Airbus Helicopters-el a H155 (korábban EC155 B1) könnyű többcélú helikopterek dél-koreai gyártásának létrehozásáról. Ez a megállapodás megkönnyíti az Airbus H155-ös gyártósorának áthelyezését a franciaországi Marseille-ből az ázsiai ország déli részén, Szuncshon-ban található, Korea Aerospace Industries (KAI) és az Airbus Helicopters közös létesítménybe. Az Airbus 2021-re tervezi a H155-ös helikopter gyártósorának átköltöztetését a dél-koreai városba, és ez az üzleti megállapodás tartalmazza a koreai helikoptergyártás támogatását a zökkenőmentesség érdekében.
Kínában a tengerészgyalogság állományában egy új kétéltű páncélozott felderítő jármű bukkant fel. A Type 05-ös jelzésű jármű átalakításával létrejött eszköz elektrooptikai rendszerrel és hőkamerával ellátott teleszkópos árboccal, lézeres távolságmérővel és egy X hullámhossz tartományban üzemelő radarral egyaránt rendelkezik. Továbbá a törzsben egy visszahúzható katapult rendszer is megtalálható, amelynek segítségével egy kisméretű pilóta nélküli repülőgépet képes elindítani. Ezt a képességét vízen úszva is tudja használni.
Szeptember 17-én, majdnem egy héten át tartó fedélzeti üzemet követően megszerezte hordozófedélzeti minősítését az Amerikai Haditengerészet első Lockheed Martin F-35C Lightning II-vel felszerelt repülőszázada, a VFA-147 Argonauts. Az alegység 10 darab Block 3F szoftververzióval ellátott Lightning II-ével várhatólag 2021-ben fog első alkalommal több hónapos útra indulni a USS CARL VINSON (CVN 70) repülőgép-hordozó fedélzetén. Az alegység jelenleg a haditengerészet Lemoore-i támaszpontján állomásozik, amit elsőként tettek alkalmassá az új típus tartós üzemeltetésére és javítására is. A 2. Hordozófedélzeti Repülőezred (CVW-2) tengeri otthonának tekinthető USS CARL VINSON a szokásos időszaki karbantartás során vált képessé az F-35C-k, valamint a CMV-22 Osprey-k üzemeltetésére, ami így 17 hónapot vett igénybe. Az F-35C miatt a katapultok mögött indításkor felhajtott gázsugár-terelők hővédelmét megerősítették, továbbá a számítógépes rendszert képessé tették az üzemeltetési háttér megkönnyítésére megalkotott ALIS (Autonomic Logistics Information System) szoftver használatára is. Az ALIS nyomon követi az alkatrészek cseréjéig hátralévő időt, a karbantartási ütemtervet és magát a repülőgép karbantartását is. Továbbá felügyeli az ellátási lánc rendszerét és kezeli az alkatrészek leltárát is. Mivel nem megbízható, 2022-től helyére az ODIN fog érkezni.
Végrehajtotta első repülését az a Boeing CH-47 Chinook, amelyet próbaképpen szereltek fel General Electric T408-as (GE38-1B) gázturbinákkal. Az eredetileg a Sikorsky CH-53K King Stallion nehézhelikopterek számára tervezett erőforrás 7500 lóerő teljesítmény leadására képes, ami körülbelül 56%-kal több, mint a CH-47-en jelenleg használt Honeywell T55-ös által nyújtott teljesítmény. A CH-47-ekben jelenleg is alkalmazott Honeywell T55-ös legkorszerűbb változata a T55-GA-714C, 25%-kal erősebb, mint elődje és 10%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, és 6000 lóerő leadására képes. A Honeywell azonban azt állítja, hogy a T55-GA-714C üzemanyag-takarékosabb és könnyebben beépíthető a helikopterekbe, mint a konkurencia gázturbinája. A T408-as nagyobb és nehezebb, mint a meglévő Chinook-okon használt Honeywell T55 és a mostani próbarepülés során a T408-asok elhelyezéséhez szükséges új, négyzet alakú motorburkolatok voltak láthatók az helikopteren. Továbbá megerősítették azokat a pilonokat is, amelyek a hajtóműveket a törzs hátsó részéhez rögzítik.
Az Egyesült Államok Légi Nemzeti Gárdájánál (ANG) és a tartalékosoknál (AFRC) repülő 30 darab Lockheed Martin C-130H Hercules teherszállítógép fog új korszerű légcsavarokat kapni. A Raytheon Technologies Corp. leányvállalata, a Collins Aerospace Systems szállítja majd a NP2000 légcsavarokat. A nyolclapátos légcsavarok 20% -os tolóerő-növekedést jelentenek, valamint 50% -kal csökkentik a karbantartásra fordítandó munkaórákat. Az USAF már megrendelt 25 darab ilyen átalakításon átesett C-130H Hercules-t és összesen 160 gépet szeretne így módosítani.
A Brazil Légierő (FAB) első Saab F-39E Gripen vadászgépe már megérkezett a Navegantes kikötőjében. A gépet szállító ELKE teherhajó augusztus 29-én hagyta el Svédországot és szeptember 20-án érte el az út végét jelentő mólót. A 39-6001-es gyártási számú, és 4100-as oldalszámú JAS39E első repülésére 2019. augusztus 26-án került sor. A gépet közúton szeptember 22-én a hajnali órákban szállították át az Embraer Navegantes-i üzemébe, ahonnan szeptember 24-én két F-5M (oldalszámaik 4807 és a 4808) kíséretében végrehajtotta első repülését és 15:07-kor Gavião Peixoto-ban landolt.
NETARZENÁL GALÉRIA
Lockheed Martin F-35B Lightning II
McDonnell Douglas F/A-18C Hornet
Sikorsky UH-60M Black Hawk (S-70A)
LTV Aerospace TA-7C Corsair II
Fairchild A-10C Thunderbolt II
General Dynamics F-16CM Fighting Falcon
McDonnell Douglas F-4E Phantom II