Problémások az új brit páncélosok
Az Egyesült Királyságban felfüggesztették az új Ajax páncéloscsalád tagjaival végzett kiképzést.
Ezt a lépést több súlyosnak tűnő probléma okán voltak kénytelenek meghozni. A Brit Honvédelmi Minisztérium hivatalos tájékoztatója szerint a kényszerű leállást mindössze elővigyázatosságból rendelték el. Az Ajax járműcsalád tagjai (Ares, Apollo, Atlas, Athena, Argus) lesznek az elkövetkező évtizedekben a brit haderő legnagyobb darabszámban rendszeresítésre kerülő lánctalpas futóművel rendelkező járművei. A felderítésre használható Ares-t, valamint a járműcsalád többi tagját is a General Dynamics fejlesztette ki a brit hadsereg számára. London 2014 szeptemberében 3,5 milliárd font összegű szerződést kötött a General Dynamics-al, melynek értelmében 589 darab páncélost fognak elkészíteni.
General Dynamics Ajax (Wikipedia)
A 2019-es tesztidőszakban még a távoli Svédországban is próbára tették téli körülmények között a brit hadsereg által megrendelésre került Ajax gyalogsági harcjárművet, februárban és márciusban. A mélyhűtésre képes kamrában végzett tesztek eredményeinek megerősítésére, vagy megcáfolására szolgáló, terepen elvégzett próbákat a General Dynamics UK által fejlesztett páncélos jól viselte. Éppen ezért is meglepő, hogy több hiba is megemlítésre került elsőként a Daily Telegraph brit lapban, az Ajax-okkal kapcsolatban. A mindenre kiterjedő próbák ellenére gond van a menet közbeni lövések pontosságával, de ugyancsak a haladás közben keletkező rezgések voltak káros hatással a járműben helyet foglalókra is. A rezgések miatt sebességkorlátozást is bevezettek, így jelenleg 32 kilométer per óránál nagyobb sebességgel nem haladhatnak az Ajax-ok. Ez nagyjából a fele a páncélosok által elérhető legnagyobb sebességnek. Szintén a zajterheléssel kapcsolatosan határt szabtak a beltérben egyhuzamban történő tartózkodás időtartamára is, amit 90 percben határoztak meg.
Az Ajax járműcsalád tagjai (Brit Védelmi Minisztérium)
A belső térben a rázkódás mellett a zajterhelés is tetemes, éppen ezért kénytelenek voltak hallásvédő eszközök viselésére is a katonák. Az Ajax-okban huzamosabb időt eltöltő katonák fülzúgásról és megduzzadt ízületekről számoltak be. Későbbiekben a Ajax személyzetek számára a hallásvizsgálatot is kötelezővé tették. Ugyancsak meglepő, hogy 20 centiméternél magasabb akadály is leküzdhetetlen az Ajax-ok számára, bizonyos helyzetekben. Az igazán nagy meglepetés azonban az, hogy ezeket a problémákat már 2017 óta ismerték, ám kiküszöbölésükre eddig nem tettek semmit sem. Nagy-Britanniában a harci járművek új generációjának beszerzési programja már eddig is évekkel elmaradt a tervezett menetrendtől. A kiképzés felfüggesztése a páncélosok hibás kialakításából eredően, jó eséllyel az idén nyárra várt, igaz még csak korlátozottan bevehető státusz elérését is nehézzé teszi.