2021. máj 27.

További repülőgép vásárlás várható Egyiptomból

írta: Netarzenál
További repülőgép vásárlás várható Egyiptomból

Az elmúlt években Egyiptom rendszeresen felbukkant a sajtóban haditechnikai beszerzései miatt.

Kairó esetében tudni lehet, hogy folyamatban van további Dassault Rafale vadászbombázók beszerzése is, amik már a legkorszerűbb F4-es változatok lehetnek. A francia gépek mellett jelentős mennyiségű korszerű harci repülőgépet vásároltak újra Oroszországtól is. Az innen érkező 46 MiG-29M2 és 24 Szuhoj Szu-35Sz vadászbombázón túlmenően, a már évek óta hadrendben lévő 218 darab F-16-os is gyaníthatóan még hosszú ideig szolgálatban marad. Az ilyen nagyarányú haderőfejlesztést követni illik a kiképzési rendszerrel is lépést tartani. Mivel a korszerű kiképzőgépekkel egyszerűbb, biztonságosabb, rövidebb képzési időt felhasználva lehet hadrafogható pilótákat nevelni.

Egyiptomi Grob G115EG (Fotó: africanmilitaryblog.com)

Egyiptom repülőakadémiája kiváló hírnévnek örvend a térségben, számos arab és afrikai országból, valamint Malajziából is érkeznek kadétok, akik örömmel veszik igénybe az itt folyó képzést. Meglepő módon a szimulátorokat használó oktatás a világ pilótaképzésével összehasonlítva kissé háttérbe szorult eddig, de ezen mindenképpen változtatni fognak. Ugyancsak módosítani kell majd a képzésben használt repülőgépek típusait is. A Bilbeisz-i repülőtéren működő 101. Kiképző Repülőezrednél 74 darab Grob G115EG van használatban. Ezeknek az üzemideje rohamosan fogy, éppen ezért a gyártó, a Grob Aircraft azt javasolta, hogy helyettesítsék őket G120TP turbópropelleres kiképzőgépekkel. Véleményük szerint ezzel több legyet is üthetnének egycsapással az egyiptomiak, hiszen az 1980-as évek óta használt 54 darab Embraer EMB-312-es szintén légcsavaros, valamint a már sugárhajtóművel rendelkező kínai/pakisztáni HAIC/PAC K-8E Karakorum-ok 119, és a német/francia Dassault-Breuget/Dornier Alpha Jet-ek 27 példányát is képes lenne pótolni az új jövevény.

Az Aero Vodochody L-39NG is esélyes lehet (Fotó: africanmilitaryblog.com)

Ugyanezt állítja az amerikai Sierra Nevada Corporation (SNC) az A-29 Super Tucano-ról. Természetesen mások sem akarnak kimaradni az ekkora méreteket ölthető jóból. Ilyen az olasz Leonardo is, amely különösen keményen küzd az egyiptomi megrendelés elnyeréséért, mind a középfokú oktatásban használható M-345-ös, mind a már harci képzéshez is használható M-346-os, típusaival. A Kairóból érkező beszerzés nagy lendületet adna az olasz repülőgépgyártó vállalat térségbeli üzleti tevékenységének, miután Rafale megnyerte a harci gépek beszerzéséről szóló versenyt. Megelőzve ezzel a Eurofighter Typhoon-t, melyet a Leonardo kínált Egyiptomnak. Persze másoknak is lehet még esélye a Nílus mentén. Elég csak megemlíteni az L-39 Albatrosz okán itt is jól ismert Aero Vodochody-t az L-39NG-vel, továbbá az F-16-al nagyfokú hasonlóságot felmutatni tudó Korea Aerospace Industries/Lockheed Martin T-50 Golden Eagle-t, vagy éppen az új orosz exporthullámot meglovagolni próbáló Jakovlev Jak-130-at.

Szólj hozzá

Lockheed Martin A-29 Super Tucano Jakovlev Jak-130 Korea Aerospace Industries Grob G115EG Grob Aircraft G120TP Embraer EMB-312 HAIC /PAC K-8E Karakorum Dassault-Breuget/Dornier Alpha Jet Sierra Nevada Corporation Aero Vodochody L-39NG T-50 Golden Eagle